Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

senaste:

Jag och JohanP tog och for upp till göteborg igår förmiddag..

började med ett besök på cilkidhuset , stöttet på Lasse och fick då givietvis passa på att snacka en stund, alltid trevlig o diskutera lite nyheter med lasse.! ser fram emot rsm led bygget Lasse.! det får man se live sen när tillfälle ges!

blev en zooantus fragg från göran.

sen for vi vidare till klassiska McD för att se till att man orkade hela dagen lång , äventyret hade ju bara börjat..

nästa besök var på marinakvariet , det snackades massa som vanligt men inget köp denna gång..

sen var det att fara vidare till ted, resans huvudmål var ju seminariet med Peter Schmiedel , Sanjay Joshi , Joe Yaiullo.

seminariet började vid sextiden så vi hade gott om tid att strosa runt i butiken o fynda lite.. en zooantus sten fick det bli till. helt såld på dessa vackra Japan knappar.. riktigt kul o träffa alla dessa människor med samma intresse, snacket

sen drog seminaret igång på hotellet en bit bort, helt otroligt kul o höra vilken passion dessa tre killar hade för sin "hobby".

för min egen del så vad ju sanjay's LED fördrag det som verkligen var mest intressant då man själv precis påbörjat detta med LED.

han hade gjort en hel del tester med ett antal ramper o fått fram diverse ljusgrafer(par mätningar) , Maxspecten med Semileds G2 160w var med faktiskt på ett hörn.. < en direkt nackdel var att den rampen var för fockuserad.. PAR värden på rampen blev låga när man började mäta en bit ut mot kanterna ganska snabbt. synd att han inte hade valt Cree varainten.

klockan hann bli runt midnatt innan färden hem skulle göras , var i säng runt 3 tiden på natten.

en supertrevlig dag.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket intressant läsning om dina upplevelser av LED-ljus och den specifika rampen! Jag kan skriva under på mycket av det.

Sen tror jag ljusstyrkan för ditt öga och ljusstyrkan för korallerna är ganska olika saker. T ex blått ljus har vi människor svårt att uppfatta ljusstyrkan på men det smackar rakt in fotosystemen hos korallerna. Så man får nog skilja på upplevd ljusstyrka och vad korallerna behöver för sin vällevnad och tillväxt.

Och där har LEDarna sin första fördel - de kan producera allt ljus centrerat kring en effektiv våglängd (t ex 450 nm, Royal Blue) utan att slöa energi på att göra värmande IR-strälning. Den andra fördelen som jag ser det är att dagsljusspektrumet är kontinuerligt och inte spikat som hos lysrör och MH. Den tredje fördelen är att ljuset strålar väldigt fokuserat där man vill ha det - i akvariet och inte ut i rummet. (Sen hoppas jag att det finns en fjärde fördel - håller många många år men det tar några år innan jag får svar på det!)

Men inte sparar man så mycket energi om man vill ha samma upplevda ljusstyrka som med metallhalogen. Det är mer så att man kan spara energi genom att LED-ljuset tillåter en att utnyttja ljuskällan på ett optimalt sätt.

känns nästan som att man ska fixa sig en PAR mätare för att säkerhetställa ljuset då jag verkligen upplever stora skillander mellan LEDrampen o MH rampen i rummet jämte här.. man får en annan uppfattninig nu när man kan se båda karen samtidigt.. frågan är var man hittar en vettig sådan..

efter att hört på Sanjay och fått lite bekräftelse på just maxspect rampen så kanske jag helt enkelt borde skaffa en till.. dock vill man ju ha en cree till , så ramperna är identiska, o genast en bra slant till..

dock ser jag bara fördelar ändå med LED tekniken , det kommer ju bättre o bättre LEDs hela tiden o detta med att LEDsen håller 30000/50000 timmar tex är ju relatvit ointressant då man säkert vill byta till den "senaste" redan om något år så som tekniken går frammåt hela tiden.. så den dyrare kostnaden i inköp från början får man räkna av lite med att slippa byta t5/mh lampor år efter år.

där är det smidigt med maxspecten , ska ju i princip gå o bara byta LEDen så kör man vidare så länge drivern ger korrekt effekt.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dock ser jag bara fördelar ändå med LED tekniken , det kommer ju bättre o bättre LEDs hela tiden o detta med att LEDsen håller 30000/50000 timmar tex är ju relatvit ointressant då man säkert vill byta till den "senaste" redan om något år så som tekniken går frammåt hela tiden.. så den dyrare kostnaden i inköp från början får man räkna av lite med att slippa byta t5/mh lampor år efter år.

Jag är helt sålt på LED efter att ha testat med ett Cree-hemmabygge. Att jag numera kan odla Acropora med god tillväxt med strax över 75W i energikonsumtion är fortfarande lite svårt för mig att förstå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt sålt på LED efter att ha testat med ett Cree-hemmabygge. Att jag numera kan odla Acropora med god tillväxt med strax över 75W i energikonsumtion är fortfarande lite svårt för mig att förstå...

kul att du lyckades bra med hemmabygge.. själv har jag inte kunskapen o framför allt tiden.. sen fastnade jag för den enkla designen som maxspecten har.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

testade att fota med aquaspy'n , kamerans som vanligt i autoläge..

belysningen är 4st 13w dioder som står för blåljuset.

dom två första bilderna är nyinköpen från gårdagens resa till götet. dom andra två bilderna är fraggment som står på botten, en blastomussa samt ett par candy cane fraggar.

post-3404-14468920654599_thumb.jpg

post-3404-14468920654993_thumb.jpg

helt otroligt vad dessa diodchip kan ge för effekt i karet.

mvh Manne

post-3404-14468920654408_thumb.jpg

post-3404-14468920654796_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underbara foto Manne..............och extra kul nu när man sett rampen live.

Ja det är verkligen coola effekter ljuset kan göra.

Vilka knappar..............snygga redan hos Ted...........magiska under din nya Maxspect ramp. Häftigt.

var överlycklig när jag insåg att redan coola zooantus fick den röda färgen i kransen under blåljuset.. snygga dag som natt.. -Tummen upp

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite pyssel är gjort..

satt o småpysslade med ett par knappar som jag fått loss från en sten.. så vips med lite super attack och ett gumiband så har man en fin fragg om ett par veckor.. börjar bli duktigt fullt i karet nu faktiskt.. ingen korall har synligt sett varit negativ till den nya belysningen.. vilket jag kan tycka skulle ha synts nu , är något galet så brukar det gå fort..

har flyttat fram rampen så nu står den från exakta mitten o frammåt.. innan var den helt på mitten , resultatet är att jag fått en skugglinje på bakgrunden ca 30cm ner i karet pga vinkeln från LED rampen . bortser man från denna skugga så ser det riktigt bra ut faktiskt i karet. har kollat på reefcentral hur maxspect ägare har gjort där , och dom bilder jag hittat så har samtliga hängt rampen typ 15-20 cm över ytan vilket resulterar till att skugglinjen hade troligtvis försvunnit helt.. frågan är vad det "kostar" i PAR nere på botten.

fått montera in en doppvärmare.. karet var nere på 22 grader , så nu är där ca 26 grader istället.. känns bra o veta när sommaren väl kommer.

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe ja visst är det :) dags för större dunkar?

har tryckt bankat o sletet.. men får bara in tre 5litare till dunkar.. centimetrarna slåss mot mig hela tiden när man bara har 60*60 skåp.

har provat o få in 2st 10L samt en 5L , men det var ett helvete med tomma dunkar.. vad gör man då när dom är fyllda.. så det sket sig..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för titten igår! Var ju lite spännande att få syna din nya ramp.

Hade det varit lite mer stuns i ljuset så hade det varit ett självklart byte mot din komboramp, men jag är tveksam till om jag hade kunnat byta ut min rakt av.. ;)

Däremot som vi snackade om ifall man hade haft ett litet kar med en liten LED, då hade det varit så klockrent det kan bli!

Får passa på att tacka Johan som tittade förbi för fraggen med knappar också, ska bli kul o se hur de ser ut ikväll. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för titten igår! Var ju lite spännande att få syna din nya ramp.

Hade det varit lite mer stuns i ljuset så hade det varit ett självklart byte mot din komboramp, men jag är tveksam till om jag hade kunnat byta ut min rakt av.. ;)

Däremot som vi snackade om ifall man hade haft ett litet kar med en liten LED, då hade det varit så klockrent det kan bli!

Får passa på att tacka Johan som tittade förbi för fraggen med knappar också, ska bli kul o se hur de ser ut ikväll. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske man ska trycka på köp så man har två ramper över karet istället för en bara. Överväger det fortfarande, dock ser jag att det tex montipororna har växt fint även nu sen LEDen har kommit. Men det var kul o se hur pass gult det är med bara cree LEDsen igång, har inte tänkt på det innan.

Hade jag köpt en till så hade man kunnat köra lite halvfart på ena armaturen, dock roligt o fått sex steg att tända upp resp släcka ner.

Mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

efte en del funderande så tog jag tag i mina tankar och nu är en maxspect beställd till.. återigen blev det en 160w Cree version.

har suttit o kört dom olika LED grupperna man har i rampen och insett om man kör med väldigt lite av det blåa ljuset så blir det hemskt likt min mhramp i färgton i karet rent synligt på korallerna.. kör jag igång yttligare 50w blåa LED så blir det en vitare ton i karet lutande åt blåa hållet.

resultatet av den körningen är att jag valde o beställa en till ramp som var identisk med den jag har för att då kan jag placera dom på två olika sett utan att få lustig balans i ljuset ner i karet.. om jag nu skulle vilja vrida båda armaturerna så man inte kör en i framkant resp bakkant.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...