Gå till innehåll

Claes 180l hörnakvarium


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Annars så kan du försöka bryta loss fraggen från fraggstenen, ofta släpper limmet från fraggstenen och man får därmed en yta som mycket lättare att limma fast, plus att fraggarna ser snyggare ut i karet utan de där fula fraggstenarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 444
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Annars så kan du försöka bryta loss fraggen från fraggstenen, ofta släpper limmet från fraggstenen och man får därmed en yta som mycket lättare att limma fast, plus att fraggarna ser snyggare ut i karet utan de där fula fraggstenarna.

Helt klart en bättre lösning för cementpluggarna är inte vackra och det lär ta bra med tid innan korall och kalkalger växer över dem. Har någon korall lossnat under dagen så gör jag ett försök med metoden men annars låter jag dem vara - vill inte stressa de stackars djuren med mer pillande just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som är risken är ju dock att man delar sin fragg i två, jag har hittills inte lyckats med det men då har jag inte använt metoden på så många fraggar heller.

Haha, jag lyckades. Den gröna grenade Montiporan hade ramlat ned under dagen. Testade att försöka slå loss den med ett välriktad lätt slag (kniv och liten hammare) på massan den var fäst med. Den föll i tre bitar, två grenar och den lilla basen. Den måste haft ett väldigt skört skelett eftersom den knäcktes på ett helt annat ställe än där jag satte in kraften. Nu sitter grenarna på revväggen.

Ändrat av Claes_A
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallerna ser fräscha ut så här en arbetsvecka efter introduktionen. Den blåtoppade Acroporan uppvisar en rejäl födorespons när clownfiskarna får mysis - en stor mängd tentakler tittar fram. Även den grenade Montiporan är också en luden en men den svarar inte på mat på samma sätt och verkar mer cykliskt låta tentaklerna vara ute. Den flakväxande röda montiporan förefaller ha väldigt korta tentakler i jämförelse.

Idag var akvariet fullt av luftbubblor när jag kom hem från jobbet. Tydligen har de lägre utomhustemperaturerna lett till torrare luft inomhus och därmed högre vattenavdunstning från akvariet. Min dropptillförsel av kalkvatten nattetid är timerbegränsad och tiden har inte räckt till för att fylla upp sumpen helt med resultatet att systempumpen tog in lite luft. Timern är nu justerad.

Funderar på att testa att dosera aminosyran asparaginsyra i akvariet - startade en separat tråd om detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror banne mig mina nyinförskaffade koraller redan har växt lite. Kanske är det inbillning men en gren av Acropora verkar ha börjat grena sig så att den har nya vit-blå toppar på stammen. Även Montiporerna verkar växa. Men jag kanske bara inbillar mig?

Mätningarna idag ger antyder att vattenvärdena ligger stabila som sten - ingen förändring på tre veckor:

KH 8

Kalcium 492 mg/l

Magnesium 1350 mg/l

NO3 <5 mg/l = ej mätbart med Tetra

PO4 0,08 mg/l

Borde redan ha bytt en massa vatten men det har ju inte hänt när veckorna äts upp av jobbet och helgerna av sociala aktiviteter... Jag är en dålig vattenbytare.

Stockholmsbaserade farsgubben som är gammal saltis fick i uppdrag att inköpa lite järnbaserad fosfatremover under veckan. Tydligen var det bra försäljare i affären för han kom tillbaka med en hel liter Deltec Aqua Crown för en mindre förmögenhet som räcker till 5000 liter vatten! Jag som byter till järnbaserad remover för att kunna regenerera den så att jag inte ska behöva lägga så mycket pengar på just fosfatremover. Jag får väl sälja av 90% av burken... Någon som är intresserad av en halv liter eller så?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satte igång och mäta pH igen i helgen. Och efter tre dagar börjar jag inse att jag nog har ett koldioxidproblem. Anledningen är att pH ligger lite väl lågt; 7,9 - 8,1. Kalkvattnet som jag doserar på natten driver det uppåt ungefär 0,1 - 0,2 enheter men sen kan pH de facto sjunka under dagen. Lite ovanligt för ett akvarium där fotosyntesen vanligen driver pH uppåt.

Även om djuren ser ut att må väldigt bra så tyder lågt pH på att jag kanske borde jobba på luftningen. Akvariesystemet inklusive sumpmöbeln är ganska slutet för att ljud och ljus inte ska läcka ut. Fläkten i sumpmöbeln som ska ventilera sumpmöbeln verkar t ex inte evakuera de 150 literna luft med någon större framgång eftersom den får slåss med undertryck (luft har ingen given väg in i möbeln). Men borra hål vill jag inte för då är skummarenbullret ute i vardagsrummet igen. Kanske bara ska dra ut luftslang så skummaren tar in frisk luft?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7,9 - 8,1 ska väl igentligen inte vara något problem, så hemskt lågt är det inte. Men med tanke på att du kör kalkvatten så kan jag hålla med om att det bör ligga högre. Jag tror du är inne på rätt spår med luftningen. Ett test med skummarens luftslang är väl det enklaste?

Hur är det med vattenytan, har du någon avrinning? Om inte så rikta en pump som 'krusar' ytan hela tiden, det bör också ge effekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7,9 - 8,1 ska väl igentligen inte vara något problem, så hemskt lågt är det inte. Men med tanke på att du kör kalkvatten så kan jag hålla med om att det bör ligga högre. Jag tror du är inne på rätt spår med luftningen. Ett test med skummarens luftslang är väl det enklaste?

Hur är det med vattenytan, har du någon avrinning? Om inte så rikta en pump som 'krusar' ytan hela tiden, det bör också ge effekt.

Nä det är verkligen ingen katastrof. Djuren mår bra och korallerna har växt på två ynka veckor (kan se att några mm långa nya grenar har bildats). Men tydligen har jag för få koldioxidförbrukare i karet - jag tror Biopelletsen konkurrerar ut dem näringsmässigt. Jag har t ex inte skrapat rutan en enda gång sedan akvariet sattes upp.

Testar med luftslangen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma problem som du med återföring av koldioxid. Jag begränsar införseln via skummaren via ett koldioxidfilter men den koldioxid som produceras i karet luftas inte ut i samma takt troligtvis pga att sumpfacket är så slutet på Percula 120. Funderat mycket över det problemet - bör på något sätt göra så det blir luftväxling där.

I ditt fall - går det inte att göra en insugskanal till sumpen i form av ett rör som du fyller med filtermatta? Eller gör ett insug med en massa ljudbafflar, dvs du tvingar luften växelvis gå över och under ett antal lodräta skivor i ljudabsorberande material.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I ditt fall - går det inte att göra en insugskanal till sumpen i form av ett rör som du fyller med filtermatta? Eller gör ett insug med en massa ljudbafflar, dvs du tvingar luften växelvis gå över och under ett antal lodräta skivor i ljudabsorberande material.

Jo egentligen. Jag har just den lösningen för att tysta utluften. Problemet är bara plats - som alltid med småakvarier som detta så är det trångt i sumputrymmet. Men jag skulle ju kunna satt den på baksidan av sumpmöbeln om jag hade planerat det från början, men nu med vatten i karet är det svårt att komma åt där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var och hälsade på Akvarie-leasing i Sumpan och jag hittade vad jag ville ha - en gul Acropora från Korallen-Zucht (via Bioted). Förbannat fin korall - den var gulvit under det ganska gula T5-ljuset i affären, hos mig med kallare LED-ljus fick den en grön-gul ton. Som vanligt var det svårt att fästa korallen på något annat än den artificiella stenen den växte på. Jag lyckades framgångsrikt lossa korallen genom att borra med en kakelborr i stenen/massan den satt på. Nu har jag fäst den på en levande sten rakt under LED-rampen och har äntligen slutat slemma.

Lite fisk köpte jag också, en franskodlad Pseudochromis aldabraensis (hette den nog...) med strålande neonfärger och ett par Cryptocentrus aurora med tillhörande pistolräka. Alla ser ostressade ut i akvariet - pistolräkan försvann på en sekund i samband med introduktionen.

Annars mår akvariet toppen. Korallerna växer så man ser det - både Acropora och Montipora. Den flakväxande röda montiporan har nu verkligen kommit igång med en bred vit tillväxtzon längs med hela flakkanten. Fosfaten läste 0,04 mg/l med Hanna Checker idag, den är på väg ned med GFO:n.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket snack men liten verkstad;) Bilder på nykomlingarna är alltid intressant!

Om jag bara kunde... Behöver nog köpa en lämplig systemkamera först - lilla kompakten ger katastrofbilder och den tycks ha speciellt svårt med det kontrastrika LED-ljuset. Men något suddigt och fult kan jag kanske ordna i bildväg...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cryptocentrusen och pistolräkan slösar ingen tid. Redan igår kväll dök det upp underliga hål i sanden runt ena revpelaren - pistolräkan hade börjat gräva. Och nu imorse hade den ena gobyn flyttat in hos räkan under revpelaren. Den andra lär jag väl inte se på många månader...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...