Gå till innehåll

Hur länge ska man vänta innan man häller på nytt saltvatten?


uffe80

Rekommenderade inlägg

hej! har problem med att höja min mg.. fick reda på att mitt salt är dåligt, så de tyckte jag skulle börja med vattenbyte på 20%...

jag har inte osmos än så jag använder kranvatten.

tappade upp 60l igår och köpte salt idag och blandade nu i eftermiddag...

Hur länge ska det stå innan jag kan tillsätta det i karet??

ena affären sa 2timmar, den andra sa ett par dygn!!

Vilket är rätt???

Mvh Uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

hej! har problem med att höja min mg.. fick reda på att mitt salt är dåligt, så de tyckte jag skulle börja med vattenbyte på 20%...

jag har inte osmos än så jag använder kranvatten.

tappade upp 60l igår och köpte salt idag och blandade nu i eftermiddag...

Hur länge ska det stå innan jag kan tillsätta det i karet??

ena affären sa 2timmar, den andra sa ett par dygn!!

Vilket är rätt???

Mvh Uffe

Jag låter mitt stå till dagen efter. Då är det helt upplöst och klart vatten. Man pratar om att det är "aggresivt" när det är nyblandat.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge frågorna handlar om olika saker så tycker jag man kan ha dem i olika trådar, annars är det en stor risk att de som har behandlat ämnet färdigt inte går in i tråden igen för att se nya svar.

Jag har bytt rubrik för att lättare veta vad tråden handlar om och flyttat tråden till rätt forumsdel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv blandar jag saltvatten i min regnvatten tunna i badrummet, är 240 liter. blandar väl 200 liter salt varje gång jag kör ett vattenbyte, Fyller på tunnan med vatten via dushslangen, avskruvat dushmunstycke. Sen öser jag i 4½ liter salt och drar på högtryck och står och spolar runt det i tunnan, tar inte många minuter att fylla tunnan, när jag fått saltet utblandat hyfsat nog så sänker jag trycket och låter tunnan fyllas upp med hjälp av en slangklämma medans jag börjar tömma akvariet.

Fyller på i princip så fort det är färdigblandat. Fungerar riktigt bra, Reef Crystals kör jag med, upplever det som ett bra salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör så här sen jag började med salt....

Fyller upp till angivet streck på dunken som jag har ritat dit som jag har mätt med eget liter mått innan då dunken streck inte stämmer slår på väldigt mycket.Jag använder iskallt vatten sen i med saltet i med en doppvärmare sen i med syrestenen som är kopplat till en luftpump sen står det så i några dager.Detta har funkat jättebra för mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv blandar jag saltvatten i min regnvatten tunna i badrummet, är 240 liter. blandar väl 200 liter salt varje gång jag kör ett vattenbyte, Fyller på tunnan med vatten via dushslangen, avskruvat dushmunstycke. Sen öser jag i 4½ liter salt och drar på högtryck och står och spolar runt det i tunnan, tar inte många minuter att fylla tunnan, när jag fått saltet utblandat hyfsat nog så sänker jag trycket och låter tunnan fyllas upp med hjälp av en slangklämma medans jag börjar tömma akvariet.

Fyller på i princip så fort det är färdigblandat. Fungerar riktigt bra, Reef Crystals kör jag med, upplever det som ett bra salt.

hur har du med vattenvärdena när du inte kör med osmos?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska beställa osmos (några tips)???

väldiga problem med att få upp mg, får inte tag på nåt pulver, slut överallt här omkring men dom får hem på fredag trodde dom... måste väl upp med det innan jag får korrekta svar på övriga mätningar??

Mvh Uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig mätt mitt mg och använder inte osmos längre då det är ett J..kl slabb bara,och hör och häpna allt funkar skit bra alla invånarna stormtrivs.Vad jag menar är att man kan inte dra några slutsatser innan man bara har testat jag säger tvärtimot skit i mg tester skit i osmos och bara dra igång karet om det nu funkar så fine men om det går helt åt pipsvängen så kanske man ska kolla upp vissa saker och då behöver det inte bero på dessa två saker finns ett ex andra saker det kan bero på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur har du med vattenvärdena när du inte kör med osmos?

Rätt ok, jag har ju överbelastat karet en del. Men det är inget jag oroar mig över. Läderkorallen växer rätt friskt iaf, samt massa skivanemoner osv.

Byter ju 1/3 vatten i princip varje byte. Har funderat på att köra kallvatten enbart och blanda och ha doppvärmare under en natt. Men än så länge fungerar allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför jag vill ha upp mg:t är pga den där förbaskade bruna mattan på bottnen.. vill mäta det andra så jag får reda på om det är nåt som inte stämmer..

börjar bli tveksam på det där med osmos, verkar vara många som lyckas fint utan det!!

Mvh Uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan funka alldeles utmärkt under en lång (eller kort) tid, sen räcker det att det utförs ett ledningsjobb så har du väldigt mycket smuts i vattnet. Kan också få väldigt mycket koppar i vattnet som inte är så väldigt bra i för stora mängder. Kör du konstant med osmos så slipper du ta risken med att dina fiskar eller koraller dör, för att inte tala om all levande sten som blir "kopparmedicinerad" och blir värdelös. Om det skulle bli så att du en dag bestämmer dig för att sälja av sten så blir det svårare att sälja stenen om den inte blivit körd i osmosvatten.

Sett till hela livstiden och alla pengar du lägger på karet så är den tusenlappen väl värd sina pengar. Att det skulle va mer slabb än annars är inget jag märkt, snarare tvärtom, jag har en slang in, och två ut, en som går direkt ner i avloppet och en som går ner i en 200-liters tunna. Inget slabb, bara enkelt och det känns bra att veta att det vatten man kör i karet är säkert.

Nu har vi egen brunn som iofs inte skulle ge några problem just nu kanske, men vi bor på landet med allt vad det innebär av besprutnigar på fält runt omkring osv. Själv överlever man ju utan bekymmer, men när tjälen går ur marken så tror jag att det kan bli tvivelaktig kvalitet på det jag pumpar upp (för akvariet). Konstigt att man alltid sätter djuren i första rummet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan funka alldeles utmärkt under en lång (eller kort) tid, sen räcker det att det utförs ett ledningsjobb så har du väldigt mycket smuts i vattnet. Kan också få väldigt mycket koppar i vattnet som inte är så väldigt bra i för stora mängder. Kör du konstant med osmos så slipper du ta risken med att dina fiskar eller koraller dör, för att inte tala om all levande sten som blir "kopparmedicinerad" och blir värdelös. Om det skulle bli så att du en dag bestämmer dig för att sälja av sten så blir det svårare att sälja stenen om den inte blivit körd i osmosvatten.

Sett till hela livstiden och alla pengar du lägger på karet så är den tusenlappen väl värd sina pengar. Att det skulle va mer slabb än annars är inget jag märkt, snarare tvärtom, jag har en slang in, och två ut, en som går direkt ner i avloppet och en som går ner i en 200-liters tunna. Inget slabb, bara enkelt och det känns bra att veta att det vatten man kör i karet är säkert.

Nu har vi egen brunn som iofs inte skulle ge några problem just nu kanske, men vi bor på landet med allt vad det innebär av besprutnigar på fält runt omkring osv. Själv överlever man ju utan bekymmer, men när tjälen går ur marken så tror jag att det kan bli tvivelaktig kvalitet på det jag pumpar upp (för akvariet). Konstigt att man alltid sätter djuren i första rummet. :)

Detta är ju ännu ett bra sätt att beskriva detta på
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilken osmos ska jag välja??

Här har du en på Triton:

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1160

http://www.drakfisken.se/ har också.

PWSS säljer också: http://www.pwss.se/home.php?cat=498

Vilket du väljer är i slutändan kanske ett val dels för plånboken, dels om du kan köpa i butik, man får ju räkna med frakten också på slutsumman.

Själv kör jag en sådan här:

http://www.pwss.se/product.php?productid=7799&cat=504&page=1

Välj gärna en med silikatfilter om du kan, om inte så kan du låta allt vatten gå genom ett kaffefilter med silikatremover. Inte lika smidigt, men lite billigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men.. det finns ju 2st rutor, 1 men volym och en med tillsatt sötvatten vattenbyte...

mitt kar är på 375l, 53kg sten samt lite frus på botten..

jag ska byta 60l vatten samn justera salthalten från 34 till 33..

vilka värden ska jag slå in?? kör med redsea coral pro..

mvh uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

ska dra igång balling..

slår in allt i calculatorn men den visar olika varje gång jag testar..

nån som vill dubbelkolla åt mig??

kör med 2liter i varje dunk.

karet innehåller ca 290l vatten

vill ha lika dosering av alla vätskor

har mätt underskott i 3dagar:

mg 90

ca 5

kh 0,9

mvh uffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...