Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag tror att B faktiskt gäller i lågnivåkar men att det är så att bakterierna pga sin tillväxthastighet är de som tar all näring. Ingen näring blir över till andra organismer.

Precis, det verkar koka ned till att bakterierna är bättre på att tillgodogöra sig lågnivånäringen (N och P) jämfört med de organismer vi vill ha i karet som t ex koraller eller kalkalger.

Å andra sidan får man ju inga bakterieblomningar och liknande så självregleringen enligt B verkar fungera i den meningen. Hade det bara rört sig om FO kar så hade nog ingen klagat? Eller så hade vi upplevt att frånvaron av kalkalger och mikroliv på stenen (som inga alger har att äta) hade varit trist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det funkar bra för mig också med både Biopellets (gen1) och dosering av ättika-i kalkvatten men helt klart har mitt kar varit på väg in i kvävesvältens korridor (algerna tynar bort, ingen kalkalgstillväxt, korallerna ljusnar men slutar växa). Lätt avhjälp här med ökad matning eller annan kvävedosering. Jag tycker det blir tydligare och tydligare att Biopelletsens inverkan på olika kar varierar en hel del och att man behöver göra överväganden för varje enskilt kar som de appliceras på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tog cirka en månad för korallerna att återhämta sig och för värdena att bli mätbara.

Tack för infon! Doserade du något med extra kväve då (nitrat, aminosyraprodukter eller liknande?) eller var det bara den reguljära matningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jobbade hårt (och jobbar fortfarande hårt) med att hålla uppe NO3 och PO4 nivåerna med hjälp av KZ Amino syror, TMC phyto+zoo plankton + Cycloeez + massor med fryst mat. Trots detta fick jag inte upp NO3 och PO4 till mätbara nivåer. Målet för mig var att lägga mig i komfort zonen kring NO3 5 och PO4 0,01 - 0,03

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jobbade hårt (och jobbar fortfarande hårt) med att hålla uppe NO3 och PO4 nivåerna med hjälp av KZ Amino syror, TMC phyto+zoo plankton + Cycloeez + massor med fryst mat. Trots detta fick jag inte upp NO3 och PO4 till mätbara nivåer. Målet för mig var att lägga mig i komfort zonen kring NO3 5 och PO4 0,01 - 0,03

Låter som ett kvävehungrigt kar! Är det ganska packat med koraller med tanke på detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. omtumlingshastighet. I mitt Elos kör jag extremt låg hastighet. Precis så att pelletsarna åker runt lite. Egentligen har jag väl inga stora problem. Av ca 25 sorters SPS:er är det en enda Acropora som har brända toppar. Alla andra stortrivs. Jag har låga värden på fosfat och nitrat. Ingen stor tillväxt på kalkalger (vilket jag tycker är lite synd). Har nog inte nått ULNS stadiet än, för jag har ganska mycket alger ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var packat med koraller. När jag tog bort pelletsen passade jag på att ganska så brutalt rensade ut koraller och levande sten. Reducerade levande sten från 80 kg till 40 kg och halverade mängden korall. Trots detta har jag problem att hålla värdena. Märkligt. Tror att akvariet möjligt lider av en hang-over efter pelletsen??????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var packat med koraller. När jag tog bort pelletsen passade jag på att ganska så brutalt rensade ut koraller och levande sten. Reducerade levande sten från 80 kg till 40 kg och halverade mängden korall. Trots detta har jag problem att hålla värdena. Märkligt. Tror att akvariet möjligt lider av en hang-over efter pelletsen??????

Jag tror det där med hang-over inte är så långsökt. Det är inte orimligt att tänka sig att det byggs upp en massa kolhaltiga organiska ämnen i ett N/P-svält kar där man doserat organiska kolkällor som t ex Biopellets. Sedan ligger de där och ger en N/P-skuld ganska lång tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. omtumlingshastighet. I mitt Elos kör jag extremt låg hastighet. Precis så att pelletsarna åker runt lite.

Jag kör samma låga hastighet för jag tyckte inte det hände så mycket med pelletsen till en början. Och min tanke var att tumlar de långsammare så hinner biofilmen byggas upp lite och sen har jag lämnat dem i långsam rörelse utan vidare reflektion. Andra verkar ju köra rena tsunamistormen i sina reaktorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var packat med koraller. När jag tog bort pelletsen passade jag på att ganska så brutalt rensade ut koraller och levande sten. Reducerade levande sten från 80 kg till 40 kg och halverade mängden korall. Trots detta har jag problem att hålla värdena. Märkligt. Tror att akvariet möjligt lider av en hang-over efter pelletsen??????

Det låter som att du gjort en del stora förändringar i akvariet... Jag skulle misstänka att eventuella problem beror på att du rört om bland sand och levandesten snarare än någon form av hangover av biopellets som inte längre är i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara jag som upplever att många saltvattensakvarister som provar biopellets har orimligt höga förväntningar på dom? Det är ju inte bara att starta ett nytt akvarium, kasta i koraller och fiskar, och sen löser biopelletsen resten... Ej heller löser de behovet av kalcium, nitrit-toppar, problem svängande PH, gifter från koraller, vattenbytesbehovet eller ägarens kaffe-beroende...

Rätt använt bidrar biopellets till mekanismer som binder fosfat och nitrat i baktierier så att de kan skummas ut, "thats it", liksom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt använt bidrar biopellets till mekanismer som binder fosfat och nitrat i baktierier så att de kan skummas ut, "thats it", liksom...

Skulle gissa att du har helt rätt. Problemet är väl att definiera helt rätt i detta sammanhang. Om man gör en systematisk genomgång av dessa "magiska" piller så kan man enligt olika tillverkare placera dem i allt från reaktor med högt eller lågt flöde till att bädda ner dem i bottensubstratet och fylla på årligen. Variationen hur dessa pellets/pearls skall administreras verkar vara oändlig. Det är väl egentligen här problemet är?? Vi saknar alltså konsensus på metoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara jag som upplever att många saltvattensakvarister som provar biopellets har orimligt höga förväntningar på dom? Det är ju inte bara att starta ett nytt akvarium, kasta i koraller och fiskar, och sen löser biopelletsen resten... Ej heller löser de behovet av kalcium, nitrit-toppar, problem svängande PH, gifter från koraller, vattenbytesbehovet eller ägarens kaffe-beroende...

det stämmer de du sa Peter plus var gång dom ändrar om i karen det ändrar balansen i karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara jag som upplever att många saltvattensakvarister som provar biopellets har orimligt höga förväntningar på dom? Det är ju inte bara att starta ett nytt akvarium, kasta i koraller och fiskar, och sen löser biopelletsen resten... Ej heller löser de behovet av kalcium, nitrit-toppar, problem svängande PH, gifter från koraller, vattenbytesbehovet eller ägarens kaffe-beroende...

Rätt använt bidrar biopellets till mekanismer som binder fosfat och nitrat i baktierier så att de kan skummas ut, "thats it", liksom...

Jag har inte så stor kontakt med saltsvängen utanför SVG så jag vet inte hur pratet går ute i stugorna (eller snarare i affärerna...). Jag tycker mig inte ha sett enorma förväntningar på denna produkt här på forumet även om intresset verkar ha varit stort av antalet visningar av den tråd att döma. Men visst kan det nog upplevas som förvånande att Biopelletsen uppvisar den paradoxala sidan att den också kan orsaka problem i specifika kar, t ex p g a bakterieblomningar, krascher (om de nu beror på syrebrist eller ammoniaktoppar) eller utsvältning av kar. Jag tror helt enkelt man måste ha en ganska god förståelse för akvariets kol-, kväve- och kanske även fosforkretslopp för att kunna hantera sådana situationer.

Jag håller helt med om "thats it" är allt de gör - det är bara att "that it" kan ge så många olika effekter i olika kar... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer när bakteriena i filtrena dör då? Pga näringsbrist.

Ett svavelnitratfilter går ju åt pipan om man inte har nitrat i vattnet som bakterierna kan leva av. Börjar lukta och slutar fungera.

Kanske det handlar om att BP funkar bra tills nivån av näringsämnen i karet är så små att bakterierna dör och förgiftar karet? Det kanske inte är bristen på näringsämnen som dödar korallerna.

Matar man varje dag med tex frysfoder och har en liten tillförsel med nitrat och fosfat kan man tycka att korallerna bör få sin näring av detta innan pelletsfiltret hinner bryta ner dom...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som att du gjort en del stora förändringar i akvariet... Jag skulle misstänka att eventuella problem beror på att du rört om bland sand och levandesten snarare än någon form av hangover av biopellets som inte längre är i akvariet.
Jag tror det där med hang-over inte är så långsökt. Det är inte orimligt att tänka sig att det byggs upp en massa kolhaltiga organiska ämnen i ett N/P-svält kar där man doserat organiska kolkällor som t ex Biopellets. Sedan ligger de där och ger en N/P-skuld ganska lång tid.
Möjligt att så är fallet. Det som jag upplever märkligt är att jag vid ett par tillfälle vid omstart, ändring av revstrukturen i burken, gjort samma sak och fått skyhöga värden. Nu är det tvärtom

Nja jag lutar nog åt Claes teori eftersom jag har samma erfarenheter som Gromert vid ordentliga änrdingar av aquascapen, dvs näringsvärdena stiger. Man kan misstänka att det finns miljontals fragment av biopelletsen i akvariet där inga bakterier växt pga näringsbegränsning. Dessa fragment blir nu när näringsvärdena stiger "aktiva" igen och tar effektivt upp de stigande näringsvärdena. Först när det organiska kolet i dessa "fragment" är förbrukat så kommer man kunna läsa av högre näringsvärden. Tror jag i alla fall.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att Biopelletsen fungerar för 95% av dess användare, mao det finns alltid undantag och "felaktigt handhavande" faktorn.

Helt underbara och fantastiska quickfixes för alla problem finns bara på TV-shop och i vissa religiösa samfund

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att Biopelletsen fungerar för 95% av dess användare, mao det finns alltid undantag och "felaktigt handhavande" faktorn.

Helt underbara och fantastiska quickfixes för alla problem finns bara på TV-shop och i vissa religiösa samfund

95% nöjda kunder är bra nära quickfix! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BP fungerade i mitt akvarium (som varit igång sedan 1988) och har för min del sänkt PO4 och NO3 till icke mätbara nivåer. Problemet ligger väl i så fall i att det brister i kunskap hur dem fungerar under längre tid och vad som krävs för optimering tex aminosyror, matning, plankton etc . Vi har idag väl ingen evidens på hur BP fungerar långsiktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BP fungerade i mitt akvarium (som varit igång sedan 1988) och har för min del sänkt PO4 och NO3 till icke mätbara nivåer. Problemet ligger väl i så fall i att det brister i kunskap hur dem fungerar under längre tid och vad som krävs för optimering tex aminosyror, matning, plankton etc . Vi har idag väl ingen evidens på hur BP fungerar långsiktigt.

Helt enig där!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...