Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

Jag tror du har rätt att dimningen i början beror på överproduktion av bakterier och jag tror också att den dimning som syns i nystartade kar ibland också beror på för mycket tillgänglig kolkälla. I ditt fall har du satt samma mängd kolkälla i din hink som du haft för hela karet innan - inte underligt på att det blir syrefritt :)

Din iaktagelser understryker vikten av att dosera rätt, gärna i underkant annars kan det gå snett.

MVH Lasse

Var lite däråt jag ville landa med det så får se det som lyckat då. Ska försöka få upp en bild för det visuella senare idag innan jag tömmer av skiten, så slipper "nybörjare" fundera hur det ser ut...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Var lite däråt jag ville landa med det så får se det som lyckat då. Ska försöka få upp en bild för det visuella senare idag innan jag tömmer av skiten, så slipper "nybörjare" fundera hur det ser ut...

Vill du bidra med en bild till nästa version av Biopelletsartikeln som jag skrev? Låter som en pedagogisk bild på extrem överdosering av pelletsen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, har haft igång akvariet med pellets från start i några ett par veckor nu.

Kan man se att det har börjat komma igång på något sätt? Ska man se att det börjat växa en hinna på pettetsen tex??

Kan inte mäta fosfat med Hanna eller Nitrat med Merck stickor. Men har varit ganska sparsam med matandet nu ibörjan så det påvisar knappast att det fungerar än.

Merck-stickor kanske inte är de mest exakta men fungerar utmärkt som ett snabbtest för att se vart åt det barkar... Både på Nitrit och nitrat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Merck-stickor kanske inte är de mest exakta men fungerar utmärkt som ett snabbtest för att se vart åt det barkar... Både på Nitrit och nitrat..

Man mäter inte nitrit med nitritindikatorn på Mercks stickor. Den finns där endast för en sak och det är att visa om det finns nitrit i vattnet och då är dess uppgift att säga att nitratvärdet gå ej att lita på eftersom nitrit stör metoden. Dessa stickor är heller inte enligt MERCK själva användbara i saltvatten eftersom det stora kloridinnehållet stör mätningen. Myntsingling är bättre - då har man i alla fall 50% chans att få rätt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man mäter inte nitrit med nitritindikatorn på Mercks stickor. Den finns där endast för en sak och det är att visa om det finns nitrit i vattnet och då är dess uppgift att säga att nitratvärdet gå ej att lita på eftersom nitrit stör metoden. Dessa stickor är heller inte enligt MERCK själva användbara i saltvatten eftersom det stora kloridinnehållet stör mätningen. Myntsingling är bättre - då har man i alla fall 50% chans att få rätt.

MVH Lasse

Jo, jag vet vad dom två fälten är till för. Har nitritstickorna oxå som är avsedda att mäta nitrit med.

Har använt dessa ganska länge i saltvatten. Och som jag skrev från början så kanske dom inte är det bästa för att mäta med om man vill ha ett exakt resultat men dom ger en bra indikation om hur det ligger till. Får man utslag så kan man använda ett bättre test att mäta hur stort problemet egentligen är. Eller om värdena börjar ändra på sig drastiskt. Sen om färgnyansen inte stämmer med det exakta värdet är mindre viktigt som jag använder dom.

Sen angående Nitrit fältet. Dom ger iallafall utslag om där finns Nitrat i vattnet. Och nitrit fältet är ju en bra varning om nått håller på att barka åt helvete....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom ger iallafall utslag om där finns Nitrat i vattnet. Och nitrit fältet är ju en bra varning om nått håller på att barka åt helvete..

Den är en varning att inte lita på nitratmätningen och den ger utslag på ganska så låga nivåer.

Dessutom så visar nitratmätningen värde i NO3-N så du skall multiplicera ditt värde med ca 4,23 för att få nitratvärdet.

Att använda dessa stickor för mätningar där man skall besluta något som råder över liv och död eller ens få en indikation på något är bra eller dåligt är något jag inte skulle göra. Och jag har använt dom, jag har vägt upp dom mot riktiga mätningar och jag har gjort misstag baserade på bara övervägande om värdena. Tunze säljer dessa stickor - jag vet det - och det är beklagligt.

Nitratmätning i saltvatten är inte ens tillförlitligt med de dyrare dropptesterna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har också kört igång biopellets nu i mitt lilla kar och blev lite förvånad när jag mätte nitrat och fosfat idag. filtert har varit igång i ca 1 vecka. noll i båda testen. testade samtidigt i mitt stora kar utan pellets och där hade jag 25 nitrat och 0.1-0.2 fosfat.

karen har varit igång lika länge ungefär sen omstarten av det stora. så det verkar ju onekligen som biopelletsen gör nytta iaf. får köra igång det i stora karet i helgen med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den är en varning att inte lita på nitratmätningen och den ger utslag på ganska så låga nivåer.

Dessutom så visar nitratmätningen värde i NO3-N så du skall multiplicera ditt värde med ca 4,23 för att få nitratvärdet.

Att använda dessa stickor för mätningar där man skall besluta något som råder över liv och död eller ens få en indikation på något är bra eller dåligt är något jag inte skulle göra. Och jag har använt dom, jag har vägt upp dom mot riktiga mätningar och jag har gjort misstag baserade på bara övervägande om värdena. Tunze säljer dessa stickor - jag vet det - och det är beklagligt.

Nitratmätning i saltvatten är inte ens tillförlitligt med de dyrare dropptesterna.

MVH Lasse

Oj oj.

Skoj att du lyckades få detta till en fråga om liv och död.

Du är duktig Lasse. :)

Hur som var det inte hur pass dessa stickor fungerade jämfört med andra dyra tester som var min fråga utan om man kunde se att filtret kommit igång. Nån som kan svara på detta?

Förutom då att se att man inte har några utslag på Nitrat och fosfat. Borde man kanske se partiklar släppa från pelletsen och stiga mot ytan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur som var det inte hur pass dessa stickor fungerade jämfört med andra dyra tester som var min fråga utan om man kunde se att filtret kommit igång. Nån som kan svara på detta?

Förutom då att se att man inte har några utslag på Nitrat och fosfat. Borde man kanske se partiklar släppa från pelletsen och stiga mot ytan?

Nej, jag tror att det är svårt att se om filtret kommit igång om du sluppit en bakterieblomning i karet och det inte finns mätbara halter an fosfat eller nitrat som sjunker. Nedbrytningprocesserna är vanligen för långsamma för att kuna observeras med ögat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja - det kan det ju nu vara en fråga om liv och död om någon litar på dessa värden man får fram från stickorna och gör åtgärder baserade på dessa mätvärden så kan den frågan lätt uppstå för innevånarna. Saltvattensguiden och andra forum är fulla av trådar där personer är desperat rädda för mätvärden de litar på fullt ut eller är oroliga för att ett värde tycks stiga. Min uppfattning är att i många fall så är inte de uppmätta värdena i ett specifikt akvarium som till slut dödar det utan den serie av åtgärder som värdet leder till.

Skall man ta några värden överhuvudtaget så skall man åtminstone använda mätmetoder som ger ett bättre resultat än slantsingling.

Nog om detta.

Till din fråga - tumlingen av pelletsen gör att den delen av bakterifilmen som är minst aktiv hela tiden lossnar i så små fraktioner så du normalt inte ser dem. Har du pellets som ligger helt stilla och med minimalt vattenflöde så borde du efter ett tag kunna se bakteriefilm på ytan eller runt om i flagor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På siståne har jag haft problem med att mina biopellets (blandat 1:a och andra generationens) klumpar ihop sig, detta trots rejält flöde i reaktorn.

vad är det för reaktor och pump du kör med? klumpar de sig och flyter upp till toppen eller är det bara stora klumpar som tumlas runt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad är det för reaktor och pump du kör med? klumpar de sig och flyter upp till toppen eller är det bara stora klumpar som tumlas runt?

Jag kör med en hemmagjord reaktor kopplad till en aquabee UP2000/1. Problemet är att klumparna inte tumlas runt utan bygger på. Se bild i min tråd. Jag har nu moddat reaktorn lite så jag har ett agressivare flöde längst ned i botten...

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=392023&postcount=551

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en hemmagjord reaktor kopplad till en aquabee UP2000/1. Problemet är att klumparna inte tumlas runt utan bygger på. Se bild i min tråd. Jag har nu moddat reaktorn lite så jag har ett agressivare flöde längst ned i botten...

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=392023&postcount=551

hmm låter ju lite som att man inte får snurr i reaktorn...

på min deltec så är röret skruret med en vinkel längst ner för att upmundtra att vattnet väljer ett håll vilket i sin tur får pelletsen att åka runt väldigt bra... hur ser det ut i din?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har "full storm" i reaktorn. Om de väl bestämt sig för att klumpa ihop sig verkar det inte hjälpa hur mycket flöde man har...

Sen gillar jag inte den lilla formatet på de nya pelletsen... De är alldeles för små. Någon som vet om någon av de andra tillverkarna som också kommit ut med liknande produkter har större pellets? (motsvarande första generationens)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får jag bara fråga nybörjare som jag är. Det enda som behövs är att vattnet cirkulerar igenom pelletsen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, men då pelletsen lätt klibbar är det viktigt att pelletsen åker runt i vattnet (så det duger inte med att ha dem i en strumpa eller liknande)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ne jag hade tänkt dra ihop en liten kammare på jobb ett rör med typ 10 cm i diameter. Med en slang ingång på 12/16 i varje endå och ha pellets i den behållaren kopplad på utslangen från ytter filtert iomed att jag inte ska ha sump på detta lilla karet och redan kommer köra uv:t från ytterfiltert.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du menar att köra den på samma sätt som traditionellt UV att vattnet går in genom ena endan och ut genom den andra så tror jag inte det kommer fungera. Biopelletsen skall helst åka runt så man har så mycket yta som möjligt för pelletsen och så inget växer ihop.

http://www.glassreef.com/proj_biopellet_reactor.php

Här finns en liten DIY guide

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ju individuellt hur mycket pelletsen klibar ihop också. Jag har inte särskillt mycket ös i mitt filter och där klibbas ingenting. Har dessutom haft filtret avstäng i några dagar för att sedan sätta igång det igen, utan minsta klibb.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har man kört i ca. 5 veckor.

2 dl på 250 liter.

Nitrat gick ned lite grann till 25 (enligt salifert) men så har det varit i 3 veckor.

Jag har "ingen" fosfat enligt samma test, vilket jag har svårt att tro.

Tycker det kommer ganska mycket algfilm (2 ggr i veckan måste jag göra rent, om jag inte vill ha det dassigt.)

Verkar som jag inte alls kan få det så näringsfattigt som alla talar om.

Jag kör med en deltec 509, och lämnade kvar den övre svampen, kan det ställa till det på något vis?

Eller skall jag "skita" ner kare för att få mer fosfat??

Uppskattar all hjälp jag kan få...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...