Gå till innehåll

Hur länge ska man vänta innan man häller på nytt saltvatten?


uffe80

Rekommenderade inlägg

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Nej men det är orimligt att ha en förbrukning av Mg på 90 ppm samtidigt som man har en förbrukning av Ca på 5 ppm och KH på 0,9.

Tolkar du det som det är förbrukning? Jag tolkar det som att han mätt ett underskott tre dagar i rad. Alltså något i stil med Mg 1260, Ca 385 och kH på 6,1. Vilket inte vore helt orimligt, väl..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland visar MG test lite olika gång per gång, du kan inte ha haft en sådan stor rörelse på tre dagar om du inte ändrade salthalten samtidigt.

Tips är att använda ett recept som ska vara för lika stor dosering i ml för KH/CA/MG, det är lättast. Da Trucka la ut ett bra i en tråd om Balling tidigare. Sedan mäter du och startar med att lägga till en rimlig förbrukning (kanske som ger en KH höjning med 0.25 per dag) och adderar samma mängd av varje buffer. Mät en vecka senare och se hur det har ändrats och justera mängden.

//

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej!

har gjort nya tester nu!

den 7/2 visade:

mg 1320

ca 440

kh 7,5

idag den 9/2 visade:

mg 1350 (kan det höjas av sig själv eller visar testet olika??)

ca 435

kh 7,3

kan det stämma med den förbrukningen??

ska jag köra balling med eller utan mg tycker ni??

mvh Uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Balling Plus" med Mg kör man bara till man fått upp magnesiumvärdet till en 1300 ppm, detta för att inte få jonobalans med ett överskott på kloridjoner. Om jag nu inte är för snurrig tolkar jag det som ditt magnesiumvärde stigit på de dagar då de andra värdena sjunker.

Så som jag förstått balling skall du alltså inte tillsätta magnesium utöver det som kommer med mineralsalt (NaCl-fria saltet) och vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tillsätter CaCl och NaHCO3 enligt ett balanserat recept kommer resterna Na och Cl bindas till salt som höjer vattnets salthalt. Därför tar man bort vatten motsvarande [dagliga dosen från en dunk]*3(tre dunkar ju)*0,8.

Tänk på att det bara är NaCl-halten som stiger, så man måste tillföra mineralsalt (NaCl-fritt salt) för att få med alla spårämnen man vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Stig, innehåller inte mineralsaltet stora mängder magnesium? Är inte klassikern att låta mineralsalt och vattenbyten höja detta värde?

Jag bläddrade lite i Romans artikel om Ballingmetoden och efter en kortare utläggning rekommenderar han att använda balanserade magnesium tillsatser från fabrikat, så som Bio‐Magnesium av Tropic Marin, Liquid Magnesium av Salifert eller t.ex. Magnesium supplement av Read Sea.

Om man blandar magnesiumet i någon av dunkarna får man, enligt Roman ett överskott på klorid. Hur gör du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får inget magnesiumöverskott och känner flera som kör Balling efter samma recept som jag på ett ungefär. Kalium t.ex är det ganska mycket av i saltvattnet så det behöver kompletteras. Strontium går det också åt litet.

Jag tror att Hans Werner Balling som gjort de grundläggande analyserna för metoden har bättre koll på vad som behöver tillsättas än Jonas Roman. Han äger ju (åtminstone delar av) Tropic Marin och har även haft ett helt eget varumärke av salt (HW Meeressalt). Han bör ju en ganska bra bild av vad de varumärkena saluför för salt.

(Tropic marin center i England är ett annat företag).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får inget magnesiumöverskott och känner flera som kör Balling efter samma recept som jag på ett ungefär. Kalium t.ex är det ganska mycket av i saltvattnet så det behöver kompletteras. Strontium går det också åt litet.

Jag tror att Hans Werner Balling som gjort de grundläggande analyserna för metoden har bättre koll på vad som behöver tillsättas än Jonas Roman. Han äger ju (åtminstone delar av) Tropic Marin och har även haft ett helt eget varumärke av salt (HW Meeressalt). Han bör ju en ganska bra bild av vad de varumärkena saluför för salt.

(Tropic marin center i England är ett annat företag).

Stig:

Jag vet att jag sett ditt recept någonstans här på guiden men hittar det inte nu, hade inte du kört med plus receptet utan att Mg ökade över normala doser?

Eller har jag bara sovit dåligt och drömt?

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den natriumkloridfria saltblandningen innehåller i och för sig magnesium man absolut inte tillräckligt för att kompensera förbrukningen i ett korallkar. Tanken med balling är ju att man skall tillföra bikarbonat och kalciumklorid och att man för att kompensera det överskott på natriumklorid som man får den vägen skall tillsätta salt utan just natriumklorid. Dock måste man också tillföra magnesium och eftersom det kan komma utanför det som man kompenserar med saltblandningen så används ofta magnesiumsulfat, enbart eller tillsammans med magnesiumklorid.

Använt enligt recept så skall då detta tillföra normal förbrukning av ingående ämnen utan att störa balansen i karet på annat sätt än att salthalten sakta stiger. Sen är ju då detta teoretiskt bra men man kommer ändå till den klassiska frågan som alla som gjort lumpen känner igen, om inte kartan och verkligheten stämmer överens, vilket har då företräde?

Somliga ballingförespråkare verkar hålla på att kartan är viktigast men vill man vara lite mer realistisk så accepterar man att olika kar kan ha olika förbrukning av olika ämnen och anpassar sig till det. Kör man en klassisk ballingblandning och kalcium ökar medan magnesium sjunker oroväckande så är det faktiskt inte förbjudet att justera doserna och anpassa sig till verkligheten. Om det då uppstår en viss obalans mellan tillförda salter så får man helt enkelt ta det, det problemet får man lösa med vattenbyta nån gång ibland.

Jag tycker nog också att man inte skall hänga upp sig på om värdena ändras med några % hit och dit mellan två mätningar. Det är såpass osäkerhet med de vanliga mätmetoderna vi använder att det knappast är fruktbart att dra några slutsatser av några tiotals mg hit eller dit. Större ökningar och långsiktiga trender är intressant, inte mindre fluktuationer som kanske egentligen är mätfel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT: Efter snabb genomläsning slog det mig att mina lovord kan tolkas som sarkasm. Detta är inte fallet. Jag svänger lite med orden bara.

Jag ser verkligen fram emot att läsa din artikel! Men tills den kommer ut:

Har jag förstått det rätt att du kör tre dunkar. En med CaCl, en med NaHCO3 och slutligen en med mineralsalt? Helt enligt "balling classic" alltså..? Extra spårämnen i dunkarna typ "Heavy Metal complex" osv?

Var faaaasen kommer MgCl in då? Duttar du ner det i någon av dunkarna blir det ju "Balling Plus", vilket du ju enligt ovan inte kör. Häller du bara i lite pulver? Och vad händer med det överskott på lösa kloridjoner?!

Eftersom den store H.W. "the Boss" Balling nu har hittat på ett så utsökt och utstuderat system där alla kemikalier vi stoppar i hamnar i en naturlig balans, så genialt att allt tar ut varandra, kan jag inte begripa var magnesiumförbrukningen kommer in. Har han missat detta? Som sagt, fjuttar man i lite MgCl blir det ju ett överskott på kloridjoner, och det perfekta systemet faller. Det är ju då inte längre ballanserat! ÅH!

Jag kanske verkar dum, anal, dogmatisk och störig, men jag har fan försökt fatta hur det här hänger ihop utan någon som helst framgång. HJÄLP!

Den kunskap jag har som referens kring ballingmetoden grundar sig huvudsakligen i Romans text om ämnet. Självklart är Han lärjunge och är ännu inte frälst med den arkana gnosis som vår urfader Mr B besitter. Jag menar bara att det är därifrån jag har fått mina referensramar, vad jag har att utgå ifrån.

Med den kunskap och referenser jag ärvt, kan jag inte förstå magnesiumets roll i ett balanserat recept. Enlight me! Kan man komma närmre urtexterna som dikterats av balling själv?

Är det någon som förstår mig eller har jag gått vilse i marinkemins mörka katakomber och helt enkelt blivit galen?

Ändrat av Adamantis
Tidigare erfarenheter av människors idioti
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En artikel från forntiden: http://www.gfmu.de/artikel/vortraege/mineralstoffe/index.htm

Även om man inte kan Tyska ser man på bilden varför det inte blir överskott av klorjoner.

Rollen för alla ämnen i Ballingmetoden är att ersätta det som förbrukas i karet.

Är det någon som beskrivit en "Ballingmetod" utan magnesium så kommer den inte från Balling utan då är det någon annan som förvanskat den.

Det kommer upp en domän som drivs av honom själv snart?? http://www.balling-methode.de/

Genom att Balling jobbar på Tropic Marin förutsätter jag att deras spårämnen stämmer med grundforskningen. Men det finns andra som jobbat vidare och tagit fram spårämneskombinationer för mjukkoraller eller stenkoraller osv.

I denna artikel framåt figur 9 behandlas vilken roll magnesium har i korallernas skelett. http://www.reefkeeping.com/issues/2006-06/rhf/index.php

Jo jag tror jag förstår hur du menar. Problemet är bara att jag försöker fatta mig kort för det är inte kul att läsa inlägg som är längre än fyra rader utan bilder.:smiley12: (liten bild).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...