salta wille Postat 4 november 2009 Dela Postat 4 november 2009 Min putsarräka har bytt skal och har nu kompletta spröt, vilket den inte hade tidigare.Nu har jag bara en i mitt 20 liters nanokar och tänkte skaffa en till, då min räka tydligen trivs. Jag vill ha ett par, och nu till frågan, hur ser man skillnaden på dessa? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 4 november 2009 Dela Postat 4 november 2009 Det gör man inte. Har för mig att dom är honor just efter/under ömsning. Så köp du en till. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
salta wille Postat 5 november 2009 Författare Dela Postat 5 november 2009 Tycks vara svårt att odla putsarräkan. Finns det någon här som lyckats, eller är det bara i utlandet man lyckats till dag 23? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Birdo Postat 5 november 2009 Dela Postat 5 november 2009 Jag ställde samma fråga när en av mina putsräkor bar rom.Svaret var: Det är näst intill omöjligt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
salta wille Postat 13 december 2009 Författare Dela Postat 13 december 2009 Räkan har bytt skal ett antal ggr, och det beror tydligen på hur mycket den får att äta. Mer mat, så växer den och måste byta skal.Nu har jag inte sett när den byter skal, men såg att den krumbuktar sig innan den byter och böjer på ryggen flera ggr förmodligen för att göra ett hål mitt på ryggen så den kan krypa ut.Hittade ett fint tomt skal idag. fantastiskt hur den kan krypa ut ur ett sådant.Hoppas jag får se hur den gör nångång, och ha kameran framme. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
battle_royal Postat 15 december 2009 Dela Postat 15 december 2009 tänkte precis ställa samma fråga..hoppar in här lite om det inte gör nått..min bytte precis oxå skal och har nu fullt med rom...men det sägs att det inte behövs nån hane för att det ska bli räklingar? har bara två clownfiskar i..sägs att räkan släpper räkynglarna på nätterna..men den har burit ett par ggr men inte sett några räklingar:(..nått annat som äter dom?kan man fånga ut den o lägga i en hink lr liknade o sen plocka tillbaka den när den har släppt? hur länge brukar den bära på rommen innan det bli räklingar? några speciella krav på att odla dom?hoppas att det inte gjorde nått med denna inlägg..Mvh Micke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 15 december 2009 Dela Postat 15 december 2009 Det är antagligen så att obefruktade ägg inte kläcks. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
salta wille Postat 15 december 2009 Författare Dela Postat 15 december 2009 Det är antagligen så att obefruktade ägg inte kläcks.Det är nog inte helt otroligt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
battle_royal Postat 16 december 2009 Dela Postat 16 december 2009 då måste man ha en hane för att befrukta äggen då antar jag? lr vill den bara inte ibland befrukta dom själv? MVh Micke Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Slanten Postat 16 december 2009 Dela Postat 16 december 2009 Räkorna kan nog bara vara ett kön i taget. Så man får ha två räkor om det ska bli bäbisar. Misstänker jag Nordhavsräkan som vi kan köpa i frysdisken börjar sitt liv som hane för att efter två år bli hona resten av livet. Hur det är med de tropiska kusinerna, vet jag inte... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 16 december 2009 Dela Postat 16 december 2009 Lysmataräkor är honor när de byter skal. Annars är de alltid honor. (Om de är över 2-3 cm) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Slanten Postat 16 december 2009 Dela Postat 16 december 2009 Stig: Tror du glömde ett eller två "a" nånstans. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 16 december 2009 Dela Postat 16 december 2009 Annars är de alltid hanar - skall det vara. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
salta wille Postat 16 december 2009 Författare Dela Postat 16 december 2009 Lysmataräkor är honor när de byter skal. Annars är de alltid hanar. (Om de är över 2-3 cm) fattar nada!När räkan bytt skal, då är den en hona! Men hur länge? Den byter ju skal en gång i veckan! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 16 december 2009 Dela Postat 16 december 2009 En eller två timmar är den hona. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
salta wille Postat 16 december 2009 Författare Dela Postat 16 december 2009 Aha! Tack för den infon! Då ska jag skaffa mig en "hane" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.