Gå till innehåll

Bänk av ikea köks skåp?


<<JOHAN>>

Rekommenderade inlägg

Har nu fått hem mitt nya kar. Och ska till att fixa en bänk till den.

Är inne på att köpa köks skåp från ikea, och ta bort benen och spika en ram som jag ställer skåpen på.

Vad tror ni om hållbarheten på det? Akvariet är 1500x600x600. Tanken är att köra 4st 40cm skåp som jag skruvar ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vatten och spånskiva är ju sällan en bra kombination och i denna hobbyn slabbas det en hel del. Bygg en gedigen stomme av träreglar och klä istället in den med köksluckor och täcksidor. Kostnaden blir antagligen den samma, men det blir självklart lite mer sågande.

Om du ändå bestämmer dig för att köra spånskiva så råder jag dit att teckna en riktigt bra drulleförsäkring

//J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör själv med IKEA Faktum som "yttre skinn" till min bänk. Givetvis håller jag med ovanstående om att man inte enbart kan förlita sig på spånskivor. Men bygger man en rejäl stomme av reglar och under förutsättning att den konstrueras rätt så bär ju den upp hela vikten. Man dräller ju en hel del med vatten i köksmiljö också och jag tror det krävs rätt mycket och konstant exponering för att spånskivan ska luckras upp så mycket att bänken i sig ger vika. Jag har sillikonat igen alla skruvhål och skarvar i bänken för att åtminstone göra det lite svårare för fukten att tränga in i skivan. Vad är alternativet? MDF är ju minst lika fuktkänsligt om man inte skyddar det på rätt sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske att du behöver förstärka upp dom lite annars är det bara att köra på.

Själv har jag alltid kört med spånskivor till mina möbler men med en stomme av reglar för att klara vikten men testa och kän lite på köksmöblerna. Jag har själv varit inne på detta och vi har prövat att sitta 6st på ett köks skåp. Vi satt och vinglade och guppade men det var typ helt stumt.

Själv är jag inte på att göra samma sak men att överst skruva/limma på en tjock bänkskiva för att få det riktigt stadigt och så att man fördelar trycket bra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, finns INGEN anledning till att anledning till att inte bygga upp en möbel av 2tum2 reglar istället för att riskera 540L vatten på golvet. Du har ingen aning om hur mycket det är innan du råkar ut för det och då är det redan för sent så det är bara dumt att chansa även om det kanske håller både 1,2,4,6 eller 10 år. Det vet du inte föränn efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla runt på lite akvariemöbler och se hur de är uppbyggda... de absolut värsta jag sett är väl de älsta möblerna i aluminium profiler, dom gungar ganska bra :).

Kolla på möbler i stil med Juwel. Det är också bara spånskivor, liknande köksskåpen.

Oftast tar man i alldles för mycket när man bygger möbler. Visst är det bra att ligga på säkra sidan men många bygger långt över den sidan med...

Ibland undrar man hur mycket folk verkar spilla, själv tycker jag att det alltid är blött :) men visa verkar ha stora problem med spill... Ser man på alla fabriksbyggda möbler och sånt så är det ganska enkelt byggt och med spånskivor med mera som inte tål vatten och hur många får problem med att vatten förstör dessa bänkar?!...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, inte ofta vattnet förstör en bänk även om det tar på dem efter ett par år, har ett 200l möbelkar här hemma som har säg 10år på nacken, skivan den står på börjar ge med sig i kanterna. Faneren börjar släppa och innehållet är poröst iaf någon cm in på kanterna så jo, de ger med sig men det är som sagt var inte så mycket att oroa sig för. Men man kan nog ärligt talat inte vara nog försiktig när man dimentionerar en akvariemöbel Det är som sagt var oerhört mycket vatten man har i karet. Har du någonsin spillt ut 5-10 liter vatten på golvet? Prova en gång sen kommer du inse att även ett "litet" akvarium på 100 liter innehåller patetiska mängder vatten som lätt dränker golvet i en hel lägenhet om det vill sig illa.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart blir det med åren någon åverkarn med så är det ju med allt.

Själv har jag fått ett 200liters, ett 300liters och ett 400liters på golvet genom mina år med akvarium, så ja mycket vatten blir det :)

Men det finns ju försäkringar och sånt... dess värre så kan det bli problem vid fuktskador om det inte är fabriksbyggda möbler. De försöker alltid skylla på något man gjort själv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt handlar ju om hur man ytbehandlar materialet. Ser man till att lacka eller dylikt så att ingen spånskiva är exponerad så håller det lika bra som något annat.

Sen så hade iallafall jag reglat upp inne i ett köksskåp, det känns lite klent annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Viktigt för hållfastheten är naturligtvis hur man sätter ihop materialet.

Kollar man litet på Aqua-Medics bänkar t.ex ser man att de bärande väggarna sitter mellan lock och botten så att tyngden bärs upp av hela längden (och bredden) av väggen.

Kökskåp däremot har de lodräta väggarna utanpå botten och locket så att tyngden bärs upp av tre träplugg och någon möbelskruv.

Det är skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På länken nedan kan du se hur jag byggde min bänk med reglar och IKEA köksluckor (år 2002).

http://www.pny.se/aquarium/diy_aquarium_stand.php

Min möbel är ett hemmabygge byggd av 4,5 x 7 cm reglar som stomme och med ett ytskikt av ljus björk baserat på IKEA's köksluckor. Både akvarium och sump står på grova MDF-skivor som målats för att stå emot eventuellt vattenspill. Möbeln är också invändigt ljudisolerad med dämpmattor från Biltema. Möbeln är ca 1 meter hög. En ram döljer akvariets gruskant och nedre del, och för att göra möbeln mer estetiskt tilltalande så har själva möbeln gjorts lite smalare än akvariet så att ett litet överhäng på några få centimeter bildas. Upptill har akvariet en matchande ram i ljus björk som gör att vattenlinjen och dess bländande reflexer döljs. Denna ram är invändigt klädd med genomskinlig PVC som målats vit på den limmade sidan. Detta gör den mindre känslig för eventuellt vattenstänk.

Jag är väldigt nöjd med möbeln, och den ser fortfarande ut som ny efter sex års användning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med IKEA köksskåp till mitt kar.. kör utan reglar men har förstärkt med ytterligare spånskivor på baksidan och under... när jag hade skruvat ihop det så stod jag och hoppade på skåpet.. fullständigt stumt.. kan itne på något sätt tänka mig att detta skulle rasa av karets vikt.. dock så kan ju vattensöl lukra upp spånskivan, så det är ju en aspekt.. dock är mitt kar på bara 300 liter så..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ALDRIG ta ett köksskåp (jobbar som snickare) visst, spånet är ruggigt starkt för tryck rakt neråt, men rör det sig lilla minsta så säger det pang och den går av, varför riskera detta för att göra det "lite" enklare för sig?! Jag byggde min bänk i 30mm mdf på alla sidor utom baksidan den är gjord utav 19mm mdf och målade den 3gånger invändigt visst det är lite pyssel men då har man sen en bänk som håller hur länge som helst och man slipper oroa sig att det ska hända något. Det är just sidogungning som kan vara riskabelt om man tar köksskåp eller liknande och det är rättså mycket jobb att förstärka upp den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...