Gå till innehåll

Ferngren go Balling - men jag greppar inte...


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har idag handlat ballingsalter från Fauna Marin och skall till att blanda dunkarna. Här blir jag dock tokförvirrad...

På Fauna Marins hemsida har jag hittat att man ska blanda:

- Dunk 1 (calcium) : 2 kg kalsiumklorid till 5 L osmosvatten

- Dunk 2 (KH) : 0,5 kg sodiumbikarbonat till 5 L osmosvatten

- Dunk 3 (Magnesium): 2 kg Magnesiumklorid till 5 L osmosvatten + inget om magnesiumsulfat.

Jag får bara känslan att dessa värden är helt fel.

Är det någon som kan berätta för mig vad som är rätt och fel?

Kort och gott sagt ett trovärdigt recept :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det verkar vara fel.

Natriumbikarbonat löser ungefär 74gram per liter så det lär bli en fällning på botten.

De andra löser sig bra men eftersom lösningarna är så koncentrerade får man ta mindre av dessa.

Jag kör med doserpumpar, lika mycket av varje lösning och blandar i 25 liters dunkar:

1,8 kg NaHCO3

1,6 kg CaCl2

0,6 kg MgCl2

0,54 kg mineralsalt

Receptet beror litet på andelen stenkoraller jämfört med mjukkoraller och kalkalger så du får säkert justera litet så småningom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo peter.!

kolla genom dom sista sidorna i min tråd.. har själv precis gått över till FM's produkter. kanske kan ge dig något tips från tråden.!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=31849

mvh manne

Supertack Manne!

Det ska alltså vara 5 liter och inte 4. Den sista litern hälls i efter att preparaten gått ner i dunken om jag förstått allt rätt...

"Dunk 1

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat (KalciumKlorid)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex

20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex

Dunk 2

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

ev.

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex

Dunk3

4 liter Osmosvatten

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Saxat Ur en annan tråd här på guiden."

Fast jag har hittat ett dokument som säger att Balling Classic ska ha:

Dunk1: 2 liter - 144 g kalciumklorid

Dunk2: 2 liter - 164 g Natriumvätekarbonat.

Det innebär att det recept du refererat till faktiskt avser just 4 liter vatten och inte 5 liter (vilket jag kom fram till efter att ha skummat igenom din tråd). Det enda som troligen spelar roll är att det ska lösa sig och sedan hur mycket man doserar, eller?

(Jag misstänker att det ska vara en blandning i alla dunkar som är i proportion till varandra för att inte skapa obalanser...)

Så det innebär alltså att jag kör i mina 5 litersdunkar:

Dunk 1: Kalciumkloridhydrat 72 g/liter osmosvatten = 360 g för 5 L

Dunk 2: Natriumvätekarbonat 82 g/lliter osmosvatten = 410 g för 5 L

Sedan ska jag ju ha en 5 L dunk med magnesium i också...

Jag har där hittat något i stilen med:

Dunk3:

Hexahydrat 99,5 g/ L = 497,5 g för 5 L

Heptahydrat 12,5 g/ L = 62,5 g för 5 L

Jag kommer INTE att tillsätta NaCL-fritt salt för jonbalanseringen utan kör med vattenbyten varje vecka (vilket ska vara tillräckligt)

Är det någon som har en känsla/vet att detta blir bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det verkar vara fel.

Natriumbikarbonat löser ungefär 74gram per liter så det lär bli en fällning på botten.

De andra löser sig bra men eftersom lösningarna är så koncentrerade får man ta mindre av dessa.

Jag kör med doserpumpar, lika mycket av varje lösning och blandar i 25 liters dunkar:

1,8 kg NaHCO3

1,6 kg CaCl2

0,6 kg MgCl2

0,54 kg mineralsalt

Receptet beror litet på andelen stenkoraller jämfört med mjukkoraller och kalkalger så du får säkert justera litet så småningom.

Hej Stig.

Detta verkar ju fungera som jag precis skrev ovanför.

1,8 kg NaHCO3 på 25 L = 72g/L

1,6 kg CaCK2 på 25 L = 64g/L

Det jag inte får ihop är MgCL2 (vilket är Hexahydrat, eller?)

där får du en kvot på 24g/L medan vad jag förstått är 99,5g/L

Så hur har du fått fram din mängd MgCL2 ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter:

jag körde på receptet för 4L , då hade jag svårt o få pulvert i ena dunken att lösas till 100% , så jag fyllde upp yttligare 1L i varje dunk.! då var det inga problem, så nu doserar jag bara lite mer av varje dunk istället, för att få samma effekt.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska du dosera magnesium, har du underskott?

En bra fråga... jag trodde att det var en del av ballingen... CA, KH och MG blir för mig tre dunkar och tre olika buffrare.

Det har skett utav den enkla anledning att jag bara klev in i butiken och sa att nu ska jag köra ballingmetoden... och givetvis förklarade hur mina vattenvärden hade sett ut under ett tag.

Faktum är att jag med en veckas mellanrum, dvs 2 gånger, fick doserna upp Mg från ca 1100 till 1300 vilket jag finner mycket konstigt. För att korrigera detta så krävdes det burk mg-buffrare varje gång...

Så av denna anledning tror jag att butiken slängde med mg-salterna, så att jag förhoppningsvis inte drabbas igen samt att jag vill ha upp mg-värdet något till.

Men det blir att hålla koll på alla värden så att de hålls i schack. Om Mg värdet är stabil utan mg-tillskotten så samlas det nog damm på den dunken.

Man lär så länge man lever :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag har idag handlat ballingsalter från Fauna Marin och skall till att blanda dunkarna. Här blir jag dock tokförvirrad...

På Fauna Marins hemsida har jag hittat att man ska blanda:

- Dunk 1 (calcium) : 2 kg kalsiumklorid till 5 L osmosvatten

- Dunk 2 (KH) : 0,5 kg sodiumbikarbonat till 5 L osmosvatten

- Dunk 3 (Magnesium): 2 kg Magnesiumklorid till 5 L osmosvatten + inget om magnesiumsulfat.

Jag får bara känslan att dessa värden är helt fel.

Är det någon som kan berätta för mig vad som är rätt och fel?

Kort och gott sagt ett trovärdigt recept :)

Det här är deras Balling Light recept, vilket jag kör i min burk sedan fem månader och det verkar fungera. Magnesiumsulfat har de tagit bort för ett par-tre månader sedan. Så här står det på deras hemsida - The new method does not require magnesium sulphate as it precipitates extremely quickly and thus does not make sense.

Jag har minskat mängden sodiumbikarbonat till 400 g för att slippa få förslitningsskador av allt dunkskakande och ökat doseringen istället. Kör med 33 ml av calcium, 21 ml magnesium och 150 ml av sodium bikarbonat och ligger stadigt på ca 440 Ca, 1300 Mg och 8,6 kH.

Så vitt jag fattar, så avser Stigs svar Balling classic?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bra fråga... jag trodde att det var en del av ballingen... CA, KH och MG blir för mig tre dunkar och tre olika buffrare.

Det har skett utav den enkla anledning att jag bara klev in i butiken och sa att nu ska jag köra ballingmetoden... och givetvis förklarade hur mina vattenvärden hade sett ut under ett tag.

Faktum är att jag med en veckas mellanrum, dvs 2 gånger, fick doserna upp Mg från ca 1100 till 1300 vilket jag finner mycket konstigt. För att korrigera detta så krävdes det burk mg-buffrare varje gång...

Så av denna anledning tror jag att butiken slängde med mg-salterna, så att jag förhoppningsvis inte drabbas igen samt att jag vill ha upp mg-värdet något till.

Men det blir att hålla koll på alla värden så att de hålls i schack. Om Mg värdet är stabil utan mg-tillskotten så samlas det nog damm på den dunken.

Man lär så länge man lever :)

Jag kan vara helt ute och cykla nu, men tror mig komma ihåg att jag fick buffra Mg ganska mycket i början också. Fick ett svar, förmodligen hos Triton eller Akvarieleasing, att det är normalt i nystartade kar eftersom sanden och stenen tar upp en del magnesium i början tills de blir "mättade"??? När jag startade med balling hade jag buffrat upp Mg till 1350 och en dosering av 20 ml om dagen fick upp Mg till 1485 på en vecka. Sedan tog det 2 månader utan tillsats innan Mg var nere på 1350 igen. Fast nu verkar det som att burken börjar konsumera Mg igen - har stadigt ökat dosen från 3 ml/dygn i september till dagens 21 ml/dygn. Det beror säkert på vad man har i karet, men jag tror att bara vattenbyten fixar inte mg tillförseln - jag byter drygt 10% varje vecka...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man kör "orginal" balling så tillför man ju Mg med det natriumfriasaltet, sägs det...

Jag har alltid tillsatt Mg i sista burken men nu har jag skaffat salt till C-dunken, så jag får se om det behövs något extra Mg, om så är fallet så kan man tillsätta det i dunk A.

MVH Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Supertack för alla svar.

Då verkar jag ha hittat hur mycket jag ska blanda i dunkarna. Till min fördel så har jag bara ett 140 L ännu så det lär inte bli några gigantiska mängder som skall i.

Jag ska göra lite tester och se hur mycket som förbrukas.

Enligt det dokument som jag fått så kan man starta med 20 ml/100L av dunk Ca och dunk KH.

En enkel fråga till er som har gjort allt detta uppstartande: Vad anänder ni för tester och hur går ni tillväga för att få en så bra precision som möjligt?

Jag själv använder JBL kombo till CA och MG samt JBL KH. Jag använder mig av 5 ml vatten. Är det bättre att göra det på 10 ml akvarievatten och sedan dubblera (blir det per automatik) de sista avgörande dropparna (inte ca1, pulver och mg1)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så fort man uppnått normalt Mg värde skall dunkarna bytas ut mot vanlig balling med CaCl, NaHCO3 och mineralsalt.

Det Kendra kör med är ett obalancerat recept, dvs hon tillför olika mycket från de olika dunkarna. Tricket med det balancerade receptet är att du tillför lika mycket från varje dunk vilket matchar den ratio av förbrukningen av ämnen. Man behöver då bara mäta dKh för att veta att Ca och spårämnen är tillräckliga. Det kan jag rekommendera varmt.

Receptet ser ut som följer:

• Behållare 1

o 4 liter osmosvatten

o 288 g Kalciumkloriddihydrat

• Behållare 2

o 4 liter osmosvatten

o 328 g Natriumvätekarbonat

• Behållare 3

o 4 liter osmosvatten

o 98 g Natriumkloridfritt salt

Inget mer. Tillsätt lika mycket från varje dunk dagligen. Mät Kh. Om värdet är under 7.5 öka den dagliga dosen (lika mycket från alla behållarna!), om mätvärdet är över 9 dKh, minska den dagliga dosen. Testa dagligen och justera tills du efter någon vecka hittat din förbrukning och dosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så fort man uppnått normalt Mg värde skall dunkarna bytas ut mot vanlig balling med CaCl, NaHCO3 och mineralsalt.

Det Kendra kör med är ett obalancerat recept, dvs hon tillför olika mycket från de olika dunkarna. Tricket med det balancerade receptet är att du tillför lika mycket från varje dunk vilket matchar den ratio av förbrukningen av ämnen. Man behöver då bara mäta dKh för att veta att Ca och spårämnen är tillräckliga. Det kan jag rekommendera varmt.

Receptet ser ut som följer:

• Behållare 1

o 4 liter osmosvatten

o 288 g Kalciumkloriddihydrat

• Behållare 2

o 4 liter osmosvatten

o 328 g Natriumvätekarbonat

• Behållare 3

o 4 liter osmosvatten

o 98 g Natriumkloridfritt salt

Inget mer. Tillsätt lika mycket från varje dunk dagligen. Mät Kh. Om värdet är under 7.5 öka den dagliga dosen (lika mycket från alla behållarna!), om mätvärdet är över 9 dKh, minska den dagliga dosen. Testa dagligen och justera tills du efter någon vecka hittat din förbrukning och dosering.

Tack för din input.

Min tanke är att MG tillsätts utifrån hur det förbrukas, precis som de andra. Vad jag också hört är att man inte behöver tillsätta Natriumkloridfritt salt om man genomför 10% vattenbyten varje vecka. Obalansen, som de facto troligen uppstår, blir tydligen inte så stor att det spelar någon roll.

Rätta mig gärna om jag har fel...

Angående doseringen så verkar alla ha olika doseringsmängder av de olika preparaten. Det tolkar jag som att jag inte bara kan mäta och styra efter KH, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för din input.

Min tanke är att MG tillsätts utifrån hur det förbrukas, precis som de andra. Vad jag också hört är att man inte behöver tillsätta Natriumkloridfritt salt om man genomför 10% vattenbyten varje vecka. Obalansen, som de facto troligen uppstår, blir tydligen inte så stor att det spelar någon roll.

Rätta mig gärna om jag har fel...

Angående doseringen så verkar alla ha olika doseringsmängder av de olika preparaten. Det tolkar jag som att jag inte bara kan mäta och styra efter KH, eller?

Tycker du har uppfattat det helt rätt :D

/Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du har uppfattat det helt rätt :D

/Andreas

Tack för det svaret.

Det känns som om det bara nu är att köra på. :smiley20:

Det finns alltid olika svar på dessa frågeställningar. Allt beror på hur man är "skolad" och vem man pratat med samt även vilka produkter som används. Dessutom verkar ju även de som tillverkar/funderar/exprimenterar också svänga i sina bedömningar.

Kunskap är makt och erfarenheten är vapnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så fort man uppnått normalt Mg värde skall dunkarna bytas ut mot vanlig balling med CaCl, NaHCO3 och mineralsalt.

Det Kendra kör med är ett obalancerat recept, dvs hon tillför olika mycket från de olika dunkarna. Tricket med det balancerade receptet är att du tillför lika mycket från varje dunk vilket matchar den ratio av förbrukningen av ämnen. Man behöver då bara mäta dKh för att veta att Ca och spårämnen är tillräckliga. Det kan jag rekommendera varmt.

Receptet ser ut som följer:

• Behållare 1

o 4 liter osmosvatten

o 288 g Kalciumkloriddihydrat

• Behållare 2

o 4 liter osmosvatten

o 328 g Natriumvätekarbonat

• Behållare 3

o 4 liter osmosvatten

o 98 g Natriumkloridfritt salt

Inget mer. Tillsätt lika mycket från varje dunk dagligen. Mät Kh. Om värdet är under 7.5 öka den dagliga dosen (lika mycket från alla behållarna!), om mätvärdet är över 9 dKh, minska den dagliga dosen. Testa dagligen och justera tills du efter någon vecka hittat din förbrukning och dosering.

"Så fort man uppnått normalt Mg värde skall dunkarna bytas ut mot vanlig balling med CaCl, NaHCO3 och mineralsalt" låter väldigt kategoriskt i mina öron...

Ballingmetoden har funnits sedan 1994 och sedan dess har det faktiskt hänt lite grann inom hobbyn. Metoden är säkert alldeles ypperlig fortfarande och fungerar säkerligen för alla som kör den, men den är faktiskt inte längre den enda metoden att hålla stabila och balanserade nivåer av kH, Ca och Mg. Det jag kör med kallas Balling Light och inte "ett obalanserat recept";). Jag fyller helt enkelt på det som korallerna har använt och har på det enkla sättet lyckats hålla stabila och jämna vattenvärden i drygt ett halvt år. Och jag är verkligen en analfabet när det gäller kemi! Och kanske därför tror jag inte heller att 440 Ca, 1300 Mg och 8,6 kH är så obalanserat att korallerna tar skada...

Så här står det på FM's hemsida (min understrykning):

The well-known and popular Balling method is an extremely simple method for providing your aquarium with calcium, magnesium, carbonate hardness and trace elements. (...) To provide an optimal supply for a marine aquarium these substances are added daily by hand or by a dosing pump.

Strong lighting, stony coral husbandry and special bacterial systems have changed the water chemistry requirements, which made it necessary for the methods used to be adapted. For this purpose we have developed a new Balling method approach and adapted it to the present conditions of modern reef aquaristics.

However, we can also provide you with instructions for the traditional method - the corresponding calculators and manuals can be found on our website.

Så det verkar faktiskt tillåtet att välja en annan metod än klassisk Balling ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Så fort man uppnått normalt Mg värde skall dunkarna bytas ut mot vanlig balling med CaCl, NaHCO3 och mineralsalt" låter väldigt kategoriskt i mina öron...

Tack, jag försöker vara dogmatisk när det gäller kemi. Efter en kort tids överskådande har jag börjat störa mig på folk som kladdar runt med recept i olika "metoder", för att sedan börjar vifta med armarna och svära för att deras kar kraschat. Saknar man kunskaperna som krävs för att räkna ut, eller ens veta vad ett balancerat recept, anser jag att man inte ska pilla med givna siffror. Jag hänvisar till grunden för min dogmatik längst ner i detta inlägg.

Metoden är säkert alldeles ypperlig fortfarande och fungerar säkerligen för alla som kör den, men den är faktiskt inte längre den enda metoden att hålla stabila och balanserade nivåer av kH, Ca och Mg. Det jag kör med kallas Balling Light och inte "ett obalanserat recept";).

Receptet du kör efter är per definition ett obalanserat recept. I ordet obalanserat finns ingen laddning eller underton. Antingen är ett recept balanserat (lika många an- och katjoner som kan bilda salter) eller obalanserat (ett överskott av antingen positiva eller negativa joner). Att jag sen tycker det är bajs är ju en annan fråga, men obalanserat är det i alla fall.

Jag fyller helt enkelt på det som korallerna har använt och har på det enkla sättet lyckats hålla stabila och jämna vattenvärden i drygt ett halvt år. Och jag är verkligen en analfabet när det gäller kemi! Och kanske därför tror jag inte heller att 440 Ca, 1300 Mg och 8,6 kH är så obalanserat att korallerna tar skada...

Att köra med ett obalancerat recept gör ju inte att korallerna tar skada. Check på kemikunskaperna ;) Fördelen med ett balanserat recept är att receptet är gjort efter hur korallerna förbrukar kalcium och karbonater. Man kan alltså dosera lika mycket från alla tre dunkarna och alla värdena lägger sig rätt. Detta gör att man därför kan mäta t.ex. bara Kh, och efter det vet man att de andra värdena är korrekta. Man slipper alltså mäta Ca, Mg osv.

Gällande magnesiumtillskott ("Balling Plus") uttrycker min lärofader Jonas Roman följande:

Det är viktigt att påpeka att Balling plus receptet i och med

dess tillsatser av magnesiumklorid, och utan samtidig

höjning av natriumvätekarbonatdosen i behållare 2, ger

upphov till ett överskott av kloridjoner! Balling plusreceptet

är alltså inte helt balanserat. Vän av ordning

kanske frågar sig varför man inte bara kan höja

natriumvätekarbonat-dosen i behållare 2 i motsvarande

grad som man tillsätter magnesiumklorid? Tyvärr är det

inte lösningen på kloridöverskottet, eftersom ett sådant

recept höjer alkaliniteten för mycket i förhållande till

kalcium!

Därför är tanken med Balling-plus receptet att endast

korrigera en från början för låg magnesium halt, upp till

naturliga nivåer (ca 1300 ppm Mg). När man sedan uppnått

denna nivå, så bör ytterligare magnesium-tillsatser ske med

en metod som inte ger ngr överskottsjoner.

Så här ser Balling plus receptet ut:

• Behållare 1

o 2 liter osmosvatten

o 144 g Kalciumkloriddhydrat

o 10 ml Strontium-Barium komplex

o 10 ml Heavy metal komplex

• Behållare 2

o 2 liter osmosvatten

o 164 g Natriumvätekarbonat

o 10 ml Iodine-Fluorine komplex

• Behållare 3

o 2 liter osmosvatten

o 49 g Natriumkloridfritt salt

o 110 g Magnesiumkloridhexahydrat

o 16 g Magnesiumsulfatheptahydrat

"Balling plus" bör därför bara köras om man har ett underskott på magnesium, då man annars får ett överskott på kloridjoner. Det är alltså obalanserat, vilket inte är något negativt, bara något man bör känna till då ens mätningar plötsligt kan peka åt olika och oväntade håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Balling plus" bör därför bara köras om man har ett underskott på magnesium, då man annars får ett överskott på kloridjoner. Det är alltså obalanserat, vilket inte är något negativt, bara något man bör känna till då ens mätningar plötsligt kan peka åt olika och oväntade håll.

Tack för alla visdomsord. Jag lyssnar, eller ja... läser... och lär hela tiden :)

I grunden har jag haft ett stort problem med att hålla Mg-värdet uppe. Jag kommer att främst fokusera på att detta bibehålls mellan ca 1300 - 1350 och avklinga doseringen om det håller sig stabilt.

Jag har också förstått att det jag ger mig in på är en obalanserad väg som "kräver" att man just gör vattenbyten av ca 10% i veckan. Detta så att obalanserna inte ska bli för stora.

Jag uppskattar verkligen dina kommentarer och jag kommer att vara extra vaksam under en period för att se till att värdena inte skenar iväg åt konstiga håll.

En fråga dyker ändå upp i mitt huvud. Om nu mina värden blir så stabila som jag hoppas på och jag finner rätt doseringar, kan jag känna mig säker eller kan det endera dagen "explodera" med värdena åt alla tänkbara håll?

Vari ligger risken med ett obalancerat recept?

Samtidigt måste jag givetvis fundera på varför jag inte tillsätter det sista för att vara på den säkra sidan... hmmm... Den ökade kostnaden är inte direkt gigantisk för att hålla mitt 140 L kar i schack...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett kilo mineralsalt kostar 125kr och räcker fyra gånger så länge som bikarbonaten. Förbrukar du 1dl (från varje dunk med ett balancerat recept), räcker 1kg bikarbonaten i 120 dagar. Eftersom det går åt mindre mineralsalt räcker ett kilo i 480 dagar vilket är en sju kr om dagen. Misstänker att du inte förbrukar 1 dl, så du kan ju säkert halvera kostnaden. Obs, kraftig överslag och höftande :)

Mineralsaltet innehåller alla spårämnen. Det är alltså ett pulver med allt gottis som korallerna gillar. Snabbt och slarvigt förklarat:

Vi tillsätter:

kalciumklorid = CaCl

Natriumvätekarbonat (bikarbonat) = NaHCO3

Mineralsalt = NaCl-fritt salt

Dessa tre ämnen blandas i saltsoppan. Har du stenkoraller, musslor och kalkalger kommer de att ta kalcium (Ca) från kalciumkloriden (CaCl) och karbonat (CO3) från natriumvätekarbonaten (NaHCO3) för att bilda kalk, kalciumkarbonat (CaCO3). Deras skelett byggs alltså av kalciumet från dunk 1 och karbonaten från dunk 2.

Men vad händer med resten av det vi tillsätter?

Jo, det som återstår är ju klorid (Cl) från kalciumkloriden (CaCl), samt natrium (Na) från natriumvätekarbonaten/bikarbonaten (NaHCO3). Vi har alltså en massa lösa negativa klorjoner och massa positiva natriumjoner. En är positiv och en är negativ så de går ihop, som två magneter. Så då har vi en molekyl, NaCl -salt.

Detta gör att salthalten ökar när man tillsätter balling enligt ett balanserat recept, och man måste ta från en liten mängd saltvatten (3*tillsatsen från en dunk*0,8) Allting man tillsätter går jämt ut, därför är det balanserat. I ett obalanserat recept kanske man tillsätter mer kalciumklorid CaCl för att man vill höja Ca lite, men då får man ett oönskat överskott på klorid.

Men mineralsaltet då?

När restprodukterna natrium och kloriden binds till salt -NaCl, är det "kemiskt rent salt" som bara innehåller natriumatomer och kloridatomer. Om man tar ett glas naturligt havssalt och låter vattnet avdunsta innehåller det saltet bara en 70% NaCl molekyler. Havssaltet i jämförelse med saltet vi bygger i karet med balling (utan mineralsalt) innehåller alltså även 30% andra ämnen, mineraler, "spårämnen". Därför tillsätter vi även 30% mineralsalt (NaCl-fritt salt) i en dunk.

Ser ni inte så vackert det är med det balanserade receptet?! Korallerna förbrukar kalcium och karbonat efter en viss ratio. Med ett balanserat recept tillför vi dessa ämnen med samma ratio. Alltså lika mycket från alla dunkarna. Det räcker med att mäta Kh. Alla kemikalier man tillför binds till ofarliga och naturliga ämnen, utan obalans.

Är du också trött på lösa kloridjoner i ditt saltvattensakvarium? Kör med ett balanserat ballingrecept! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...