Gå till innehåll

Vita prickar, Oroar jag mig i onödan?


Birdo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hmmm. Ja faktuom är att jag har 2 kirurger som kanske gör det svårare.

Fast med tanke på att han var inte den enda som strök med så misstänkte jag något annat. Nu har jag låtit allt varit i akvariet efter att Sunburst Atherian dog (samma sak där) Mådde bra en dag, Död nästa. Men nu har det gått 4 dagar sedan dess.

Förutom att Enginer Gobbien såg hängig ut och verkade vara nästa på tur så har han kommit tillbaka.

Så det kan vara en kombo av min dåliga kunskap, Nytt akvarium, Vita pricken och dålig ström av UV genom karet som var orsaken till att 5 fiskar dog.

Jag har lärt mig ett par saker och nu så ska detta inte få ske igen.

5 fiskar räcker på mitt samvete.

Dom 2 som jag inte skrivt om tidigare var 2 st Enginer gobbies som strök med första dagen för att dom tyckte min pump var en bra plats att bo på.

Så det kanske är 3 fiskar som dog av icke mekaniska orsaker.

En än gång :) Tack för svar och hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Så här gjorde jag.

Jag tar vitlök och pressar det i en mugg, Mängden brukar vara 4-6 hela vitlökar. Sen delar jag upp det i 2 stora cola flaskor som jag fyller mer Osmos vatten, Sen låter jag det blandas och stå i kylen.

Sen silar jag vattnet i en mugg så alla vitlösklyftor inte hamnar i muggen, Sen lägger jag i Artemia i muggen och låter den ligga i 1-3 timmar.

Sen silar jag bort vattnet och lägger i artemian i akvariet.

Om detta funkar? Efter jag mata med detta så försvann vita pricken.

Även idag ger jag dom vitlöks mat 2-3 gånger i veckan.

Och jag har inte haft någon vit prick sedan dess tills jag köpte nya fiskar.

Då fick jag vita pricken som försvann efter 2-3 dagar.

Så jag som nybörjare rekomenderar detta starkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om detta funkar? Efter jag mata med detta så försvann vita pricken.

Även idag ger jag dom vitlöks mat 2-3 gånger i veckan.

Och jag har inte haft någon vit prick sedan dess tills jag köpte nya fiskar.

Då fick jag vita pricken som försvann efter 2-3 dagar.

Så jag som nybörjare rekomenderar detta starkt.

Men å andra sidan körde du samtidigt UV, som utan tvekan är mycket effektivare mot vita prick än den immunförstärkande effekt vitlök tros ha. Och de sjuka fiskarna som du startade på vitlöksdiet nådde trots allt ganska snart den ultimata negativa ändpunkten i varje medicinskt försök - förtidig död.

Detta är absolut inte någon kritik mot dig. Och det är möjligt att vitlök funkar. Men det vore utifrån det du presenterat lika (o)giltigt att dra slutsatsen att vitlöksdiet är dödligt.

Ibland drar vi hobbyister slutsatser om vad som funkar och varför på mycket tvivelaktiga grunder. Det var bara det jag ville belysa. Hoppas du inte tar det personligt.

Lycka till med ditt akvarium!

PS. Jag tror det är möjligt att vitlöksdiet kan ha en antiinfektiös effekt. Och jag tror definitivt inte det är dödligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här gjorde jag.

Jag tar vitlök och pressar det i en mugg, Mängden brukar vara 4-6 hela vitlökar. Sen delar jag upp det i 2 stora cola flaskor som jag fyller mer Osmos vatten, Sen låter jag det blandas och stå i kylen.

Sen silar jag vattnet i en mugg så alla vitlösklyftor inte hamnar i muggen, Sen lägger jag i Artemia i muggen och låter den ligga i 1-3 timmar.

Sen silar jag bort vattnet och lägger i artemian i akvariet.

Om detta funkar? Efter jag mata med detta så försvann vita pricken.

Även idag ger jag dom vitlöks mat 2-3 gånger i veckan.

Och jag har inte haft någon vit prick sedan dess tills jag köpte nya fiskar.

Då fick jag vita pricken som försvann efter 2-3 dagar.

Så jag som nybörjare rekomenderar detta starkt.

Tack för en bra beskrivning:smiley20: , tror jag får testa detta i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man låta artemia dra i vitlöksvatten så tror jag det är bäst att försöka torka dem något inna, så de kan dra åt sig vitlöksmarinaden istället för att ligga o simma i det.

Som direkt botemedel tror jag inte det hjälper mot vita prick, men som imunförstärkande kan det säkert ha någon effekt, som i förlängningen kan göra nytta mot nya angrepp.

Ocean Nutrition Formula 1 & 2 har vitlöksextrakt i pelletsen från fabrik, så det tror jag inte ger så mycket mereffekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har samma problem med min doris vita prickar. Såg även idag att den e väldigt mager, oroar mig lite för att den ska dö. Som jag hörde att hans gjorde. Den simmar på ganska bra och är aktiv verkar inte ha några problem med mina andra fiskar. Hur ska jag förebygga så att den inte dör?

Har haft lite problem med mina vädren bl.a KH men har blivit mycket bättre idag nere på 9,2.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mata så han trivs o kör uvc. mina har magrat av som fan nu när jag bytat kar o inte installerat uvc. prick har dom fått med. men drog igång uvc igår så det ska nog klara sig nu för pricken försvann på 1 dag :)

Okej, vet inte om jag har inbyggt UVC i min skummare har en aquael reef max 105L Vad kostar ett uvc filter annars?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min doris e också borta nu, min kulfisk är också död. Tittade igenom alla värden igen nitrite och nitrate var högt. Gjorde 20% vattenbyte med osmos nitrite (NO2) är bättre men nitrate (NO3) är fortfarande jätte högt 50-100. Vad ska jag göra? :S vad kan felet vara? För mycket fiskar i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska inte ha nitrit i ditt akvarie. Det tillhör processen som är vid starten, INNAN man stoppar i fiskar.

Hur högt var ditt nitrit?

Risken om du har din nitrittopp nu är att resten av fiskarna stryker med.

Hur många fiskar har du i?

Har du plockat upp kulfisken? Jag tror det är en av de som kan släppa sitt gift när den dör, och i ett litet akvarie kan den ta död på annat.

Hur mycket matar du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska inte ha nitrit i ditt akvarie. Det tillhör processen som är vid starten, INNAN man stoppar i fiskar.

Hur högt var ditt nitrit?

Risken om du har din nitrittopp nu är att resten av fiskarna stryker med.

Hur många fiskar har du i?

Har du plockat upp kulfisken? Jag tror det är en av de som kan släppa sitt gift när den dör, och i ett litet akvarie kan den ta död på annat.

Hur mycket matar du?

Aa det känner jag till och mitt nitrit var nere på 0 ett bra tag. Inte alls högt 0,1 men man såg ändå den rosa färgen svagt. Alla andra fiskar ser ut att må väldigt bra. Kulfisken tog jag bort för ett par timmar sen den låg helt stilla sen fick den frispel och flög runt i karet och rätt in i rutan sen låg den stilla igen och senare samma sak, den lyckades även komma ner i sumpen och då tog jag bort den ur karet.

Just nu har jag

6 små post_old.gifChromis viridis - Grön Chromis

2 blennider post_old.gifEcsenius bicolor

1 svart damsel (4-5cm)

2 olika sandvändare

1 centropyge bisoinosus

Annat:

1 sjöborre

1 boxerräka

1 Eldräka

2 pepparmintsräkor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så med dina 2 som dött så hade du 14 fiskar.

Det är väldigt mycket fisk i ett så pass nystartat akvarium.

Eventuellt är det en nitrit-topp som kommer nu, det brukar ju vara lågt, sen kan toppen plötsligt komma.

Man bör vänta till man haft nitrit-topp (om man nu får en sådan), och sedan bör man introducera fiskarna efter hand, så att bakterierna i levande stenen hinner med den ökade belastningen från fiskarnas avföring och maten som du stoppar i karet.

Så mitt förslag nu är att du inte stoppar i något mer levande på ett tag, utan låter karet mogna en månad, och kolla så att allt överlever.

Håll koll på nitrit och nitrat, så att nitrit är 0, och att du ser att nitratet sjunker.

Blir skummarkoppen full av brun sörja?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så med dina 2 som dött så hade du 14 fiskar.

Det är väldigt mycket fisk i ett så pass nystartat akvarium.

Eventuellt är det en nitrit-topp som kommer nu, det brukar ju vara lågt, sen kan toppen plötsligt komma.

Man bör vänta till man haft nitrit-topp (om man nu får en sådan), och sedan bör man introducera fiskarna efter hand, så att bakterierna i levande stenen hinner med den ökade belastningen från fiskarnas avföring och maten som du stoppar i karet.

Så mitt förslag nu är att du inte stoppar i något mer levande på ett tag, utan låter karet mogna en månad, och kolla så att allt överlever.

Håll koll på nitrit och nitrat, så att nitrit är 0, och att du ser att nitratet sjunker.

Blir skummarkoppen full av brun sörja?

Har hört och läst om det och trodde det var över. Delvis i affären som jag köpte karet och stenen sa att det inte skulle vara några problem =/ Men nu är det som det är. Nej inte direkt sitter lite brunsörja i locket men annars är det bara vatten i koppen.

Jag följer ditt råd och ser om det blir bättre ska försöka göra 50% vattenbytte i veckan om det kan vara till någon hjälp?

Btw, tillsätter 5ml Fosphat eliminater för mitt PO4 e för högt. Min vän som har ett clownhotell gör samma sak och märkte idag att han hade samma problem med nitrate kan det ha med det att göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar att vattenbyte kan sänka både nitrit och nitrat, men frågan är om du kommer att få fortsätta med stora vattenbyten fram till bakterierna i karet hunnit ikapp belastningen.

Vad jag vet så är fosfat bara skadligt för koraller, inte för fiskar, men jag är ingen expert så inga garantier att jag har rätt...

Min skummare var i början inställd så att den skummade så mycket att koppen vattenfylldes snabbt, men inte mycket annat kom i den. När jag ströp den lite, så att det blev lite mer "torra" bubblor, och att den precis bara bubblar över kanten i koppen, och då lyckades den plötsligt lyfta med sig "avfallet" som den ska ta bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gissar att vattenbyte kan sänka både nitrit och nitrat, men frågan är om du kommer att få fortsätta med stora vattenbyten fram till bakterierna i karet hunnit ikapp belastningen.

Vad jag vet så är fosfat bara skadligt för koraller, inte för fiskar, men jag är ingen expert så inga garantier att jag har rätt...

Min skummare var i början inställd så att den skummade så mycket att koppen vattenfylldes snabbt, men inte mycket annat kom i den. När jag ströp den lite, så att det blev lite mer "torra" bubblor, och att den precis bara bubblar över kanten i koppen, och då lyckades den plötsligt lyfta med sig "avfallet" som den ska ta bort.

Okej undrar hur lång tid det kan ta och hur många samt ofta vattenbyten jag måste göra. Okej håller på med skummar flödet för att få det rätt mycket lite man behöver för att den ska börja skumma mycket. Iallafall är jag mycket tacksam för din hjälp som jag fått idag, har varit rätt orolig för att allt ska dö men känns bättre nu när jag vet vad som händer med karet även om det inte är något specielt posetivt, ska kanske köpa aktivtkoll imorgon och någon filter strumpa som skulle fixa PO4 som min polare snackade om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har nitrit i vattnet så hjälper inte vattenbyten, det bör bara förhindra att nedbrytnings processen kommer igång.

Fosfat och nitrat är inte farligt för fiskarna.

okej så jag ska bara låta det vara?

Fosfatet och det är mest för att mina koraller ska klara sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min doris e också borta nu, min kulfisk är också död. Tittade igenom alla värden igen nitrite och nitrate var högt. Gjorde 20% vattenbyte med osmos nitrite (NO2) är bättre men nitrate (NO3) är fortfarande jätte högt 50-100. Vad ska jag göra? :S vad kan felet vara? För mycket fiskar i karet?

varför ger sig alla på de fiskar som kräver mest plats och mest kunnighet det första dem gör? klisster vill inte peka på dig nu såg bara att du haft både en hepatus och en kulfisk som nyss dött och om jag inte minns fel är inte ditt kar så jätte gammalt eller särskilt stort. 105 liter om jag inte missminner mig är alldeles för litet kar för sådana fiskar. Varför gör alla sitt innersta för att ha ihjäl fiskarna. Läs på om fisken innan ni tar beslutet om att köpa en fisk. Förlåt om jag går för hårt på nu eftersom jag vet att du är nybörjare å vi göra alla misstag i början och jag har själv gjort många kassa köp i fiskväg. Köpte en hökfisk utan tanke på vad de gillar mest av allt och det slutade med att den käkade upp 900 kr i räkor för mig.

ps. Till alla er som skall köpa en Hepatus som är en väldigt lätt fisk att få vita prick på men det gäller även andra kirurger vid nytt kar. Köp bara den vid det tillfället så löper inte alla andra fiskar du köper vid samma tillfälle att få vita prick. En fisk som är acklimatiserad smittas inte lika lätt som en som kommer ner i karet samtidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...