Gå till innehåll

Är detta kiselalger, dinosar, cyano eller röda slemalger?


Yodelking

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag skulle vilja veta om detta är kiselalger, dinosar, cyano eller röda slemalger...

post-4653-14468918573609_thumb.jpg

post-4653-14468918573895_thumb.jpg

post-4653-14468918574089_thumb.jpg

De beter sig följande:

De vajjar och ser lite slemmiga ut, är bruna.

Där är luftbubblor på toppen av många av dem.

Efter natten är de helt borta, och de stenar de varit på finns ett vitt pulver där de varit.

När ljuset slår på kommer de åter igen.

De sitter väldigt löst på stenar och håller inte ihop när man känner på dem, så de känns inte slemmiga.

Tack på förhand...

Ändrat av Yodelking
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som och låter helt klart som dinos, sug upp så mycket du kan och använd AlgenEx eller dylikt är mitt råd, jag försökte med diverse "huskurer" men dom kom alltid tillbaks tills jag körde med AlgenEx. Däremot så fick jag en släng av grön cyano efteråt, men det gick över efter ett tag och var ingenting jämfört med dinosarna.

Se till att läsa på en del i ämnet också, t.ex ordentligt syresättning är viktigt vid användandet av såna preparat. Bra vattenvärden i övrigt är givetvis viktigt, särskilt KH pratas det ofta om vid skitalger osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar! Lite följdfrågor:

Om man ska lägga alger i en påse för att se om vilken färg de får när de ruttnar, är det då vatten från akvariet man ska ta?

Hur tar man ner näringsnivån?

Är AlgenEx samma sak som "FaunaMarin Ultra Algae X"? Den sistnämnda verkar nämligen vara för dinosar. Annars vad är skillnaden?

Vad gör man för att öka KH?

Hur ökar man syresättningen? Är det bara genom mer cirkulation, eller finns det andra sätt?

Kan UV-ljus motverka uppkomsten av dinosar? (Jag vet att man ej kan ha det i samband med AlgeaX)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall försöka besvara några av frågorna.

Tack för alla svar! Lite följdfrågor:

Om man ska lägga alger i en påse för att se om vilken färg de får när de ruttnar, är det då vatten från akvariet man ska ta?

Ja. Det bästa är dock om du har tillgång till ett mikroskop.

Hur tar man ner näringsnivån?

Förmodar att du menat nitrat och fosfat. Det finns olika metoder, den bästa är att ha låg belastning och låg tillförsel av t ex mat. Sedan finns det både nitrat och fosfatfiler. Samt ytterligare ett antal metoder som jag dock inte kan så mycket om. Glöm inte att regelbundna vattenbyten gör sitt också.

Är AlgenEx samma sak som "FaunaMarin Ultra Algae X"? Den sistnämnda verkar nämligen vara för dinosar. Annars vad är skillnaden?

Jag vet inte.

Vad gör man för att öka KH?

Det finns speciellt medel att köpa, både i pulverform och flytande. Mg, Ca och KH hör ihop, så du måste ha kolla på alla innan och när du justerar. Har du mycket koraller så bör du titta närmare på Balling metoden.

Hur ökar man syresättningen? Är det bara genom mer cirkulation, eller finns det andra sätt?

Är du säker på att du behöver öka den?

En skummare är alldelse utmärkt. Utöver det så är kraftig cirkulation att rekommendera. Håll ytan ren från smuts, via t ex ytavrinning.

Kan UV-ljus motverka uppkomsten av dinosar? (Jag vet att man ej kan ha det i samband med AlgeaX)

Kan aldrig tänka mig att UV fixar dinosar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja. Det bästa är dock om du har tillgång till ett mikroskop.

Hmm, ska se om frun är sugen på att kolla alger i mikroskopen på jobb... :)

Förmodar att du menat nitrat och fosfat.

Jag läste i går om andra trådar där det stod att man skulle hålla nere näringsnivån, men inte vad det innebar eller hur man skulle göra...

Är du säker på att du behöver öka den?

En skummare är alldelse utmärkt. Utöver det så är kraftig cirkulation att rekommendera. Håll ytan ren från smuts, via t ex ytavrinning

Jag vet inte om jag behöver öka den, det var någon i tråden som skrev att bra syresättning var bra under behandling, så ville bara kolla om det fanns nåt extra man skulle göra... :)

Tack för alla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer jag säkert låta som en surgubbe, men att veta hur man höjer Kh, Ca, Mg mm... hör till grunderna att ha saltakvarium, så det bör man ha koll på innan man startar upp.

Även om man tänkt köra FishOnly, så vet man det om läst i en akvariebok.

Har du ingen bok så rekommenderas Saltvattensakvariet av Daniel Knop, den har visserligen några år på nacken, men grunderna är dom samma.

Lusläs också saltvattenskemi för dummies, beskriver bra hur kemin fungerar i ett saltkar. Det dröjer ett tag innan man lärt sig hur det fungerar, men det kommer.

Testa vattnet innan du börjar laborera.

Fosfat, silikat, pH, nitrit, nitrat och kh är testerna du kan ta hjälp av när det gäller skitalger.

Komplettera med Calcium och magnesium om du har koraller.

Stabila och rätta värden av Ca, mg och kh är viktigt. Visserligen finns det säkert annat som spelar roll med, men det är en bra början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ökat syresättningen (och minskat koldioxiden) genom att ta luft till skummaren utifrån.

Jag hade lite cyano förut, men det har jag inte längre.

Ytavrinning, som sagt, hjälper ganska mycket vad gäller syresättningen.

Ett tag funkade inte min, och då kunde jag se att redoxen (syresättningen) gick ned en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Boken har jag redan, och har läst delar av den.. Höja Ca och Mg har jag redan gjort. Givetvis har jag testat de värden som jag behöver höja.

Silikat har jag dock aldrig testat, får åka och köpa ett test för det...

Gott.

Glömde förresten att svara på hur man höjer kh. NatriumBiKarbonat, funkar bra. Finns i matbutiken för en dyr peng, säkert billigare i akvariebutiken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om jag behöver öka den, det var någon i tråden som skrev att bra syresättning var bra under behandling, så ville bara kolla om det fanns nåt extra man skulle göra... :)

Skummare och bra cirkulation räcker, grejen är att det kan bli syrebrist när man går loss med AlgenEx osv (skulle tro att Fauna Marins är typ samma).

Tycker du kan skippa silikat-testet, besvärligt och troligen meningslöst (har samma åsikt om "billiga" fosfat-tester), lägg pengarna på ett silikatfilter efter osmosen istället om du inte redan har det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...