Gå till innehåll

Att planera det onämnbara


Mejsel

Rekommenderade inlägg

Jag var i Ronneby i helgen och köpte en Pepparmintsräka.

Passade oxå på att "spontanhandla" en pomacanthus Imperator till mitt 400 liters.

Idiot tänker säkert ni , den kommer växa ur det akvariet på ett år.

He he. Precis min tanke.....

Jag är lyckligt förlovad med en tjej som älskar vårt akvarium och tycker det är minst lika intressant som jag men vill absolut inte ha ett större.

Men om ett år när Kejsaren är för stor vad händer då?

Uppgradering! Men detta får förstås växa fram under ett år och inte nämnas hemma.

Det är trots allt ett stort vitrinskåp som måste offras.....

Detta är förutsättningarna:

Ytan till mitt förfogande är 360 brett och 90 djupt och rummet under i källaren har vatten och avlopp och används inte till mer än förråd.

Jag har ett 720 liters som skulle funka som 300 liters osmosbehållare sump och fraggtank.

Som minst kommmer det att bli ett 1125 liters (2500x75x60) och som bäst

3000x90x65-70. Eventuellt brytna hörn framåt

Ytavrinning i mitten bak och all utrustning nere i källaren.

Kommer att "dra upp" så mycket koraller som möjligt i 400 litaren fram tills flytt och köra akvarierna paralellt minst en månad.

Hittar jag ett passande akvarium under tiden kommer jag köpa det annars får man beställa enligt mått.

Bilder på det som kan illustreras kommer allt eftersom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag kan hålla med om att en nytt kar kan bli dyrt, om man nu inte kan använda ett standardkar, och med optiwhite så kliver man upp ett par steg på trappan direkt.

Men jag har själv beställt ett nytt kar precis och tyckte inte att det blev överdrivet dyrt, fastän jag valde lite dyrare glas i de tre framrutorna.

Ett tips är att använda den el-räknare som Jaken har skapat på sin hemsida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väl välsignad med att kunna göra lite som jag vill med galna projekt.

Det är väl mest tjejen som bromsar mig. På gott och ont.

Karet kostar nog ca 15000 utan lowiron och 20000 med.

Klart det blir dyrt men vet man vad som behövs kan man ju hitta "fynd" under året som tillslut blir en fin helhet.

Kan man använda det trycket som blir av 3000 liter i timmen med två meters fall från övervåning till källare?

Kunde kanske köra UV-filter och sen ner i skummaren?

Sparar ju några pumpar.....

Hög fallhöjd är ju bra på ett håll och dåligt på det andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur tänkte du smyga in ett 3-meters kar utan att det märks, eller ens planera ett sådant projekt utan att tanten anar ugglor i mossen? ;) Lycka till...

Jag brukar annars försöka få min fru att tro att det var hennes idé, och därmed tycka att det var ett bra förslag... det har hittills aldrig funkat, men jag vägrar att ge upp hoppet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det var nog lite stort... ; )

Men aquarien-shop hade ett enormt utbud med bra priser. Vet inte vad det ligger på i Sverige men det är nog dyrare än såhär:

http://cgi.ebay.de/Aquarium-300x100x70-2100-Liter-fabrikneu-15-mm-Glas_W0QQitemZ350202634274QQcmdZViewItemQQptZde_haus_garten_tierbedarf_fische?hash=item5189b42022

Weissglas är det samma som lowiron/optiwhite?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det var nog lite stort... ; )

Men aquarien-shop hade ett enormt utbud med bra priser. Vet inte vad det ligger på i Sverige men det är nog dyrare än såhär:

http://cgi.ebay.de/Aquarium-300x100x70-2100-Liter-fabrikneu-15-mm-Glas_W0QQitemZ350202634274QQcmdZViewItemQQptZde_haus_garten_tierbedarf_fische?hash=item5189b42022

Weissglas är det samma som lowiron/optiwhite?

Ja det är samma sort glas. Kärt barn har många namn.

Brukar räkna med 1000:-/100liter

fick betala 1500:- extra för att få mitt akvariums framruta med optiwhite glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara för att belysa skillnade fick jag pris från en känd akvariebyggare i Sverige på 39119:- + 5000 om man vill ha det platsbyggt.

Kan inte förstå hur det kan skilja så mycket på Tyskland o Sverige......

Är det nån som vet om det går att utnyttja falletner till sumpen?

2000-3000 liter i timmen med ett högt tryck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur får man sin sambo att ge en fria händer när det gäller sånt här? Vore kul att ha ett lyckat recept på det...skicka iväg henne på en 2 veckors semester sen står karet där när hon kommer hem?

Lycka till med bygget, jag planerar också en uppgradering i samband med flytt nästa år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hon får en helg i stugan på Öland : )

Kan förbereda det mesta på jobbet och sen ha ett gäng polare med och bygga.

Har börjat med sumpen nu.

Lite kul att det är dubbelt så stor som mitt nuvarande kar : )

Nån som har några tips på att inreda ett 720 till sump?

Vill ha plats för minst 200 osmosvatten och ett gäng fraggar nära ytan.

Funderar på att bygga 3 fack för påfyllning av kalkvatten och sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej det var nog lite stort... ; )

Men aquarien-shop hade ett enormt utbud med bra priser. Vet inte vad det ligger på i Sverige men det är nog dyrare än såhär:

http://cgi.ebay.de/Aquarium-300x100x70-2100-Liter-fabrikneu-15-mm-Glas_W0QQitemZ350202634274QQcmdZViewItemQQptZde_haus_garten_tierbedarf_fische?hash=item5189b42022

Weissglas är det samma som lowiron/optiwhite?

För några månader sen före sommarn så såg jag en annons på Blocket på akvarium.Han länkade till denna tillverkare och sa att det enda som blev påslag var frakt till Stockholm och man var tvungen att hämta karet där i nån lokal som låg i hamnområdet.Det fanns kar från 300liter och upp.

Försökte skimma igenom alla annonser nu på blocket men hitar inte annonsen.Låter lite skumt att han skulle bara ta betalt för frakt kan ju hända att han fått bra pris från tillverkaren eller att han har någon annan koppling till han.Iofs så blir det kanske annat om han har företag med moms osv.

Jag får googla lite och se om jag hittar igen företaget som tog in karen.

Det är synd att dom skall va så dyra i sverige.Men iofs så är det inte företagen i sverige som är dyra utan det är dom som köper in det för dyrt:)

MVH.TED

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju minst sagt bra priser!

Kollade på ett 200x100x60=1200L i 15mm glas. Waisglas och diamantslipade kanter. Minns jag rätt var det €880 eller om det var €820... Under 10.000 för ett sånt kar. Vad skulle inte det kosta i sverige?

Frågan är hur kvalitén är, och hur krångligt det är om det skulle visa sig att det är sönder i nått hörn när det kommer hem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...