Gå till innehåll

Avlägsna biomassa med mekanisk filtrering


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Mina nitrat o fosfat värden har blivit betydligt bättre sedan jag började köra mekanisk filtrering. Dessutom har vattnet blivit betydligt klarare. Jag kör med den här

http://www.aquapro2000.de/Filtersystems/Filter-Construction-Parts/Tunze-cartridge-filter-3200::7488.html

filteranordningen. Jag använder Tunzes egna filterpatroner och byter ett filter i veckan. Med en skvätt vodka då och då växder bakterier så det knakar i mediet. Rekommenderas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör också alltid med mekanisk filtrering som tillsammans med min Häxdryck (Vodka, ättika och socker) håller mina värden på nitrat och fosfat låga. Filtermattan i min Deltec skummare gör jag ren 2-3 ggr per vecka och då är den full av gegga (biomassa).

Utöver det så har jag en Powerhead med patron som jag laddar med vadd. Då och då även med kol och/eller fosfatremover.

https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=191&cat=4

Mekanisk filtrering är ett utmärkt sätt att hålla vattnet fritt från småpartiklar. Läser man runt bland trådarna här på SG så framställs ofta mekanisk filtrering som en styggelse och källa till nitratuppbyggnad. Jag har en helt annan åsikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör också alltid med mekanisk filtrering som tillsammans med min Häxdryck (Vodka, ättika och socker) håller mina värden på nitrat och fosfat låga. Filtermattan i min Deltec skummare gör jag ren 2-3 ggr per vecka och då är den full av gegga (biomassa).

Utöver det så har jag en Powerhead med patron som jag laddar med vadd. Då och då även med kol och/eller fosfatremover.

https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=191&cat=4

Mekanisk filtrering är ett utmärkt sätt att hålla vattnet fritt från småpartiklar. Läser man runt bland trådarna här på SG så framställs ofta mekanisk filtrering som en styggelse och källa till nitratuppbyggnad. Jag har en helt annan åsikt.

Jag är övertygad om att du har rätt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat på detta även för mitt lilla 45L.

Men eftersom det är trångt i karet, borde man inte kunna ha ett bra ytterfilter (kanske med inbyggd UVC till o med) med lite olika kammare som är lättbytt o lättskött, så ökar man ju samtidigt karets vattenvolym med några liter?

En annan fördel blir ju då att man slipper värme i vattnet

En nackdel är väl att det är lite meck att ta isär ett ytterfilter, men kanske är bättre nu än de Eheim jag hade på 80-talet? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har funderat på detta även för mitt lilla 45L.

Men eftersom det är trångt i karet, borde man inte kunna ha ett bra ytterfilter (kanske med inbyggd UVC till o med) med lite olika kammare som är lättbytt o lättskött, så ökar man ju samtidigt karets vattenvolym med några liter?

En annan fördel blir ju då att man slipper värme i vattnet

En nackdel är väl att det är lite meck att ta isär ett ytterfilter, men kanske är bättre nu än de Eheim jag hade på 80-talet? :)

Skaffa ett sådant här!

http://www.aquapro2000.de/Filtersystems/external-Filters/external-Filters-Eheim/Eheim-Liberty/Eheim-Aquaboss::22.html

Finns på Akvarielagret och är skitbilliga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till Filterklubben frequzsmiley1.gif

Även ytterfilter framställs som en styggelse, och nitratfabrik. Ett ytterfilter till ditt lilla kar är ju helt perfekt. Kan laddas med vadd eller filtermatta , samt vid behov med kol eller liknande. Väljer du ett större filter så ökar du ju vattenvolymen, precis som du skriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju aldrig köpt argumentet "nitratfabrik" eftersom det insinuerar att det skulle producera mer nitrat än vad som går in i biomassa, och så är ju självklart inte fallet. Dock är det läge att koma ihåg att även skummare är mekanisk filtrering, och i det fallat tas näringsämnena helt ur systemet och det har en del för och nakdelar.

Ett mekaniskt filter där biomassan får vara kvar i karet blir ju väldigt fort ett biologiskt, filter, och inte ett mekaniskt, vilket, om man strävar efter extremt låga näringsnåvåer i vattnet kan vara negativt.

Ett bio filter som uppmuntras att överproducera bakterier med hjälp av kolkälla torde binda mer av de tillgängliggjorda näringsämnena i bakterierna istället för att frigöra dem i vattnet, och bakterierna fungerar ju som mat åt korallerna, så det är ju inte fel.

Jag skulle tro att det främst beror på vilken inställning man har när man går in i akvaristiken. Om man vill skumma hårt, och tillsätta näringen för korallerna, eller om man vill försöka ta till vara på det som finns i baljan från början. Både och fungerar uppenbarligen, titta bara på Lasses balja utan mekanisk filtrering...

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren är fortfarande, trots en 40 år gammal uppfinning, enligt mig det bästa mekaniska filtret som finns. Har man som jag ett överbelastat kar så är t ex vadd en mycket bra komplement att fånga upp partiklar.

Vadd, kol, strumpor med fosfat mm blir naturligtvis med tiden ett biologisk filter, jag uppmuntrar därför till täta byten av t ex vadd och gärna krama ur strumpan under rinnande vatten för att få bort icke önskvärd biomassa.

Jag tror vi är överens Mr B.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina nitrat o fosfat värden har blivit betydligt bättre sedan jag började köra mekanisk filtrering. Dessutom har vattnet blivit betydligt klarare. Jag kör med den här

http://www.aquapro2000.de/Filtersystems/Filter-Construction-Parts/Tunze-cartridge-filter-3200::7488.html

filteranordningen. Jag använder Tunzes egna filterpatroner och byter ett filter i veckan. Med en skvätt vodka då och då växder bakterier så det knakar i mediet. Rekommenderas!

Hur kopplar du in detta filter? Jag hittade ingen information på Tunzes hemsida om produkten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ärade experter.

Hur är bästa sättet att placera en mekanisk filtrering? för. sätter man den före skummaren, som på ett RSM, då fångar filtret också upp det som skummaren sedan hade tagit.. också ligger skiten och bryts ned i filtret.

Funderar på om man kör tokblöt skumning.. om man kan fånga upp partiklar med det.. men har svårt att se att luftbubblor orkar lyfta partiklar.

Och vilken är den teoretiska utbytesfrekvensen för att behålla ett effektivt mekaniskt filter med typ filterburk här.. innan den mer agerar som ett biologiskt?

Jag hade intuitivt bilden av att jag skulle behöva byta 2-3 ggr i veckan..

Och kopplar man filtret till ytavrinning eller ska man suga från under ytan?

Många frågor, ursäkta, många funderingar från min sida, hoppas jag breddar debatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ärade experter.

Hur är bästa sättet att placera en mekanisk filtrering? för. sätter man den före skummaren, som på ett RSM, då fångar filtret också upp det som skummaren sedan hade tagit.. också ligger skiten och bryts ned i filtret.

Funderar på om man kör tokblöt skumning.. om man kan fånga upp partiklar med det.. men har svårt att se att luftbubblor orkar lyfta partiklar.

Och vilken är den teoretiska utbytesfrekvensen för att behålla ett effektivt mekaniskt filter med typ filterburk här.. innan den mer agerar som ett biologiskt?

Jag hade intuitivt bilden av att jag skulle behöva byta 2-3 ggr i veckan..

Och kopplar man filtret till ytavrinning eller ska man suga från under ytan?

Många frågor, ursäkta, många funderingar från min sida, hoppas jag breddar debatten

Det finns antagligen lika många svar som akvarister, här kommer mina.

- Låt skummaren först ta hand om så mycket som möjligt.

- Blöt skumning får bort mer än icke blöt, kanske för mycket tom?

- Byt eller gör rent filtret beroende på hur smutsigt det blir. Filtermattan i min skummare gör jag rent 2-3 ggr per vecka. Vadd byter jag i min Powerhead max 1 gång per vecka, ibland varannan vecka. Det beror på hur smutsigt det är, min lathet har också stor inverkan.

- Om du redan har ytavrinning så behöver du inte koppla filtret dit, annars gör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste säga att den var vidrigt dyr iallafall. ca 250kr för 1 patron...å du byter 1 i veckan!? Det är ju 1000kr i månaden bara på filterpatroner!!!

Nja, jag betalar 11 Euros för 5 stycken. Då blir det lite mer humant.

Det är alltså den dubbla patronhållaren jag syftar på. Tunze har även en variant med två klockor som man kan använda patroner till men också filtermaterial av eget val.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ärade experter.

Hur är bästa sättet att placera en mekanisk filtrering? för. sätter man den före skummaren, som på ett RSM, då fångar filtret också upp det som skummaren sedan hade tagit.. också ligger skiten och bryts ned i filtret.

Funderar på om man kör tokblöt skumning.. om man kan fånga upp partiklar med det.. men har svårt att se att luftbubblor orkar lyfta partiklar.

Och vilken är den teoretiska utbytesfrekvensen för att behålla ett effektivt mekaniskt filter med typ filterburk här.. innan den mer agerar som ett biologiskt?

Jag hade intuitivt bilden av att jag skulle behöva byta 2-3 ggr i veckan..

Och kopplar man filtret till ytavrinning eller ska man suga från under ytan?

Många frågor, ursäkta, många funderingar från min sida, hoppas jag breddar debatten

Mitt filter (som pumpar 2200 liter i timmen) har jag sittande i sumpen. Det räcker gott

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

På den gamla goda tiden då fiskar var huvudattraktionen så ansågs mekanisk filtrering vara A och O. Så jag är uppväxt med att byta en tuss filtervadd varje eller varannan dag och det måste ha avlägsnat en väldig massa näring med tanke på vad som satt fast i det där filtret. Själva filtervadden låg torrt på en perforerad plexiplatta och ytavrinningen gick över den. Knappast ljudlöst men förbannat effektivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom strumpor som finns att köpa kan fånga mycket finare partiklar än vadd någonsin kan.

Det är samma strumpor man använder i tex kemisk/läkemedels industri för att filtrera partiklar.

Nackdelen är att ju finare filter destu snabbare sätter det igen, men lite grövre filterstrumpor som rengörs frekvent bör vara effektiva.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom strumpor som finns att köpa kan fånga mycket finare partiklar än vadd någonsin kan.

Det är samma strumpor man använder i tex kemisk/läkemedels industri för att filtrera partiklar.

Nackdelen är att ju finare filter destu snabbare sätter det igen, men lite grövre filterstrumpor som rengörs frekvent bör vara effektiva.

//NiXoN

En filterpåse, 200 micron är det bästa vapnet hitills mot mina skitalger. Påsen på utloppet i sumpen och sedan använder jag pump eller liknande för att få cirkulation på algerna i vattenmassan.

Efter en stund tar jag bort och rengör påsen och där finns mer skit än man kan föreställa sig. Påsen är så tät så om man kramar ur vattnet i den när den är full med skit så blir vattnet helt ofärgat på utsidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tipps, jag har tänkt skaffa mig några påsar igen och göra ett försök.

Mest då för att minska mängden partiklar i karet.

Har du provat med en grövre påse? Vore kul att höra hur grova prylar man skall ha för att kunna låta påsen stå en 2-4 dagar utan att det börjar rinna över...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...