Gå till innehåll

Vandalen Projekterar sin kub!


Vandal

Rekommenderade inlägg

RIP Salarias... har inte sett honom på 2 veckor, men inget lik heller... antagligen har han hoppat över kanten och ligger torr nånstans... =(

Funderar på om jag ska gå emot mina principer och skaffa en kirurg modell jätteliten... den lär ju gilla att ha alger att beta på... men isåfall måste jag ha tag i ett uvc först... funderar på en Ctenochaetus av nåt slag... lite mindre men ändå riktigt snygga... annars blir det en Zebrasoma, grannarna på Herkules Zoo hade några scopas runt 4-5 cm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 184
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

idag passade jag på att klippa massa xenia som vuxit runt min caulastrea... får hoppas den trivs bättre... dödade även lite glasrosor... aiptasia x är inte så effektivt som jag först tyckte, rosorna försvinner, men kommer tillbaka efter ett par veckor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Märkt detsamma, det gäller verkligen att pricka rätt.

Bäst effekt får jag om jag håller kanylen över rosen, så att den får för sig att det är mat och börjar slingra med tentaklerna runt innan man fjuttar ut en rejäl klutt och täcker hela munskivan. Dom rosorna blommar inte igen...

Man märker också fullträffar på att dom först blåser upp sig, sen blåser ut allt innanmäte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Euphyllia hade börjat bränna min flakmontipora, så idag skulle jag flytta den, istället blev den uppdelad i 3 bitar... limmade dem på lite olika höjd och platser i karet...

i övrigt växer det på jättebra... bred tillväxtzon på flaken och LPSerna...

Sist men inte minst var jag och hämtade min uppgradering idag...

365 liter, aluram, 96x60x70

imorgon hämtar jag sumpen, får bara plats med ett kar i taget i en civic...

nya karet kommer ha överrinning längs hela baksidan och köras med hävertsystem... ska även bygga lite hyllor innan jag fyller det så det blir enklare att stapla stenen...

frågan är om jag kommer klara mig med 2x 150w eller om man ska uppgradera dem till 250... nu när alla bygger led så kan man säkert få tag i nåt begagnat...

Blåljuset kommer bestå av 2x 55w utopererade från lasses RSM så karet kommer ha 410w ljus... ska även bygga nån månljuslösning så det inte svartnar direkt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Euphyllia hade börjat bränna min flakmontipora, så idag skulle jag flytta den, istället blev den uppdelad i 3 bitar... limmade dem på lite olika höjd och platser i karet...

i övrigt växer det på jättebra... bred tillväxtzon på flaken och LPSerna...

Sist men inte minst var jag och hämtade min uppgradering idag...

365 liter, aluram, 96x60x70

imorgon hämtar jag sumpen, får bara plats med ett kar i taget i en civic...

nya karet kommer ha överrinning längs hela baksidan och köras med hävertsystem... ska även bygga lite hyllor innan jag fyller det så det blir enklare att stapla stenen...

frågan är om jag kommer klara mig med 2x 150w eller om man ska uppgradera dem till 250... nu när alla bygger led så kan man säkert få tag i nåt begagnat...

Blåljuset kommer bestå av 2x 55w utopererade från lasses RSM så karet kommer ha 410w ljus... ska även bygga nån månljuslösning så det inte svartnar direkt...

Förhoppningsvis blir det några 150 wattare över vad det lider :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förhoppningsvis blir det några 150 wattare över vad det lider :)

MVH Lasse

frågan är ju dock om man får samma krut i ljuset i ett 70 högt kar... å andra sidan är jag knappast nån sps-nisse och de flesta av mina favoriter klarar sig med mindre ljus...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då har man varit en sväng hos petergg och skaffat lite fraggar... efter det har jag limmat, blaskat ner och svurit över aquamedics reefconstruct, blir mer fraggar av att klistra fast dem än att bara fragga... men nu hoppas jag det ska reda sig... har limmat alla utom en och lyckats knäcka euphyllian igen... dessutom lützendimma i hela karet nu... imorgon ska jag handla lite mera fragglim till de som det inte räckte till...

PeterGGs kar var grymt tyst! hoppas jag ska få till det lika tyst i mitt nästa kar... även om jag vant mig vid skvalet och bubblandet så vill jag ha bort det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ökade på beständet med 2 pepparmint och en till gobiodon histrio... hoppas det går bättre med dessa räkorna än de förra, som försvann/kolade/gick upp i rök...

Detta karet kommer läggas ner till fördel för det nya karet jag köpt, men än så länge kommer jag hålla igång det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket inköp nu för tiden... idag blev det äntligen en Duncanopsammia axifuga =) en av mina drömkoraller, har varit på jakt efter den sen jag började med LPSer

Hoppas den ska trivas och växa!

Min Acreichtys har gjort sitt jobb väldigt bra... han går och nyper glasrosor där de poppar upp...

De nya Montipororna däremot ser ganska ledsna ut... antar att det är min C. flavicauda som är boven... han får antagligen inte följa med till det nya karet... den flakväxande låter han bli, men den ena gröna mår dåligt ändå eftersom den blivit bränd av Euphyllian som satt under den innan... antagligen bara kanterna som lever nu, men skurken är flyttad och uppfraggad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Filfisken har gjort sitt jobb klart, ser inte en enda glasros... nu borde pepparmintsräkorna klara att hålla rosorna stången...

han får flytta vidare efter jag kommit från sjön nästa söndag...

Banggaiierna har lekt igen, hoppas som vanligt att de ska lyckas den här gången...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

oj, var ett tag sedan jag uppdaterade här...

iom att jag jobbar en hel del blir det inte så mkt gjort, varken med det här eller nya karet...

men idag fångade jag iallafall den lille korallätande dvärgkejsaren... passade på att slänga i en feteklump LS som jag hade i ett annat kar också eftersom jag fick riva ut nästan allt... råkade också krasa en flakmonti, men fragmenten sitter nu istället på en ny fraggsten...

har skaffat mig en Sjöborre, Mespilia globulus tror jag bestämt, men han är inte så aktiv... ligger mest och fladdrar med tentaklerna, hittar nog ganska gott om käk i gruset också...

när jag kommer hem från sjön nästa gång blir det att bygga lite mer på nya karet... jobbat massor i april så har inte hunnit med det... blir bra pengar iallafall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår var jag hemma en sväng och kollade till karet... =(

sjöborren var död och korallerna hängiga, foderauomaten hade inte matat och dvärgkejsaren i sumpen sågs inte till =( jävla skit!

när jag kommer hem på tisdag blir det ett vattenbyte och ta tag i nya akvariet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycks inte ha gått så illa ändå... inget som mår värre än innnan =( dvs pavonan och duncanopsammian halvdöda eftersom dvärgkejsaren attackerade innan jag kunde fånga den... och skadade flakmontisar från fångsten...

mycket näring i vattnet nu ser jag på xeniorna och makrosarna...

Blir vattenbyte imorgon eller övermorgon...

köpte en riktigt fet storpolypig korall idag, antagligen en lobophyllia, symphyllia eller mussa...

nu har jag byggt hop bänken till nya karet... limma avdelningar i sumpen och bygga sidor och dörr kommer härnäst... detta blir en rejäl pjäs må jag säga, men snyggt ska det bli...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köpte en riktigt fet storpolypig korall idag, antagligen en lobophyllia, symphyllia eller mussa...

Kan vara en Lobophyllia corymbosa - jag har också varit där :)

post-2331-14468921959005_thumb.jpg

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara en Lobophyllia corymbosa - jag har också varit där :)

[ATTACH]56687[/ATTACH]

MVH Lasse

Stämmer mycket bra det...

idag hade jag tänkt klippa bort xenia igen, men istället bytte jag ut stenen den satt på... mycket enklare sätt att slippa ogräset... flyttade om en aning också... får hoppas att min welso ska återhämta sig i en mindre ström del av revet...

Edit, vet att det ser ut som hej kom och hjälp mig och att rutan inte är putsad, men jag tänkte spendera min fredagkväll med vinylskivor och pilsner istället...

post-2947-14468921981088_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

redan nu ser man hur mycket bättre korallerna trivs utan ogräset, även om jag har en del kvar i karet så ser det redan bättre ut, caulastrean stod tidigare mitt i en skog av Xenia, nu visar den upp sig rejält istället...

min Duncan mår inte bra, men än är det liv i den... Welson likaså...

lite bilder bara för att jag har tid och är för bakis för att vara ute i solen...

post-2947-14468921988112_thumb.jpg

post-2947-14468921988312_thumb.jpg

post-2947-14468921988532_thumb.jpg

post-2947-14468921988785_thumb.jpg

post-2947-14468921988983_thumb.jpg

post-2947-14468921989192_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...