spotUP Postat 27 november 2012 Postat 27 november 2012 Wow! Sicket snyggt kar! Gillar din scape och val av koraller! Citera
Guest Postat 28 november 2012 Postat 28 november 2012 Dessa musslor gör tame f*n att det killar till i pungen Jäkla snyggt kar Citera
Yodelking Postat 25 februari 2013 Författare Postat 25 februari 2013 Har äntligen fått min Hyperion R2 ovanför detta karet. Har flyttat över en hel del från detta karet till det andra. Men det ska möbleras lite till.Så helbild får vänta lite...Lite knappar:Min polkagris (Parapercis schauinslandii):Nu när jag flyttat de största rörmaskarna och musslorna har jag köpt min drömfisk, en Chelmon Rostratus. Bara att hålla tummarna för att den kommer att klara sig. Denna har jag velat ha sedan starten för 3.5 år sedan... Nu återstår bara att döpa den till något vackert... Citera
Hoyt Postat 6 mars 2013 Postat 6 mars 2013 Hur har de gått med pincetten nu då, käkar den nått foder än? Citera
Yodelking Postat 6 mars 2013 Författare Postat 6 mars 2013 Jodå, den äter bra... (det kollade jag i affären innan jag köpte)... Har en lång pipett som jag matar med för att den ska hinna med att äta. Jag blandar mysis, artemia och krill... vet inte riktigt vilka av dem han äter. Men ska prova att separera en dag för att se... Har valt att ha dem blandade för att han ska prova fler sorter. Har även provat Röda mygglarver som han spottade ut, samt Lobster Eggs som han inte brydde sig om.Han... eller som han numera heter: Kjell... efter "Chelmon"... höll sig väldigt mycket i ena hörnet och har varit jagad av både min Naso Elegans och min Centropyge Loricula... men det har lugnat sig lite, så nu simmar han runt lite mer.Kjell är riktigt nyfiken och sitter man och tittar på karet så simmmar han fram så att han är precis framför ögonen på mig. Tyvärr såg jag idag att den har fått någon prick på fenorna, så det blir väl till att damma av UV:t.Hittills har den inte rört mina rörmaskar, vilket jag är väldigt förvånad över... Citera
Linda81 Postat 7 mars 2013 Postat 7 mars 2013 Vilket fint akvarium <3 Chelmon Rostratus är inte den väldigt svår? Prickar på fenorna kan vara ofarliga cystor med. Citera
Lasse Postat 7 mars 2013 Postat 7 mars 2013 Okej, då gör jag väl en lite uppdatering på karet... Har haft lite otur med vissa koraller som inte trivts. Jag vet inte helt säkert den exakta orsaken. Någon Acropora har tappat vävnad, en Trachyphyllia har strukit med...Tänkbara orsaker kan vara högt fostat (0,4), Lågt MG (1125), Lågt KH (5,4) (Alla dessa var inte dåliga samtidigt).Eller att jag fraggade en mjukkorall i karet som då släppt ut gift.[ATTACH=CONFIG]83476[/ATTACH]Läste igenom din tråd idag. Blev lite frågsam om den här fisken - lite mal-placerad väl Märkligt att ingen reagerarat MVH Lasse Citera
Yodelking Postat 7 mars 2013 Författare Postat 7 mars 2013 Vilket fint akvarium <3 Chelmon Rostratus är inte den väldigt svår? Prickar på fenorna kan vara ofarliga cystor med.Jo, det är många som dör. Men det är en fisk jag som jag alltid velat ha, och nu känns det som om jag är tillräckligt erfaren för att ge den en ärlig chans...Har väntat 3,5 år på detta... Citera
Yodelking Postat 7 mars 2013 Författare Postat 7 mars 2013 Läste igenom din tråd idag. Blev lite frågsam om den här fisken - lite mal-placerad väl Märkligt att ingen reagerarat MVH LasseJaha? Vad menar du?Den är köpt som en Pomacentrus Smithi. Vad skulle man reagerat på?http://www.reeflex.net/tiere/4260_Pomacentrus_smithi.htm Citera
Norberg Postat 7 mars 2013 Postat 7 mars 2013 Den ser ju ut som en Malawiciklid:)Jag tolkade den som en Malawi faktiskt MVH LasseHehe ränderna går aldrig ur sötvattenskillarna! Citera
Yodelking Postat 7 mars 2013 Författare Postat 7 mars 2013 Haha... OK... själv har jag aldrig haft sötvatten och har aldrig varit intresserad av det heller.Jag googlade på Malawiciklider nu, och kan nog hålla med er, men hade ingen aning innan... Citera
alexochingencarina Postat 7 mars 2013 Postat 7 mars 2013 Det är ett saltvattens forum. Håll er till salt;) Citera
Guest Postat 13 mars 2013 Postat 13 mars 2013 Kanon kar min Chelmon rostratus har med någon liten prick på fenorna ser det som någon lättare parasit. min putsare va snabbt framme iaf. Citera
sansan Postat 14 mars 2013 Postat 14 mars 2013 Hejsan!Vad fint det har blivit och vad roligt att du har fått tag i din fina firre Citera
Yodelking Postat 3 september 2014 Författare Postat 3 september 2014 Som vanligt går det ett år mellan uppdateringarna... Har haft en hel del SPS-koraller som dött. Ännu mer tragiskt är att min älskade Naso Elegans gick bort. Det var en stor sorg, den har hängt med i 3 år och var pigg och glad ena dagen och borta nästa dag... (skelettet hittat, så den har inte hoppat...)På det positiva planet kan jag dock rapportera att Kjell gått i karet över 1,5år och de sista dagarna så har han börjat att uppvakta hökfisken... HELA tiden...De ser ganska kärleksfulla ut när Kjell smeker sig över hökfisken... Hökfisken tröttnar efter ett tag och gömmer sig och så fort han visar sig igen så börjar uppvaktningen...Tja, blir det några småfiskar så kan man ju gissa att de får en lång nos... Citera
odel68 Postat 3 september 2014 Postat 3 september 2014 Va roligt med lite bilder från ditt kar ,tråkigt med nason bara vi får snart träffas också mvh Ola. Citera
hagbard Postat 4 september 2014 Postat 4 september 2014 Snygga fiskar..kul att du visar att det är möjligt att hålla " kjell" en längre tid. Citera
MartinForsström Postat 20 november 2014 Postat 20 november 2014 Jag hade det stora nöjet att diskutera saltvattensakvaristik ur partnerperspektiv med din bättre hälft i tisdags. Men är det inte lite fusk att ha en fullfjädrad kemist i familjen? Citera
Yodelking Postat 20 november 2014 Författare Postat 20 november 2014 Jag hade det stora nöjet att diskutera saltvattensakvaristik ur partnerperspektiv med din bättre hälft i tisdags. Men är det inte lite fusk att ha en fullfjädrad kemist i familjen? Jaså... det var du... Trevligt! Var ju nyfiken på vem det var som hon pratat med.Jodå, henne hade man nytta av med vattenvärdena... men efter 3 år, samt att jag skaffade ytterligare ett akvarium, så "fick jag minsann ta mina vattenvärden själv"... Citera
MartinForsström Postat 20 november 2014 Postat 20 november 2014 Haha. Jo, som jag förstod det så är hennes kemiarbete på en aning högre nivå än det slask och blask som vi håller på med. Men nu kan hon validera dina tester på ett bra sätt om du ber snällt. Citera
Daniell523 Postat 20 november 2014 Postat 20 november 2014 Otroligt fina bilder Peter. Snart dags för träffen!Mvh Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.