Gå till innehåll

Freguz lilla 45


freguz

Rekommenderade inlägg

E du nöjd med att köra sump till karet så hade jag bara ordnat läckan och så kört igen:).

Jag vet inte bara spökar runder nu.. Det kan inte va så att du köpt clownerna i samma storlek så dom typ "slåss" om vilken som ska bli dominat och då blir den hona? jag vet ej!! bara mina tankar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

E du nöjd med att köra sump till karet så hade jag bara ordnat läckan och så kört igen:).

mjo det är sant, fast genomföringen är knepig att dra åt, man kommer inte till med varken händer eller verktyg, och min limning där med tangit funkade inte...

Vad kan kan ha för annat lim när man limmar plast (som inte är farligt för vattnet)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orca unterwasserkleber från Aquarium Münster tätar akvarier till och med från utsidan. Med vatten i. Det biter på PVC också. Det importeras både av Dogman och Akvarieteknik så det bör gå att beställa i de flesta akvarieaffärer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar ditt lilla kar. Hur många liter ligger sumpen på?

Ja den är inte stor, typ 16L har jag för mig. Men nu har jag rivit bort den för tillfället, ska täta overflow boxen bara, och ev. måttbeställa en bra sump istället, vore skönt att ha lite mer marginal och utrymme.

Man kan ju tycka att man inte behöver sump i sånt litet kar, men jag som har svårt att hinna med regelbundna vattenbyten, föredrar att skumma hårt och köra med lite balling, iaf om man ska ha sps:er

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske står i tråden redan:) men får man fråga var du köpte boxen ? Hade velat ha en sådan köpte en ny nu men 15 cm bred är lite onödigt stor för det jag ska ha den till

Sent from my iPhone using Tapatalk

EDIT*hittade :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jahopp, då har den ena clownen jagat ihjäl den andra :-( Jag som trodde de var lovers som skulle lägga ägg snart... Jag förstår mig nog inte på clowner, ska försöka ha lite snällare firrar framöver.

I övrigt har T5 orna hivats och istället är det nu en 150W HQI som lyser, bara i 4h per dag men det lär nog räcka, ska se hur korallerna beter sig. Det som jag märkte direkt var att Euphyllian sträckte på sig o blåste upp sig lite extra, den som har sett lite vissen ut i ett halvår, kan det vara så enkelt som att det är ljuset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra, det där med clownfisken.

Hur går det med overflow boxen och sumpen? Såg att du kör med en BM NACQQ i sumpen. Hur tycker du den funkar? Jag tänkte nog beställa en sådan skummare till mitt lilla kar. Då min Jade WG-310 inte skummar.

//benjamin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu har jag ingen sump, måste fixa en mer solid rördragning först, så nu kör jag NACQQ inuti karet, och skummaren skummar jättefint, jag är väldigt nöjd med den, men den funkar inte i ett kar, den måste sitta i en sump, pga utseendet alltså, den är lite blå och vit o det ser inte bra ut. Dessutom så är den genomskinlig i röret så det börjar växa massa alger inuti den.

Bra, men ner med den i en sump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Trots fint skummande så har korallerna vitnat överlag, minimal matning och inga tillsatser att tala om förutom en omgpng prodibio ampuller (nano). Tempen håller sig inom 25-27 C.

Bytt 25% vatten, hoppas på bättring, tagit bort skummaren, tagit bort mh150w o kör istället med 2 gamla t5 rör (reef blue + reef white).

Klippt bort en skog av xenia. Alla räkor är borta + båda clownerna. Lite öde helt enkelt nu :-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Mätning efter en vecka av halv-blandnings-vattenbyte-metoden (ös ur lika mycket som dunstat och tillsätt ½ saltat vatten i den totala mängden)

PH 8.3

Mg 1320

KH 7.4

Ca 600

Sixline wrasse nu borta och det levande som finns i karet nu är alltså endast 2 gobisar (Randalli och Biocellatus) samt en sjöborre som går en ojämn kamp mot algerna. Skall införskaffas cuc inom kort.

Bygger på en sump som strax igång, nu kör jag endast med ett hang-on filter med aktivt kol och remover

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både Randalli och Biocellatus har lämnat in :-(

Förstår inte vad som händer.... korallerna som nu finns kvar efter gallringen trivs jättebra, bla euphyllia och två Pistillata som lyser mer lila än nånsin.

Nåja, nya tag, har fixat igång sumpen idag och fått den att vara nästan helt tyst med bara ett rör/slang.

Skippar skummaren utan ska försöka köra refugium i sumpen istället, har lagt i lite ls och har en nattlampa (LED) som förhoppningsvis ska gynna tillväxten, ska bli spänannde att se, ska se om jag får tag i nån chaetomorpha eller caulerpa o sätta in där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nyss så sprack kröken, den satt lite i spänn, aningen bara, men så sprack den alltså, vilken dynga, denna overflowboxen får lågt betyg :(

Kör med mitt Eheim 2042 hangon tills vidare, sumpen får förpassas till nästa planeringsstadie...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...
Vad är det för sjöborre du har och hur länge har du haft den? :-)

Jag vill gärna ha en sjöborre men vill att den ska klara sig i mitt kar så jag efterforskar lite.

Det är en mespilia globulus, en liten kort-taggig boll som ilar runt till synes otröttlig och äter alger, brukar maskera sig med det mesta den kommer över, riktigt trevlig krabat som inte verkar röra några koraller.

post-2914-14468923026598_thumb.jpg

bild från nätet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare, kul med ett litet akvarium. Tänkte på din doppvärmare, vad spelar det för roll om du har den inkopplad alltid? Den värmer väl automatiskt om temperaturen sjunker? Och det kan man ju aldrig veta när den gör det. :) Du kan påskynda ditt akvariums bakterietillstånd genom att slänga ner en liten bit skalad räka och låta den ruttna. Då börjar det jobbas i akvariet. Låt den kanske ligga där 2 veckor på bottnen och om den nu är kvar ta upp den och låt akvariet jobba bort nitriten.

Ska du inte ha en skumilig skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare, kul med ett litet akvarium. Tänkte på din doppvärmare, vad spelar det för roll om du har den inkopplad alltid? Den värmer väl automatiskt om temperaturen sjunker? Och det kan man ju aldrig veta när den gör det. :) Du kan påskynda ditt akvariums bakterietillstånd genom att slänga ner en liten bit skalad räka och låta den ruttna. Då börjar det jobbas i akvariet. Låt den kanske ligga där 2 veckor på bottnen och om den nu är kvar ta upp den och låt akvariet jobba bort nitriten.

Ska du inte ha en skumilig skummare?

jo nu har hag en tunze 9002 nano reef pack i karet. Karet har varit igång drygt 2 år så det är nog ett gäng bakterier tror jag, eller vad tänkte du på med räkan?

Doppvärmaren är igång japp, plockade i den igen för en tid sedan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hur blött jag än skummat så har det inte blivit mycket vare sig i koppen eller mindre av algerna (tofs/tråd/bubbel), och även då trots chaetomorpha i karet.

Så nu ryker reefpacket och nu startar ett annat koncept (man måste ju prova sig fram här i livet)

- Vattenbyten ofta (orkar inte med RO + silikatfilter, kör direkt från kran, sthlm borde ju ha stabilt vatten)

-a hang on filter proppat med removers + aktivt kol (ska införskaffas)

-b alternativt mitt eheim ytterfilter med ett UV-C kopplat på vägen

- mindre lystid

- röra om hela tiden i sanden, skrubba sten, jaga fatt på varenda alg-spor, var o varannan dag

Ändrat av freguz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...