Gå till innehåll

Visa er aquascaping / revpelare


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

gilla din scape starkt,känns nästan som man tittar ut på ett rev,inte en sten hög som en själv har..vad har du för mått på karet?

Tack å bock! Jo jag är/var rätt nöjd själv. 12mm PVC-rör, borrmaskin & sånt där undervattensepoxydeg.

"Kuben" mäter 90x90x65 och var lite korkat placerad i ett hörn, så det var svårt att nå saker längst in, längst ner -poop-.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack å bock! Jo jag är/var rätt nöjd själv. 12mm PVC-rör, borrmaskin & sånt där undervattensepoxydeg.

"Kuben" mäter 90x90x65 och var lite korkat placerad i ett hörn, så det var svårt att nå saker längst in, längst ner -poop-.

vet hur det är.jag satte yt av rinníngen e det hörnet som är innerst.;) sjäkv en kub på 80cm

okej.kände jag inte palla dra upp borr och hålla på när jag kom hem med all LS så det blev att bara kasta i,

men nästa gång blir det kanske bygga med död LS och vp rör först. men men .. lycka till med karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet hur det är.jag satte yt av rinníngen e det hörnet som är innerst.;) sjäkv en kub på 80cm

okej.kände jag inte palla dra upp borr och hålla på när jag kom hem med all LS så det blev att bara kasta i,

men nästa gång blir det kanske bygga med död LS och vp rör först. men men .. lycka till med karet

Hehe, classic mistake :skrattar:. Hade själv förberett med blöta handdukar och "sköljkar" -Tummen upp. För "riktig" LS funkar nog träborr bäst. Dock bör man skaffa en som kan offras...;)

Snälla vill någon förklara hur man gör med pvc rör för att bygga sånna pelare, och hur ni fäster stenen på detta rör, lim?. Vill jätte gärna ha något liknande i mitt kar som väntar på sten.

vad är- undervattensepoxydeg?

Man borrar hål i stenen med borrmaskin. Sen trär man dem på PVC-rören. hittade jag tunna rör (10-12mm), men det verkar va svårt nu. Sen kan man använda epoxy för att antingen fixera vissa stenar i nån viss ställning, eller "limma" ihop dem. Har använt detta med bra resultat;

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=217

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack å bock! Jo jag är/var rätt nöjd själv. 12mm PVC-rör, borrmaskin & sånt där undervattensepoxydeg.

"Kuben" mäter 90x90x65 och var lite korkat placerad i ett hörn, så det var svårt att nå saker längst in, längst ner -poop-.

Vet exakt hur det känns har ett hörnkar som är 160cmx120cm man får sonika kliva i :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla vill någon förklara hur man gör med pvc rör för att bygga sånna pelare, och hur ni fäster stenen på detta rör, lim?. Vill jätte gärna ha något liknande i mitt kar som väntar på sten.

Borra och träpå är en variant sedan fästa med epoxy.

vad är- undervattensepoxydeg? ett epoxylim som är likt trolldeg som härdar undervatten och blir hårt och fäster bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownen- hur har du gjort för att dölja tekniken med rev keramiken? Har du skapat ett litet "rum" där bak? Hur har du fixat med pumparna? Det såg jätte fint ut och har själv vart inne på att försöka dölja pumpar å allt däri med keramik men vet som inte hur man går till vägar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär ser scapen ut i mitt RSM250. Tyvärr lite cyano på andra bilden. Den första är tagen i våras när jag satte upp det och den andra ganska nyligen, någon månad sen kanske. Scapen syns inte så mycket längre när allt växt till sig. Det går att simma bakom ls:en i nedre kant för fiskarna så den lutar bara mot väggen upptill

post-5447-14468927857042_thumb.jpg

Kul med insperationstrådar!

post-5447-14468927856849_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownen- hur har du gjort för att dölja tekniken med rev keramiken? Har du skapat ett litet "rum" där bak? Hur har du fixat med pumparna? Det såg jätte fint ut och har själv vart inne på att försöka dölja pumpar å allt däri med keramik men vet som inte hur man går till vägar:)

Hej Louise,

Tack! Jo det är ett utrymme för skummare tre tunze pumpar och en Tunze wavebox mm. Det är hål för pumparnas utblås i revkeramiken. Till höger om teknikdelen är mitt refugium. Jag gjorde det på beställning från Tyskland och jag är mycket nöjd än så länge.

post-1277-14468927865695_thumb.jpg

Clownen du har fan bland den snyggaste scapen jag sett å då är den inte ens beväxt :)

Tack Jimmy!

Här är scapen i December med lite levande:

post-1277-1446892786581_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt clownen!

Gjorde du beställningen med hålen från tyskland eller menar du refugium(som jag inte vet vad det innebär ;))

Jag beställde revkeramiken med hålen borrade. Refugiumet är ett avskilt utrymme på 60 liter där bl.a. makroalger och mikrofauna kan växa ostört utan djur som äter upp dem. Det hjälper till att mata karet med levande som går tillbaka till visningskaret och algerna hjälper till med näringsupptagningen. Ursäkta OT.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

clownen och coralkiller! mycket snyggt!

Förövrigt det där med att borra och trä på sten på rör var ett bra tips!

Undrar om det skulle funka med att ta kraftiga buntband som man sätter ihop i önskad längd...borrar o trär på sten som typ halsband och fäster på valfri ruta med någon upphägnings anordning som man kan haka av vid behov.

eller det kanske är bättre att använda rör om man vill ha något vågrätt?

Det där med scaping har man inte tid med i början när man är ivrig att komma igång hehe!

Bör man nog tänka om på när man sett hur ni har det!:smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...