Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 881
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Låter trist Laggeman, hoppas att det löser sig till det bästa.

Kvittor eller en värdering kan du ha nytta av o kör me öppna kort det lönar sig alltid.

Skippa det där med inspelningar, dom är inget värda,, med dagens teknik kan man få det att låta hur som helst på ett band o dålda hot i efterhand går knappast ett försäkringsbolag på.

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=52193&page=3

En bit ner på sidan började mitt snack med försäkringbolaget i en liknande akvarieolycka.

Försäkringsbolaget vart mycke tillmötesgående den gången så att ja hoppas det händer samma för dig.

Har följt dig ett tag här på guiden o du verkar inte vara den som ger upp så är lätt.

Så hoppas att du kommer igen i stor stil:):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Larry, jag har haft ett 720 som nästan tömdes en dag när jag inte var hemma, så den biten har jag tyvärr också varit ute för. Den gången var det mitt försäkringsbolag som tog upp fighten mot MKB, som jag hyrde genom då. Det tog tre år och en vända i tingsrätten innan jag slapp betala en krona, inte ens självrisken.

Skillnaden mot denna olyckan är att den gången så berodde det på ett trasigt ytterfilter som tömde karet på nästan allt vatten, denna gången var det ett strömavbrott. I försäkringsvillkoren står det att försäkringen inte gäller vid dödsfall av djur som orsakats av strömavbrott.

Jag har bestämt mig för att lägga det på hyllan och ta nya friska tag. Nu blir det enbart koraller ett tag innan jag börjar leta nya fiskar igen. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är då vad som definieras som "ett längre strömavbrott". Räcker en kvart eller ska det vara i minst 3 timmar?

Grejen är att vi har huset, bilarna och tror även något mer hos samma bolag. Då blir det ju oftast billigare. Men det hjälper ju inte om man inte får ut något på försäkringen...

Trist med problem , tur att du kämpar vidare !

Vi hade för nån vecka sedan 2h 30min störmavbrott i en storm som svepte över Åland då var man lite nervös vad som skulle hända med byttan. Allt klarade sej men inte kul om det händer igen .

Måste höra med försäkringen här vad som gäller vid akvarier imorrn, ska endå dit på andra ärenden.

h. Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick igång returen igår med den nya pumpen. Från början hände inte ett smack, men efter en delning av pumpen så snurrade den igång igen.

På nåt vänster så verkar ock inte trycket i rören numera få pelletsen i rörelse. Ska dock demontera filtret o se så det inte har växt igen eller nåt under tiden det stått still. Det är flöde igenom, men väldigt lågt. Skummaren har kommit igång igen och plockar ut det som nu legat o grott till sig en tid.

Korallerna mår dock fortsatt bra, så jag väntar med ett vattenbyte tills i nästa vecka då jag ska hämta min doserpump uppe hos Manne. Han kommer även att ta rundan förbi Bioted på lördag och hämta upp ett paket där som ligger o väntar på mig med lite ballingpulver och en tub korallim, så jag kan få upp de fraggar jag ska plantera in från Hässleholmstrakten. ;)

Jag har köpt på mig 2st 2x24W T5-ramper som låg på annons häromdagen, tyckte det var smidigare än o få ihop mitt hemmabygge. Och då har jag precis köpt på mig de skruvar som behövs... Nåja, det kan komma till användning vid något annat tillfälle.

Färg och roller har inhandlats till skåpsluckorna, så nu har jag snart inga ursäkter längre innan jag ska kunna sätta upp dem också. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På nåt vänster så verkar ock inte trycket i rören numera få pelletsen i rörelse. Ska dock demontera filtret o se så det inte har växt igen eller nåt under tiden det stått still.

Det är väl det troligaste. Räcker kanske med att vara lite aggressiv och skaka hela filtret, om möjligheten finns.

Skönt och se att du börjar komma på spåret igen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Pelletsfiltret är igång igen, tror det var pellets som helt enkelt kilat ihop sig inne i röret så att det inkommande vattnet inte kunde trycka ut dem, men efter en isärtagning och sköljning så gick det åter igång.

En 3-kanalig doserpump från Grotech har inhandlats, även slang och 3x10L dunkar, samt ballingkemi från Bioted.

Sedan fiskarna försvann så har korallerna långsamt blivit mycket finare med mer färg och bättre polypexpansion.

Skrapade rutorna för första gången på ett par veckor häromdagen, det var ett tjockt lager med hårda gröna alger som la sig lite varstans. :)

Lite nya bilder fick jag till också:

post-1377-14468920692733_thumb.jpg

En ny mussla som har tillkommit, gillar färgen på den, även om den inte visas ordentligt på bilden.

post-1377-1446892069314_thumb.jpg

Mina två "gamla" musslor, riktigt fina att sitta o kika på. :)

post-1377-14468920693741_thumb.jpg

Lite blandade koraller. Den stora Ricordean i mitten på sista bilden sitter på bakgrunden, den är lätt över 15cm i diameter när den blåser upp sig!

Till helgen skall ballingen testköras och jag ska försöka få mer färg på mina täckskivor som målas ett lager om dagen, 2 skivor åt gången...

post-1377-14468920692943_thumb.jpg

post-1377-1446892069334_thumb.jpg

post-1377-14468920693543_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stiligt som vanligt! :)

Tackar. :)

Ja det ser verkligen bra ut med de där vita/ljusa inslagen i den blåa färgen.

Visst är den läcker! Och den är ändå ljusare än på bild....

vackert lagge, börjar bli lite musslor även hos dig.. vågar du släppa i en ny navavcuse nu ?

mvh manne

Älskar musslor, ser gärna att de växer till sig så de kommer upp i dina storlekar. :)

Ang kejsaren så får vi se vad inriktningen blir så småningom, du vet ju vilka Anthias jag gillar tex...

Fina bilder! Jag gillar de två första musslorna skarpt.

Vad är det för något blågrönt du har bland dina rhodactisar på bild 2 i bildserie 3?

Tackar! Jag tror du menar den lilla biten av en Catalaphyllia jardinei som jag har räddat från Mannes Navarchus. Såg när den noppade på den, och eftersom jag numera inte har någon fisk så kanske den klarar sig bättre i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusiga musslor! har själv tänkt att ha fler när det är dax, dem drar verkligen ögonen till sig när dem lyser upp så vackert i ett revkar.

Tack! Jo, det är lite av en favorit bland "övrigt" levande. :)

Hej Laggeman.

Funderar själv på en Grotech TEC III (den du köpt kanske?).

Undrar om slang följde med och i så fall hur mycket?

(hittar inte dessa uppgifter på div hemsidor..)

Jag köpte min begagnad, men inte just den modellen utan en äldre, utan display. Jag köpte själv 10 meter ny 4/6mm slang för att vara på den säkra sidan, gav 7kr/m.

Oj va fina musslaor. Just musslar måste vara en av de vackraste makrobilderna man kan ta i sitt kar. :)

Kan bara hålla med. :)

Så fina musslor! Allt ser jättebra ut!

Tack Thomas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...