Gå till innehåll

Laggeman

Rekommenderade inlägg

Den fina gyltan jag köpte sist försvann tyvärr efter en dag. Sixlinen terroriserade nog livet ur den, extremt tråkigt då jag hellre hade sett att det var tvärtom... Men men, inget o göra åt.

Istället så blev det häromdagen en ny fisk för att ta hand om mina glasrosor som ökat stabilt den senaste tiden, om det är till följd av balling och ökat ljus vet jag inte, men de har iaf börjat o dyka upp lite överallt.

Nog med snacket, in med bilderna! :)

post-1377-14468921615774_thumb.jpg

Jag var på Zoogiganten och köpte "Läderjackan" och precis innan jag fick min påse och skulle bege mig till kassan så slår jag en kik in i ett av korallkaren och ser en liten liten krabba sitta och stirra på mig. Jag har sett den tidigare för ett par veckor sedan men var nu tvungen o ta med den hem. För en femma så kan man inte säga nej heller. :)

Kan du se den mitt i bild? Läste på Reeflex om den och tydligen så lever de ofta i symbios med sjögurkor av någon sort. Mer info om krabban här.

post-1377-14468921613972_thumb.jpg

Acron som kan ses ovanför på ett par bilder är en som Johan_f i Malmö har på utlåning tills hans kar är på plats. Jag ser mig lite som en fodervärd här. :)

Iaf så hade jag den löst stående längst upp i karet tills en dag då min sjöborre gick förbi och välte ner den i min lila montipora. Jag fick två fina vita områden, som numera håller på att växa över av frisk korall istället, rätt så fascinerande att se. På de följande två bilderna så är det en dag mellan bilderna, men jag vill ändå ha det till att man kan se tillväxten och lagningen på de skadade områdena. :) Avgör själva.

post-1377-1446892161616_thumb.jpg

Jag fick samtidigt en ofrivillig liten acro-fragg på ca 1cm som jag limmat fast, och den har redan börjat växa ut över limmet, så jag gissar på att den trivs med ballingen och den nya belysningen:

post-1377-144689216152_thumb.jpg

Jag har på ett Euphylliaskelett hittat en platt mussla som jag nu hoppas ska klara sig fint:

post-1377-14468921615011_thumb.jpg

post-1377-14468921611254_thumb.jpg

post-1377-14468921611492_thumb.jpg

post-1377-14468921611692_thumb.jpg

post-1377-14468921611888_thumb.jpg

post-1377-14468921612108_thumb.jpg

post-1377-14468921612303_thumb.jpg

post-1377-14468921612515_thumb.jpg

post-1377-1446892161273_thumb.jpg

post-1377-1446892161295_thumb.jpg

post-1377-14468921613161_thumb.jpg

post-1377-14468921613366_thumb.jpg

post-1377-14468921613564_thumb.jpg

post-1377-14468921613763_thumb.jpg

post-1377-14468921614167_thumb.jpg

post-1377-14468921614369_thumb.jpg

post-1377-14468921614587_thumb.jpg

post-1377-14468921614823_thumb.jpg

post-1377-14468921615386_thumb.jpg

post-1377-14468921615586_thumb.jpg

post-1377-14468921615965_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 881
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jävlar va fint!!, Skitsnyggt rent ut sagt!

Tackar! :smiley9:

ser bra ut lagge.. känns som det är bara o fylla på med fraggar nu!

mvh manne

Absolut! Det ryktas om att det finns någon illgrön tingest i norra skåne som väntar in min ankomst. ;)

Snyggt Laggeman !!

Tack Freddi!

Passade på o ta en helbild på karet:

post-1377-1446892161684_thumb.jpg

Sen även en bild på dioderna...

post-1377-1446892161704_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jäkligt snyggt rent ut sagt! Mycket bra bilder. :) Skulle vara kul med en uppdaterad helbild på baljan! :smiley20:

Edit, jag skriver för sakta! Haha. Helbilden han komma innan jag var klar!

/André

Enligt önskemål, se inlägget över ditt. :)

*Edit: Och jag han skriva mitt svar innan du han redigera ditt. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu får du snart gå in i fas 2 när det gäller LEDen , dvs bygga vidare på den.. så du får ett skydd på den osv..

finns en neonGrön med ditt namn på..

mvh manne

Kommer ett stänkskydd snart för att skydda dioderna. Sen ska en spegelskiva sättas in, ramen göras klar, fläktar köpas in och installeras, en låda till driversen, kablar ska kopplas samman och snyggas till... Listan kan göras lång, men jag måste ju ha något o göra framåt också, kan ju inte få det klart på en helg o sen bara sitta o stirra på det hela. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För det första ; GRYMT fint! =)

För det andra ; Hittade detta i en tre år gammal tråd, fortfarande så läget är eller =P

Karet jag har nu är på 275 liter, sumpen kommer ligga på 100 liter (hämtas i veckan), men tanken är att jag ska kunna använda den till större kar i framtiden, ritar och spånar på ett projekt som ligger ett par år fram i tiden, vid bygget av vårt nästa hus. Det kommer ligga på ca 8-900 liter.

Det var din DIY skummar tråd. =D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut Lagge. Jäkligt trevliga musslor.

Tack Anders, kan bara hålla med. Är rysligt förälskad i musslor. :)

För det första ; GRYMT fint! =)

För det andra ; Hittade detta i en tre år gammal tråd, fortfarande så läget är eller =P

Det var din DIY skummar tråd. =D

Tack! Du får läsa om mitt Deltec-kar som var på ca 700 liter, där hade jag samma skummare, och den snurrar på fint fortfarande. :)

Det ser förbannat bra ut lagge-Tummen upp

Tack Danny!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog lite värden på karet nu ikväll.

KH: 7,4

Ca: 370

Mg: 1300

Ökade upp dosen från 50 till 66ml på alla kanaler samt doserade lite extra för att få upp KH och Ca något mer. Magnesium ligger ju lite "spot-on" så där känner jag inget behov av att dosera extra. Har Mg i dunken med NaCl-fritt salt, men den kördes inget extra utav ikväll. Märker jag att Mg stiger nu efter några dagar så får jag tunna ut blandningen i dunk 3 helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tog lite nya värden häromdagen, och justerade dem lite därefter.

Ska ta nya nu i veckan, så jag kan se om mina justeringar har hjälpt eller om jag får justera ytterligare.

Mitt LED-bygge börjar bli färdigt, mer om det i den tråden.

Har planerat in att åka iväg på saltträffen på Zoogiganten på lördag, ska bli riktigt intresant och se på lite produktnyheter och med lite tur så kanske man får något kul med sig hem. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På träffen på Zoogiganten i helgen så passade jag på att köpa en ny goby till min pistolräka då jag inte sett skymten av den gamla sen räkan bytt håla, vet inte om han begravde den förra eller vad, men den har inte synts till på ett tag iaf.

Den nya fisken blev en Amblyeleotris guttata som efter 5 sekunder då den sett räkan försvann ner i dess håla. Under gårdagen var jag utomhus hela dagen och tittade bara till karet som hastigast och då såg jag varken fisk eller räka, men jag räknar med att få ser mer av den i eftermiddag då det är matning igen. :) Försöker hålla mig till att mata var 2/3'e dag.

Utöver fisken blev det även två stenar med olika knappar, en variant jag gillar skarpt som är gul-vit-blå i färgen, riktigt snygga!

I övrigt växer det på bra och min Acropora tricolor har skickat ut nya "pinnar" från basen som breder ut sig på stenen den sitter på. Även den ofrivilliga acro-fragg jag limmade på för någon vecka sen har även den börjat visa tendens till att dela sig åt iaf två håll.

Det är kul när det bara flyter på. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej Adam, tackar så mycket.

Tråd med bilder och info om rampen hittar du här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38116

Karet rullar på och jag har fått hem en ill-grön Candycane från norra Skåne som verkar trivas bra. Mitt senaste fiskköp har fallit väl ut, gobyn är ofta framme, dock i anslutning till "sin" håla där räkan gräver på. Fattar inte var den får all sand ifrån. :)

Har tagit lite nya bilder som jag får lägga upp här vid tillfälle, nu när vädret tillåter så blir det en del trädgårdsgöra som stjäler tid, utöver planering inför bröllop om ca en månad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Fredrik!

Jag vill påstå att jag har fått bättre tillväxt med min LED-ramp än med min T5/MH-kombo jag hade förut. Jag tycker mig se mer färg i korallerna med, mer intensitet, men det kan vara ögat som spelar en ett spratt, vad vet jag.

I stort så är jag helnöjd med ljuset det ger! Kan varmt rekommendera iaf den kombinationen av LEDs som jag kör med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var i Landskrona idag på öppnandet av en ny butik, fick med mig lite nytt kul hem, en burk med foder från D&D: H2Ocean Reefpaste, testade det som hastigast ikväll, men får bli en ny runda imorgon eftersom jag precis innan hade rotat i karet och jag dessutom släppt i en ny fisk, en Centropyge acanthops, riktigt fin är den.

Blev även ett annat foder, Gamma Nutraplus från TMC.

Väldigt enkelt att dosera, man får med en pipett som man sätter i "korken", vänder upp o ner på det hela, drar ut rätt mängd mat, vänder igen och tar och tömmer pipetten i karet. Korall- och fiskmat i en förpackning, precis som Reefpast'en, den sätter man en dutt på rutan som långsamt löses upp och fördelas till både fisk och koraller.

Ska bli intressant o se följderna av fodret!

Utöver detta fick jag med mig en liten hink med salt med RedSea Coral Pro. Har hört och läst lite blandat om detta, men man måste testa själv och bilda sig en uppfattning innan man dömmer ut det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en burk med foder från D&D: H2Ocean Reefpaste, testade det som hastigast ikväll.

Suveränt foder, både fiskar och LPS/SPS blir helt tokiga när man sätter en kula i LS'en. Enda nackdelen är att vattnet blir lite disigt några timmar efter utfodring, men det får man ta eftersom stenkorallerna verkligen gillar det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Fredrik!

Jag vill påstå att jag har fått bättre tillväxt med min LED-ramp än med min T5/MH-kombo jag hade förut. Jag tycker mig se mer färg i korallerna med, mer intensitet, men det kan vara ögat som spelar en ett spratt, vad vet jag.

I stort så är jag helnöjd med ljuset det ger! Kan varmt rekommendera iaf den kombinationen av LEDs som jag kör med.

det låter faktiskt lovande ! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...