Gå till innehåll

NP-reducering med Biopellets


Claes_A

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Med aminosyror så kommer korallen att mörkna

Har haft samma erfarenhet. Jag undrar om det är bara aminosyror i sig eller är det de övriga komponenter som brukar finnas i aminoblandningar som har denna effekt? FM ultramin s har väl socker i blandningen, och sockret har enligt en del erfarenheter lett till brunare koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, janne jag skall ha lite is i magen, skall kasta upp en bild som har ca. 5 dagar mellan, så får ni se..

men när man väl fått ner värdena, vad ska man köra i ? Liiite amino? endast organics?? eller snegla mot någon KZ tillsats?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spongepower, phols extra och K Balance tycker jag har bra inverkan på korallerna. Men det beror lite på vad du har i karet och vad du vill uppnå. LPS Amino från KZ får LPSerna att bli lite extra glada. Men som Janne säger, vänta lite...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft samma erfarenhet [att aminosyror ger mörka koraller]. Jag undrar om det är bara aminosyror i sig eller är det de övriga komponenter som brukar finnas i aminoblandningar som har denna effekt? FM ultramin s har väl socker i blandningen, och sockret har enligt en del erfarenheter lett till brunare koraller.

Jag tror att allt som funkar som en kvävekälla för korallerna ger samma mörkare resultat. Spelar ingen roll om det är aminosyror eller t ex nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gäller alltid, lite yxit beskivit så ger fosfat den bruna färgen medans aminosyror/nitrat ger mörkare/starkare färger.

Då kan man ju tycka varför öser man inte på då och får starkare färger, men det har ju också en baksida. Korallerna blir inte så nyanserade med för mycket näring, det syns tydligt på en tvåfärgad korall.

Ett exempel, om vi tar en A. Tenuis så finns den med blåa toppar och vit bas, står den i mycket näring så blir den nästan helblå, topparna är fortfarande blåare och det vita är mer som ett blått skimmer. Desto mindre näring den står i desto mer vit blir basen och till slut så blir den nästan helvit och bara toppen är blå. I det senare fallet så är bakterieexport en förutsättning för att det ska funka.

Vill man ”fuska” lite så svarar en tenuis väldigt bra på ZEOspur, basen brukar ljusna upp direkt och den blir riktigt fin.

När man är inne på den här nivån med nyanserade tvåfärgade koraller så spelar ju spårämnen en större roll också.

Jag kanske är lite OT, men förhoppningsvis så är det av intresse när man använder NP.

/Janne

Ändrat av Janne
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är himla intressant. Passar bra här, men visst kan man ha en hel tråd och näringsämnen och sådana fantastiska observationer som du nyss nämnde.

Jag tänker iaf. köra på med 1 dl pellets till, men först skall jag posta bild, och ta lite prover ikväll.. mumma!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Långtidsrapport.

Tyvärr gäller denna rapport första generationens NP Biopellets (gen1) och inte den som finns på marknaden idag. Nu har jag testat gen1 sedan 3 juli 2010. Jag började redan vid start av akvariet med 100 g (lite över 1,5 dl) Biopellets till mina cirka 200 l vattenvolym. 14 november 2010 la jag till ytterligare 100 g Biopellets gen1. Sedan dess har de fått gå orörda. Idag mätte jag den totala volymen Biopellets och åtgången så här långt har varit ungefär 0,5 dl - dvs inga jättemängder men näringshalterna i karet har varit låga och jag har parallelldoserat ättika i kalkvatten vilket lär ha orsakat en konkurrens om tillgängligt kväve och fosfor mellan de olika heterotrofa bakteriepopulationerna.

Idag tillsatte jag resten av Biopelletsen i reaktorn så jag är nu uppe i 4,5 dl gen1 pellets till 200 liter vatten. Jag uppfattar gen1 pelletsen som rätt så oaktiva, i alla fall i mitt näringsfattiga system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du några siffror på hur mycket organiskt kol som finns i biopelletsen? (per viktsenhet)

Inga helt tillförlitliga. Men tror vi på uppgiften att N/P Biopellets är en polyhydroxyalkanoat (se tidigare i tråden för grunderna för det antagandet) så kan man tänka sig den stökiometriska fördelning mellan C:O:H som 4:2:6. Viktmässigt skulle detta innebära 4X12/(4x12+2X16+6x1)=56% kol. Antar vi då att 5% av pelletsen är kalciumkarbonatfiller så är 53% kol av den totala vikten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med pelletsen sedan förra sommaren och har en blandning av nya och gamla pelletsen.

Nu när jag startade om så körde jag igång med pelletsen med en gång och det fick stå fick inga problem med nitrit eller nitrat och nu kan jag inte mäta dom mina tester ger inte utslag.

Men det har sjunkit mycket i filtret ca 5cm men har lugna sig nu när karet är igång riktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag tillsatte jag resten av Biopelletsen i reaktorn så jag är nu uppe i 4,5 dl gen1 pellets till 200 liter vatten. Jag uppfattar gen1 pelletsen som rätt så oaktiva, i alla fall i mitt näringsfattiga system.

Det där låter som en motsägelse... Näringsfattigt vatten betyder väl att pelletsen fungerar bra. Vad väntar du dig mer av pelletsen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga helt tillförlitliga. Men tror vi på uppgiften att N/P Biopellets är en polyhydroxyalkanoat (se tidigare i tråden för grunderna för det antagandet) så kan man tänka sig den stökiometriska fördelning mellan C:O:H som 4:2:6. Viktmässigt skulle detta innebära 4X12/(4x12+2X16+6x1)=56% kol. Antar vi då att 5% av pelletsen är kalciumkarbonatfiller så är 53% kol av den totala vikten.

Då är det väl relativt mycket organiskt kol du tillfört under ett halvår eller.... Vad motsvarar det i antal 75:or vodka 45 %?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där låter som en motsägelse... Näringsrikt vatten betyder väl att pelletsen fungerar bra. Vad väntar du dig mer av pelletsen?

Frågan är om jag har näringsfattigt vatten för att jag kör Biopellets eller för att jag doserar ättika i kalkvatten? Det är alltså oklart till vilket grad Biopelletsen gen 1 bidrar vad gäller kolinflödet i systemet (processen som troligen håller det näringsfattigt). I vilket fall så tolkar jag det som om Biopelletsen är rätt så inaktiva biologiskt p g a de låga halterna N och P. Därmed känner jag mig trygg med att öka mängden Biopelletsen i reaktorn - jag tror inte det kommer att göra någon påtaglig skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni får ursäkta att jag hoppar in här mitt i en diskussion men har någon annan upplevt problem med att få ner nitratet den sista lilla biten för att nå den magiska nollan.... har legat runt 5ppm i nitrat nu ett par veckor efter att det stabilt gått ner under ca en månad. ökade dosen lite grann men det har inte gjort något :/....

Tips? Doserar ni bakterier ni som fått biopellets att dra ner er nitrat till noll?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir ju en åtgång på ca 20 gram organisk C och detta måste ju ha blivit omsatta till dels bakteriebiomassa samt koldioxid så lite verkan måste de haft i alla fall. Men det troliga är ju att du har haft en ganska så kraftig kvävebegränsning i ditt kar under denna tid.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är det väl relativt mycket organiskt kol du tillfört under ett halvår eller.... Vad motsvarar det i antal 75:or vodka 45 %?

Om jag förbrukat 40 g Biopellets (strax över 0,5 dl) så betyder det att jag har gjort av med 21 g rent kol (40 g * 53% =21 g). Om jag räknat rätt så innehåller vodka 0,164 g kol/ml, så min Biopellets-åtgång motsvarar ungefär 128 ml vodka på 7 månader = cirka 0,6 ml/dag.

Tack Lasse för att du fick mig att slå det här på miniräknaren, ungefär en halv ml vodka per dag till 200 liter vatten är ju i alla fall greppbart!

Jag lägger till mina beräkningar för min parallella ättiksdosering (i kalkvatten): Jag har sedan början av september tillsatt ungefär 18 ml 24% ättika per vecka. Detta ger totalt 432 ml ättika. Eftersom 24% ättika innehåller ungefär 9,6% kol betyder detta att jag doserat 41 g kol i form av ättika. Dvs jag har tillsatt dubbelt så mycket kol i form av ättika som min förbrukning av Biopellets. Så 33% av kolåtgången under hela tidsperioden har tagits från Biopelletsen och 66% från ättika. Utslaget på hela tidsperioden motsvarar den totala tillsatta kolåtgången ungefär 1,5 ml vodka per dag.

Ändrat av Claes_A
Edit: ättiksdoseringen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni ser ingen grumling, disighet eller mjölkighet i vattnet med pelletsen?

Efter ett par veckor fick jag lite grumligt vatten, men det försvann på några dagar.

Jag justerade skummarna, så de fungerade bättre. Så om det blev bättre pga det eller om det försvann av sig själv vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...