Gå till innehåll

Claes 180l hörnakvarium


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • Svar 444
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har enklast möjliga lösning för kalkvattnet. En vanlig PE-dunk om 10 l med lite större påskruvbart lock (skulle haft en klart större dunk om jag hade plats). Jag tillsätter ett överskott av kalciumhydroxid när jag fyller upp dunken. Sen har jag skurit ut en liten skåra i gängorna till locket så att elsladd till pump och tunn slang i silikon kan klämmas ned i skåran och sedan kan locket skruvas på så att det blir ganska tätt. Pumpen är Tunzes lilla dränkbara mikropump (som heller inte kostar några pengar) och den hänger i sladd/slang några centimeter ovanför bottnen där överskottet av kalken lägger sig. Jag har strypt flödet från pumpen med en klämma så att den sakta droppar i kalkvattnet i akvariet nattetid (osmolatorn går på en timer som bara tillåter tillsättning av kalkvatten mellan 01:00 och 08:00). Min erfarenhet är att droppa i kalkvattnet nästan är ett måste för pH-stabilitet och för att undvika en massa fällningar där kalkvattnet möter akvarievattnet.

Eftersom jag har ett överskott av kalciumhydroxid på bottnen av dunken så är den koldioxid som kommer in i den ganska - men inte helt - täta dunken inget problem. Generellt så håller sig kalkvatten helt koncentrerat lång tid om det står i en behållare med löst åtsittande lock, bara det finns ett överskott av kalciumhydroxid på bottnen. Randy Holmes-Farley har gjort en serie mycket övertygande experiment som visar detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahhhh kom på en fråga till.

Hur mycket kalciumhydroxid går det i 10 liter vatten?

Jag kör två matskedar varje gång jag fyller på dunken och sen får den gamla bottensatsen vara kvar. Sakta men säkert ökar så ökar mängden bottensats. Jag brukar hälla i ättikan först i den gamla bottensatsen så att en del löses upp av ättikan. Sen efter ett par minuter när det slutat bubbla så fyller jag på ny kalciumhydroxid och vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt smart anordning Claes. Tömmer du aldrig bottensattsen?

Enkel är den i alla fall... :)

Jag har tömt bottensatsen en gång har jag för mig men annars får den ligga kvar tills det blir för mycket (pumpen hamnar i kalksmeten). Det är ju mest kalciumhydroxid och kalciumkarbonat i alla fall men så småningom blir det nog lite riskavfall av det eftersom alla metallsalter (koppar, järn, etc) och eventuella fosfater fäller där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort likadant som Claes men har satt en koldioxidfälla på inkommande luft. Jag är inte lika övertygad som Claes om att koldioxiden som kommer in inte påverkar resultatet. Jag har en kontinuerlig mätning av pH:t och den visar betydligt lägre pH höjning när jag har kört för länge på samma material i koldioxidfällan. (Den är i princip grovkornig kalciumhydroxid som fått en liten blötläggning).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort likadant som Claes men har satt en koldioxidfälla på inkommande luft. Jag är inte lika övertygad som Claes om att koldioxiden som kommer in inte påverkar resultatet. Jag har en kontinuerlig mätning av pH:t och den visar betydligt lägre pH höjning när jag har kört för länge på samma material i koldioxidfällan. (Den är i princip grovkornig kalciumhydroxid som fått en liten blötläggning).

Egentligen är det ju samma princip - du låter majoriteten av luftens koldioxid reagera med blöt kalciumhydroxid före den når kalkvattnet. Jag låter den reagera med kalciumhydroxidöverskottet i mitt kalkvatten. Det viktiga i båda fallen är att det finns ett överskott av kalciumhydroxid till luftens koldioxid och att luft med ny koldioxid inte fläktar över kalkvattensytan (dvs ett lock på byttan).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egentligen är det ju samma princip - du låter majoriteten av luftens koldioxid reagera med blöt kalciumhydroxid före den når kalkvattnet. Jag låter den reagera med kalciumhydroxidöverskottet i mitt kalkvatten. Det viktiga i båda fallen är att det finns ett överskott av kalciumhydroxid till luftens koldioxid och att luft med ny koldioxid inte fläktar över kalkvattensytan (dvs ett lock på byttan).

Jo så kan det vara men det viktigaste är i alla fall att detta "tokenkla" system funkar i bägge varianterna och man spar in den kostnad samt det besvär som en kalkmixer kostar!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haft ett mindre elände med jordfel i huset sedan i lördags. Jordfelsbrytaren stänger av stup i ett. Det här har pågått några månader men brytaren har tills nu inte löst ut så ofta - kanske varannan vecka eller så. Men illa skulle det kunna bli för djuren i karet.

Naturligtvis började jag misstänka akvariet med dess kombination av saltfukt och el - och akvariets tillkomst sammanfaller ju med problemets uppkomst. Så jag bytte alla elsladdar i akvariet och kopplade även bort skyddsjorden tillfälligt så att krypströmmar inte skulle ha möjlighet att gå den vägen och därmed orsaka ett jordfel. Ingen förbättring.

De upprepade elfelen fortsatte och igår kväll kunde jag inte ens återställa jordfelsbrytaren efter att den löst ut. Inte ens när akvariets sladd var hel utdragen. Akvariet som problemorsak var äntligen uteslutet! (Kanske man får lite husefrid nu :) ) Äntligen ett fel som går att jobba systematiskt med! Jag lyckades spåra det till grupp 11 i proppskåpet vilket är varmvattenberedarens ena fas så nu är rörmokaren bokad för elpatronbyte. Hoppas det löser problemet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta dit elektrikern också be honom koppla om så att varmvattenberedaren inte går på jordfelsbrytaren. Den är troligtvis fast inkopplad (inte via stickkontakt) och då krävs/behövs inte en jordfelsbrytare. Ofta brukar man lägga allt som är fast inkopplat utanför jordfelsbrytaren.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag ska nog göra det, fast egentligen har jag inte haft något problem med detta förr. Något har gått kaputt med beredaren de senaste veckorna men frågan är om jag ens märkt detta utan jordfelsbrytaren? Det kan ju röra sig om en ganska begränsad läckström (eller något värre än så).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En jordfelsbrytare för personskydd löser ut på 30 mA:s läckström. Det är väldigt lite. Den läckströmmen får du lätt från en gammal spis (med de gamla hederliga plattorna) där ett överkok skett. Det behöver alltså inte vara nägot allvarligt fel för den att lösa ut och varmvattensberedare är ökända för detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så problemet löst. Värmepatronen var helt sönderbränd enligt rörmokaren vilket uppenbarligen ledde till något jordfel. Annars har vi inte haft några problem med spökande läckströmmar.

Skulle vara skönt att ha cirkulationen i akvariet utan jordfelsbrytare så att det alltid klarar sig även om det blir något fel när man är borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6055/MP10 med batteribackup de e bara att välja ;)

Men är det inte rätt lungt om ni får ordning på elen förövrigt i huset?

Jag har planerat att skaffa lite backupp på någon av mina snurror så det inte blir stillastående en dag...

Jo det borde vara lungt nu för jag har inte haft några problem före varmvattenberedaren bestämde sig för att gå sönder. Med undantag för enstaka strömavbrott då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Så, nu har hämtat mig från allt elstrul som tog det roliga från akvariet. Trots ett antal mångtimslånga elavbrott verkar inte akvarieinvånarnas hälsa ha påverkats alls.

Det enda som oroar mig är att jag inte sett till den ena av Cryptocentrus-paret på några veckor. Å andra sidan har jag inte sett till deras inneboende pistolräkan heller men jag hör dess ljud nattetid.

Koralltillväxten god. Alla Acropora som införskaffats förefaller växa. Värst i tillväxtligan är min gula Acropora (se tidigare i tråden) som nästan växer så att man kan se det med blotta ögat (nåja). Lite långsammare har det tills nyligen gått för en annan Acropora som jag fick försäljningsnamnet "tricolor" på av affären. Nu var det inte så många färger på den när jag köpte den, den var mest ljusbrun med neongröna polyper pga lite höga näringshalter i affärens kar. Lyckligtvis har det ändrats så nu har den nytillväxt i ljust lila eller kanske lavendel? (Färgnamn...)

Jag satte ihop jämförelsefoton för att visualisera tillväxten de senaste par tre veckorna:

post-2082-14468920798601_thumb.jpg

Så om ett par år kanske den lilla korallen blir lite imponerande - detta är en hobby för den tålmodige.

Alkaliniteten verkar svänga med nästan 1 dKH per dag. Jag mäter 7 på morgonen efter att kalkvattnet med ättika droppat hela natten och sen sjunker det till 6 eller 6,5 på kvällen.

Funderar på om jag inte borde skaffa någon fisk till som showar lite mer än de andra. Helst skulle jag vilja ha en kirurg men känner inte till någon som fungerar i ett 180 liters hörnkar. Annars har jag varit inne på en eller ett par Serranocirrhitus latus (Sunburst Anthias) som dök upp i en tråd för inte så länge sedan. Men där brister showen vad jag förstår...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

claes:

hur bestämde du antalet vita resp blå dioder i ditt hemmabygge.

Jag läste de långa RC-trådarna och hade ångest i några veckor och sen fick det bli fårskocksvalet 50-50. :)

Jag gillar ljuset som kombinationen skapar - inte överdrivet blått ljus. Är man mer "blåskadad" än jag är så ska det nog till mer Royal Blue än 50% om man kör XR-E rakt igenom. Kör man de starkare XP-G LEDarna för det vita ljuset och XR-E Royal Blue så krävs det nog en klart större andel Royal Blue för att få samma ljus som jag har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...