Gå till innehåll

Ferngren go Balling - men jag greppar inte...


Ferngren

Rekommenderade inlägg

Det natriumkloridfria saltet är bastillsatsen man använder i salttillverkningen för att komplettera natriumklorid till akvariesalt. Det bör alltså innehålla "rätt" mängd spårämnen till detta men inte för att kompensera förbrukningen i karet. Kristallerna i olika fabrikat ser helt olika ut så innehållet är nog ganska skiftande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne68, Här tror jag de flesta har noll koll. Man duttar i lite droppar av ditten och pular i lite pulver av datten. Det är lite hocuspocus delen av saltvattensakvaristiken, vilket leder till framgång och pastellfärger för vissa, och krachade kar med koralldöd och algexplosioner för vissa.

Problemet är att de flesta "spårämnen" inte går att mäta. Man vet inte heller i vilken omfattning akvarieinvånarna förbrukar dessa ämnen. Det finns därför en risk att man tillsätter ett ämne som ackumuleras till tillslut giftiga nivåer. B.l.a. därför är vattenbyten bra, "The solution to polution is dilusion".

Vissa menar att spårämnena i vårt salt (vattenbytessalt och mineralsalt) är kraftigt eleverade. De är alltså högre än vad de är i havsvatten och kompenserar därmed för en förbrukning. Förutsatt att detta är sant, är det då verkligen bra att tillsätta ännu mer ämnen, som kanske inte ens förbrukas..?

Jag hade varit försiktig med dosering av spårämnen. Har man inte ett berg av stenkoraller finns det absolut ingen anledning. Om man har bra koll kan man klart tillsätta lite hocuspocus för att framhäva färger (t.ex. jod och kalium), men man bör kanske då också vara medveten om att det inte är riskfritt.

Vet att några har doserat en fjärdedel av rekommendationerna på Fauna Marines spårämnen med framgång.

Ja, detta är sannerligen ett mysterium ännu. Man kan läsa lite om ämnet i denna gamla artikel:

http://www.reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, jag försöker vara dogmatisk när det gäller kemi. Efter en kort tids överskådande har jag börjat störa mig på folk som kladdar runt med recept i olika "metoder", för att sedan börjar vifta med armarna och svära för att deras kar kraschat. Saknar man kunskaperna som krävs för att räkna ut, eller ens veta vad ett balancerat recept, anser jag att man inte ska pilla med givna siffror. Jag hänvisar till grunden för min dogmatik längst ner i detta inlägg.

Med tanke på att du så vänligt delger mig en definition av begreppet balanserat längre ner i ditt inlägg blir jag orolig att jag tillhör den gruppen du har börjat störa dig på? :skrattar: För din info – jag har ganska bra grepp om vad balanserat betyder. Den lilla smileyn jag petade in efter ”ett obalanserat recept”, såg du den? Och Balling Light är idag en vedertagen metod, liksom Balling Classic, alltså ingenting som jag har pillat ihop, därför känner jag mig ganska trygg när jag använder den i mitt kar. Sedan får du självklart tycka både kiss och bajs om den metoden om du vill… Synd bara att du gör det utan att ens verka se skillnad mellan Balling Plus och Balling Light… Jag har faktiskt (tro det eller ej) läst en del om Balling, inklusive den skrift du själv refererar till, innan jag bestämde mig vilken metod jag ska använda. Det som till slut avgjorde i mitt fall var rekommendationen från min handlare - med sina 30 års erfarenhet av saltvatten bör han rimligtvis veta vad han pratar om. Jag har i alla fall aldrig haft någon som helst anledning att ifrågasätta hans kompetens. Och ja, han säljer Fauna Marins produkter. Och skulle han ha rekommenderat mig Balling Classic, skulle jag köpt de salterna genom honom också…

För de som är intresserade så finns här en färsk intervju med Claude Schumacher om Balling Light.

http://www.h2oplusomething.com/index.php?option=com_content&view=article&id=69:inside-the-balling-light-method-&catid=34:sps-keeping&Itemid=64

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

STOP! Här har skett en kommunikations miss! Detta är vanligt när man försöker uttrycka meningsskillnader och argumenterar för något som man tror på, över internet. Diskursen börjar få en personlig ton, vilket jag är helt ointresserad av att fortsätta med.

Om jag uttryck mig klumpigt eller på ett sådant sätt så du misstolkat mig ber jag om ursäkt för detta. Jag kan försäkra dig om att jag är jättetrevlig, luktar gott och uttrycker mig på ett ytterst ostörigt sätt IRL. Fråga min mamma och flickvän ;)

Så, med alla känslor och mänskliga interferenser ur vägen, tillåt mig att förtydliga mig själv;

Jag ser nu hur du tolkat meningen "har jag börjat störa mig på folk som kladdar runt med recept" till att den var riktad till dig. Detta var inte syftet. Om du känner dig träffad som en person som kladdar med recept, så kanske jag kommer tycka att du är dryg när ditt kar en dag kraschar om du vältrar dig i din självömkan och vomiterar galla över ballingmetoden för att ha kraschat ditt kar. MEN, eftersom du har en utstuderad plan och kör efter en beprövad metod och därmed inte kladdar med receptet, behöver du säkert inte oroa dig.

Vidare ser jag visst skillnad mellan balling plus och light, båda diskuterades i kontexten och ett vaksamt öga kan hålla isär mina argument ovan. Gällande balling plus lade jag fram argument varför man ska sluta med det när man uppnått tillräckliga magnesiumvärden, och balling light lade jag fram argument för varför jag ansåg den metoden vara suboptimal. I båda diskussionerna fanns orden obalanserat och jonobalans med, vilket kanske kan misstolkas som om jag pratar om samma sak. Scrolla upp och läs igen utan att misstolka det som personangrepp, så ska du se att bitarna faller på plats.

Jag har mången gång studerat ditt kar med avund (här bryter jag alltså ett budord!), varför jag utgick från att din metod fungerade bra. Men efter att ha misstolkat din smiley och även meningen "Och kanske därför tror jag inte heller att 440 Ca, 1300 Mg och 8,6 kH är så obalanserat att korallerna tar skada...", utgick jag från att du inte visste vad jag menade med ett obalanserat recept. När du dessutom själv nämnde att du inte var så insatt i kemi, ansåg jag det lägligt att förtydliga att ett obalanserat recept inte var något dåligt som koraller dör av, utan en metod jag upplever som krångligare.

Det här är verkligen helt meningslöst. Kan inte internet människor bara sluta tolka argumenterande text personligt. Hur ska man kunna ha en intellektuell diskussion om man ses som ett rövhål bara för att man har en differentierade åsikt? Nu bara slutar jag skriva.

Ps.

Tack för länken, det kommer bli intressant läsning!

Jag bifogar lite förnedrande smileys så jag ingen tar illa upp och ser vilken trevlig och rolig snubbe jag är:

:jump::smilie_co-gruppkram-:partyparty

Ds.

Ändrat av Adamantis
ΑΠΟ ΠΑΝΤΟΣ ΚΑΚΟΔΑΙΜΟΝΟΣ
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såja... då var det utrett nu då.

Det är bra att ni diskuterar de olika metoderna.

Om jag för enkelhetens skull sammanfattar det hela så finns det tre fungerande metoder som har sina för och nackdelar.

¤ Balling Plus - När man har låga Mg-värden. När Mg är under kontroll så börjar man med någon av de undre varianterna.

¤ Balling Classic - Det balanserade sättet

¤ Balling light - Det "senaste rönens" metod som dock är obalanserad

Jag kommer att köra med Balling light metoden av den enkla anledningen av att det var den rekommendation en mycket erfaren handlare "sålde" på mig. Jag kommer att tillsätta Mg-lösningen om dessa värden inte håller sig stabila.

Jag mätte mina värden igår och fick följande resultat:

Ca 400

Kh 6

MG ~1350

Det jag främst vill ha upp något är Kh-värdet samt även lite på Ca. Mg är mycket bra för stunden.

Jag börjar därför att dosera 10 ml (på 140L) av Ca och Kh i karet så tar jag det därifrån.

Ska Ca och Kh doseras samtidigt?

Är dosen ok att börja utgå ifrån?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 ml enligt vilket recept? Det är ju ganska mycket om man mättar CaCl lösningen och ganska lite om man kör "klassikern" där mättnaden sätts efter bikarbonaten.

Om du doserar bikarbonat (kH) och kalciumklorid (Ca) samtidigt "riskerar du spontanutfällning". Rekommendationen verkar vara att dosera den ena, vänta tills det gått igenom hela systemet (15-20 min) och sen dosera nästa. Jag doserar CaCl först. Väntar 5 min (typ gör ett test eller övermatar lite) sen doserar jag mineralsalt, väntar en 5 min till för att slutligen dosera bikarbonaten. Detta tills min doserpump kommer (ÅH!)..

Gör alltså hur du vill, men inte samtidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För de som är intresserade så finns här en färsk intervju med Claude Schumacher om Balling Light.

http://www.h2oplusomething.com/index.php?option=com_content&view=article&id=69:inside-the-balling-light-method-&catid=34:sps-keeping&Itemid=64

Trevlig läsning :)

Det jag läste mig till i artikeln får mig att inse att jag nog har blandat och gett när det gäller min blandning och dosering.

Jag använder Balling light men blandar och doserar enligt Classic...

Hmmmm...

Min första fråga i denna tråden var ju om det ska doseras enligt den instruktion som finns på FM:s hemsida

- Dunk 1 (calcium) : 2 kg kalsiumklorid till 5 L osmosvatten

- Dunk 2 (KH) : 0,5 kg sodiumbikarbonat till 5 L osmosvatten

- Dunk 3 (Magnesium): 2 kg Magnesiumklorid till 5 L osmosvatten + inget om magnesiumsulfat.

Nu inser jag att det så är fallet och när jag läser alla svaren så framgår det faktiskt... om än inte jättetydlig...

Så för alla er som ska eller vill starta...

Välj metod:

¤ Balling Classic

¤ Balling Light

Blandning och dosering sker utifrån respektive metod.

:nöjd:-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 ml enligt vilket recept? Det är ju ganska mycket om man mättar CaCl lösningen och ganska lite om man kör "klassikern" där mättnaden sätts efter bikarbonaten.

Om du doserar bikarbonat (kH) och kalciumklorid (Ca) samtidigt "riskerar du spontanutfällning". Rekommendationen verkar vara att dosera den ena, vänta tills det gått igenom hela systemet (15-20 min) och sen dosera nästa. Jag doserar CaCl först. Väntar 5 min (typ gör ett test eller övermatar lite) sen doserar jag mineralsalt, väntar en 5 min till för att slutligen dosera bikarbonaten. Detta tills min doserpump kommer (ÅH!)..

Gör alltså hur du vill, men inte samtidigt.

10 ml/100L läste jag mig till i ett dokument átt det var bra att börja med. Det avser Classic metoden...

Tack för infon om doseringstillfällena. Jag ska skaffa en doserpump som får hålla koll på allt åt mig.:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt hur man kan rekomendera ett recept för balling för att bara mäta kh för att få det att stämma? Skiljer sig inte förbrukningarna mellan ämnena i olika kar? Eller är det verkligen lika jämn förbrukning i alla kar mellan Ca, Mg och Kh? jag skulle då aldrig våga köra igång efter recept och lita på att om Kh var bra så var resten bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är för att formeln är balanserad. Man tillför lika många molekyler kalcium som karbonater, och de organism som binder dessa ämnen till kalk gör detta i ett 1:1 förhållande. Magnesiumet står dock utanför detta förhållande, men det förbrukas i mycket mindre utsträckning.

För att göra en äggmacka krävs det en smörgås och ett ägg. Du köper tio bröd och tio ägg och stoppar i skafferiet/kylen. Efter två dagar har du ätit ett "gäng" mackor. Men du vet inte om där är tillräckligt med ingredienser till att göra fler.

Just eftersom det krävs en macka och ett ägg för att göra en äggmacka, alltså förbrukning av råvaror i ett 1:1 förhållande, så räcker det att du t.ex. öppnar skafferiet och räknar hur många brödskivor du har kvar för att veta att där är lika många ägg kvar i kylen.

Säg att du hittar fem mackor. Vad kan du få fram för information?

Jo, då är där fem ägg i kylen med. Du kan alltså göra fem äggmackor till innan du måste handla. Du vet nu också att det tar två dagar att äta fem mackor och du måste därmed handla var fjärde dag om du bara handlar 10 mackor och tio ägg åt gången, om du fortsätter äta lika mycket varje dag.

Sen mäter man självklart de andra värdena också, men det blir inte lika kritiskt. Eftersom det är "äggmackor" vi bygger i akvariumet är det egentligen bara frågan om hur många äggmackor vi ska göra. Ett jätteakvarium kräver klart mer kalcium och karbonat, men det gäller då bara att bre fler mackor och handla oftare (eller större mackor).

Blev verkligen ett riktigt infantilt exempel, men ändå tydligt. Att göra äggmackor i akvariet är att tillsätta balling balanserat. Vi köper lika många ägg och mackor som vi vanligtvis äter. Får vi gäster eller tillökning i familjen, köper vi mer tills vi hittar hur många mackor vi ska göra om dagen.

Om man däremot kör obalancerat blir det typ som att man köper en limpa med 20 bröd och en äggförpackning med 12 ägg. Då måste du köpa två äggförpackningar för att kunna göra 20 mackor men får ändå fyra ägg över. Nästa gång det är dags att handla har du fyra ägg över. Du köper då bara ett äggpaket och en limpa och kan då göra 16 mackor men får fyra mackor över. Varje gång måste du öppna först skafferiet, sen kylskåpet för att kolla om det räcker till en macka eller om du måste handla. Lite som att cykla enhjuling och jonglera samtidigt, konstant kompensation. Vissa blir grymma på det där och kan hålla många bollar i luften, men de får lägga mycket tid på att öppna kyl och skafferi.

Shit.. Jag ska faktiskt bli lärare :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok för en som inte köpte nånting för mäta molekyler och gick verkstadsskola där inte kemi är så hårt ämne så måste jag kolla så jag fatta rätt ;). Alla koraller och andra levande äter lika. Det finns inga koraller som äter "2 ägg" på sin äggmacka, för att fortsätta i ditt exempel?

I mitt kar sjunker Mg ganska snabbt om jag inte tillsätter det fast jag gör 10%-iga vattenbyten så tror jag mitt skulle krasha ganska snart i praktiken om jag sluta tillföra det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En korall kan äta hundra ägg, men då äter den också hundra mackor. Äggmackan är ju kalket som den bildar. Om Ca och "Kh" (CO3) förhåller sig i 1:1 är det inte kalk och då inte heller skelett.

Läste igår att vattenbyten är ett kasst sätt att tillföra makroämnen. Kanske om man byter 30% om dagen kan man slippa tillsätta något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En korall kan äta hundra ägg, men då äter den också hundra mackor.

Ok då förstog jag rätt ;) då kan det aldrig gå åt 100mackor och 120ägg.

Finns det något sätt att veta så man tillför lika mycket? Räknar man i molekyler btw? För jag antar att det inte går att räkna i gram av pulvret. Så man kan kolla hur ens egna recept ligger till. Det kanske ligger 1:1 +magnesium.

Jag kommer aldrig bli någon riktig teoretiker men det är alltid kul att jämföra praktik och teori.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste igår att vattenbyten är ett kasst sätt att tillföra makroämnen. Kanske om man byter 30% om dagen kan man slippa tillsätta något annat.

Intressant..............var läste du detta?

Fram tills nu har detta varit min metod att tillsätta makroämnen. Jag tycker trots allt att jag haft bra tillväxt sen jag startade upp karet för två månader sedan. Sen förstår jag ju finessen med Balling så nu ska även jag ge mig på det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta gör att man därför kan mäta t.ex. bara Kh, och efter det vet man att de andra värdena är korrekta. Man slipper alltså mäta Ca, Mg osv.

För att detta ska fungera gäller det även att doserpumparna ger exakt lika mycket, vilket inte alltid är fallet enligt min erfarenhet :(. En del går ju att kalibrera men..

Jag rekommenderar iallafall att fortsätta mäta alla tre även om man kör balanserat, så jobbigt är det inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

STOP! Här har skett en kommunikations miss! Detta är vanligt när man försöker uttrycka meningsskillnader och argumenterar för något som man tror på, över internet. Diskursen börjar få en personlig ton, vilket jag är helt ointresserad av att fortsätta med.

Om jag uttryck mig klumpigt eller på ett sådant sätt så du misstolkat mig ber jag om ursäkt för detta. Jag kan försäkra dig om att jag är jättetrevlig, luktar gott och uttrycker mig på ett ytterst ostörigt sätt IRL. Fråga min mamma och flickvän ;)

Du kan slappna av, hade jag tolkat ditt svar personligt hade jag nog inte valt den smileyn :skrattar: utan något åt det hållet-poop-:argumerar:. Och du har tur som är jättetrevlig IRL. Jag själv vinner nog på att handskas med på lite avstånd… Heter inte Kendra här utan anledning. Enligt maken så fattas det bara att jag börjar spruta eld också. Jobbar på det, så kanske jag fixar det också snart -dans.

Och visst oroar jag mig för mitt kar, förmodligen som de flesta nybörjare gör. Har i alla fall sedan några månader tillbaka inte mardrömmar om döda fiskar på vardagsrumsgolvet längre, alltid något. Jag hoppas också att om (eller när, eftersom jag är fatalist också till råga på allt) jag kraschar mitt kar, så har jag i alla fall förstånd nog att inte skylla på balling. Och efter att ha lusläst mer eller mindre allt på SG, Reefcentral och några ställen till i drygt 14 månader nu, har jag upptäckt att vem som helst kan haverera sitt kar. Det kan faktiskt t o m hända ytterst erfarna och duktiga akvarister, t ex Jonas vars skrift du refererar till. Skillnaden mellan en duktig akvarist som han och oss andra är att den första fattar vad som har hänt och varför och berättar det för oss, medan vi i klåpargänget får hoppas att någon annan förklarar varför samt hjälper till med att reda ut eländet. Så jag hoppas kunna fördröja kraschen så långe som möjligt, åtminstone tills jag fattar lite mer…

En annan sak jag har upptäckt är att det verkar finnas nästan lika många olika sätt att sköta sitt kar på som det finns akvarister. Det var därför jag reagerade på ditt bestämda sätt att avfärda någon annan form av balling än det klassiska receptet. Tycker dessutom det är liiiite kaxigt av någon som har haft sitt kar i ett par-tre månader (även om det är riktigt snyggt, det måste jag medge) och som fortfarande väntar på sitt livs första paket med ballingsalter. Och jag är medveten om att det börjar osa jante här, sorry :skrattar:

Det verkar dessutom att de mer erfarna akvaristerna hittar sina alldeles egna metoder. Det finns massor med urläckra kar som körs med ”hemsnickrade” recept. Det här karet skulle jag nog t ex inte tacka nej till. http://reefkeeping.com/joomla/index.php/current-issue/article/58-tank-of-the-month

Och karln blandar ihop sitt salt själv och hivar dessutom i 1 dl magnesium klorid per 100 l vatten varje vecka ”för att få magnesium där han själv vill ha det”. Och Ländströms kar, som är ett av de snyggaste kar som finns i Sverige - enligt mig i alla fall, fast själva möbeln är jag inte så förtjust i - körs bara med kalkreaktorn, ingen balling classic här inte…

Och exemplet med äggmackor är riktigt fyndigt-respekt. Fast vad gör man om man börjar med en halvfralla och 1,5 ägg (det nyblandade bytesvattnet) och dessutom har koraller som tycker om lite kaviar på äggmackan då och då??? Balling light är inte svårare än classic, jag lovar!

Fast nu börjar det kännas som jag har kidnappat tråden:smiley9:. Sorry Ferngren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då förstog jag rätt ;) då kan det aldrig gå åt 100mackor och 120ägg.

Finns det något sätt att veta så man tillför lika mycket? Räknar man i molekyler btw? För jag antar att det inte går att räkna i gram av pulvret. Så man kan kolla hur ens egna recept ligger till. Det kanske ligger 1:1 +magnesium.

Jag kommer aldrig bli någon riktig teoretiker men det är alltid kul att jämföra praktik och teori.

Det kan säkert t.ex. försvinna lite karbonat på annat sätt. Kanske utfällningar eller att karbonaterna övergår till koldioxid, jag vet faktiskt inte, men kalk (skelett) ser alltid lika dant ut. Det blir ingen äggmacka med två ägg och ett bröd, det är ju en dubbeläggmacka och sånt skräp äter inte koraller (Iof är det kanske grejen med vätekarbonaten som det går år två atomer av..? :) ).

De recept jag och de som kör "Balling Classic" använder är den balansen redan uträknad. Det blir bara en fråga om att välja i hur stora dunkar man vill ha dem och hur stor dos man tillsätter. Vet att Stig(igemla) blandar i 20l dunkar jag kör 5l. Manne doserar ca 1dl om dagen, och jag har väl kommit upp i fjuttiga 31ml nu :) Men förhållandena mellan kemikalierna är de samma i alla fallen, samma ratio, samma recept bara olika många satser.

Det finns spaltmeter att läsa om teorin bakom doseringen, men ja man räknar molförhållanden och molmassor, dvs antal molekyler och vad de väger för att räkna ut ett balanserat recept. Tack och lov behöver man inte räkna på det själv, utan bara köra på ett redan balanserat recept.

Jag har själv nästan ingen praktisk erfarenhet av balling, men jag har läst på en del innan jag började. Vi får se om teorin håller. Som sann pragmatiker anser jag att teorin är förkastlig utan praktiken och tvärt om.

Intressant..............var läste du detta?

Fram tills nu har detta varit min metod att tillsätta makroämnen. Jag tycker trots allt att jag haft bra tillväxt sen jag startade upp karet för två månader sedan. Sen förstår jag ju finessen med Balling så nu ska även jag ge mig på det..

Det var denna gamla reliken:

http://reefkeeping.com/issues/2005-10/rhf/index.php

Gällde inte så mycket magnesium som kh och ca:

In the previous section I showed that normal water changes of up to 30% per month cannot maintain calcium and alkalinity in reef aquaria. But at some point, large enough water changes can do so. What volume of water change is necessary to maintain calcium and alkalinity in reef aquaria? In a tiny aquarium, 3 gallons for example, large daily water changes might be acceptable. How large is required? Figure 23 shows the drop in alkalinity for a low demand aquarium changing 0%, 5%, 10%, 15% and 30% of the water EVERY DAY. In that case, it appears to require between 10% and 30% of the total water volume to be changed every day to maintain suitable alkalinity. Figure 24 shows similar data for a higher demand aquarium (1 meq/L alkalinity per day). In this case, it takes close to a 50% water change each day to maintain suitable alkalinity. Similar data are obtained for calcium (not shown), where 30% and 50% daily water changes in a high demand aquarium (24 ppm calcium per day) stabilize at 364 and 396 ppm calcium, respectively. So, while changing 50% per day is really out of the question for any normal to large reef aquarium without an inlet directly from the ocean or a large seawater well, a 3-gallon nanoreef aquarium attached to a very slow continuous pump could maintain adequate calcium and alkalinity by replacing 1.5 gallons each day.

Kendra:

[...]Det var därför jag reagerade på ditt bestämda sätt att avfärda någon annan form av balling än det klassiska receptet.

Jag var faktiskt för snabb med domen. När jag lär mig något nytt vill jag dela med mig av detta till min omgivning. Efter Romans manifest om balling var det vägen och sanningen. Ivern tog vid och jag saknade kompletterande kunskaper och perspektiv. Det har nu dessutom visat sig att jag, eller kanske egentligen Roman, har varit lite fel på det (perspektiv fråga kanske?). Enligt länken nedan som stig så generöst delat med sig av kan man klart och tydligt se hur Balling själv doserar magnesiumklorid, hör och häpna, I SJÄLVASTE KALCIUMKLORID DUNKEN:

http://www.gfmu.de/artikel/vortraege/mineralstoffe/index.htm

Man får kolla på bilden om man inte kan tyska.

Jag kommer nu att forska vidare i detta för att en dag återvända med med det ultimata receptet och vara asdryg mot alla som inte börjar använda det genast. Be aware!

körs bara med kalkreaktorn, ingen balling classic här inte…

Kalkreaktor är också ett balanserat recept där man tillför Ca och CO3 i ett 1:1 förhållande.

Tycker dessutom det är liiiite kaxigt av någon som har haft sitt kar i ett par-tre månader (även om det är riktigt snyggt, det måste jag medge) och som fortfarande väntar på sitt livs första paket med ballingsalter. Och jag är medveten om att det börjar osa jante här, sorry :skrattar:

[...]

Balling light är inte svårare än classic, jag lovar!

Nej det är ju ett enklare, simplare, rent av banalare sätt att tillföra macroämnen, det framgår ju av intervjun du bifogade ovan. Man behöver inte räkna eller förstå vad man gör, man bara öppnar kylen, räknar äggen och handlar. Något som säkert passar många, men det finns ju redan uträkningar gjorda, det är bara att följa receptet så minskar man riskerna för jonobalans. Detta var vad jag ville belysa.

Under min korta tid som saltvattensakvarist har jag sträckt ut mina tentackler över det salta smörgåsbordet och sugit upp kunskap som har formats och håller på att formas till min egen metod. Jag håller på att ta RSM konceptet till tidigare okända nivåer och fick under denna process bygga min egen sump av glasskivor och silikon.

Detta är inget spektakulärt på något sätt, men det ska aldrig igen förringas eller negligeras av en kvinna som köpt en färdig sump! Som du säger, det finns lika många metoder som akvarister och den lättare "pres play on tape" vägen verkar ju fungera bra för dig. Jag väntar med andakt på "syntax error". Nå Isabella min kära ärkebane och filisté, kan du känna elden ännu? Nå! :blåsut:nöjd:

Ferngren, jag räknar med att du skickar en faktura för parkeringsplatsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, nu har jag lyckats få den tyska texten översatt med google translator:

http://www.gfmu.de/artikel/vortraege/mineralstoffe/index.htm

Där balling själv säger följande om magnesium:

En beprövad metod för att uppnå detta har varit att tillsätta kalciumklorid och natrium bikarbonat, och balansen mellan natriumklorid med ackumulerande natriumchloridfreiem havssalt i form av lösningar. Den viktigaste delen av natriumchloridfreiem havssalt är magnesiumsalter. Är ytterligare ett tillägg av önskad magnesium, kan detta ske enklast i form av magnesiumklorid tillsätts kalciumkloridlösning.

Grunden för denna metod är lösningar på 147 g kalciumkloriddihydrat och 34 g magnesiumkloridhexahydrat på 2 l lösning av 168 g natriumbikarbonat lösning och 2 l 50 g natriumchloridfreiem havssalt (Tropic Marin Pro-SPECIAL mineral, Mineral priset) till 2 l lösning.

Då är det alltså bara att skoffa i lite MgCl i CaCl dunken! Eller..? Han fortsätter med följande ytterst kryptiska översättning:

Var förutsättningarna för kalciumkarbonat och är relativt lätt och kompletterande effekter av raka, det blir svårare med magnesium.

Den magnesiumjon är cirka 1300 mg / l av kation med den största andelen av havssalt till natrium. För större magnesium underskott, är det därför tillrådligt att öka kommersiellt tillgängliga produkter eller att falla tillbaka på en balanserad blandning magnesiumklorid hexahydrat, heptahydrat magnesiumsulfat i en molar på ca 10: 1. Att de kvantiteter magnesiumsalter som behövs för att denna ökning är större än de som diskuterats tidigare kvantiteter redan sett det faktum att en ökning med 100 mg i en 500-liters akvarium 427 g av det angivna magnesium salt eller en blandning av lämpliga mängder BIO MAGNESIUM välbehövliga eller någon annan kommersiellt tillgänglig beredning.

I fråga om intaget av magnesiumsalter bör vara lite försiktig, eftersom, som redan nämnts, finns det inga definitiva motsättning till andra joner.

Magnesium former med mer än hälften av de närvarande i havsvatten karbonat jon par. Detta gör karbonat jonerna är inte längre lika fria kalciumjoner tillgängliga att reagera på mig. Så det gäller att stabilisera kalcium och karbonat i önskat intervall.

Med en överdos av magnesium tillskott, kan detta också leda till onormalt höga kalcium och Karbonathärtewerten.

Som en motåtgärd mot alltför magnesiumnivåer hjälper främst vattenbyte och tålamod.

Detta kanske kan tolkas som att om man ska få upp ett kraftigt underskott av magnesium, bör man inte tillförlita sig på ett obalancerat knep som att hälla i MgCl i CaCl dunken, då detta rubbar jonbalansen som kan leda till skenande Ca och kH värden. Då menar Balling istället att man ska tillsätta ett kommersiellt och balanserat magnesiumpreparat eller så kör man ett balanserat magnesiumtillskott som balling plus. Har jag tolkat det rätt? Detta gäller alltså om man har kraftigt underskott på Mg.

Sammanfattningsvis kan man väl då säga att ett balling classic med lite MgCl i CaCl dunken fungerar nog bra. Den lilla mängd man tillsätter kompenserar Mg förbrukningen, men leder också till en stigande jonobalans. Eftersom det är så lite MgCl som tillsätts tar det lång tid innan det når alarmerande proportioner och kontinuerliga vattenbyten nollställer denna lilla kråka.

Har man däremot ett större underskott bör man köra balling plus tills man nått bra nivåer och sen övergå till classic (med lite MgCl).

Fan, där satt den va?

Receptet i gram per liter, så man kan välja storlek själv:

DUNK 1 = 84g NaHCO3 per liter osmosvatten

DUNK 2 = 25g mineralsalt per liter osmosvatten

DUNK 3 = 73,5g CaCl2 (x2H2O) SAMT 17g MgCl2 (x6H2O)

Spårämnen får vi reda ut i en annan tråd :)

Detta recept har alltså balling själv hittat på och rekommenderat världen senast i alla fall 2003. Om jag förstått saken rätt kör Stig(igemla) efter detta recept med stor framgång. Är det något man ska köra efter så är det nog detta. Jag har räknat lite på det och det är självklart balancerat (ja förutom den lilla obetydliga obalans som MgCl2 ställer till med). Det är ett recept som helt överensstämmer med mackor och äggmodellen.

Ja, då får man köpa lite magnesiumklorid hexahydrat med då..

Ytterst givande tråd, att få koll på grejerna liksom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I verkliga livet stämmer det inte perfekt. Jag skulle tro att det beror på att salterna vi köper inte är perfekta. Så man får justera då och då.

Värdena i vattenbytesvattnet är definitivt en anledning till varför balansen inte håller perfekt. Den här artikeln rekommenderar jag alla att läsa: When Do Calcium and Alkalinity Demand Not Exactly Balance? Den förklarar hela begreppet balanserad tillförsel på ett väldigt bra sätt och framförallt varför man ändå bör mäta både KH och Ca trots att man använder en balanserad tillförselsmetod.

Stig, jag citerade inte dig för att jag tror att du har sämre koll än någon annan, snarare tvärt om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att ni är så engagerade i min tråd även om det kanske har hamnat lite utanför min grundfrågeställning.

Men allt detta har gjort mig ännu mer nyfiken på ballingmetoden och jag inte bara ser det som en lösning på mina problem.

Jag inser att hur man än blandar dunkarna så handlar det om att veta lite om vad som kan blandas med varandra och framförallt hur mycket man ska dosera från respektive dunk. Två blandningsalternativ är

¤ Att blanda utifrån så mycket av respektive salt som kan lösas upp. Dvs en stark koncentration. Detta leder till olika mängder dosering av respektive dunk och givetvis justeringar av enskilda dunkar efter hand.

(Här känns det som om FM rekommenderar sin blandning i balling light metoden)

¤ Att utgå från sin förbrukning av salter och sedan blanda den specifika koncentration per dunk. Detta leder då till att samma mängd doseras från respektive dunk. Behöver dosen justeras höjer eller sänker man doseringen lika mycket från resp. dunk. Annars ändrar man på koncentrationerna i dunkarna.

(Här känns det som om man pratar mer om balling Classic recept)

Jag ser inget fel i att använda någon av metoderna. Möjligen får man kontrollera värden oftare i den första och lite friare metoden.

Detta är iallafall mina slutsatser från diskussionerna ovan...

Men jag är nybörjare inom balling så jag lär mig hela tiden. Fortsätt därför gärna och diskutera i tråden. Jag kommer då och då ge min summering av det hela... tråden är ändå till för mig (och andra) att lära och utveckla tankarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

¤ Att utgå från sin förbrukning av salter och sedan blanda den specifika koncentration per dunk. Detta leder då till att samma mängd doseras från respektive dunk. Behöver dosen justeras höjer eller sänker man doseringen lika mycket från resp. dunk. Annars ändrar man på koncentrationerna i dunkarna.

(Här känns det som om man pratar mer om balling Classic recept)

Koncentrationen i dunkarna är faktiskt oftast den samma. Har man problem att lösa upp en kemikalie kan man spä lösningen lite, men annars är de oftast i närheten av gränsen för bikarbonatets löslighet i vatten.

Man ändrar alltså egentligen bara hur mycket man tillför från dunkarna, beroende på förbrukning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...