Gå till innehåll

Tunze skummare, erfarenheter.


Mattias

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har själv kört med olika produkter från Tunze och kan väl säga att de flesta är bra, framför allt pumparna, skummarna däremot har de inte lyckats med (inte de jag haft i alla fall).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört Tunzes 230/3 och den skummade betydligt bättre än de tidigare skummare jag haft (Ratz och Aquamedic turboflotor). Dessutom är dentystare, energisnålare och lätt att placera.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde en Tunze 3120 innan tyckte att den funkade bra ändå, men bytte till en Aquacare 700A då jag bytte sump och system. Svårt att gämföra men tyckte att AquaCaren funkade bättre med tjockare/geggigare skum.

Är lite nyfiken dock hur Skummaren frånDeltec MCE 600 funkar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var var ni nånstans när jag frågade om vad ni tyckte om Tunze skummare?! smiley2.gif. Då var allt frid och fröjd ju....

Man limmar mellanväggen i sumpen efter skummarens bred, så haglar det bara negativa saker om Tunze. Nu måste jag hålla ett extra öga på skummaren och se om den uppför sig väl, eller måste jag byta till deltec (som jag ville från början smiley7.gif ), men de är jo betydligt bredare än Tunzes 15cm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<font style="color: rgb(0, 0, 0);" size="2"><span style="font-family: arial,helvetica,sans-serif;">Jag hade en </span> <font style="font-family: arial,helvetica,sans-serif; color: rgb(0, 0, 0);" color="#003399" face="Arial" size="2">235/3

och tyckte den var helt OK, men efter ett tag började den hålla ett

dj-ävla liv. Så jag slängde ut den. Men själva skummningen hade jag

aldrig strul med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tunzes välbeprövade skummare är inte lika aggressiva i sin skumning som många av de nya skummarna på marknaden. (Dom har tydligen en ny skummare (model 9000?) på g som är mer i stil meddagens "skummarmode"). Betydligt mer planktonvänliga, tar lite mer tid på sig, men rent blir det. Har en 3110/2 som fungerar fint, tycker jag, obeskrivligt lite rengöring och strul enligt min erfarenhet. Hur vattnigt adsorbatet blir beror ju bl.a. på hur högt/lågt skummaren är placerad, luftmängden och graden av nedsmutsning av skummaren, vattenbelastning, vattenparametrar, stabil salinitet mm. Den tar upp till 12 timmar på sig innan den är inställd efter justering av luftskruven, så ”initial tuning” tar lite tid men sen går den som tåget. Tycker kvaliteten verkar helt ok, dessutom är dom ju rätt små pga venturi tekniken.

PS. Vissa ställer in luftmängdsskruven på max och justerar skummaren mha att höja/sänka den i förhållande till vattenytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste tillägga att min har faktiskt kommit igågn rejäll nu och skummar rätt bra (antar jag eftersom har ingen referens sen tidigare att jämföra med men geggan i koppen ser lovande ut smiley2.gif. ) Så jag tar tillbaks mitt tidigare sura inlägg...

Det tog lite skruvande i luftskruven men nu kör den på utan problem.

Förresten: vet nån vad siffran efter "/" står för, t.ex. skillnade mellan 3115/2 och 3115/3? Är det bara beteckning på ny modell av samma serie?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...