Gå till innehåll

Tullavgifter


turboadde

Rekommenderade inlägg

Allt är beroende på hur man ber dom packa och skicka..(Stora paket kollas alltid av tullen om dom överstiger vissa mått och vikter)

Har man ett företag som mottagare så går det altid att få in det som varuprov om man ber dom skriva värdet till 50USD. även som privat person går det att få in varorna men ber då avsändaren ange gift på paketet och samma varuvärde 50USD.

Detta är dock inte helsäkert då tullen just nu har granskning av sändningar från asien.

Och tidigare har det samtidigt förekommit en hel del stickprovs kontroller som då medför att om man har otur så går paketet i röd kanal för granskning och du får hem ett brev från tullen oftast där dom ber att få se en faktura på godset med värdet för att du skall få ut godset samt att dom då kan se den faktiska kostnade du betalat och åker då på tull kostnader för det överstigande värdet.

Bara lite info för den som vill veta..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är beroende på hur man ber dom packa och skicka..(Stora paket kollas alltid av tullen om dom överstiger vissa mått och vikter)

Har man ett företag som mottagare så går det altid att få in det som varuprov om man ber dom skriva värdet till 50USD. även som privat person går det att få in varorna men ber då avsändaren ange gift på paketet och samma varuvärde 50USD.

Detta är dock inte helsäkert då tullen just nu har granskning av sändningar från asien.

Och tidigare har det samtidigt förekommit en hel del stickprovs kontroller som då medför att om man har otur så går paketet i röd kanal för granskning och du får hem ett brev från tullen oftast där dom ber att få se en faktura på godset med värdet för att du skall få ut godset samt att dom då kan se den faktiska kostnade du betalat och åker då på tull kostnader för det överstigande värdet.

Bara lite info för den som vill veta..

Personligen tror jag man ska vara mycket försiktig med att lura myndigheterna på detta viset. Jag är inte så bra på juridiken men jag skulle inte bli förvånad om det går att driva detta som någon form av bedrägeri. Vilket fall som helst är det inte lagligt att lura tullen på detta viset genom att märka fel.

Vill ni ha fakta om vad som gäller finns en massa info här

http://www.tullverket.se/

Säkert inte det ni vill ha så jag får väll vara den tråkige gubben som uppmanar till att följa lagar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen tror jag man ska vara mycket försiktig med att lura myndigheterna på detta viset. Jag är inte så bra på juridiken men jag skulle inte bli förvånad om det går att driva detta som någon form av bedrägeri. Vilket fall som helst är det inte lagligt att lura tullen på detta viset genom att märka fel.
Jag inbillar mig att du har rätt, med ett undantag. Det är inte mottagaren, utan avsändaren som begår brottet. Det ska handla om rätt stora summor för att det ens ska göras en utredning, och ännu större summor för att de ska följa tråden vidare till köparen och hänga honom för anstiftan, även om givetvis tullarna vet varför priset är nedskrivet.
Säkert inte det ni vill ha så jag får väll vara den tråkige gubben som uppmanar till att följa lagar!
Ja fy fan vad du är tråkig. Gubbjä... ;- )

Som en notering, jag handlar rätt mycket från eBay, osv. Det är närmast en regel, snarare än ett undantag att varorna från asien har ett nedskrivet värde, medans varor från USA sällan är nedskrivna.

Eftersom jag köper och om möjligt får gods + frakt försäkrad så är det för mig inte ens aktuellt med nedskrivning, så jag kan inte svara på om säljare från USA är intresserade av att skriva ned värdet, men säljare från Asien är mer sällan intresserade av att försäkra försändelsen...

Sen, säljaren kan säkert argumentera att faktiska värdet på produkten är det som står på paketet. Det är inte vad du köpt det för, men säljarens inköpspris? Det är inte utan att man känner sig lite lurad om så är fallet, men om man inte funderar på det för länge, går det att argumentera så. (Vad jag är ute efter är ju att säljaren då kan hävda missförstånd, regelskilnader, eller whatever, och slippa bråk.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man inte råd med tull ska man nog leta efter en annan hobby.Patrik

Nja handlar ju inte om att ha råd. Och det gäller nog allt man köper att man ska ha råd med det. Men dom flesta blir väll glada om dom lyckats spara en slant som man kan lägga på annat.

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bara upplyser er hur man på ett enkelt sätt kan få in gods i Sverige, Jag upplyser ingen eller uppmuntrar ingen att begå en brott.

Utan det är upp till var och en att ransaka sig själv och lämna de uppgifter som tullen kräver in vid en kontroll..

Jag vill inte skapa för mycket diskutioner kring vad som är rätt och fel men tror att jag har tillräckligt på fötterna för att ge en förklaring kring frågor gällande ímport och export om någon vill veta med.

Detta beroende på mitt dagliga arbete där jag jobbar med import / export förtullningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag fick ingen ersättning alls när min telefon som jag beställde här i sverige utan vetskap om att den skulle skickas från kina försvann. packeten var uppbruten på posten och jag reklamerade direkt på posten, dom sa att dom skulle fixa allt men efter 2 veckor kom ett brev där det stod att dom ej var ansvariga utan lämpade över skulden till en annan fraktare. + att det var avsändaren som skulle få pengarna så jag betalade 2000 sura kr för ett fodral som var det enda som fanns kvar i paketet. så passa er för vissa företag (får nog inte skriva ut namnet här fast jag skulle vilja det så ingen annan råkar illa ut) men alla har kanske inte samma otur som jag o ev får ut nån ersättning för förlorat gods??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Seriösa handlare tar ju ansvaret för försändelsen, eller låter dig försäkra den. Försäkrad försändelse är ju inte nedskriven i värde av naturlig anledning. Försäkringen baseras ju på angivet värde.

Nedskriven försändelse som försvinner kan nog genast skrivas av som en total förlust, men det beror ju som sagt på handlaren.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...