Gå till innehåll

Jurgonh´s 300 literskar...


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Måste då säga att du har en otrolig tur som ens fått syn på din revhummer. I 1920L-karet har jag sett en två gånger sedan karet startades! Klart anonyma djur.

(Och ja, den lever för skal ömsas lite nu & då)

Jag ser min nästan hela tiden.. den bor inne i revet men jag ser den hela tiden från sidorutan där jag kan se in bakom revet.. men har redan sett den ett par gånger komma fram när det är matning och så... mycket trevlig djur =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bärjar iaf ta sig mer och mer i mitt akvarium...

Förut så hade jag ju en del algtillväxt på gruset som växte för vajde dag trots sandsjöstjärnor och eremiter och så... men nu har jag kommit till det stadiet att den tillväxt som sker under dagen klarar städpatrullen att ta hand om under natten så att nu är gruset helt vitt på morgonen... så jag märker tydligt att det blir färre och färre alger..

Vattenvärdena som jag mättehäromdagen ser ut såhär:

Salt: 1.025

Temp: 25

No3: ca 5

P04: under 0.1

Kh: 7.7

Ph: 8.3

Mg: 1330

Ca: 420

Av mina koraller så mår allting väldigt bra.. stenkoraller som jag fått fraggar av har färgat ut mer i mitt kar än tidigare bostäder och ser även tillväxt på dom... mjukoraller och speciellt xenia har växt nått KOPIÖST...

Alla fiskar mår också prima.. inga prickar på min pallett. =)

Och det var lite roligt med paletten för jag har hört att dom ska vara väldigt skygga i början men den började simma runt direkt och när min gula kirurg attackera så drog den sig inte undan utan sligs tillbaka trots att den är hälften så stor...

Nu är dom kompisar iaf...

Min Gramma är dock väldigt skygg

Lägre djur mår också bra, förutom min lilatoppade sjöborre som dog efter några dagar :(

Min ena putsarräka bär på rom så det måste ju också vara ett bra tecken... finns det nån chans att jag kan få yngel som blir nått?

Så allting flyter på bra och mitt nsäta köp lär bli en Loriculus om Aquawarehouse får hem någon nästa månad..

Lite fler bilder:

pc130373.jpg

Översiktsbild

pc130378.jpg

Min skygga gramma som är svår att få på bild

pc130389.jpg

Min Xeniam typ 4 gånger så stor som när jag köpte den

pc130394.jpg

Min nya korall.. här ser man mer hur rosa topparna ser ut... några fraggar till höger

pc130381.jpg

Såhär sittert jag ganska många timmar i veckan

Helt sjukt.. man kan sitta ett timme och bara titta på sitt vackra kar.. jag må säga att av mina tidigare kar så är jag helt klart mest nöjd över detta... hur jag fått till det =) Och startat med Lassemetoden, med gammal sten, och hälften gammalt vatten, lowtechutrustning och en massa andra saker som folk varnat för.. dom andra karen som jag startat "by the book" har haft väldigt mycket fler problem och alger och så...

Kul.. =)

Ändrat av Jurgonh
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt du har fått till det!

Sen är jag lite avis på dig som ser din hummer, min har kanske har visatr sig 10 ggr sedan karet startade och då var 4 ggr 4 dagar i rad i samband med att jag matade!

Jo jag har väl tur att den valde en håla som jag kan se in i från sidan.. så att jag ser den när jag vill... =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, detta var ett fint akvarium.. håller på att leta efter inspiration och olika sätt att starta och sköta akvarium och jag fastnade lite för detta, har läst igenom hela tråden och det låter som att det är relativt enkelt och lättskött =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite OT av mig men:

Karin jag föreslår att du startar en tråd där du kan börja med lite tankar och förutsättningar som du har. Finns många hjälpsamma här på SG som kan ge dig råd som går mot just dina planer då. Bra att skapa insperation genom att läsa om deras kar här. Sen känns det skönt att få höra att ens kar har gett insperation. Jag gissar att Jäörgen också gillar att höra det!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Liten uppdtaring..

Nu har akvariet puttrat på i ganska precis 4 månader.

Alla fula alger är borta och saker växer och mår bra.

Sista 3 veckorna så har både fosfat och nitrattesterna visat 0.. ser ut som kranvatten i testglasen nu.. jag kör proddibios bakterier och kolkälla..

Calsium och magnecium ligger fortfarande innom OK värden men har sjunkit lite granna på slutet... jag har just beställt balling light grejjer från Triton så jag tänkte börja dosera i som smått.. beställde även Ultrmin-s som jag tänkte börja att dosera i också.

Som sagt trivs allting bra men jag har ett par frågetecken... min stora sarcopytonkorall har helt plötsligt dom sista veckorna blivit extremt mycket ljusare i färgen.. nästan helt vit.. kan detta bero på avsaknaden av näring i vattnet? vantrivs mjukkoraller om fosfat och nitrat närmar sig 0?

Sen så mina SPS:er vill inte färga ut riktigt.. jag har två stylophorer bland annat.. en rosa och en blå och dom är rätt så bruna bägge två... har även en acropora och lite annat som inte heller färgar ut ordenligt..

tänkte nu när näringsvärderna är så låga så borde det väl hända nått, men inte än iaf.. kan det vara för lite ljus?

Eller så att dom behöver mat/vitaminer/spårämnen så det kanske går till sig när jag kör ultramin och/ller balling (fast värdena är ju ändå ok om än lite lågt)?

Eller att dom är känslig för svängningar i salthalten.. jag häller ju själv på avdunstat vatten ca varannan dag.. kan det vara en bidragande orsak?

Har iaf inte köpt nått nytt än förutom en jääääävulskt snygg caulustrea av Blaze här på forumet samt fått lite fraggar av honom och så fick jag en caulustrea-fragg av ted-m här också... =)

Här kommer lite bilder

4344392054_5990ccf0e1_b.jpg

Caulustreor

4344392504_219d191773_b.jpg

Lite SPS:er. Längst ner till vänser: Acropora. Nere till höger: ??. I bakgrunden till vänster: Hydnopora: I mitten: Blå Stylophora. Till höger: ??

Hjälp mig gärna att artbestämma frågetecknen.. samt tips på hur jag ska få alla dessa att färga ut.

4343657843_eb09305891_b.jpg

Höger sida av mitt kar.. här ser man bland annat min stora rosa stylophora som inte är så rosa längre.

4344393602_94c0796e22_b.jpg

Vänster sida av mitt kar.. här ser man bland annat den stora bleknande sarcopytonsvampen.

4344392976_98a27e774a_b.jpg

Översiktsbild

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får nog komma upp och hällsa på vid något tillfälle.Jag är endast ledig 1 dag denna månad ev 2 och det är den 16 och ev 17 och planerar enu en Stockholms tur då dom får in lite nytt den 12e så hoppas jag på att det finns kvar vad jag vill ha när jag kommer ner.Är bara ute efter Ricordeor nu men känner jag mig blir det nog en massa mer.Skall även ta lite mått och info på ett kar jag skall skaffa där nere.

PS:Har du vägarna förbi glöm ej höra av dig.

Har rensat på macroalger nu lite kallt att skicka men jag tror dina kirurger skulle uppskatta lite lyxmat ;P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi skulle kanske kunna ta det efter helgen om han skall ner så kan jag möta upp han och skicka med han en påse blandat.Så kan du och Jörgen sloss lite om dom.Har det jag skicka med dig förut vuxit något?

Och om ni vart förbi aquawherehouse han fick en stor påse men jag vet inte om det klarade sig så om ni skall dit kan ni ju se om han har något i burkarna skulle vart skoj om det klarade sig efter 3 dar i plastpåse ;P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi skulle kanske kunna ta det efter helgen om han skall ner så kan jag möta upp han och skicka med han en påse blandat.Så kan du och Jörgen sloss lite om dom.Har det jag skicka med dig förut vuxit något?

Och om ni vart förbi aquawherehouse han fick en stor påse men jag vet inte om det klarade sig så om ni skall dit kan ni ju se om han har något i burkarna skulle vart skoj om det klarade sig efter 3 dar i plastpåse ;P

han kör bara ner varranan vecka så de blir om 2 veckor då han kör nu men orkar du så åkar han idag och imorn, skulle passa bra då vi är några umeå saltisar som ska träffas upp här på lörda men du kanske är sugen på gasa upp själv o träffas o dela ut lite ogräs till folket?

de du skickade me går i sumpen me kulfisken så de gröna har det ätits en del av me de lever , de röda har den itne velat röra nått av men jag vet inte om de vuxit nått men de kanske de har hmmm

har inte tänkt på de när vi varit ut men ska försöka komma ihåg nästa gång jag är där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ja.. begav mig till Aqua Warehouse idag för att köpa en fisk jag beställt och en ballast till mina T5-rör..

Blev dock lite mer än vad jag tänkt.. 2 fiskar till, en rörmask och en Ricordea.. här kommer bilder:

4391720941_2a1f34cbeb_o.jpg

Sjukt fint ex av Loriculus.. det var denna jag beställt...

4391720401_189b821139_o.jpg

Denna lilla frökenfisk impulsköpte jag.. riktigt charmig tycker jag...

4392488776_426d369234_b.jpg

Denna mandarin fick också slinka ner.. den är lite ovanligare och har mycket mer rött i färgen.. har dock inte lyckas plåta den i karet än..

Sen blev det som sagt en Yuma också.. rosa med lite grönt och i sig.. ska se om jag kan få en bra bild på den sen..

Så hoppas jag att Madarinen tar sig.. ser att den sitter i ett hörn och tokflämtar och har tappat nästan all färg.. men det är bara 12 timmar sen inkoppningen så den kanske är i chocktillstånd än..

En annan sak som hänt är att en sjöstjärnan har dött.. en röd fromia som jag haft sen starten.. den började falla i bitar för ertt tag sen.. och senaste dagarna har den tappat ett par armar och idag var det bara småbitar kvar av den.. nån som varit med om detta och har en förklaraing? inget annat har dött och allt ser prima ut..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Båda jag och min kompis har haft röd fromia.Samma sak hände för oss.Gick bra ett halvår sen så var det som om han svalt.Ena armen först blev tunn och ramla av sen skrynkla han ihop och dog.Kanske lite vågat från min sida men då jag har så mycket borstmaskar och annat så lät jag han ligga och 2 dar senare hadde dom ätit upp den.

Var själv ner till Stockholm i helgen blev inga fler Ricordelias för mig då dom färgerna dom hadde kvar har jag redan i karet.

Du kan kanske skicka mig ett pm vad du fick betala för Yuman om det är värt att ringa Jörgen och se om vi kan lösa frakten om han skall ner över eller så.Har han mycket inne nu?

MVH.Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Båda jag och min kompis har haft röd fromia.Samma sak hände för oss.Gick bra ett halvår sen så var det som om han svalt.Ena armen först blev tunn och ramla av sen skrynkla han ihop och dog.Kanske lite vågat från min sida men då jag har så mycket borstmaskar och annat så lät jag han ligga och 2 dar senare hadde dom ätit upp den.

Var själv ner till Stockholm i helgen blev inga fler Ricordelias för mig då dom färgerna dom hadde kvar har jag redan i karet.

Du kan kanske skicka mig ett pm vad du fick betala för Yuman om det är värt att ringa Jörgen och se om vi kan lösa frakten om han skall ner över eller så.Har han mycket inne nu?

MVH.Ted

Oki.. ja då är det kanske inget konstigt.. vad vill dom ha för mat? vill gärna ha fler sjöstjärnor i färgranna färger.. typ blåa och röda.. men inge kul om dom vittrar sönder.. kan man stödmata?

PM skickat.. tycker du ska svänga förbi Jörgen och titta.. sjukt snygga yumas och floridas inne.. samt Tridacnamusslor! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt fin dvärgkejsare!

Frökenfisken färgar om när den blir vuxen, brunaktig på de två främre tredjedelarna av kroppen och gul på den sista bakre tredjedelen.

http://www.wetwebmedia.com/neoglyphidodon.htm

http://www.aquariumslife.com/saltwater-fish/damselfish/black-and-gold-chromis-neoglyphidodon-nigroris/

Kan bli lite av ett gissel då den tillhör den grupp med damseller som över lag anses vara ett bekymmer mot andra invånare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler bilder då:

4394286439_703afdf652_b.jpg

Min Yuma. svårt att ta en bra bild.. det som ser oranget ut är pastell-rosa typ och så blått runt det och grön mun.. skitsnygg... hoppas den sprider sig som mina andra skivisar :P

4394255999_4bf274c172_b.jpg

Resterna fårn min sjöstjärna.. :/

4394256803_5a469f4c8c_b.jpg

Min Röda mandarin.. nu har den stått i 24 timmar på samma ställa och flämtat.. den simmar inte och gömmer sig bakom revet eller så utan ligger öppet i karet bredvid min mussla.. dock har den fått tillbaka färgen som den tappade igår.. får hålla koll på den men undrar varför den inte simmar iväg..

4395023274_26976d3727_b.jpg

Rörmask modell jumbo.. kronan är ca dubbelt så stor som en 5-krona..

l

Resterna från min sjöstjärna :(

4394322505_df3d495945_o.jpg

En till bild på min Lorri, som jag tycker var ett extremt fint exemplar..

4394322453_ca26265a81_o.jpg

Som ni ser har den fått lite spö av min gula kirurg men det lugnar väl ner sig snart.

4395089732_752a7eddc6_o.jpg

En till bild på denna charmiga lilla frökenfisk.. har dock läst mig till att den blir ganska stor och då tappar den sina svarta ränder och blir mer brungul.. men det lär ju ta ett tag.. den är typ 1 cm nu så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...