Gå till innehåll

Claes 180l hörnakvarium


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Det enda som oroar mig är att jag inte sett till den ena av Cryptocentrus-paret på några veckor. Å andra sidan har jag inte sett till deras inneboende pistolräkan heller men jag hör dess ljud nattetid.

Funderar på om jag inte borde skaffa någon fisk till som showar lite mer än de andra. Helst skulle jag vilja ha en kirurg men känner inte till någon som fungerar i ett 180 liters hörnkar. Annars har jag varit inne på en eller ett par Serranocirrhitus latus (Sunburst Anthias) som dök upp i en tråd för inte så länge sedan. Men där brister showen vad jag förstår...

Mina gobys kan var osynliga rätt länge men tyvärr har jag tappat en del. jag tror helt enkelt att gångsystemet som räkorna kan rasa in som en chilensk gruva ungefär. Den räka som jag har haft längst (ca 3 år) blev av med sin partner för ca ett och ett halvt år sedan. Då dök det upp en annan goby i grottan - en goby som jag stoppat i ca ett halvår innan men sett väldigt sällan och faktiskt dödförklarat. Detta i ett RSM på 110 liter!

I mitt stora var det länge sedan jag såg mina gobys men knäpper gör det.

Sunbursten är ingen showare mer en elegant brittisk lady som glider omkring.

Jag skulle nästan vilja föreslå en av de mindre gyltorna, inga storshoware men riktigt trevliga när de hovrar fram. De olika flashergyltorna är också en möjlighet, se bara till att du får några som gått ett tag i affären. Hannarna kan slåss ordentligt och av mina 5 har jag nu ett par kvar - men den hannen flashar ordentligt ibland och då blir det tempo.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 444
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag läste de långa RC-trådarna och hade ångest i några veckor och sen fick det bli fårskocksvalet 50-50. :)

Jag gillar ljuset som kombinationen skapar - inte överdrivet blått ljus. Är man mer "blåskadad" än jag är så ska det nog till mer Royal Blue än 50% om man kör XR-E rakt igenom. Kör man de starkare XP-G LEDarna för det vita ljuset och XR-E Royal Blue så krävs det nog en klart större andel Royal Blue för att få samma ljus som jag har.

låter som det blir mycket blått med 50/50.. jag räknade ut att min ramp kör ca 60w blått resternade i vitt , av 160w.. dom vita ska vara XP-G, ändå så blir det klart vitt ljuse med blå underton typ..

har du testat några skivor/knappar under din belysning.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter som det blir mycket blått med 50/50.. jag räknade ut att min ramp kör ca 60w blått resternade i vitt , av 160w.. dom vita ska vara XP-G, ändå så blir det klart vitt ljuse med blå underton typ..

har du testat några skivor/knappar under din belysning.

Det är ett ganska kallt blått ljus ska sägas. Nu när snön lagt sig över landskapet så känns akvariets ljus ungefär som dagsljuset i fönstret bredvid karet. I somras upplevde jag akvariets ljus som lite väl blått jämfört med som kom in genom fönstret.

Jag har några sådana där stora bruna odödliga knappar med grön fluorescens. De är en rest från 90-talet som hängt med genom all möjlig misshandel inklusive 5 år under ett 11W kompaktlysrör och utan vattenbyte. De växer väl bra och lyser fint det blå ljuset. Men de ska bort - ska bara hitta någon som vill ha dem...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Manne - du vet att jag haft problem med knappar - nu växer de (förökar sig också) bara rakt under en 3 watts spott med Royal Blue från Cree. Har upptäckt något mycket intressant med en vad jag trodde död acropora under den spotten också (ursäkt för kapningen Claes)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina gobys kan var osynliga rätt länge men tyvärr har jag tappat en del. jag tror helt enkelt att gångsystemet som räkorna kan rasa in som en chilensk gruva ungefär. Den räka som jag har haft längst (ca 3 år) blev av med sin partner för ca ett och ett halvt år sedan. Då dök det upp en annan goby i grottan - en goby som jag stoppat i ca ett halvår innan men sett väldigt sällan och faktiskt dödförklarat. Detta i ett RSM på 110 liter!

I mitt stora var det länge sedan jag såg mina gobys men knäpper gör det.

Sunbursten är ingen showare mer en elegant brittisk lady som glider omkring.

Jag skulle nästan vilja föreslå en av de mindre gyltorna, inga storshoware men riktigt trevliga när de hovrar fram. De olika flashergyltorna är också en möjlighet, se bara till att du får några som gått ett tag i affären. Hannarna kan slåss ordentligt och av mina 5 har jag nu ett par kvar - men den hannen flashar ordentligt ibland och då blir det tempo.

MVH Lasse

Egentligen lite trist med fisk och räkor man aldrig får se (om de nu lever...). Men den större cryptocentrusen är inte så skygg - den ligger gärna i sin grotta som mynnar mot akvariets frontglas och förvandlas till en orädd showare när maten åker ner i karet.

Flashergyltor var ett bra tips - har helt missat dem! Jag ska kolla lite i de gamla böckerna och läsa på om mindre gyltor av olika slag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid bra med ett litet helgbesök hos släkten Täby - det möjliggör inköp.

Jag slog till på min sedan veckor planerade drömfisk, en "Sunburst Anhias" Serranocirrhitus latus.

Det blev också en gylta som även den (eller i alla fall släktet) stod på önskelistan - Pseudocheilinus octotaenia (uttala det om ni kan!). Jag hoppas den inte blir alltför aggressiv med tanke på att släktets medlemmar är kända för att vara dominanta. Den retade i alla fall upp en annan gyltlik akvarieinvånare nämligen den ständigt patrullerande Pseudochromis aldabraensis så de har haft ett antal uppgörelser under eftermiddagen. Nu är det i alla fall lugnt efter att de fått lite mat.

Ändrat av Claes_A
Bildlänk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pseudocheilinus octoaenia är så här dag två akvariets kung. Mest ägnar den sig åt att bevaka sin spegelbild vid akvariets framruta. Närmar man sig med kamera så tar den skydd i sin favoritgrotta:

post-2082-14468920856127_thumb.jpg

Alla fiskar verkar vara vänner idag. Puh.

//

Vattenbyte 15%. KH steg från 6 till 7. Mitt kalkvatten räcker inte för att hålla KH uppe, så jag måste börja dosera 2-part ett par gånger i veckan eller bygga mig en minikalkreaktor. Lite frestad att bygga ett litet DIY med pH-styrning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det med Sunbursten ?

Den är lite avvaktande och håller sig bakom steninredningen mot en sidovägg. Någon gång har den tittat ut lite försiktigt men den tar inga risker. Den ska få lite mat snart och då hoppas jag den reagerar positivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tar ca 14 dagar innan de brukar morska upp sig - en mycket försiktig general.

Det var tydligen ett akvarievant exemplar av "Sunburst Anhias" Serranocirrhitus latus som jag fick tag på. Nu äter den och är ganska modig vid akvariets framruta. Det enda som skrämmer den är kameraobjektiv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar Anthias så attans mycket, men dom verkar rätt kluriga och sen där med maten 2-4 ggr om dagen fixar jag inte.

Sunbursten är ju riktigt härlig också, ser fram mot en bild!

Vad jag förstår (läst) så kräver sunbursten inte de där ständiga matningarna som riktiga anthias. Men så är det ju en Serranicirrhitus snarare än en medlem i anthiassläktet.

Det är helt klart den vackraste fisken i karet just nu fast kanske inte den med mest personlighet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och så har sunbursten parkerat sig vid akvariets framruta och är nu riktigt kompetetiv i samband med matningarna även om den till skillnad mot övriga fiskar gärna funderar en sekund på om den ska ta foderpartikeln eller inte. 18 000 försök senare blev det ett halvdant foto på den:

post-2082-14468920883617_thumb.jpg

Allt ser bra ut i karet. Eftersom jag gjorde ett 20% vattenbyte förra helgen har algerna vuxit en del i veckan (är det järn eller N/P som drar igång dem vid vattenbyte?). Kanske har det också understötts av min ganska frikostiga matning p g a att jag ville säkra att sunbursten får i sig tillräckligt? Men det är inga hemska alger utan rödalger och nån solfjäderslik grönalg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog jag som inte förstår hur man ska göra vitpunktsbalansering eller vad det heter med den lilla kompakten under det blå ljuset. Som säkert framgått är mitt fotografi på nivån: "Titta man ser vad det föreställer!" :)

Här är samma bild med en massa gult pådraget i Photoshops färgbalanskontroll:

post-2082-14468920883739_thumb.jpg

Ändrat av Claes_A
La till ny bild
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens mätningar:

KH 7

Fosfat, 0,00 mg/l (Hanna)

Nitrat 0-0,2 mg/l (Salifert)

Funderar på var mina två Cryptocentrus-gobies tagit vägen. Sist såg jag dem när de nya fiskarna introducerades men sedan dess har de hållit sig undan. Pistolräkan som de bodde tillsammans med har dessutom varit märkligt tyst nattetid sedan en vecka och dess fina utgångshål i sanden börjar slamma igen. Undrar om en viss gylta käkat den till frukost?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rensade lite alger i karet idag - detta hör till ovanligheterna vad gäller detta kar! Det rör sig om grenade rödalger samt någon typ av trådformig grönalg som bildar kuddar. De växte till i samband med att jag introducerade mer fisk (ovan) och ökade matningen. Nu verkar de ha lugnat ner sig men de har inte tynat bort. En del Valonia har tyvärr också vuxit till under samma period. Jag har i princip ökat matningen från en halv fryskub per dag till en hel fryskub per dag. Kanske ska jag också öka den organiska koldoseringen (ättika i kalkvatten) för att matcha den ökade N/P-lasten? Korallerna har inte ändrat färg. Nitrat- och fosfathalterna är omätbart låga.

pH är nere på 8,0. Jag vet egentligen inte från vilket datum detta hände men numera ligger pH stabilt kring 8,0 istället för kring 8,2. Kanske har det att göra med att jag introducerad två nya fiskar och därmed ökat matningen (=> mer koldioxidproduktion)? En annan möjlighet är att i och med att det blev kallt ute och eldningssäsongen drogs igång så ökade avdunstningen i karet - det betyder att jag doserar mer kalkvatten dagligen men därmed också mer ättika som jag har häller i kalkvattnet. Ättikan blir ju till koldioxid när den bryts ned. Just nu doseras 3-4 ml 24% ättika till karet dagligen via kalkvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kallt ute - mindre luftväxling, eldning - mer koldioxid möjligtvis vilken kan ge högre koldioxidhalt i inomhusluften vilket i sin tur driver ner pH.

Det kan vara så pass enkelt! Nu under helgdagarna när man är hemma kan jag förstå att koldioxidhalten stiger inomhus - både genom andningen och tända ljus. Men under arbetsveckorna borde det finnas gott om tid för luftväxling i ett gammalt hus som detta. Jag får väl se framåt maj om pH stiger igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...