Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

Säg den lycka som vara för evigt....

Igår morse så låg min dvärgkejsare och guppade vid en av kammarna till överrinningsboxen.

Kort, men intensiv glädje blev förbytt mot en tråkig och lång dag med shopping tillsammans med tjejen. Ska se vad man kan göra åt saken.

Till råga på allt så är det tjall med min Vortech igen, den plattan som sitter över magneten, bakom propellern, är lös och snurrar med, så pumpen går inte att ha igång, då rasslar det något fruktansvärt! Ska se om jag har någon garanti kvar, annars blir det en liten dutt superlim så den siitter fast, men ändå går att ta loss ifall man skulle behöva serva den eller något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 881
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fixade just till rutan lite och kom åt att besvära en mussla som drog in kammen, såg då rätt tydligt tillväxtkanten på den och passade på att ta en bild.

Rätt kul att se det som man annars blir hemmablind för...

post-1377-14468921979251_thumb.jpg

Passade på att trycka av ett par kort till när jag ändå höll på.

En på min fina Stylophora pistillata som växer på, speciellt nu sen jag bytte belysning över karet.

För ett bra tag sen:

post-1377-14468921979823_thumb.jpg

Och nu:

post-1377-14468921979443_thumb.jpg

Sen en bild på en Acropora jag har på "besök" som så småningom ska tillbaks till sin rätta ägare. :)

post-1377-14468921979638_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare,

Bara en snabb grej egentligen. Skulle det fungera om jag bytte ut min pump mot en elvisp? Det är nämligen så att min ,pump är trasig, och jag behöver en ersättare. Detta är såklart inte en långsiktig lösning, men kanske något som funkar i några dagar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare,

Bara en snabb grej egentligen. Skulle det fungera om jag bytte ut min pump mot en elvisp? Det är nämligen så att min ,pump är trasig, och jag behöver en ersättare. Detta är såklart inte en långsiktig lösning, men kanske något som funkar i några dagar?

vet inte vad fiskarna skulle säga när dom sugs in i elvispen och blir vispade.. tror inte att dom skulle uppskatta det.. sen tror ja inte att det är så bra att ha metal i vattnet.. det kommer att råsta rätt så bra skulle ja tro..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet inte vad fiskarna skulle säga när dom sugs in i elvispen och blir vispade.. tror inte att dom skulle uppskatta det.. sen tror ja inte att det är så bra att ha metal i vattnet.. det kommer att råsta rätt så bra skulle ja tro..

... Kommer tillbaka till datorn och ser detta, officielt saltvattensrape'ad av tjejen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hon har ju humor......heder åt en sådan kvinna-respekt . Dessutom verkar hon ju känna ditt sätt att skriva :) Det bästa skämtet är när det finns en möjlighet till att det är sant - du får väl ta nicket "vespen" nu

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

härligt med musslan lagge!!

funkar uppenbarligen bra med kombon LED o Balling..

mvh manne

Det funkar kanon! Kollade in dunkarna igår, det är väl dags o blanda ny balling om en vecka eller två gissar jag på. :)

Behåll du den, lär ta ett tag innan jag är igång igen. Jag kan få någon frag på den sen :)

Då ska den upp från botten och limmas på en bra plats. :)

Bara hojta till när du vill ha en fragg så löser vi det!

Kul med bra tillväxt Jimmy! :)

Hur lång tid är det mellan bilderna på Stylophoran?

Den första bilden är tagen i slutet på augusti förra året, så det är ca 9 månader emellan bilderna. Men den andra bilden är tagen från fel håll, här kommer en från rätt vinkel för att man ska kunna se hur det har växt:

post-1377-14468921990043_thumb.jpg

... Kommer tillbaka till datorn och ser detta, officielt saltvattensrape'ad av tjejen...

Hehe, du får se till o ägna lite mer tid åt henne så hon inte känner sig försummad. ;)

Passade på att ta ett par bilder till i karet:

post-1377-14468921989835_thumb.jpg

Tricolorn börjar få ett par toppar i ovansittande skivanemoner, ska se om jag kan plocka bort den nederst sittande skivan, så den kan få växa lite mer fritt igen.

post-1377-14468921989408_thumb.jpg

post-1377-14468921989632_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår fick jag för mig att städa ur sumpen lite, en del av det som kommer ner via avrinningen lägger sig på botten i sumpen och gärna i en hörna bakom skummaren som jag inte kommer åt utan att stänga av returen och flytta på skummaren, vilket i sin tur kräver att jag måste stänga av den. Det sker med andra ord inte så ofta.

Iaf, igår fick jag ett ryck och hade blandat upp 15 liter nytt vatten för ett mindre vattenbyte och hade kopplat in min maxijet på en slang som gick till en likadan hink (väldigt lätt att göra ett snabbt byte då jag vet hur mycket jag ska ta ut för att nivån ska hålla sig konstant) och sen satte jag igång. I sumpen har jag också en hel del rörmaskar som jag naturligtvis kom åt och fick hela insuget fullt. Bara att stänga av pumpen och börja dra ut dem igen.

Vad jag hade missat var att det satt två feta borstmaskar i insuget tillsammans med en drös rörmaskar. Lite för sent insåg jag att de var där och en lång rad svordomar senare så hade jag konstaterat ett antal hundra taggar i två fingrar.

Fick tagit en bild för att kunna visa hur snyggt det ser ut:

post-1377-14468922021254_thumb.jpg

Lite villrådig om vad jag skulle göra nu så sms'ade jag Manne (med vänster hand, hur svårt som helst!) och frågade honom. Han kom med förslaget att hälla på lim, låta det torka och sen dra av det hela som ett paket. Sagt och gjort, ut i verkstaden, letade upp en tub med trälim, ut över fingret och in igen, blåsa och hoppas på att det skulle torka snabbt nog. Efter 20 minuter orkade jag inte vänta längre och började dra av limmet, det som då var torrt. Resten åkte av med hjälp av en pincett. Gick faktiskt rätt så bra, inga problem sen och vad jag såg så hade jag fått bort alla taggar.

Men vilken kväll för en sån liten struntsak!

Eftersom jag hade stäng av returen så hade mina pellets lagt sig och jag kunde nu se att det är rätt lite av dem kvar så det blir väl snart till att lägga en ny beställning.

post-1377-14468922021505_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va skönt det ser ut. Spikmattan kan ju slänga sig i väggen! De ska väl vara lite gift i också, bultade handen något?

Borde det inte gå att "städa" sumpen med en extra reservpump som man bara riktar omkring för att virvla upp skiten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va skönt det ser ut. Spikmattan kan ju slänga sig i väggen! De ska väl vara lite gift i också, bultade handen något?

Borde det inte gå att "städa" sumpen med en extra reservpump som man bara riktar omkring för att virvla upp skiten?

Kände ingen mer smärta än när jag kom åt taggarna rakt utifrån så jag tryckte dem in i fingret ytterligare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...