Gå till innehåll

Pimp my RSM: Sumpen


Adamantis

Rekommenderade inlägg

Rsm:et är tänkt som ett helhetssystem, allt i ett -enkelt och smidigt. Men varför nöja sig med enkelt och smidigt när man kan uppgradera till komplicerat och omständigt?

Idag kan man snubbla över ett begagnat RSM för 3 000 kr, vilket medför ett ekonomiskt underskott i saltvattenshobbyn. Detta undesrskott måste kompenseras på något sätt, det är enkel matematik.

Så frågan blir:

Hur långt kan vi ta våra RSM? (made you tryck!)

Detta kommer undersökas i en rad trådar framöver, där olika uppgraderingar diskuteras. Belysning, cirkulation/wavebox, doseringspump, m.fl. och självklart sumpen, vilket är trådens tema.

Sump bygge till RSM 130

Vad behövs?

  • För detta projekt krävs en fysisk sump, en behållare där vi kan stoppa vår teknik och öka vattenvolymen i systemet. Om man som jag har en RSM möbel, inser man snart att sumpens storlek blir tämligen begränsad.
  • Avrinning. På något sätt måste vi få vattnet från RSM:et till sumpen en våning ner. Överrinningsbox eller borra? Oj, oj, oj...
  • Skummare. En av anledningarna till att man vill ha sump kan vara att få en bättre och tystare skummare. Om man använder en överrinningsbox för att få vattnet ner till sumpen, måste man dessutom ha en ny skummare då överrinningsboxen behöver platsen som RSM skummaren initialt tar.
  • Returpump Vi behöver slutligen få vattnet att återvända från sumpen till RSM:et. Detta gör vi lämpligen med en returpump.

Denna tråd kommer fyllas på efterhand tills dess att bilder på en färdig sump kan uppvisas. Nu ska det limmas sump..

Ändrat av Adamantis
Pimping
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Sump bygge till RSM 130 UPDATE!

Att borra i sitt RSM ser jag inte som ett alternativ. Om något går fel finns det stor risk att hela akvariet blir obrukligt. Jag har dessutom mitt RSM igång, och har inga planer på att tömma det för att få min sump.

Nej, här behövs tysk noggrannhet och kvalité! Jag har sett andra RSM ägare på nätet lyckas klämma in olika överrinningsboxar, och för 1200 kr kan man få en =-infoxunter005"]Tunze Avrinningen sägs vara 1200 l/h, men jag har sett siffror på 900 och 1000 l/h också. Enligt ovanstående länk ska man kunna sätta till ett till avrinningsrör och därmed öka avrinningen till 1500 l/h, coolt.

1074_2.jpg

Jag råkar ha en eheim pump liggandes hemma. Den pumpar 1200 l/h, vilket är för mycket egentligen. Om det pumpas tillbaka mer än vad som kan rinna ner, blir det översvämning. Med ett extra överrinningsrör (slang med böj kanske räcker), och t.ex. ett UVC filter som drar ner kapaciteten på returpumpen, borde systemet vara i balans. Man får nog hålla lite koll när grejerna är inkörda, så inte kapaciteten på avrinningen minskar om där fastnar lite skit.

6011_eheim_kraftpaket_1.jpg

Bilden ovan är på min eheim (2252) pump. Jag kommer inte använda filterkasetterna. Slangfäste är beställt för att byta ut venturi munstycket som sitter på. Kanske man har en filterkasett på, men utan filtermedia. Detta för att insuget ska skyddas om något tog sig över.

Fundering kring retur:

Var ska man dra returen? Antingen någonstans i RSM:ets sump, typ innan bubbelfällan, eller direkt in i karet. I sistnämnda fallet hade man kunnat plocka bort en av RSM pumparna och leda returslangen genom hålet istället. Det skulle ju öka cirkulationen i visningsdelen markant. En 500 l/h byts mot en 1200 l/h. Vad tror ni? Hur löser jag dilemmat om retur pumpen stannar vid t.ex. strömavbrott eller driftfel, då kanske vattnet rinner ner i sumpen från returslangen. Hur har alla andra med sump löst detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fundering kring retur:

Var ska man dra returen? Antingen någonstans i RSM:ets sump, typ innan bubbelfällan, eller direkt in i karet. I sistnämnda fallet hade man kunnat plocka bort en av RSM pumparna och leda returslangen genom hålet istället. Det skulle ju öka cirkulationen i visningsdelen markant. En 500 l/h byts mot en 1200 l/h. Vad tror ni?

Jag hade nog dragit den genom ett av orginalpumphålet alternativt dragit den till högersidan för att få bättre fördelning av cirkulationen men jag vet inte hur bra ytavrinningen klarar av 550 + 550 + 1200 = 2300 L/H. Tror definitivt inte att den klarar det utan den nya "balkongen".

Hur löser jag dilemmat om retur pumpen stannar vid t.ex. strömavbrott eller driftfel, då kanske vattnet rinner ner i sumpen från returslangen. Hur har alla andra med sump löst detta

Man ser till att returen går över vattenytan innan den går ner under vattnet igen och så borrar man ett litet hål i returen precis under vattenytan så att böjen som går ovanför vattenytan blir luftfylld och bryter häverten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sump bygge till RSM 130 UPDATE 2!

Här går det fort :smiley9:

Nu till planering och bygge av själva sumpen, alltså behållaren under akvariet.

Här efterstävas maximal vattenvolym och så stort refugium som möjligt. Jag vill ha det så det blir ett extra litet akvarium där man kan ha lite fraggar, macroalger och annat gott, kanske en mantis..

Nedan ses min första skiss av sumpen:

post-4696-14468918889752_thumb.jpg

Vanligtvis brukar sumpens delar liga på rad med de olika facken efter varandra. Med min lösning får jag en stor visningsdel med tråkig teknik gömd bakom sig. Jag har lagt till en avskilljande skiva som gå halva refugiets längd. Detta för att vattenflödet från tillrinningen (lila) då blir tvunget att strömma genom hela visniongsdelen (med levande sten och sand, macro alger osv som renar) till avrinningen och returpumpen. Utan denna skiva skulle kanske vattnet ta sig i sidled och vattnet i framkant skulle bli stillastående. Här mottas input mycket gärna! Tänker jag rätt här?

De bakre facken för teknik ska alltså bli så små som möjligt. När jag hittat skummare, så kan fackstorleken planeras utefter det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade nog dragit den genom ett av orginalpumphålet alternativt dragit den till högersidan för att få bättre fördelning av cirkulationen men jag vet inte hur bra ytavrinningen klarar av 550 + 550 + 1200 = 2300 L/H. Tror definitivt inte att den klarar det utan den nya "balkongen".

Om man tar den genom en av orginalpumphålen får man ju ta bort en pump på 550 l/h, vilket ger 1750 l/h återstående. Fortfarande rätt mycket.. Man skulle kunna dela upp returslangen på två slangar en till RSM sumpen och en in i karet. Ja, här finns utrymme till experiment.

Man ser till att returen går över vattenytan innan den går ner under vattnet igen och så borrar man ett litet hål i returen precis under vattenytan så att böjen som går ovanför vattenytan blir luftfylld och bryter häverten.

Kommer det inte att bli en högtrycksstråle ur detta hål då?

Ett problem i dina planer däremot: ger inte pumpen 1200L/H vid 0m lyfthöjd?

Ah, det stämmer. Men.. Det är ju bara bar. Det måste ju bli färre liter per timme om pumpen dessutom måste lyfta vattnet. Eftersom avrinningen har en max sväljkapacitet på 1200 är det enda av intresse att pumpen understiger detta. Annars blir det ju översvämning. Om det är ombytta roller att det är returpumpen som begränsar, så gör det inget för att det rinner inte av mer än vad returpumpen skjuter upp. Detta eftersom avrinningen sitter vid ytan.

Kommer du åt skummaren så du kan ta ut och serva den sen?

Nej. Eller, jag vet inte ännu. Detta är mitt dilemma. Det beror ju på vilken skummare jag får tag på och hur jag limmar akvariet. Att tömma koppen kommer nog inte bli några problem. Att ta ut skummaren kan kanske bli svårt. Men om detta görs i samband med vattenbyte, kan man tömma ur det man ska byta ur sumpen. Då kan man dra ut sumpen en bit och hopperligen komma åt skummaren. Hur ofta tar man ut skummaren..? Var annan/tredje månad kanske. Då skulle det vara värt mödan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sump bygge till RSM 130 UPDATE 3!

Tiden är relativ och rummet är krökt. Jag kommer att ha limmat en sump igår. Vi fick se hur den blir. Svårt det där med tempus när man ska planera något man redan gjort.

Vad jag försöker säga är att jag mätte, köpte glas och limmade igår. Detta fastän planeringstråden dök upp idag. Michael J. Fox vänder sig i.. Lever han fortfarande förresten? Ja skit samma..

Ok! Så.. Sump. Som ni såg från min planering i tidigare inlägg vill jag ha en stooor sump på litet utrymme. Jag mätte och räknade lite på det igår och hittade några mått jag tror kommer fungera, förutom det där med att serva skummaren då. Där blir ingen plats till osmosreserv heller, men om man inte vill ha lika mycket refugium kan man ju med enkelhet slänga in det istället.

En begränsande faktor i RSM skåpet är de förbannade skåpgångjärnen. Antingen får man korta sumpens djup eller dra in det i längden på vänsterkant. Med mina mått skiljde det på tio liter, så jag kortade karet 2.5 cm på vänstersidan. Här kan man kanske ha lite sladdar eller fakturor från triton och pwss.

Måtten jag gav glasmästaren var: L53*D46*H45. Höjden är verkligen för mycket. Ska jag ha en lampa över refugiumet blir det svårt att komma åt, men det löser jag med lite smarta lösningar, mañana.

Jag hade tänkt mig tjockleken 6 mm på bottenskivan och 5 på sidorna, men det skulle kosta HUTLÖSA 1 000 kr. INTE OK! FY! Så.. jag fick gå ner till 5 mm botten och 4 mm på sidorna. Det blev 400 kr billigare. Tjockleken gör mig lite orolig. Tydligen så är det höjden på ett akvarium som påverkar vilka krafter som vill förstöra ens limning. Akvariets höjd är 45 cm, men det kommer inte vara vatten ända upp. Avgränsning av sump är planerad, men inte bestämd ännu. Kanske blir 15 cm lagom som backup. Alltså en vattenhöjd på 30 cm, vilket nog är godkänt för 4 mm glas. 15 cm från fungerande vattennivå ger 12 liter marginal om returpumpen lägger av. Här tänker jag mig att man placerar överrinningen så att max 10 liter kan åka ner till sumpen. Då jag inte fått grejerna ännu, är det svårt att planera och räkna på.

post-4696-14468918889869_thumb.jpg

Jag har aldrig limmat ett akvarium tidigare, men det verkar gå bra. Alla sidorna är limmade en första gång och har torkat över natten. Nu ska jag ta bort tandpetarna och limma igen hålen. Drar nog en extra sträng silikon runt karet. Gör ju inget om limningen sysn, då det bara är en sump. Hoppas den håller.

post-4696-14468918890121_thumb.jpg

Nästa projekt blir att bestämma mått för avskilljande skivor, köpa det och limma. Här kan behövas lite input.

Som man kan se från min blue print gjord i paint, vill jag ha en avskilljare från bakrutan ut i karet. Denna får då vara i höjd med akvariet, men kan vara tunnare, kanske bara 2-3 mm (?). På var sida om denna ska där vara vars ett glas. En tillrinning från skummaravdelningen (kanske med en skiva till som är öppen i botten som bubbelfälla) och en skiva som är något lägre som blir överrinning till returpumpen. Ungefär hu många cm/mm ska det skilja mellan höjden på de två skivorna? Jag utgår från att det är avrinningen som sätter vattennivån i sumpen och att man inte vill ha massa porlande från tillrinningen och sätter den bara lite ovan. Vatten ska ju inte heller rinna tillbaka till skummaravdelningen, man vill nog ha ett jämnt flöde i riktning från skummaren.

Nu ska jag limma sidorna en andra gång och hämta mitt paket från triton!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt bygge men jag känner att jag måste ställa denna fråga.....är det inte meningen att man köper ett rsm för att allt ska vara inbyggt varför behöva en sump??jag köpte mitt för att jag skulle slippa en sump till den volym som det är ändå eller råder i karet,detta är absolut ingen kritik alls som jag skriver till dig jag gillar när folk gör lite ändringar på sina kar men i detta fall nja varför tycker du det behövs till ditt rsm jag kanske till och med ändrar min syn om du beskriver att det är vettigt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt bygge men jag känner att jag måste ställa denna fråga.....är det inte meningen att man köper ett rsm för att allt ska vara inbyggt varför behöva en sump??jag köpte mitt för att jag skulle slippa en sump till den volym som det är ändå eller råder i karet,detta är absolut ingen kritik alls som jag skriver till dig jag gillar när folk gör lite ändringar på sina kar men i detta fall nja varför tycker du det behövs till ditt rsm jag kanske till och med ändrar min syn om du beskriver att det är vettigt..

Jag skriver lite om detta i mitt första inlägg. Kritik? Hehe, jag har kritiserats för värre saker än min kreativitet och då också tagit mycket bra. Alla tankar, med få undantag, välkomnas varmt i denna tråd.

Det är svårt att besvara din fråga fråga utan att ta upp existensiella aspekter och metakognitiva referenser. Jag tror det är något som zen bhuddister brukar meditera över. Låter ett träd som faller i skogen, även om ingen är där för att höra det? Hur låter en ensam hand som klappar? Varför förstorar kvinnor sina bröst? Varför vill man ha en extern sump till sitt RSM? Ja, vad är meningen med livet?

Som du ser är det svårt att besvara frågan. Däremot kan vi tala om för och nackdelar. Nackdelen är som du säger ett jäkla meckande och en utgift man en gång betalt för att slippa. Men detta meckande blir också ett kreativt utlopp och en fin ficka att lägga de pengar man tjänat på att köpa ett begagnat RSM, även om jag betalde både en och två slantar för det.

Fördelarna med sump och ökad vattenvolym i systemet behöver säkert inte understrykas. Extern sump såg jag dessutom som den smidigaste lösningen till att sammankoppla fler akvarium.

RSM:et är ett snyggt format, men har sina begränsningar. Genom att byta fläktar och skummare hoppas jag på att få systemet tystare. Den ökade volymen ger ett stabilare system och fler spakar att dra i.

Någonstans tänket jag också att de pengar jag lägger i RSM:et kommer att vara en fortsatt investering i framtida eventuella uppgraderingar.

Men ja, det är lite som att sätta en porsche motor i en volks wagen bubbla.

401745693_4668786088.jpg

vw-beetle-street-rod-001-1.jpg

Detta är målet, pimp my RSM hell yeah!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att ni kollar, håll tummarna! :)

Fick hem överrinningsboxen nyss. Den kommer bli toppen! Inga slangar följde med, som väntat. Avrinningsröret är 32 mm. Var hittar man slangar? Kanske är rör att föredra? Ner till sumpen alltså. Måste ju finnas på VVS avdelning i någon byggbutik. Manne, var hittar du rör? :)

Har börjat fundera lite kring sumpens avdelningar. Det borde ju vara fördelaktigt för refugiumets invånare att få oskummat vatten. Alltså att vattnet går från RSM:et till refugiumet i sumpen, vidare till skummaravdelningen för att slutligen åka tillbaks till RSM:et via returpumpskammaren. Vad tror ni? För och nackdelar?

post-4696-14468918893202_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skriver lite om detta i mitt första inlägg. Kritik? Hehe, jag har kritiserats för värre saker än min kreativitet och då också tagit mycket bra. Alla tankar, med få undantag, välkomnas varmt i denna tråd.

Det är svårt att besvara din fråga fråga utan att ta upp existensiella aspekter och metakognitiva referenser. Jag tror det är något som zen bhuddister brukar meditera över. Låter ett träd som faller i skogen, även om ingen är där för att höra det? Hur låter en ensam hand som klappar? Varför förstorar kvinnor sina bröst? Varför vill man ha en extern sump till sitt RSM? Ja, vad är meningen med livet?

Som du ser är det svårt att besvara frågan. Däremot kan vi tala om för och nackdelar. Nackdelen är som du säger ett jäkla meckande och en utgift man en gång betalt för att slippa. Men detta meckande blir också ett kreativt utlopp och en fin ficka att lägga de pengar man tjänat på att köpa ett begagnat RSM, även om jag betalde både en och två slantar för det.

Fördelarna med sump och ökad vattenvolym i systemet behöver säkert inte understrykas. Extern sump såg jag dessutom som den smidigaste lösningen till att sammankoppla fler akvarium.

RSM:et är ett snyggt format, men har sina begränsningar. Genom att byta fläktar och skummare hoppas jag på att få systemet tystare. Den ökade volymen ger ett stabilare system och fler spakar att dra i.

Någonstans tänket jag också att de pengar jag lägger i RSM:et kommer att vara en fortsatt investering i framtida eventuella uppgraderingar.

Men ja, det är lite som att sätta en porsche motor i en volks wagen bubbla.

401745693_4668786088.jpg

vw-beetle-street-rod-001-1.jpg

Detta är målet, pimp my RSM hell yeah!

Redan när jag såg att du skrev "få det tystare"blev jag överbevisad:ler:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först när jag fick hem karet tyckte jag att det inte lät så mycket, men då var jag också tagen av helheten och sannerligen förblindad, eller bedövad egentligen.

För några veckor sedan stannade jag upp och lyssnade, det var inte ok. Det låter ju faktiskt rätt mycket!

Har fortfarande inte bestämt mig huruvida vattnet ska ledas till refugiumet först.. Tänkte limma avskilljningsglasen idag, så scrolla gärna upp och kolla min senaste ritning. Vad tror ni? Något jag inte tänkt på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först när jag fick hem karet tyckte jag att det inte lät så mycket, men då var jag också tagen av helheten och sannerligen förblindad, eller bedövad egentligen.

För några veckor sedan stannade jag upp och lyssnade, det var inte ok. Det låter ju faktiskt rätt mycket!

Har fortfarande inte bestämt mig huruvida vattnet ska ledas till refugiumet först.. Tänkte limma avskilljningsglasen idag, så scrolla gärna upp och kolla min senaste ritning. Vad tror ni? Något jag inte tänkt på?

Håller helt med mitt låter som ett mindre kraftverk om det slulle försvinna med en sump så är det välkommet till mig också
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så här hade jag gjort:

du sätter så allt vatten från skummarfacket går till returfacket.. sen kan du enkelt montera ett pumphuvud i skummarfacket av valfri storlek som matar refugiumets del.

då lär du få både skummat o oskummat vatten.

med pumphuvudet bestämmer du flödet genom "refugiumet" , sen kör du vatten från refugiumet till returfacket så du ev får med småkryp upp i rsmet igen..

så hade jag gjort.. då hade man kunnat ha refugium hela vägen upp till kanten, hade inte styrts av skummarefacket..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, och det vatten som går från refugium till returfacketgör det genom överrinning?

Det blir väl ganska hög fall höjd då..? Ponera att jag har vatten till typ 35-40 cm i refugiumet. Mellan skummar facket och returfacket bestämmer jag skummarens arbetsnivå. Säg att jag jag bestämmer mig för Bubble Magus NAC6A med en rekommenderad arbetsnivå på 23-33 cm och då sätter fackskilljaren på 28 cm. Nivån i returfacket hamnar väl lite under detta, säg 22 cm. Då kommer vattnet från refugiumet att falla max från 40 till 22, vilket enligt mina beräkningar är en 18 cm. Borde inte det låta och bubbla?

Kanske vattnet kan landa på lite filter matta..

Hmm.. Glasmästaren nalkas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom RSM skåpet inte är så högt måste jag ha skummaren på botten. Jag tror på mannes förslag. Blir lättast att limma också. Strömavbrott innebär att sumpen ska kunna svälja hela den nivå som överinningsboxen är ställd till i rsm:et va?

Det som oroar mig nu är huruvida mina 4mm glas och hemmalimning kommer hålla en vattennivå kring 40 cm. Stag tvärs över och små rätvinkliga trianglar i varje hörn kanske hjälper?

Vad tror ni, är jag ute på tunn is?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom RSM skåpet inte är så högt måste jag ha skummaren på botten. Jag tror på mannes förslag. Blir lättast att limma också. Strömavbrott innebär att sumpen ska kunna svälja hela den nivå som överinningsboxen är ställd till i rsm:et va?

Det som oroar mig nu är huruvida mina 4mm glas och hemmalimning kommer hålla en vattennivå kring 40 cm. Stag tvärs över och små rätvinkliga trianglar i varje hörn kanske hjälper?

Vad tror ni, är jag ute på tunn is?

eftersom du kommer att montera in skillje väggar i sumpen så kan jag inte tänka mig att det skulle släppa i siliconen.. bara testfyll på säkert ställe :)

har du 28 i sumpfacket så kör med 26 i returen.. fallet från refugiumet går att lösa ljudmässigt om det skulle höras..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte ha rkoll på slang till boxen ännu, så finns det svart pvc-slang på Bauhaus som jag själv använt en del, ser ut som om den är armerad.

Var i den lokala VVS butiken och köpte lite rör och böjar. Men det var vita, ganska tunna rör. Rören sammankopplades med, ja ett sammankopplarrör med gummipackning mellan. Sitter bra och känns stabilt, förutom det faktum att de inte är gråa som man ser alla andra ha..

Fyllde sumpen med vatten. Sidorna såg ut att svikta något utåt, men det kan ha varit inbillning. Var så sjukt nervös när jag fyllde karet.. MEn det verkar hålla. Ska limmas skilljekammare och lite stärkande hörn. Glasmästerien i stan hade tydligen tagit ledigt idag, så jag fick inte tag på något mer glas.

Har funderat lite på det att man kanske inte vill ha så mycket ljus i skummar- och returfacket, vilket främjar alger och gojjs. Kanske hade man kunnat ha speglar istället för glas, som då självklart inte släpper igenom något ljus.

Som av en händelse råkar jag ha en gammal skräpspegel i mina gömmor. Har aldrig reflekterat över vad en spegel består av. Är de safe i vatten? Även om man delar dem osv..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den nalkande Egypten resan sinkar mina sump planer. Allt glas (och speglar) är limmade. Blev väl rätt ok, för att vara en sump.

Framrutan sviktar ut något, så jag är lite orolig där. Blir nog att limma ett stag över karet..

Köpte apdyr överrinningskam som man kan ställa höjden på något. Frågan är hur jag fäster dn till glaset.. Funkar det med silikon? Läste något om att silikon bara fäster glas mot glas och inte plast..?

Min fråga krin PVC rördragning i föregående inlägg kvarstår. Är mina vita avloppsrör med gummipackning att lita på?

I övrigt ska allt vara fixat till uppstarten av sumpen, som tyvärr får vänta en två veckor eller så. Vågar inte avfyra eftersom jag inte kommer vara hemma och korrigera eventuella felinställningar osv. Men snart..

Hittade en gammal 250w MH i en garderob. Kanske blir att slänga igång den med sen.. Och köra balling kanske.. Hmm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...