Gå till innehåll

Freguz lilla 45


freguz

Rekommenderade inlägg

Är ny inom salt o ny på SVG. Höll iofs på med lite olika saltkar på 90-talet, men det var så länge sen :-) Ungefär då som Korallrevs serien av de där norrmännen kom ut (Svein Fosså eller nåt hette ena), men de böckerna känns ju lite utdaterade också.

Har ett litet 45L (helglas) som jag haft som sötvatten som jag nu bara helt sonika gjort om till salt, har fixat såhär litegrann bara nu till att börja med

- röret i lysramp utbytt mot 15w marine white, + reflektor isatt

- micro jet 400L/h

- Levande sten cirka 3 kg (några glasrosor)

- lite tunt med väldigt grovt grus som knappt täcket botten

- Ett paket stickor för nitrit, nitrat, ph osv, vet inte hur bra de är men det är smidigt o man drar sig inte för att mäta iaf :-)

- doppvärmare

- alla värden bra (bara varit igång 2 dar), salt cirka 1.020, lite lågt kanske

Men jag undrar... doppvärmare, behövs det? hur varmt måste det vara egentligen?

har inget levande i nu, ska invänta nitrittopp, men sen blir det bara nybörjargrejer, nån räka, nån gobi, kanske en mjukkorall (xenia eller vad är lättast), hur mycket värme krävs då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Imorse var det 25 C, så det behövs ingen doppis mao.

För att köra in det så tänkte jag bara låta burken stå, med ls i och inget annat, inga tillsatser eller så, är det ett bra tillvägagångssätt, kommer nitrittoppen som brev på posten? eller kan man "hjälpa" till i processen på nåt sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler frågor :-)

Tips på bra tester, för NO2 främst, Sera? JBL? vore kul o se exakta siffror... dator?

Tänkte låta en cirk.pump gå av/på med lysets timer, är det nåt man tänker på dvs att det blir lugnare på natten i havet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imorse var det 25 C, så det behövs ingen doppis mao.

För att köra in det så tänkte jag bara låta burken stå, med ls i och inget annat, inga tillsatser eller så, är det ett bra tillvägagångssätt, kommer nitrittoppen som brev på posten? eller kan man "hjälpa" till i processen på nåt sätt?

Fler frågor :-)

Tips på bra tester, för NO2 främst, Sera? JBL? vore kul o se exakta siffror... dator?

Tänkte låta en cirk.pump gå av/på med lysets timer, är det nåt man tänker på dvs att det blir lugnare på natten i havet?

Helt rätt, gärna släckt med dom första veckorna (helst tills No2 och Po4 visar 0).

Dom flesta använder väl salifert tester, i starten rekommenderar jag No2, Po4, No3 och pH. Enligt min erfarenhet så är både sera och jbl kassa på saltvatten.

Längre fram när allt är igång ordentligt och man börjar med koraller å annat så komplettera med Kh, Ca och mg.

Det finns tester för annat med men inget man måste ha i början.

Det fungerar att ha en pump som stängs av under natten, men det rekommenderas inte. Det kan krypa in snäckor och annat i pumpen blir lite jobbigt när den startar igen.

Skaffa isf. en streamer med styrning och ljussensor, dom minskar i varv under natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade på en ljusramp med 2*15w istället för min 1*15, kostar 770kr på akvarielagret, man kan ju nästan lika gärna skaffa en 70w MH...(okej en bit över 2000 kr men ändå mycket snyggare) skulle det bli för starkt för ett 45L?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skaffat lite tester ist för mätstickorna

Nitrit: 0

Nitrat: 0,25

Fosfat: 1,0

PH: drygt 8 tror jag (lite knöligt läsa av Machenery-Nagel testet, 8 eller 8.5 är väl brett)

känns som om min kvävecykel inte har kommit igång än.... har haft igång det exakt 2 veckor nu.... 3 tim lyse per dag.

Har köpt lite fosfat remover oxå, det vore väl på sin plats, allt vatten är kranvatten, men sen ska jag fylla med osmos.

Hur gör man med fosfat removern, jag har ett litet hang-on filter jag kan göra det i, kan det funka? bara lägga det mitt mellan två lager vadd? eller ska man ha nån strumpa?

Ändrat av freguz
ändrade lite bara :-)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2009-09-01

karet varit igång 2 veckor drygt

kört med ultra phos remover i 3 dar

Fosfat 1,0

Nitrit 0

Nitrat 0,25

salt 1,025

temp: 25C utan doppvärmare

ny remover ilagd hang on

lyse 15w, 4h/dag

inga brunalger eller nåt, glasrosor trivs tyvärr (men kul med nåt som svajar lite ändå i ett tomt kar), en skivanemon som kom med ls trivs o växer

post-2914-14468917900216_thumb.jpg

Ändrat av freguz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2009-09-09

Fosfat 0,25

Nitrit 0

Glasrosorna ser större ut än nånsin, och flera är på G. Finns det nåt bra sätt att få bort dom...?

om du ska fundera på något djur som äter dessa glasroser, så kolla på pepparminträkan .

http://se.reeflex.net/tiere/855_Lysmata_wurdemanni.htm

har man lite flyt med räkan så är det en känd glasrosätare.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pepparmintsräka http://se.reeflex.net/tiere/855_Lysmata_wurdemanni.htm och filfisken http://se.reeflex.net/tiere/435_Acreichthys_tomentosus.htm satte jag i mitt kar ungefär samtidigt; alla synliga glasrosor försvann. Nu när räkorna blivit hökfiskmat men filfisken lever och frodas så finns det några glasrosor, men enbart i skrevor och liknande, så jag antar att båda är effektiva mot glasrosor men att filfisken inte kommer åt lika bra i snäva utrymmen.

Men med tanke på storleken på ditt kar så är filfisken inte att tänka på, så kör pepparminträkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...