Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 881
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har varit hemifrån lite mer än planerat så det har inte blivit tid att surfa på guiden sen innan jul, men nu är jag hemma igen och tillbaks på jobb, så då finns det genast mer tid över. :)

Jag fick hem en burk med rätt pulver så nu är ballingen igång igen, har dock inte mätt upp några värden än, ska kolla dem ikväll för o se hur de ligger.

Gobyn och räka fortsätter att gräva o ha sig. Riktigt kul att se dem samarbeta.

Zanclusen har svårt för att ta annat än foder som kommer förbi på botten om den simmar där just då, foderautomaten var tydligen ingen större hit. Den har rensat ut en hel del svamp så den har iaf käkat från stenen, men den är märkbart tunnare nu än när jag köpte den. Får se om jag tar den med mig på fredag då jag ska upp och besöka Manne en runda. Hans 600-liters kommer säkert att bli ett bättre hem.

Stenen med solkorallerna och knapparna har visat sig gå fel väg i mitt kar, vet inte om det var knapparna som släppte ifrån sig en massa skräp i påsen hem, men solkorallerna lyser med sin frånvaro... Övriga fraggar ser bra ut, dock fick min Leopardblennie inte stanna kvar då den tog kål på ett par koraller för mig, varav två fraggar med grön flakväxande montipora som just kommit hem. :censur: Oavsett hur snygg den var så hade den allt för stor polyp-aptit!

Detta kanske vore nått för att få krabaten att börja äta ordentligt? http://www.seachem.com/Products/product_pages/Entice.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag bara hade vetat om en återförsäljare i närheten så....

Hittar ingen via sidan tyvärr!

Enda stället ja sett detta hos så är det Ted, Men vet inte om man sålde dom i butiken eller om han testade lite själv, Han hade iaf en flaska hemma när jag var där för någon månad sedan. så om han inte har hemma kan han nog fixa fram!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får se om jag tar den med mig på fredag då jag ska upp och besöka Manne en runda. Hans 600-liters kommer säkert att bli ett bättre hem.

En annan lösning är att du tar en runda till varberg och får en god fika, jag har ett 720 liters som är ganska lite befolkat;)

mvh/Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om svaret kommer från Ted så är det nu tyvärr för sent.

Zanclusen var så pass svag idag att den hamnade i anemonen. Jag fick loss den rätt så fort, men den klarade sig inte speciellt mycket längre. Den fick gå i sumpen den sista tiden.

Jag fick även hem ett par olika sorters alger av Peter "Yodelking" för att se om den eventuellt hade gått på det, men ingen framgång där tyvärr.

Jag ska åka till Helsingborg i morgon för att hämta ett par nya fiskar, ett nytt clownpar och en sixline gylta.

Gobyn och räkan gräver på, idag så hade de gjort ett fint dike där de hade halvt om halvt begravt min Fungia. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var uppe i Helsingborg i helgen som var och köpte loss två nya clowner och en sixline som alla verkar trivas.

Första kvällen när ljuset släckts så kollade jag in i karet, då låg båda clownerna o gosade i anemonen. :)

Ballingen rullar på, har slut på Ca-test så kan inte testa det, men ska tillsätta mer vet jag, och även lite Mg, det låg på 1230 sist jag testade också.

Sen clownerna kom i karet så har anemonen vuxit till sig igen, riktigt kul att se.

Var även uppe hos Manne och hälsade på i helgen som gick och limmade lite fraggar med honom, sen följde ett par stycken med hem, bl.a. två olika flakväxande montiporor och en gren med blandade knappar...

Idag ska det limmas fast lite fraggar så jag får lite plats på botten. Min Scolymnia är nu nära på 15cm i diameter, den tar sin lilla plats den med, funderar på o limma fast den en bit upp för att göra ytterligare lite plats på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Laggeman, och ursäkta att jag nu tar tillbaka din tråd till dess födelse.

Saken är den att jag just nu håller på att beställa ett 540-liters kar (150x60x60) hos Majornas glas, och tänker "stjäla" din lösning med en hävert samt ett evakrör (25 resp 32 mm). Enda skillnade är att jag lutar åt att sätta avrinningen i ett hörn.

Undrar därför lite vad dina mått för placering och höjd mm slutade på? (har läst i din planeringstråd vad du tänkte dig då, men är inte säker på vad det blev till slut..) Hur som helst, vilka mått blev det för:

- avstånd från karets kant till hålcentrum för resp hål

- inbördes avstånd mellan hålcentrum för hålen

- höjd på avrinningskammaren (hur mycket lägre än karets höjd?)

- höjd på hävertröret

- höjd på evakröret

Undrar också om du köpt de kammar du använder, eller tillverkat dem själv? (gillar modellen, men hittar själv bara svarta varianter med löstagbar kam)

Många frågor, men en stor hjälp då jag siktar på att i någon mån "göra rätt från början.."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Mats! SKa försöka svara på dina frågor, intill varje fråga. Mina svar i rött.

Hej Laggeman, och ursäkta att jag nu tar tillbaka din tråd till dess födelse.

Saken är den att jag just nu håller på att beställa ett 540-liters kar (150x60x60) hos Majornas glas, och tänker "stjäla" din lösning med en hävert samt ett evakrör (25 resp 32 mm). Enda skillnade är att jag lutar åt att sätta avrinningen i ett hörn.

Undrar därför lite vad dina mått för placering och höjd mm slutade på? (har läst i din planeringstråd vad du tänkte dig då, men är inte säker på vad det blev till slut..) Hur som helst, vilka mått blev det för:

- avstånd från karets kant till hålcentrum för resp hål - 10cm.

- inbördes avstånd mellan hålcentrum för hålen12,5cm

- höjd på avrinningskammaren (hur mycket lägre än karets höjd?)ca 5cm, kammens topp sitter hela vägen upp till mina glaslister (vilket bör vara 10mm under karets kant)

- höjd på hävertröret ca 55cm, har inte mätt

- höjd på evakröret det slutar ca 45 under karets översta kant

Undrar också om du köpt de kammar du använder, eller tillverkat dem själv? (gillar modellen, men hittar själv bara svarta varianter med löstagbar kam) Jag fick dem av en kille som hade testat att göra egna i akryl med en fräs, men då de inte blev helt jämna så fick jag dem.

Många frågor, men en stor hjälp då jag siktar på att i någon mån "göra rätt från början.."

Hoppas du blev hjälpt något av mina svar. Har du fler frågor så är ett bara att återkomma. :)

Har börjat montera upp mina förgreningsdosor med separata brytare nu, limmade upp skivan i bakkant i sumpen, samt satte dit en av mina två förgreningsdosor igår och kopplade om ett antal tekniska prylar samtidigt som jag drog ihop kablar med buntband som bara hängde och skräpade.

Ikväll är det tänkt att nästa dosa ska på plats, får se hur det blir med den biten. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det gick bra med fiskarna och att dom fått en härlig anemon att böka runt i :nöjd:

Ha det gott!

/Björn

Var uppe i Helsingborg i helgen som var och köpte loss två nya clowner och en sixline som alla verkar trivas.

Första kvällen när ljuset släckts så kollade jag in i karet, då låg båda clownerna o gosade i anemonen. :)

Ballingen rullar på, har slut på Ca-test så kan inte testa det, men ska tillsätta mer vet jag, och även lite Mg, det låg på 1230 sist jag testade också.

Sen clownerna kom i karet så har anemonen vuxit till sig igen, riktigt kul att se.

Var även uppe hos Manne och hälsade på i helgen som gick och limmade lite fraggar med honom, sen följde ett par stycken med hem, bl.a. två olika flakväxande montiporor och en gren med blandade knappar...

Idag ska det limmas fast lite fraggar så jag får lite plats på botten. Min Scolymnia är nu nära på 15cm i diameter, den tar sin lilla plats den med, funderar på o limma fast den en bit upp för att göra ytterligare lite plats på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har mailat Ted och fick svaret att han har det i sortimentet.

Nu väntar jag bara på svar om vad det kostar och om det går o beställa i shoppen...

:x

Ännu inget svar från Ted om det går att beställa i shoppen eller ej. Jag hoppas mitt nästa ärende hos honom inte drar ut lika mycket på tiden. Ska skicka tillbaks torrdelen av min Vortech till honom då den visslar när den varvar upp, precis som om det är ett trasigt lager eller nåt.

Lite bilder på karet och dess invånare är väl på sin plats. :)

post-1377-14468921101275_thumb.jpg

Som synes på den sista bilden så har jag inte orkat skrapa rutan något på ett tag, men snäckor, sjöstjärnor och även min lilla Salarias gör sitt bästa för att hjälpa till. :)

post-1377-14468921099371_thumb.jpg

post-1377-14468921099584_thumb.jpg

post-1377-14468921099779_thumb.jpg

post-1377-1446892109996_thumb.jpg

post-1377-14468921100164_thumb.jpg

post-1377-1446892110035_thumb.jpg

post-1377-14468921100527_thumb.jpg

post-1377-14468921100714_thumb.jpg

post-1377-14468921100894_thumb.jpg

post-1377-14468921101085_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För de som undrar så har jag sålt MH'n och ska byta till ett DIY-projekt som skall beställas hem imorgon med lite hjälp av Manne. Projektet blir ett 60-led-DIY från Rapidled.

Kylflänsar som täcker 35x42cm kommer med UPS imorgon och leds och drivers ska beställas från Rapidled tillsammans med lite lim och ett gäng linser.

36 vita och 24 blå är vad det lutar åt i dagsläget. 12 blå är på väg redan och en driver ligger hos Manne och väntar. Det kommer en separat tråd om det bygget när jag har lite att gå på. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För de som undrar så har jag sålt MH'n och ska byta till ett DIY-projekt som skall beställas hem imorgon med lite hjälp av Manne. Projektet blir ett 60-led-DIY från Rapidled.

Kylflänsar som täcker 35x42cm kommer med UPS imorgon och leds och drivers ska beställas från Rapidled tillsammans med lite lim och ett gäng linser.

36 vita och 24 blå är vad det lutar åt i dagsläget. 12 blå är på väg redan och en driver ligger hos Manne och väntar. Det kommer en separat tråd om det bygget när jag har lite att gå på. :)

måttet , 35*42 , stämmer det verkligen ? är det inte 45*42 ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...