Gå till innehåll

Freguz lilla 45


freguz

Rekommenderade inlägg

Måste kolla med dig! Vad har man mest nytta av i "LPS" kar? exakthet i fosfat tester eller exakthet i calcium?

Står i valet om jag ska köra alla med hanna tester eller om jag kan strunta i en av ovanstående och köra den i salifert istället!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Måste kolla med dig! Vad har man mest nytta av i "LPS" kar? exakthet i fosfat tester eller exakthet i calcium?

Står i valet om jag ska köra alla med hanna tester eller om jag kan strunta i en av ovanstående och köra den i salifert istället!

Eftersom fosfattester av vanlig model typ Salifert har låg upplösning så säger jag fosfat alla dagar i veckan med Hanna. Tycker Ca funkar fint med Salifert.

Detta har nog inte så mycket med lps eller sps att göra tror jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har skjutit karet åt sidan och plockat av 2 lysrör, det får stå där på tomgång hade jag tänkt nu när det blir all fokus på det nya lilla karet i hörnet som skall bli en fröjd att starta igång, på rätt sätt denna gången, och med stort tålamod. Osmosen jobbar för fullt och fyller upp dunkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm nitrat nere helt på noll igen, vad är det som käkar nitrat så in i norder, jag hade minst 5 i nitrat för 2 veckors sedan....

Har ju bara en euphyllia, en sten med knappar, en ricordea, + lite skivanemoner

Nåväl, tillsatt lite natriumnitrat så nu är det uppe på 5 igen, får väl ha för vana att tillsätta lite varje vecka

Det undrar jag också, vad det är som käkar nitrat, jag behöver bli av med lite:nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya lilla karet? Jag försökte hitta någon referens till vad det är för kar men misslyckades. Har du skaffar ett nytt kar?

Nytt kar är det minsann, bara lite större än det jag har nu, men mycket bättre, har dock inte hunnit skapa nån egen tråd för det ännu men det får väl göras inom det snaraste.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ofta kör du vatten byte?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bra fråga faktiskt... nu var det nog 3 veckor sedan om jag kollar bakåt i denna tråd (bra med historik :) ). Tänkte du på nåt särskilt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra fråga faktiskt... nu var det nog 3 veckor sedan om jag kollar bakåt i denna tråd (bra med historik :) ). Tänkte du på nåt särskilt?

Det va mer för egen skull ;p ett jäkla kh dropp i karet om du då hade haft vatten byte varje vecka,

Så blev bara lite orolig på hur mycket mitt då sjunker med alla lps jag har, men jag kör byte 1- ggr veckan :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det va mer för egen skull ;p ett jäkla kh dropp i karet om du då hade haft vatten byte varje vecka,

Så blev bara lite orolig på hur mycket mitt då sjunker med alla lps jag har, men jag kör byte 1- ggr veckan :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Aha :)

Men du doserar inget KH [:kemisk formel:] för övrigt?

Jag har skaffat ballingburkar och hivar i en skopa av ca,kh,mg lite då och då, och försöker mäta fram frekvens som är lagom, dock ska erkännas att det funkar inget vidare :) jag drömmer om doserpumpar nästan varje natt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör inte det just nu, väntar på min nya Hanna kh sen ska jag börja kontrollera igen, men så länge korallerna ser bra ut så bryr jag mig inte om att slänga 2-3 tusen på doserings pump :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...