Gå till innehåll

Freguz lilla 45


freguz

Rekommenderade inlägg

Okej, med kör på en led-list som nordin säger. Tror de blir lite mer effekt av de. :smiley20:

Ja det låter ju värt att testa, men får man glitter när man har många leds? tanken med min enkel-led var att det simulerar en solstråle typ :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Noterat lite förändring på min lilla Pistillata.

När jag köpte den, förra vintern, var den lila i färgen, sen i somras blev den mer mörk och dassig, men nu har den ljusnat väldigt och ser lite rosa ut, nästan lite bränt rosa-lila typ (se bilder).

Är det en märklig omfärgning eller är detta vanligt beteende?

(Polyperna brukar vara lite mer ute än vad de är på bilderna)

Sen är det lite kul att korallen lixom växer sig ut över de röda algerna vid foten... hoppas rödalgerna ger upp snart :) (eremiterna hjälper till lite med algbekämpningen)

post-2914-1446892088092_thumb.jpg

post-2914-14468920881104_thumb.jpg

post-2914-14468920881278_thumb.jpg

post-2914-14468920881468_thumb.jpg

post-2914-14468920881664_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite juldokumentation, kass film från mobilen, men det får funka.

Tror inte jag kan ha mer snurr på vattnet än såhär, ändå ser man i bakkant att det ligger en stilla ythinna ....

Planerat inköp: Tinze Overflow, när det kommer hem till lokal handlare

3j5wXFzsESg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har nu plockat ur min BM nac qq för den behövde rejäl rengöring och ättiksbad (ett minus med att ha skummare inuti karet är att de blir så algbeväxta och sunkiga).

Så jag har gjort en comeback för min hyllvärmare RIO Nano Skimmer.

Den verkar inte skumma så värst mycket alls såhär initialt men jag ska ge den en månad, så får vi se.

Fördelen med den är att man kan göra som jag gjort nu, lägga i både strumpor och lite vadd i utloppet so är lätt att byta.

Salt nere på 1.0245

Gallrat xenia

Annars rullar allt på fint, hyfsade färger på SPS osv, bara euphyllian som håller igen lite, kanske beror på all xenia? kör med strumpa kol nu iaf så får vi se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag

varit på triton o köpt lite (var tomt i hyllorna tyvärr), blev Nitrit test coh nytt Reef blue lysrör, mycket bra mix nu med 2 reef blue, 1 reef white 15KK, 1 blue/lila

Sen blev det oxå Prodibio Nano Kit Reef, kört i alla ampullerna idag, ska ge det en chans tänkte jag, kitet är ju anpassat till 40L kar så det passar ju perfekt. Bla läste jag att strontium (som ingår) behövs för kalkalgers tillväxt, och det har inte kommit nåra nya kalkalger i mitt kar senaste halvåret...! så detta blir nog bra. Iodine fanns också, men inget av kobolt och järn etc, borde man komplettera med nåt annat spårämnesmedel?

mätt

Nitrit 0

KH 7

Sen så plötlsligt började skummaren (rio nano) läcka ner på golvet, jag hade lite strumpor iden osv men det var riktigt läskigt, känns inte helt 100% att köra den, så jag tog bort den.

Kollade på triton på en Tunze overflow men den är för stor för mitt nano tyvärr, jag måste nog borra ändå...

Fick med mig en korall oxå förstås, en Acropora grön modell, kanske Enzmann eller nåt, bild kommer...

/F

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ah va tusan, nu har jag bestämt mig!

jag skiter i skummare över huvud taget och försöker få till en bra filtration istället med täta vattenbyten, ändrad strategi.

Tänker testa köra hang on filter där man kan hantera strumpor med kol o removers, samt lite mekanisk filtrering med täta byten.

Skönt med ett tyst akvarium :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

dagens noteringar

KH 11

Mg 1200

Ca 340

måste öka lite balling med mg och ca.

Inga alger växer numera, trots avsaknad av vattenbyten sen i höstas. Jag ger mig tusan på att om jag byter vatten så kommer det mer alger.... Korallerna färgar ut bra, tom Pistillatan och milkan ser lysande lila ut, envishet lönar sig :)

Har kört ganska hårt med remover och har bytt ut 1 vitt mot ett reef blue, så nu är det 3 blåa och 1 vitt, 96watt totalt.

(bilder kan komma)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga alger växer numera, trots avsaknad av vattenbyten sen i höstas. Jag ger mig tusan på att om jag byter vatten så kommer det mer alger....

Det gissar jag också. Vattenbyte leder till näringstillförsel så då vaknar algerna till liv. Men är systemet stabilt så är den näringen borta på några dagar och algerna blir ingen plåga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gissar jag också. Vattenbyte leder till näringstillförsel så då vaknar algerna till liv. Men är systemet stabilt så är den näringen borta på några dagar och algerna blir ingen plåga.

...jo så kan det vara... men samtidigt, om allt flyter på fint med tillväxt och färger osv, så kanske vänta lite till, alternativt bara byta typ 5% lite då och då, för stabilitetens skull. En mer filosofisk analys jag gjort är att det verkar funka bäst då man ändrar o pillar så lite som möjligt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jahopp då har man gjort en liten chansning :)

Beställde en Eshopps Nano Overflow Box från USA, enda sajten (inkl Ebay) som jag hittade som skeppade till Sverige vare Aquacave.

http://www.aquacave.com/eshopps-nano-overflow-brbox-30-gal-tank-3171.html

(tack för tipset om denna box Galdrin!)

Kul med shoppar i USA som har shipping till Sverige, även om det blir dyr frakt så vissa saker finns bara inte att få tag i i Europa, märkligt.

boxen 45 dollar, frakten 5 dollar ... lär bli en hel del dyrare !

Nåja köpet gick igenom, men undra hur de gör.... mailar o säger fraktsumman o så drar de den bara från kortet typ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är man inte tvungen o betala nån skatt när man importerar från Usa?

har för mig att jag beställde grejjer och så får man betala massa extra när de passerar tullen.

jag kanske är helt ute o cyklar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är man inte tvungen o betala nån skatt när man importerar från Usa?

har för mig att jag beställde grejjer och så får man betala massa extra när de passerar tullen.

jag kanske är helt ute o cyklar.

Jo det måste man förstås.

Men jag tänker mer på själva fraktkostnaden som sådan, den blir spännande o se vad den hamnar på :smiley22: Deras webshop var inte riktigt förberedd för leverans till Sverige känns det som, även fast Sweden fanns med i listan över mottagarländer.

Nåja, en femhundring i havet vad är det, jag kunde ju gått ut på krogen ikväll och bränt det dubbla -ciggar-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Fick just hem min lilla MH :)

Måste bara testa att ta et foto med alla lysrör + MH igång samtidigt, det är galet bra ljustryck, bilden gör det inte rättvisa.

Nu är det alltså 3 st 24w blå + 1 14kK white samt MH:n då på 150w. Tanken är att 2 T5:or ska bort (vit + blå), så blir det lite mer blått sken, och MH:n ska bara vara igång nån enstaka timme/dag.

Få se bara hur jag löser locket och placering....

post-2914-14468921735965_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Dax för lite uppdatering.

Inget nytt i djur/korallväg, bara lite teknik.

Overflow boxen installerad efter en del trassel med mm och tum mått, blev en 1" slang ner till sumpen, nästan ljudlös konstigt nog, men det gurglar lite i utloppet i boxen men jag har sett nån gurgle buster på nätet man kan göra, har man TVn på så hörs det inte alls så det är helt ok ändå.

Underbart att få ner teknik i en sump, samt att få en vettig avrinning, kunna ha en bra skummare, kör med BM nacqq nu, kunna blanda i ballings osv utan att mixa i karet.

Återstår att göra det lite snyggt runt sumpen, hatar sladdar överallt, ska hängas upp :)

post-2914-14468922023166_thumb.jpg

post-2914-14468922023549_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underbart litet kar du har, det är schysst vad man kan göra med 45L om man bara vill.

Härlig svart spaghetti hög vid sumpen där med ja ;-) I know the feeling...

tack, det är på uppgång med färgerna på korallerna, har brunat till sig när jag kört med rio nano skummaren, men nu ska det bli andra bullar

mätte lite idag

KH 7.7

Ca skyhögt, långt över 500, kan pausa lite med ballingen här tror jag :)

salt 1.023

Clownerna håller på som sjutton och snurrar runt runt varandra och pussas och bröstar sig för varandra, läpparna på dom ser ut som om de bor vid stureplan, kan de vara samma kön och är arga eller ska de para ihop sig och testar varandra .... ? den ena som är lite större o rundare verkar ha "övertaget"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack, det är på uppgång med färgerna på korallerna, har brunat till sig när jag kört med rio nano skummaren, men nu ska det bli andra bullar

mätte lite idag

KH 7.7

Ca skyhögt, långt över 500, kan pausa lite med ballingen här tror jag :)

salt 1.023

Clownerna håller på som sjutton och snurrar runt runt varandra och pussas och bröstar sig för varandra, läpparna på dom ser ut som om de bor vid stureplan, kan de vara samma kön och är arga eller ska de para ihop sig och testar varandra .... ? den ena som är lite större o rundare verkar ha "övertaget"...

Vad jag vet så är det bara den dominanta clownen som är hona.

Det vill säga den stora.. Om den stora går hädan så blir den största då hona istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, min limning på utröret på overlflow boxen hade börjat läcka aningens aningens kände jag :( Ut med allt och tillbaka på ruta 1.

Undrar om man inte skulle köra på en invärtes sak typ tunze reefpack....

Clownerna snurrar runt ikväll som slingrande ålar, ser lite malawi ciklid artat ut. Det konstiga är att de verkar rätt jämbördiga, kan de inte vara av samma kön trots allt? De biter sig fast i varandras läpp och kastar runt varandra brutalt... antingen samma kön eller en väldig passion :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...