Gå till innehåll

Vandalen Projekterar sin kub!


Vandal

Rekommenderade inlägg

  • Svar 184
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

lite mätning idag...

NO2: omätbart

NO3: omätbart

KH: 9.3

Mg: 960

Ca: 240

Jag har senaste månaden filtrerat med aktivt kol i en strumpa i överrinningen, det har antagligen sugit upp nått skit som hindrat stenkorallerna att växa, för de senaste 2 veckorna har de ökat rejält och dragit ner Mg och Ca... måste nog börja med balling snart...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag tröttnade jag på glasrosorna, köpte en flaska aiptasia-x och attackerade... det tog skruv och jag fick död på de rosor som inte hann gömma sig... bytte ut kolet i överrinningen om nåt skit skulle hamna i vattnet...

imorgon blir det en ny attack på de jag inte hann med idag...

ska nog köra ett vattenbyte modell större också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag kom jag hem ifrån sjön igen, Jobbat 6 dar med julborden mellan Gbg och Kiel... Spanade in AngelZoo Knutzen i Kiel... bra priser på utrustning, men ganska sunkiga saltakvarier...

Akvariet har gått på timer hela tiden, men jag var hemma i fredags och kollade till det ändå... inga som helst problem att köra med foderautomat och hemmabyggd påfyllning...

Under tiden jag var borta har kardinalerna lekt igen... (mellan fredag och söndag nån gång) och min röda flakmonti har fått död på algerna som satt runt den på stenen...

Mina knappar jag köpte hos ted har börjat sprida sig på stenarna där jag satt dem i båda karen...

det blev en tur till Lerum i eftermiddags och jag köpte mig en snygg LPS... det rådde dock lite förbistring huruvida det var en Scolymia sp. eller en Symphyllia sp. bilder kommer... själv tycker jag mest att det liknar en Australomussa efter de bilder jag sett... snygg i vart fall...

flyttade lite mera mjukisar till lillekaret, det börjar bli belamrat nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

på torsdag bär det av ut på sjön igen, sen småland för julfirande och ut på sjön till 1e januari... kommer ju knappt se akvariet... men måste hemom då och då för att kolla till det och fylla på påfyllningen och foderautomaten... får hoppas att det funkar bra... tror Mr Mantis ska få hela sumpen till sitt förfogande så han har lite mer att äta, nu anfaller han allt jag släpper i till honom... bara han inte ger sig på doppvärmaren...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har varit borta från karet större delen av december, men allt har gått finfint... enda problemet är att salariasen ser smal ut... hoppas att han inte är cyanidfångad och helt paj i magen...

Xenian ska rensas igen och sarcophytonen ska bort från sin plats så fort det går... vill ha plats för mera LPS istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har Klumpen med Protopalythoa och min Sarcophyton samt en laddning Xenia flyttat hem till Sjögren... gött med lite plats till nya koraller =)

Planerar lite fler LPSer, får se vad jag får tag på =)

Imårn bär det av ut på böljan igen, 5 dagar, så det blir till att ladda foderautomaten och påfyllningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag mätte jag lite...

KH 10

Ca 310

Mg 960

Vilket ju är på tok för låga värden... därför har jag införskaffat tillsatser från Tropic Marin... Bio-Calcium och Bio-Magnesium... feta burkar av båda, så nu börjar buffringen...

prio 1 är att få upp Mg-halten till ca 1300... jag kommer att höja med ca 30 ppm (6 skopor/220l) om dagen, när Mg ligger rätt kan jag börja med Ca och får då KH på köpet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens mätningar...

KH: 11.5

Mg: 1230

Ca: 350

Det ökar =)

doserar var och varannan dag med TM Bio Mg, Ca började jag med idag...

Och Ja, det har gått några timmar mellan jag doserade och mätte...

Nu ska jag iväg en vecka på sjön så jag tänkte ta chansen att få reda på hur mycket som går åt på en vecka... mäter direkt när jag kommer hem igen... har även fyllt upp påfyllningsbehållaren med exakt 50 liter så jag vet hur mycket det dunstar också när jag kommer hem...

det kommer göra det enklare att avväga i framtiden och planera iom att jag förhoppningsvis kommer ha att göra under våren och vara borta ungefär lika mycket som jag är hemma... visserligen kommer det dunsta mer när det blir varmare, men det ska nog gå att lösa ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Efter 9 dagar...

Vattenförbrukning: ca 25 liter

KH: 9.3

Mg: 1110

Ca: 320

Akvariet har klarat sig bra medan jag varit borta... lite alger på rutan, men inga större utbrott... ser tillväxt på flakmontin och kalkalgerna, Welsophyllian har dock dragit ihop sig av nån anledning.... ser inte skadad ut dock...

fortsätter buffrandet tills jag når målen och mäter igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...