Gå till innehåll

Vandalen Projekterar sin kub!


Vandal

Rekommenderade inlägg

Nu har sumpbygget börjat, den blir 55x55 i bottenmått, 35 hög i bakkant, 25 i framkant... hittills har jag dock bara limmat bakre glaset eftersom jag lyckades med konststycket att spräcka de 2 sidorutorna när jag skar dem =( Min lyckodag idag, verkligen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 184
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu är snäckjäveln tillbakalämnad, får hoppas min gorgonia återhämtar sig... köpte istället ett sugkoppsfäste till aquaclear-110an så nu behöver jag bara limma klart sumpen och köpa/limma 25mm PVC till sumpflödet, sen kan jag fylla hela vägen upp och köra igång med biofilter och DSB i sumpen... funderar på om man ska ha ett eller två utflöden, men i främre hörnen kommer de vara iallafall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag blivit stenkorallägare! köpte en fragg Frogspawn-Euphyllia under dagens sväng till Göran i Lerum... dessutom blev det två eremiter, två Babylonia spirata och åtta Trochus... algerna på rutan har redan börjat åtgärdas...

Jag uppgraderade även med ett 11w blått kompaktlysrör till och en Hydor flo till cirkpumpen (eheim 1250) i karet...

Sista fogarna på sumpen håller på att härda, så imorgon kopplas den nog in också, får dock köra med en 1250 där med sålänge iom att BioTed har stängt på lördag, så det blir ingen PVC änsålänge... Visst kan man beställa eller handla från "normala rörfirmor" men dels har jag aldrig vart och sett teds butik och dels så stödjer jag gärna lokala handlare...

nu är det dags att återgå till chipstuggandet framför akvariet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den helblåa 11wattaren satt verkligen där den skulle... har fastnat hela kvällen med att titta på fluorescerande koraller och byggt om revet lite till...

Euphyllian satte jag fast med buntband i stenen, gick bra att kamoulera banden med lite makros till dess att de täcks med kalkalger... den har svällt upp och fått snygga rosa toppar... nu hoppas jag bara på bra tillväxt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag lyckats laga min kamera så att jag kan plåta saker igen =)

idag kom sumpen igång, dock inte fullt ut eftersom jag måste ha pvc till den "riktiga" returpumpen, en eheim 1250 är bra, men inte tillräcklig... ytavrinningen blir bra, jag slipper äcklig hinna som måste skummas av med jämna mellanrum...

post-2947-14468918353967_thumb.jpg

köpte mig en påse biobollar idag, första facket efter "in" i sumpen är gjort för dessa...

post-2947-14468918352946_thumb.jpg

post-2947-1446891835317_thumb.jpg

post-2947-14468918353411_thumb.jpg

post-2947-14468918353622_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tröttnade idag på att ha min returpump liggande i en hink bredvid... så jag köpte lite 1" PVCslang på biltema och monterade dit åbäket... tog en stund att justera in durson, men nu är det som det ska... dock ska jag när jag får tag på pvc bygga en "riktig" retur, med två utblås och eventuellt en SCWD...

jag har dessutom byggt en sumplampa och lagt lite grus/Makros i refugiet ska slänga ner lite maskar och pods har jag tänkt för att få en liten "kompost"

På lördag hämtar jag och en kompis en laddning sten som vi ska dela på, då blir det också ett vattenbyte och ett jäkla sjå med att möblera kan jag tänka mig... men jag har en bild i huvudet som jag ska följa och då blir det förhoppningsvis bra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag vart och hämtat Acuario's gamla sten, delade den med en kompis... möttes upp på Marinakvariet i Mölndal, så fick man sett den butiken också...

Med typ 15kg ny sten byggde jag upp en revpelare till, det var även med en Blåkorall som fick inta toppen på pelaren...

Före:post-2947-14468918456495_thumb.jpg

Efter: post-2947-14468918459925_thumb.jpg

Passade även på att fixa till en överrinningskam, och den är byggd av det alla akvarister har liggande och inte använder, Åleds Bottenfilter... Äntligen fick jag användning för det som legat och skräpat så länge...

post-2947-14468918461758_thumb.jpg

Glad Halloween! nu ska jag ta mig en grogg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klantarslet var framme i eftermiddags, skulle putsa rutor och välter hela nya pelaren.. så nu är det ombyggt igen... passade även på att döda lite glasrosor som jag såg och limma igen hål för de som satt för gömt... sparade dock en bit sten med några riktigt feta rosor som fick inkorporeras i tidepoolen...

Ännu en gång har min Caulerpa taxifolia kollapsat... märkte det i min lilla tidepool och sedan i sumpen, rubbet åkte ut och bara lillakvariet blev grönt, puh! det gick på 20 minuter och samtidigt i båda karen... skumt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-2947-14468918520421_thumb.jpgLangar några bilder efter uppdateringen från 10000K till 14000K

Lampbytet gav en hel del mera ljus... dessutom passade blåkorallen på att slänga ut sina tentakler efter en skinnömsning... snyggt!

post-2947-1446891852128_thumb.jpg

Nån som kan identifiera skivanemonerna?

post-2947-14468918520709_thumb.jpg

post-2947-14468918520965_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man tackar!

Planerna ligger dock på att möblera om pelarna en aning, få dem "rakare" utan så jättebred bas som jag har på dem nu... men detta blir ett framtida projekt... om jag ska limma stenen eller borra och sätta på rör med cirkulation genom vet jag inte ännu, lite inspirerad av illustratörens rördragning...

vad jag iallafall vet är att jag ska dunka i en säck levande sand nästa månad, plus några fiskar... känns lite enformigt med enbart en clown i, så jag tänkte satsa på 3-4 Banggaier, nån goby och en clown till... I korallväg blir jag lite sugen på nån mer stenkorall och även några fler knappkolonier...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag äntligen fått durson så knäpptyst det går... skönt att inte ens höra en bubbla... tog bort den röda ratten på kulventilen och finjusterade med en polygrip för att få bättre moment och lättare finjustering... Rekommenderas starkt!

Var även på en strålande föreläsning av (BIO)Ted och lärde mig en del som jag förbisett innan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvällen bjöd på lite ryckande av Xenior som nu sitter på fraggstenar istället...

I övrigt så har jag på nåt lustigt sätt fått låga näringsnivåer och bra koralltillväxt utan en enda kemikalie... har inte putsat rutorna på en vecka och det är fortfarande helt rena rutor... byggde om lite till i sumpen, bilder kommer snart...

ser fram emot Moose:s träff den 6e, ska bli kul att se ett system till och snacka med andra saltisar i området... förhoppningsvisk får jag med mig nån fragg också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ännu mera xenia har lämnat karet... det mesta sitter på småstenar med kiwinät i mitt ultralowtech mjukisfragg/tidepool-kar... 18 liter med en fluval 1 som enda teknik och 15 watt ljus...

attachment.php?attachmentid=40281&d=1259103433

Stora karet är stabilt nog för att jag ska våga släppa i ett par fiskar till... dessutom behöver jag få tag i en pepparminsträka för att döda lite glasrosor som kommit med senaste laddningen sten...

post-2947-14468918690121_thumb.jpg

börjar kännas hemtrevligt

post-2947-14468918689799_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu var det ett tag sedan jag skrev... Moose hade en superb träff förra söndagen och jag fick med mig en del kul hem... En Pavona, en Euphyllia och en mjukis, minns inte riktigt vad för nån, var det måhända en Lemnalia?

post-2947-14468918837729_thumb.jpg

Allt går som smort, men jag behöver fortafarande få tag i lite mera fisk, dessutom står pepparmintsräkor högt i kurs eftersom jag har en del glasrosor som jag inte kommer åt...

post-2947-14468918837534_thumb.jpg

Har upptäckt nåt småpolypigt stenigt på min "svävande" sten, sticker fram under en skivanemon... får hoppas att det är nåt kul!

post-2947-14468918836935_thumb.jpg

Jag har nu varit saltvattensakvarist i ett år, började med bygget av mitt nano i mitten på december förra året...

post-2947-14468918836741_thumb.jpg

post-2947-14468918837157_thumb.jpg

post-2947-1446891883735_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt en julklapp till mig själv... igår fick en ocellarisclown och två Gobiodon rivulatus följa med hem från Lerum... mera liv och rörelse i karet och clownerna gick tillsammans nästan direkt... nästa inköp blir ett par pepparmintsräkor och ett par-tre banggaiier...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det ser ut att bli en fattig vår för mig iom att skolan slutar och jag bara hoppas jag får tag i ett jobb... så det blir knappast nåt nytt till karet som inte är nödvändigt förrän jag säkrat min ekonomi... som tur är har jag en uppfödning av Endlers guppy som jag kan byta mot frysmat i en butik, blir väl ett 40tal i månaden man avyttrar mot artemia och algtabletter...

I övrigt rullar det på utan några problem, byter vatten typ var tredje vecka, fyller på avdunstat typ var tredje dag...

Xenian växer som det ogräs den är, algerna gör det dock inte, mycket av cauerpan och rödalgerna har dukat under...

Jag ser ingen nackdel med att inte fylla på med nytt levande förutom att ett par pepparmitsräkor vore bra att ha mot glasrosorna...

nåväl lite bilder kan jag ju bjuda på också...

Man säger att sniglar rör sig långsamt och Xenia växer snabbt, men det här är ju bara löjligt!

post-2947-14468919276383_thumb.jpg

Min senaste korall, Euphylllia glabrescens

post-2947-14468919276844_thumb.jpg

Polypexpansion på blåkorallen

post-2947-14468919277062_thumb.jpg

Helbild

post-2947-14468919276594_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Igår fyllde jag år, det firade jag med en tur till Oceanakvarium i Gemla...

Det blev två banggaiier till det här karet som precis koppats in och börjat göra sig hemmastadda...

post-2947-14468919711565_thumb.jpg

Sorry för alger och stänk på rutan, inte hunnit putsa denna veckan...

post-2947-14468919711285_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...