Gå till innehåll

Vandalen Projekterar sin kub!


Vandal

Rekommenderade inlägg

  • Svar 184
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 4 veckor senare...

Nu har det tillochmed flyttat in SPSer i karet! var hos Kimett idag och fick med mig ett par bitar grön flakmonti... dessutom en stor gren av nån gorgonia... ska bli kul att se hur det tar sig... bilder kommer när jag fått några bra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har jag pajat kameran igen :/ den badade "ryggen" i kaffe... så nu fungerar den bara att plåta med, man kan inte se bilderna förrän man lägger in dem i datorn... lite oldskool sådär...

post-2947-14468919870252_thumb.jpg

Euphyllian i mitten har flyttat upp en bit och sitter nu på sidorutan efter att ett huvud dog i brown jelly... den sitter rätt strömt, i bra ljus på en magfloat...

post-2947-14468919870746_thumb.jpg

Montisarna, från Kimett, hoppas de växer!

post-2947-14468919870546_thumb.jpg

post-2947-14468919870023_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har ännu mera koraller flyttat in... min vän Lassh la ner sitt kar så jag har fått den stora äran att ta hand om hans Goniopora, Caulastrea, Tubastrea och en Montipora av nåt slag... dessutom en bicolorblenny och en sjöstjärna... det blev också till att släpa med hans levande sand, så nu är det sandstorm i karet, men det ska nog lägga sig ganska snart så jag kan plåta det lite...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

tja! du har en lite fråga till dig. var ute idag och tänkte ta lite räkor med håv till mina drakar men ajajaj inte en räka i sikte. kaske var jag på fel ställe vid fel tillfälle. hum hade en aning om att du vart på jakt i tången. några tips? ställe?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag tagit tångräkor har jag varit vid saltholmen... bara dragit håven genom tången eller lyft stenar och håvat... funkar också att göra som när man fiskar krabbor, att lägga en knäckt mussla som drar till sig krabbor och räkor som man håvar upp...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Dagens fynd! jag var på loppis och grävde bland böckerna efter nån kul läsning...

grävandet resulterade i:

Kuiter - Fairy&Rainbow Wrasses and their relatives

Debelius, Tanaka, Kuiter - Angelfishes

Delbeek & Sprung - The Reef Aquarium 1&2

Fosså - Korallrevsakvariet 1 (som jag nu har i dublett :) )

Wilkens - Steinkorallen, Scheiben- und Krustenanemonen (På tyska :/ )

Steene - Fjärils- och Kejsarfiskar

och Dr. Burgess Atlas of Marine Aquarium Fishes

Allt till det facila priset av 300 kronor, ibland har man tur...

Här ska läsas!

Karet har inte hänt mycket med, mer än att Xenian växer för mycket och hydor-flo:n har stannat... har varit borta ett par veckor och bara kunnat titta till karet en gång i veckan, men det har klarat sig bra ändå... påfyllningen funkar bra och jag har en bordsfläkt på timer som blåser in över sumpen, värmeböljan dödade inte ett dugg...

Nu är jag ledig till på lördag, detta innebär en grogg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Idag har jag tagit en sväng till Marinakvariet och köpt ett par pepparmintsräkor och en LPS, gissningsvis en Blastomussa (på gott och ont, men den var odlad)

2 huvud till har dött i BJD på min Euphyllia, så idag fraggade jag upp den i mindre bitar och hoppas att de ska ta sig bättre och att de ska ta död på lite xenia där jag placerade dem... min sinularia tog upp för mkt plats, så jag flyttade den till mantiskaret...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KAOS! FöRSTÖRELSE DÖD! HELVETE!

nja, jag tar det med ro, men euphyllian är stendöd och blaston verkar vara det också... har vart borta 6 dagar och kommer hem till ett kar övervuxet med alger och korallerna som tackat för sig =(

har bara haft problem med karet sedan jag satte dit skummaren, så nu åker den bort igen... ska köra med lite genomluftning i sumpen under nätterna har jag tänkt...

var i tyskland och köpte mig en eheim 1262 som ska ersätta den nuvarande aquaclearpumpen som retur, men först blir det ett rejält vattenbyte och algskrapning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ännu en korall dödad av bjd/problemen som dök upp när jag började skumma... blåkorallen förvandlades till grus när jag rörde vid den... tråkigt iom att den börjat växa fint i somras...

nu blir det inga nya koraller på ett bra tag... ska få systemet att fungera igen till att börja med... startar eventuellt upp ett annat kar där de friska korallerna och fisken får gå tills jag fått funktionellt igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=35766

lärde mig att använda saliferts tester... det skumma är att mitt KH är snorhögt! 19.8, trodde jag verkligen inte gick överhuvudtaget... ska kolla Mg och Ca också...

Edit:

Ca 120 (???)

Mg 900 (???)

kan detta verkligen stämma?

i vilket fall tror jag det blir ett rejält vattenbyte imorgon när nya salthinken kommit...

edit 2:

pH 8+

NO2 0

fler tester har jag tyvärr inte att tillgå just nu...

Ändrat av Vandal
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...