Gå till innehåll

Freguz lilla 45


freguz

Rekommenderade inlägg

Bytte 50% av vattnet förra veckan och åkte sen på 8 dagar semester. Hade gjort egen osmos med silikatfilter a la kaffefilter, tyvärr gick kaffefiltret sönder (fräter mediet?) men det la sig på botten så det gick att undvika.

Gjorde då även rent på botten vid vattenbytet, sög ur lite skit som vanligt.

Men jag blev helt förvånad när jag kom hem nu igår och sanden var fortfarande helt vit...! :)

Bara lite alger på rutorna, annars ingenting, helt otroligt roligt, vet inte om det är mitt cuc som käkar bra eller bra vattenvärden, men kul är det iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Lite uppdatering

Rensat bort lite Xenia. Flyttat upp min acropora på stenen så den får lite mer ljus. Flyttat upp min euphyllia också på en sten för se om den tivs bättre där.

Mina eremiter äter bra med alger, vet inte vad det är för art men de rekommenderas starkt.

Annars växer montipororna och hysterixarna så det knakar, stellatan ser jag inte om den växer verkar inte få vita tillväxtzoner, ej heller min pistillata, men den har iaf kommit tillbaka. Dock har den lite rödalger tuss på sig, kan den försvinna av sig själv eller måste man raka bort det?

Lite värden från idag

KH 8.0

Mg 1410

Kör med 2x24 (1 blue reef + 1 14kK) cirka 12 timmar o sen cirka 4 tim ytterligare 2x24w, kanske borde öka på det lite.

post-2914-14468920135102_thumb.jpg

post-2914-14468920135325_thumb.jpg

post-2914-14468920135522_thumb.jpg

post-2914-14468920135702_thumb.jpg

post-2914-14468920135893_thumb.jpg

post-2914-14468920136081_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Dags för lite updatering

Bytte 50% i helgen. Bytt på ytterfiltret, lite vadd, kol, alu remover, järn remover

Skaffat en söt liten sjöborre som förkläder sig med diverse skräp.

Mätt värden idag

Mg 1440

Ca 390

KH 10

Fostat Deltectest 0

Fosfat Hanna test 0.00

post-2914-14468920246267_thumb.jpg

post-2914-14468920246487_thumb.jpg

post-2914-14468920246684_thumb.jpg

post-2914-14468920246926_thumb.jpg

post-2914-14468920247109_thumb.jpg

post-2914-144689202473_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle du kunna uppdatera vad du kör för teknik i karet ?

Javisst

Lyse: 4 * 24w T5 (2 vita, 2 blå)

Streamer: en SEIO 320

Filter: Eheim 2222 med vadd, kolstrumpa, fosfatremover strumpor (alu, järn)

Sen byter jag vatten ganska ofta (osmosvatten), typ var tredje vecka (ibland var fjärde), cirka 50%

Salt: Red Sea Coral Pro, inga problem med fällningar

Ligger på 1,026 - 1,027 i salt

Har en datorfläkt i rampen som gör att det dunstar ½ liter per dag, fyller på med osmos + lite TM bio calcium för att boosta upp Ca

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten kommentar, TM bio calcium är en balanserad tillsats som tillsätter "lika mycket" KH som kalcium så det du gör när du tillsätter det är att hålla både KH och Ca stabila.

Tack för inputen!

Då, eftersom jag nog inte bör höja mitt KH så mycket mer, så är det ju inte bra att tillsätta så mycket mer TM Bio Calcium.....

Vad rekommenderas för att bara höja Ca? jag kan tänka mig dyra liquid flaskor oxå, bara jag slipper svårblandade pulver.... tanken är att jag ska tillsätta lite varje gång jag fyller på avdunstat med osmos, alltså lite varje dag typ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, om vi för skojs skull ska hålla oss till TM's sortiment så vad jag förstår heter deras produkt för att öka kalcium i förhållande till KH, Alca-Balance men texten om den produkten tycker jag är riktigt knepig och är mer fokuserad på att den sänker KH än höjer kalcium (det är visserligen en biverkan av att höja kalcium men jag tycker det låter lite knepigt).

Det jag använder själv för det syftet är Salifert Coral Calcium, sen finns det några tillsatser som är tänkta att man ska tillsätta lika mycket ur 2 flaskor för att få balanserad tillsats men man kan ju självklart använda bara den ena för justera värdena en aning, en sån produkt är GroTech KH+Ca 2 och till sist så finns det pulverprodukter som tex GroTech Calcium Pro instant.

Det är förvirrande det där med produkter som heter "Calcium ..." och sen innehåller både kalcium och KH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

petade in min LED snett bak i rampen i ena hörnaet så den pekar ner diagonalt fram till motsatt hörn, strålarna går över lite koraller, hysterix mm och jag blev helt frälst i glimret, det ser banne mig ut som om jag har en mh lampa-Tummen upp Det är lite gult, så man kan ju föredra en kallvit variant (fanns ej på classe), men det stör mig inte eftersom strålen är så begränsad och allt annat ljus är ganska blått, och solen strålar ju ganska gult om man tänker efter...

Speciellt vackert är det om jag bara kör på 2 st T5:or (1 actinic + 1 14000K), blir helt magiskt fint.

Så ni som bara kör T5:or, köp LED så får ni glittrande koraller!

Nu har jag ju bara ett 45L men konceptet borde funka oavsett storlek, kanske går åt några fler lampor bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hopplöst dålig kamera (Casio exilim) som dessutom lägger av efter 10 sek. Utan stativ.

Här är iaf först bara LED, sen 2*24w, sen ytterligare 2*24, allt i rask takt, o kameran anpassar sin bländare förstås så det blir helkonstigt :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Lite dokumentering igen då.

dKH 5

Nitrat 0

Mg 1500

Ca 470

salthalten typ 1,028, ska gradvis sänkas till 1,025

25 grader C

Acroporan byter visst lite utseende, den helbruna looken börjar bli nåt annat, vet inte riktigt vad det ska bli

"Milka" verkar må än så länge, haft den en månad drygt

Pistillatans rödalgs-tuss verkar ha slutat växa, kanske t.o.m på tillbakagång, man kan ju alltid hoppas

Nu vet jag vem som vinner när Acropora växen in i Montipora Digitata, Digitatan blir bränd o polyperna försvinner på just det området...

post-2914-14468920524474_thumb.jpg

post-2914-14468920524658_thumb.jpg

post-2914-14468920524845_thumb.jpg

post-2914-14468920525034_thumb.jpg

post-2914-14468920525226_thumb.jpg

post-2914-14468920525426_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

mätdags

fortfarande ganska hög salthalt 1.027 så därav lite höga värden

Ca 500

KH 7

Mg 1440

korallerna växer på fint, det närmar sig dock en oundviklig tid när jag måste fixa en tunze overflow box + sump med skummare, verkar bli lite väl mycket organiskt i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nytt

Skaffat en Bubble Magus NAC QQ för småkar (upp till 100L) och satt den inuti karet så länge, ska fixa en overflow box snarast o ha den i sumpen, men det är lite panik nu, ser att det kommer lite cyano och Pistillatans polyper har tunnat ur (fast acroporan ser fräshare ut än nånsin men det är nog bara tur).

Det kommer en del microbubblor ur den men det minskar antagligen framöver, den verkar riktigt bra och skummar fint, rekommenderas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Petade i min maxi jet 1000l/h, ett himla virvlande men jag måste få bort hinnan och smutset på sten/bottnen. Funderar starkt på en Vortech mp 10.

Lite bilder, inte så bra men de duger som dokumentation.

Acroporan tar sig och det bruna försvinner mer o mer o det blåa kommer fram (den var helt brun i somras)

Snart skall sumpen fixas när jag fatt i en overflow box, nu får man stå ut med en skummare i karet :)

post-2914-14468920828958_thumb.jpg

post-2914-14468920829211_thumb.jpg

post-2914-14468920829395_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar. Där när bilderna togs så var det 2*24w T5, ett 15K vitt och 1 blått, sen på dagtid har jag ytterligare 2*24 till igång. Min lilla Classe LED är inte inkopplad just nu, den får inte plats pga skummarkoppen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar. Där när bilderna togs så var det 2*24w T5, ett 15K vitt och 1 blått, sen på dagtid har jag ytterligare 2*24 till igång. Min lilla Classe LED är inte inkopplad just nu, den får inte plats pga skummarkoppen.

Så pass, men tänkte på videon du lagt upp. Glittrade rätt bra i början där.:smiley20:

/ André

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så pass, men tänkte på videon du lagt upp. Glittrade rätt bra i början där.:smiley20:

/ André

Ja just ja :) den hade jag glömt, den är bortmonterad nu oxå pga skummaren, måste fixa en bra infästning, och kanske en kallare vit lampa, men visst saknar jag glittret! Tack för att du påminde mig :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja just ja :) den hade jag glömt, den är bortmonterad nu oxå pga skummaren, måste fixa en bra infästning, och kanske en kallare vit lampa, men visst saknar jag glittret! Tack för att du påminde mig :smiley20:

Inga problem. :smiley20: Ja en kallvit skulle du nog haft. Kommer bli grymt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kall-vit diodlist säljs på rusta, köpte en där som jag monterat i tv bänken, gick på drygt 300 spänn om jag inte kommer ihåg helt fel :). Enda nackdelen var att den byggs ihop utav clips (som medföljer) så vatten jan ju tränga in, men då kan du själv bestämma längd å form, så kan man silikona i fogarna, har ett sån experiment här hemma, å lyser gör den men inte testat över karet ännu:)

Sent from my iPhone4 using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...