Gå till innehåll

Camilla & Rikards Clownhotell


Bubblabrud

Rekommenderade inlägg

Nu har vi äntligen tagit oss i kragen och ska visa vårt lilla kar.

Det har varit igång sedan 21/6

Vi har uppgraderat det med en ny skummare Boyu WG310 samt en Koralia nano cirkulationspump.

Efter en månad fick en Turbosnigel (Astrea sp.) och en sjöborre (Echinometra mathaei) flytta in.

Efter en och en halv månad lade vi i en Goniopora purple.

För en vecka sedan flyttade en pepparminträka (Lysmata wurdemanni) och en putsarräka (Lysmata amborinensis) in tillsammans med en mjukkorall Cladiella sp. och en läderkorall (Lobophytom sp.).

Läderkorallen är jag inte helt säker på om jag ska försöka flytta upp så den får med ljus. Lägger upp bilder på allt snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har orginalbelysningen i än så länge. Är sugen på lite skivisar samt euphyllian. Har även funderat på xenia men de verkar ju växa som ogräs så jag vet inte om jag törs ha dem.

Innan korallerna växt ur akv. kanske man får råd med större eller få hjälp med att fragga dem. Du har så rätt i att SPS blir stora och kräver mycket ljus. Försöker läsa mig till så mycket jag kan och så hoppas jag att akv.affären är ärliga när de ger mig förslag på vad jag kan ha i mitt nano.

Tar tacksamt emot förslag på vad som kan passa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte bara varna lite om ni tänkt skaffa clowner. har själv en goniopora som clownerna tog som hem och det stressar verkligen korallen så den slår aldrig ut, nu har de hittat till euphyllian och anemonen men min goniopora har ännu inte slagit ut sig :-/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte bara varna lite om ni tänkt skaffa clowner. har själv en goniopora som clownerna tog som hem och det stressar verkligen korallen så den slår aldrig ut, nu har de hittat till euphyllian och anemonen men min goniopora har ännu inte slagit ut sig :-/

Tack för tipset. Vore synd för den är så fin. Låter nog bli Nemo då.

Synd om din goniopora :smiley13: hoppas den kan stressa ner igen så den slår ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår fick en gulstjärtad blå frökenfisk flytta in och till helgen ska 2-3 fiskar till få flytta in.

En annan fråga: Ni som har Boyu WG310, sitter er skummarkopp fast som berget? Det gör nämligen vår. Vi måste verkligen jobba för att få ur den. Annars är den ju jättebra. Nån som vet om det går att smörja själva koppen med nåt "glidmedel"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej min kopp satt inte så hårt i alla fall. det är inte så att ni trycker ner den för långt så att dom små plupparna på koppen fastnar i skummaren?

MVH Andreas

Nej den suger liksom så fort den hamnar i själva röret och då kan halva skummarkoppen vara ovanför.

Har inte vågat trycka ner den så långt för då sitter den nog fast tror jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gissa lyckan när en kund på jobbet kommer in men en påse och frågar om nån kan ta hand om den. Tittar i påsen och ser 3 saltvattensfiskar. En Clown (ocellarisen tror jag)

en Svart Clown och en Blennid (Salarias fachiaus?)-dans. Så de har fått fyltta in med frökenfisken igår.

Clownerna bryr sig inte om gonioporan alls än så länge. Xenian är den som fått mest besök av dem.

Lägger lite bilder på dem här.

post-4641-14468917982996_thumb.jpg

post-4641-14468917983197_thumb.jpg

post-4641-14468917983391_thumb.jpg

post-4641-14468917983576_thumb.jpg

post-4641-14468917983845_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det nån som vet vad det rosa på bilden kan vara? Svamp??

Det var svårt att få fokus på det så bilden är sådär. Men tittat men noga så ser det ut att vara små små håligheter i det och ovanpå ligger ett genomskinligt lager.

Lägger upp en bild på hur akv. ser ut idag.

post-4641-14468917984102_thumb.jpg

post-4641-14468917984371_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Var en tur till Motala igår kväll hos (Curtus) patric och köpte lite koraller till.

Det blev en Ricordea florida, Euphyllia paraancora samt Rhodactis rhodostoma.

:ler: Tack för titten i ditt fina akv samt en kopp gott kaffe.

Kommer lägga upp bilder vartefter sen.

Har även planer på att limma fast koraller nu då jag ser att de verkar trivas på befintliga ställen. Salariasen brukar peta ner dem då och då som det är nu.

Det värsta med att se andras stora fina akvarier är ju att man blir sugen på större själv. Planen är att hålla igång det här ett år varje fall innan det ska bli större, det märks hur det går med den planen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oh glömde ju att det kom med en liten snäcka med korallerna också.

Letade lite i artbeskrivningarna och den påminner om Babylonia zeylanica. är ca 2 mm i skalet.

Ska se om den kommer fram så jag kan fota den också.

Nån form av äcklig rosa mask kom med (bodde i stenen) också då jag delade på Rhodactisen. 3-4 cm lång, såg ut som en tarm. Den förpassades till porslinsguden istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...