Gå till innehåll

vitprick, för klen uvc?


milk

Rekommenderade inlägg

Köpte en vitbröstad kirurg som lik paletten är väldigt prick-känslig. har haft den i några veckor och jag såg att den började få några prickar i början. jag bestämde mig då för att införskaffa uvc och satte in det i akvariet, pricken minskade då men kom sen tillbaka efter någon vecka. nu har jag nästan tappat hoppet om den då den itne alls ser ut att må så bra. införskaffade ett 10w uvc som tydligen ska vara upp till 500l akvarier. min vattenvolym är väl på 340l kanske så tyckte det skulle klara det. men är det för klent ändå? känns som om den inte dödar all vitprick. alla andra fiskarna i akvariet mår hur bra som helst.

vad kan man annars göra för att bäst skydda sig mot vitprick?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett 10w räcker utmärkt till din vattenvolym, det enda du "vinner" med ett större UVC är högre temp i karet.

Däremot är det viktigt att flödet genom inte är för snabbt, samt placering av pump för uvet förmodligen gynnas av Stigs modell.

UV funktionen är ju primärt preventiv, när du har ett utbrott av Cryptocarion så tar det tid att få bukt med då uvet bara kan döda de frisimmande parasiter som passer igenom.

Ett sätt att snabba upp processen och tillfrisknandet är att totalt mörklägga karet under några dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaren! jag skäms så mycket... nästan så mycket så jag inte vill tala om det. bestämde mig igår för att verkligen se om lampan fungerade, och det gjorde den inte.. för jag hade glömt sätta på den :-/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaren! jag skäms så mycket... nästan så mycket så jag inte vill tala om det. bestämde mig igår för att verkligen se om lampan fungerade, och det gjorde den inte.. för jag hade glömt sätta på den :-/

Men då kan du glädjas åt att det inte varit bättre om du haft ett 39w... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Köpte en vitbröstad kirurg som lik paletten är väldigt prick-känslig. har haft den i några veckor och jag såg att den började få några prickar i början. jag bestämde mig då för att införskaffa uvc och satte in det i akvariet, pricken minskade då men kom sen tillbaka efter någon vecka. nu har jag nästan tappat hoppet om den då den itne alls ser ut att må så bra. införskaffade ett 10w uvc som tydligen ska vara upp till 500l akvarier. min vattenvolym är väl på 340l kanske så tyckte det skulle klara det. men är det för klent ändå? känns som om den inte dödar all vitprick. alla andra fiskarna i akvariet mår hur bra som helst.

vad kan man annars göra för att bäst skydda sig mot vitprick?

Du

köper bekymmer fisk

Min dog efter 2 veckor även med UVC

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...