Gå till innehåll

SnirreVirres Juwel-projekt


Snirrevirre

Rekommenderade inlägg

Hej!

Nu ökar hobbyn igen. Efter noggrant velande har jag nu vågat ta steget mot att uppgradera. Lagom är bäst tänkte jag så har valt ett Juwel Rio på 180 liter.

Efter en mördarbil-tripp igår till götet o hämta det begagnade karet är det nu dax för en första bild på detta!

I veckan som kommer ska det rengöras och pumphuset ska tas bort.

Jag kommer köra en invändig skummare i detta o velar nu på vad jag ska välja. Står mellan en deltec MCE500 och en BMQQ.

Tar tacksamt emot kritik om dessa skummare, så väl negativ som positiv.

Som vanligt får man med en hund på köpet!

post-2431-14468919261419_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Trevligt trevligt :)

Ska bli spännande att se vad det blir av detta kar, ditt gamla såg ju jättefint ut nu på senaste bilderna!

Lycka till, inte för att du behöver det :)

Kanske skulle köpa ett begagnat kar om man får en hund på köpet :skrattar:

Mnja... fint o fint vill jag ju inte hålla med om kanske, mina sexiga röd-bruna alger förföljer mig! SÅ det blir en lite behandling av stenen i nya karet sen... och INGET av den nya sanden ska med!! Får bli två säckar helt ny gosig mumsiak fylld med mat sand till sandvändarstjärnan!

Men allt lever o frodas, fint, inga koraller som vantrivs o den blåa ricordean har ju delat sig så den är faktiskt fyra stycken! Så dessa ska jag ta isär, en ska Saltbiff få o en el två ska sen upp på nya revet o en el två ska troligtvis ut på bytes annons mot andra färger!

Men tack iaf, alltid en skönt stöt i rätt riktning med lite feedback.

Bifogar en ny bild till...

Jag vet, jag är rätt elak av mig, men det är ju sån jag är liksom, ni ska fan vara glada att karet är utan vatten iaf ;)

post-2431-14468919270632_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I min hink med sten puttrandes, luktar det nu PECKA, ruttet galet.... Mätte nitrit o nitrat o inte ett spår av nått av det.

Råd?? Byt vatten?

Nytt vatten i större balja på G. (väntar på saltet ska vara helt löst)

Såg till min stora förtjusning att jag fått med en krabba =) Ganska stor en, som en femma! De tidigare har ju bara varit som 50-öringar.

Försöker få upp satskapet, då han sitter längst upp o inte verkar trivas i vattnet, men alla Rescue attempt (som visserligen kan leda mot döden), misslyckas haha.

Vill ju fota den o se om nån vet om det är en ohygglig gäst o bör spolas ner!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I min hink med sten puttrandes, luktar det nu PECKA, ruttet galet.... Mätte nitrit o nitrat o inte ett spår av nått av det.

Råd?? Byt vatten?

Nytt vatten i större balja på G. (väntar på saltet ska vara helt löst)

Om det luktar som ruttna ägg har det bildats svavelväte, vilket är ett mycket giftigt ämne. Har du haft cirkulation i hinken? Svavelväte bildas i syrefattiga miljöer, så nånstans har vattnet stått still. Byt ut allt vatten och se till att vattnet rör sig överallt i spannen. Sen får man hoppas att de snälla bakterierna överlevt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har en liten pump där i. Tror oxå på för mycket sten till ytan vatten att det som sagt inte cirkulerar som det ska på alla ställen och hålor!

Saltet är lös nu så ska lyfta ner det i färska nya vattnet med en ny starkare pump ist!! Så nu ska det väl gå vägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa stenar kan ju lukta riktigt ruttet på grund av att nån svamp gått och dött, hade en sån när jag startade upp mitt 112L kar, det bildas även då svavelväten som ofta syns genom att det bildas riktigt svarta fläckar (bakterierna själv som jag förstår det) under det döda. Är det en större mängd svavelväten så är det ju så klart oroande. Och man bör ju se till att man håller en rätt bra cirkulation i karet man kurerar stenen i. Jag har en cirkulation på 1500L/h i en låda på 70L så det följer den klassiska 20-30ggr vattenvolymen i timmen...

Är stenen begagnad eller kurerad eller färsk? är den färsk så kan man väl säga att risken är att de nitrifierade bakterierna inte kommit igång än, kan ta en stund. För ammoniaktest har inte du antar jag? Min visade ammoniak i några veckor, sen tog jag i en ampull Prodibio bakterier och Nitriterna och nitraterna slog i taket några dagar senare, nu är dom väl nere igen då jag gjort några 50% vattenbyten och det tillkommer ju inte nån näring däri.

Har du vägen förbi linköping så får du gärna en ampull att hälla i hinken...

Om det är färsk sten så kan man också säga att det är en god idé att pilla loss eventuella lösa bitar som annars kan ruttna och ge upphov till svavelväte och näringsämnen. En av mina nya stenar hade en stor mängd svamp som hade dött eller var döende som jag plockade bort, annars hade jag nog haft en mumsig doft i köket ;)

"Bla bla bla..." att den där Benighted inte kan knipa käft :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa stenar kan ju lukta riktigt ruttet på grund av att nån svamp gått och dött, hade en sån när jag startade upp mitt 112L kar, det bildas även då svavelväten som ofta syns genom att det bildas riktigt svarta fläckar (bakterierna själv som jag förstår det) under det döda. Är det en större mängd svavelväten så är det ju så klart oroande. Och man bör ju se till att man håller en rätt bra cirkulation i karet man kurerar stenen i. Jag har en cirkulation på 1500L/h i en låda på 70L så det följer den klassiska 20-30ggr vattenvolymen i timmen...

Är stenen begagnad eller kurerad eller färsk? är den färsk så kan man väl säga att risken är att de nitrifierade bakterierna inte kommit igång än, kan ta en stund. För ammoniaktest har inte du antar jag? Min visade ammoniak i några veckor, sen tog jag i en ampull Prodibio bakterier och Nitriterna och nitraterna slog i taket några dagar senare, nu är dom väl nere igen då jag gjort några 50% vattenbyten och det tillkommer ju inte nån näring däri.

Har du vägen förbi linköping så får du gärna en ampull att hälla i hinken...

Om det är färsk sten så kan man också säga att det är en god idé att pilla loss eventuella lösa bitar som annars kan ruttna och ge upphov till svavelväte och näringsämnen. En av mina nya stenar hade en stor mängd svamp som hade dött eller var döende som jag plockade bort, annars hade jag nog haft en mumsig doft i köket ;)

"Bla bla bla..." att den där Benighted inte kan knipa käft :P

Stenen jag har i hinken är ju Henkes till största delen, så den har varit utan vatten från det att vi hämtade den o kom hem, dvs kanske 3 timmar. Och vi uppskattade den till 5-6 kg.

Plus att jag köpte en sten från korallfisken som vägde 3,8kg och den var hel NY oupp-packad...

Inga svarta fläckar någonstans.

Har ammoniak test men tänkte inte på att testa det.

Nu är iaf stenen i större baja, 3 ggr så mycket vatten, o bra cirkulation (2000L/H).

Kommer ha den på uppsikt nu ifall det börjar stinka igen...

Är det bra att mäta ammoniaken även i denna baja om några dar. Vad ska den ligga på -/- inte ligga på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste ju kommer fram till om jag ska ha en bakgrund?!

Vill ju få koraller och fisk att framhävas så mycket som möjligt. Här hemma har vi delade åsikter vilken färg som är bäst då jag alltid tyckt svart. Men Patric tycker väl blå tror jag. Men är det inte mycket lättare att det se smutsigt ut, eller är det bara nått jag själv tycker?

Eller ska jag helt skita i bakgrund o sätta dit den i efterhand om tapet färgen ger en ful syn i karet.

Hade tänkt att slänga på färg på väggarna, då de ser så jävla träliga ut, o karet blir ju krångligt att flytta om vi ska få nya tapeter först nästa vinter. Så nån cafélatte aktig färg.

Har kollat på massa kar här på guiden men kommer inte fram till så mycket :x

Nån som vill delge sina tankar och smak/er!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid roligt att mäta ammoniak också, så får man förståelse för hela denitrifikationsprocessen och koll att ammoniaken inte sticker så högt att smådjuren dör. Vilket värde den ska ha, är det så att den är hög (kanske 3-5ppm) behöver man väl tänka på att göra ett vattenbyte. Men helst ska man ju se att det sjunker till omätbart rätt snabbt samtidigt som nitriten stiger.

Petade du på stenarna med nån kniv eller så. Ibland ser man inte svampdjuren som kan vara kamouflerade i och utanpå stenen. Pilla runt med kniven och skrapa loss allt som inte sitter fast.

Jag känner bara ibland att jag babblar på för mycket så att det blir ointressant och tråkigt..

Jag tycker inte du ska måla bakgrunden direkt på glaset, utan ta en masonitbit som du målar och ställer bakomkaret, då blir det lättare att ändra färg man får kanske 30% högre ljusstyrka på den sidan jämfört med målat på glaset... Färg: Svart eller mörkt mörkt blå (nästan svart) förstår poängen med blå bakgrund som matchar naturen bättre men tycker det blir lite konstigt för min smak..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan säga så här också:

Skall det se ut som att man tittar mot en revbrant är ofta svart bättre.

Skall det se ut som att man tittar från revet ut mot fritt vatten är ofta blått bättre.

Jag tycker det är bättre att måla glaset så kommer det inga saltränder på bakrutan som man ser inifrån karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltid roligt att mäta ammoniak också, så får man förståelse för hela denitrifikationsprocessen och koll att ammoniaken inte sticker så högt att smådjuren dör. Vilket värde den ska ha, är det så att den är hög (kanske 3-5ppm) behöver man väl tänka på att göra ett vattenbyte. Men helst ska man ju se att det sjunker till omätbart rätt snabbt samtidigt som nitriten stiger.

Petade du på stenarna med nån kniv eller så. Ibland ser man inte svampdjuren som kan vara kamouflerade i och utanpå stenen. Pilla runt med kniven och skrapa loss allt som inte sitter fast.

Jag känner bara ibland att jag babblar på för mycket så att det blir ointressant och tråkigt..

Jag tycker inte du ska måla bakgrunden direkt på glaset, utan ta en masonitbit som du målar och ställer bakomkaret, då blir det lättare att ändra färg man får kanske 30% högre ljusstyrka på den sidan jämfört med målat på glaset... Färg: Svart eller mörkt mörkt blå (nästan svart) förstår poängen med blå bakgrund som matchar naturen bättre men tycker det blir lite konstigt för min smak..

Funderade ju lite på att köpa nån helsvart plansch isf, men som Stig säger, saltränderna ja.... Då fattar jag poängen med att måla. Men om man vill byta färg :smiley22:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade ju lite på att köpa nån helsvart plansch isf, men som Stig säger, saltränderna ja.... Då fattar jag poängen med att måla. Men om man vill byta färg :smiley22:

Det finns självhäftande plast i olika färger på "tavel-avdelningen" på Hornbach. Dessa är lätta att ta av om man ångrar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag seröst glott på minst 200-300 akvariebilder på google. Men jag tror jag kör naturell, utan tills jag känner att en viss färg passar. Det jag oroar mig för är saltränder. Men det får jag lösa då helt enkelt.

Nån som vet hur man kan göra egna fraggstenar o dyl? Vad det är för material?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...