milk Postat 7 oktober 2009 Postat 7 oktober 2009 Köpte en vitbröstad kirurg som lik paletten är väldigt prick-känslig. har haft den i några veckor och jag såg att den började få några prickar i början. jag bestämde mig då för att införskaffa uvc och satte in det i akvariet, pricken minskade då men kom sen tillbaka efter någon vecka. nu har jag nästan tappat hoppet om den då den itne alls ser ut att må så bra. införskaffade ett 10w uvc som tydligen ska vara upp till 500l akvarier. min vattenvolym är väl på 340l kanske så tyckte det skulle klara det. men är det för klent ändå? känns som om den inte dödar all vitprick. alla andra fiskarna i akvariet mår hur bra som helst.vad kan man annars göra för att bäst skydda sig mot vitprick? Citera
stigigemla Postat 7 oktober 2009 Postat 7 oktober 2009 Se till att insuget för pumpen är nära kirurgens sovplats. Kolla flödet genom filtret. Det skall inte vara mer än 500 liter per timme. Citera
Mr Harlequin Postat 7 oktober 2009 Postat 7 oktober 2009 Hade kört med 39w, typ Deltecs. Alltid bra å vara garderad. Ska själv köra med Deltecs 2x39w till 600liters system volym. Citera
Ragman Postat 7 oktober 2009 Postat 7 oktober 2009 10 w uvc kan man kasta i väggen. gör precis ingen nytta till större kar. det funkade i mitt 80 liters men inte i 250 liters karet. körde med en pump som klarade 450 l/h Citera
Dimorb Postat 7 oktober 2009 Postat 7 oktober 2009 Tycker också 10 watt är meningslöst. Jag körde det i mitt nuvarande 200 vid lite prick men inte mycket resultat. Citera
stigigemla Postat 7 oktober 2009 Postat 7 oktober 2009 Mitt karantänkar på 150 liter utan inredning rensar ett 11 watts UV från prick och liknande. Men insuget ligger på botten som är helt ren för att parasiter som släppt från fisken inte skall fastna i något skrymsle. Citera
greger Postat 7 oktober 2009 Postat 7 oktober 2009 Ett 10w räcker utmärkt till din vattenvolym, det enda du "vinner" med ett större UVC är högre temp i karet.Däremot är det viktigt att flödet genom inte är för snabbt, samt placering av pump för uvet förmodligen gynnas av Stigs modell.UV funktionen är ju primärt preventiv, när du har ett utbrott av Cryptocarion så tar det tid att få bukt med då uvet bara kan döda de frisimmande parasiter som passer igenom.Ett sätt att snabba upp processen och tillfrisknandet är att totalt mörklägga karet under några dagar. Citera
milk Postat 7 oktober 2009 Författare Postat 7 oktober 2009 tack för svaren! jag skäms så mycket... nästan så mycket så jag inte vill tala om det. bestämde mig igår för att verkligen se om lampan fungerade, och det gjorde den inte.. för jag hade glömt sätta på den :-/ Citera
milk Postat 7 oktober 2009 Författare Postat 7 oktober 2009 har förresten hört att uvc även tar bort nyttiga partiklar så ett för starkt uvc skulle kännas väldigt onödigt då jag tänkt ha det på mest hela tiden. Citera
Yodelking Postat 7 oktober 2009 Postat 7 oktober 2009 tack för svaren! jag skäms så mycket... nästan så mycket så jag inte vill tala om det. bestämde mig igår för att verkligen se om lampan fungerade, och det gjorde den inte.. för jag hade glömt sätta på den :-/Men då kan du glädjas åt att det inte varit bättre om du haft ett 39w... Citera
Benny Postat 30 november 2009 Postat 30 november 2009 Köpte en vitbröstad kirurg som lik paletten är väldigt prick-känslig. har haft den i några veckor och jag såg att den började få några prickar i början. jag bestämde mig då för att införskaffa uvc och satte in det i akvariet, pricken minskade då men kom sen tillbaka efter någon vecka. nu har jag nästan tappat hoppet om den då den itne alls ser ut att må så bra. införskaffade ett 10w uvc som tydligen ska vara upp till 500l akvarier. min vattenvolym är väl på 340l kanske så tyckte det skulle klara det. men är det för klent ändå? känns som om den inte dödar all vitprick. alla andra fiskarna i akvariet mår hur bra som helst.vad kan man annars göra för att bäst skydda sig mot vitprick? Duköper bekymmer fiskMin dog efter 2 veckor även med UVC Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.