Gå till innehåll

det står max 2x30W. hur ska jag ha mer?


alexandergre

Rekommenderade inlägg

jag har ett kar sådana som har lock på sig med belysning å så.

typ så här: http://www.akvariecenter.com/Shop/Index.php?sArtId=961602

man kan ha 2x30W 90cm lysrör i den. För saltvatten behöver man betydligt mer Watt då jag kommer att ha koraller.

frågan är: kan jag modifiera locket så att ja kan ha mer watt i den?

eller ge mig nåt tips?

tack så mycket

Ändrat av alexandergre
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte hur ditt lock ser ut men det första steget borde vara reflektorer till lysrör. Är det inte täckglas under locket eller skyddsglas i locket bör du ha lackade reflektorer. De brukar heta Marine pro eller något liknande. De går att torka ren med en våt trasa från saltutfällning om man gör det tillräckligt ofta. Det borde betyda mer än dubbla ljusmängden ned i akvariet.

Det finns lysrör för inbyggnad av en mängd olika fabrikat. T.ex här http://www.pwss.se/home.php?cat=999

Men om du ökar mängden lysrör behöver du sätt i en fläkt i rampen. Extra jobb blir det: Hål för luft in i rampen och ut ur rampen behövs. Fläkten behöver monteras och kopplas ihop med en väggbula på 9 till 12 volt. Söker du på Fractal design hittar du fläktar som bullrar litet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett Juwel som "original" har 2x30w t8-rör. Jag har satt in 2x39w t5 och 2x24w t5 i luckorna med en primitiv reflektor-lösning. Det funkar rätt bra, men visst blir det varmt,186w lysrör värmer en hel del det också... Det blir ju en viss åverkan på själva luckorna/locket också.

Har haft fundering en längre tid på om jag inte ska ta bort hela rasket och sätta MH+t5:or ovanför istället. Fördelen blir ju att det blir mer servicevänligt, det är ganska bökigt att komma åt nere i karet t.ex. för att rengöra rutorna. Och visst, en mh värmer väl rätt bra men det torde avdunsta mer vatten om jag tar bort luckorna, och därmed får jag ju bort en del värme.

Jag har aldrig haft mh förut så jag velar lite fram och tillbaka. T5:orna lyser ju upp karet rätt bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...