Gå till innehåll

Manne's 230L Kub.


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Ja det är så ja, att dom inte vill ha allt för mycket ljus på sig då komme det nog inte funka där jag har en ledig plats .. synd

du får leta vidare efter en annan kul o vacker lps istället, som passar bättre kanske för din bestämda plats.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

har återigen fixat ballingdunkarna.. tre färska fina dunkar är nu refillade o fixade på plats igen. o varje gång så tänker jag , prova o se om jag kan få plats med 2*10L+1 5L så man kan dra ut på dom till dubbla tiden..

min lilla fläkt gör att kylaren inte behöver gå alls just nu, bara positivt för elräkningen, dock töms osmosfacket säkert i dubbla takten osso, men det får man ta.. slipper ju höra kylaren , kanske tillomed avveckla den på lite sikt om det nu funkar i sommar med.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

har idag matat min anemon med en bit av en räka.. det var bara o peta dit räkbiten o sen svaja lite i mantlen på anemonen , sen var räkbiten på plats.. så anemonen var väl hungrig. nästa gång får det bli en halvtöad artemia kub så den får varierad kost. vill absolut att den ska trivas i karet o gärna stanna där den är.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min lilla fläkt gör att kylaren inte behöver gå alls just nu, bara positivt för elräkningen, dock töms osmosfacket säkert i dubbla takten osso, men det får man ta.. slipper ju höra kylaren , kanske tillomed avveckla den på lite sikt om det nu funkar i sommar med.

mvh manne

Hur stor är den fläkten i m3? Har själv köpt en för att testa. Ligger själv på 25-27grader under dygnet utan tillsats värme. Kan man slippa kylare är det kanon. Vad är det för kylare du har?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stor är den fläkten i m3? Har själv köpt en för att testa. Ligger själv på 25-27grader under dygnet utan tillsats värme. Kan man slippa kylare är det kanon. Vad är det för kylare du har?

/Johan

92,3 m3 / h , slänger med en länk på den.. ganska vanlig datorfläkt 120mm

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=98313&path=97000000,119000000,131500000,132500000

min kylare är en "dc-300"

http://www.theaquariumsolution.com/dc-300-refrigerated-cooler

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

disigt!! Vad nu då...

kollade vattenvärden idag på förmiddagen.. lite lågt som vanligt, så jag körde två minuter på doserpumpen , 2 mins på varje kanal för att höja värdena en anning , upprepade detta nu ikväll.. 2 mins till.. så nu ska jag mäta värdena innom närmsta dagarna o se hur det ter sig.

så nu ikväll när Mh'n släcktes så hände det något som tillkallade min uppmärksamhet, hela karet var disigt.. tanken direkt.. "förmycket balling" ???? utfällning eller något.

så jag jagar upp från soffan o kollar in noga i karet.. haha, sicket gott skratt det blev , turbosen leker 'love boat' flera sitter precis i vattenlinjen o sprutar ut kärlek i karet.! Coolt!

mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så dom gör en -Eddie Medusa "skinnet" haha
Gott snack -skrattar hysteriskt

Ja, det var ju bättre med snäcksex än Balling överdos :ler:

Lär lukta gott i skummarkoppen sen.

nu skulle man värsta odlaren o odlat upp en drös turbos till försäljning.. men gissar att allt landar i min skummarkopp..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öken!

min anemon fick för sig att knalla runt lite, så nu sitter den klistrad mot min bakgrund, blir väldigt svårt o mata den nu när den verkar krypa bak hela stenröset jag har.. en ögonsten påväg utom synhåll.. så trist.. men den lever så hoppet finns.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öken!

min anemon fick för sig att knalla runt lite, så nu sitter den klistrad mot min bakgrund, blir väldigt svårt o mata den nu när den verkar krypa bak hela stenröset jag har.. en ögonsten påväg utom synhåll.. så trist.. men den lever så hoppet finns.

mvh manne

Aaahhh, det låter drygt som bara den. Men om de är så listiga att de sätter sig där de kan få mat lite då och då borde väl den nuvarande valet av placering bli fel :snurrig:

Tycker anemonen att det blir "rätt" kanske man kan ändra flödesriktning i karet och på så vis tvinga den till ny flytt.

Inte vet jag, men jag tänker i skrift;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaahhh, det låter drygt som bara den. Men om de är så listiga att de sätter sig där de kan få mat lite då och då borde väl den nuvarande valet av placering bli fel :snurrig:

Tycker anemonen att det blir "rätt" kanske man kan ändra flödesriktning i karet och på så vis tvinga den till ny flytt.

Inte vet jag, men jag tänker i skrift;)

får hitta på något till helgen om den inte fixat ut sig själv innan dess.. drygt om den skulle gå o dö för mig, den var ju knappast gratis..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

har hittat min anemon igen.. den låg upponer i ena hörnan på karet.. så jag petade fram den i ljuset i framkant.. ser verkligen inte bra ut, ser nästan ut som den ska vända ut o in på sig , så jag gissar att den håller på att stryka med tyvärr.. vill dock inte ta upp den, om det nu finns en gnutta chans att den kan klara sig.!

annars tuggar karet på fint, o en del koraller växer fint, medans andra verkar stå still av någon anledning..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

senaste:

nu tog jag steget att plocka ur anemonen, den så verkligen risig ut, fick känslan av att den hade börjat lösas upp i princip, så nu är den en tyvärr historia, kommer dock inte ge upp drömmen om en färgklick till i karet!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen tråkigt Manne! Får hoppas du kan få fatt i en annan, alternativt flytta över någon från det stora karet till kuben. :) Om de får plats vill säga.

dom lite större anemonerna jag har i det stora får bo där.. nu sitter dom sida vid sida o det funkar verkar det som.!

får försöka sen igen när man hittar rätt ex o har cash till det.. var väldigt synd, men som sagt var en chansning från början, den var ju så pytte! nästa gång får den vara åtminstone dubbla sizen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

senaste:

var ju ett tag sen jag skrev något i denna tråden..

min euphyllia har fått flytta hem till laggeman, då kom musslorna lite bättre till sin rätt rent synligt, euphyllian skymde lite.. så hoppas nu att lagge tar väl hand om den. var ju en gobit i sig..

har bytt 50L vatten idag.. OCH fixat ballingdunkarna, var ju helt tomma, visste dock det igår, så idag var ju kvällen räddad till VB o ballingfixande så fort kidsen hade landat på nattkudden.. och återigen gnäller jag på mig... Minneslista 2 st 10L dunkar... så man kommer undan varannan blandning..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...