Discover Postat 13 februari 2010 Dela Postat 13 februari 2010 Hej ! Jag kan ta dom där glasrosorna om du vill Dom ser mycket trevligare ut än dom jag har hemma Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 13 februari 2010 Författare Dela Postat 13 februari 2010 har man aldrig sett en glasros i verkligheten så undrar man ju hur f.. dom ser ut killen jag köpte karet av hittade en när vi lade ner stenen en av tunnorna .men han var ju snabbare än blixten bara mummlade nått på tyska sen var den borta, men vad är det som växer på den stenen dom fanns inte där för tre timmar sedan iallafall inte utsträckta? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Strumpan Postat 13 februari 2010 Dela Postat 13 februari 2010 Slänger upp en bild på mina fina glasrosor som jag gör allt för att utrota,skulle tippa på att jag har ett hundratal.Sprutar kokande citron och ättika på dom och har nu köpt 2 pepparminträkor så hoppas verkligen dom försvinner snart.Lite dålig bild men du ser kanske nått iaf Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 13 februari 2010 Författare Dela Postat 13 februari 2010 jajemen nu ska jag se om det inte går att finna ett offer här i mitt lilla kar ska genast ladda sprutan och gå bärsärk bland senar och koraller Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Strumpan Postat 13 februari 2010 Dela Postat 13 februari 2010 Haha jag fick mej ett gott skratt iaf,lycka till med ditt letande Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 13 februari 2010 Dela Postat 13 februari 2010 Svårt att säga men du kanske borde söka på Protopalythoa i stället.Pröva google- bilder. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 13 februari 2010 Författare Dela Postat 13 februari 2010 tusen tack för all hjälp man får här . jag har fastnat både i salthobbyn och saltvattensguiden .hittade lite intressant text ang Protopalythoa Den här korallen innehåller giftet Palytoxin, ett av de starkaste gifterna i världen. Använd handskar och glasögon vid hantering. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sune Postat 13 februari 2010 Dela Postat 13 februari 2010 hittade lite intressant text ang Protopalythoa Den här korallen innehåller giftet Palytoxin, ett av de starkaste gifterna i världen. Använd handskar och glasögon vid hantering.Japp! Visst är det kul att man alltid läser det efter man har pillat och klämt på grejerna Finns massor av giftiga prylar i våra burkar!!!MVH Danne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 14 februari 2010 Författare Dela Postat 14 februari 2010 vattnet har klarnat, mina skivor har veklat ut sig ordentlig och läderkorallerna som ser ut som svampar har fått hår Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 15 februari 2010 Författare Dela Postat 15 februari 2010 uppdatering om läget i karet. första katastrofen inträffade igår då jag råkade bryta loss en av korallerna (den gröna på fotot ovanför) så den står och vilar på en flat sten nu.måste ta hem en dremel från jobbet och snygga till den och fixa en bättre sten för dentimern till belysningen fungerade inte idag och nu när vi tände i akvariet såg vi att det exploderat av röda och rosa alger på all ls som inte redan var täkt av annat alltså sten som legat i skugga innan flyttenär det vanligt med sådan kraftig alg växt som ett dygn?det finns knappt någon annanstans än just på ls som legat gömd innan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 15 februari 2010 Författare Dela Postat 15 februari 2010 kommer även att lägga upp en stenkorall på köp och sälj om det finns någon som villförsöka rädda den finns en del vita fällt på den Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 15 februari 2010 Dela Postat 15 februari 2010 Röda och rosa... Det kan vara vad som helst, men med lite tur är det kalkalger, och alltså något positivt. Låter lite häftigt att det skulle explodera över natten bara dock.Bilder?B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ignörd Postat 16 februari 2010 Dela Postat 16 februari 2010 Jag personligen tror med på cyano, det kan gå fort och om det bara är på ls som legat under mörker.Kalkalger tar betydligt längre tid än ett dygn om inte jag mins helt fel?! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 16 februari 2010 Dela Postat 16 februari 2010 Jo, men röd och rosa cyano? Inte omöjligt men visst är det fel färg...B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Slanten Postat 16 februari 2010 Dela Postat 16 februari 2010 Cyano kan ha lite olika färg har jag märkt, så röd cyano är inte helt omöjligt. Karet är ju nyligen flyttat, så en fosfat-chock (Typ Aftonbladet ) har väl inträffat. Går det att suga bort med en hävertslang? Då är det inte kalkalger åtminstone, för de sitter som berget. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 16 februari 2010 Dela Postat 16 februari 2010 Mmm, Kalkisar sitter som berg, då de är nästan rent kalk, cyano flyger runt i moln om man viftar lite. Jag antar att det skulle kunna vara någon svamp, eller alg med. (Som då har varit där hela tiden, men inte visat sig eftersom förhållandena inte varit rätt) Som sagt, det kan vara i princip vad som helst.B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sune Postat 16 februari 2010 Dela Postat 16 februari 2010 Kan det inte vara kalkalger som "dött"? Då blir dom ju självlysande rosa/röda.Är ju ganska rimligt eftersom stenen blivit flyttad och det sker över en natt.Mina 5öre // Danne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 16 februari 2010 Författare Dela Postat 16 februari 2010 det röda sitter som berget men har inte ökat nämnvärt sedan igår .har gjort en del tester på vattnet ikväll och dom visade bra värden ,har dock ej testat fosfat kvällens problem är att clownen ser ut att ha fått ett par vitaprick men den är aktiv och kelar som vanligt med sin kompis hammarkorallen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 16 februari 2010 Dela Postat 16 februari 2010 Sitter det som berget är det nästan garanterat Kalkisar. Om de sen har dött, eller bara bytt pigmentering tack vara belysning...B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 22 februari 2010 Författare Dela Postat 22 februari 2010 köpte några sniglar och eremiter igår fick även se en borstmask som tittade ut! snabb som attan tillbaka in i stenen när jag råkade tappa en burk i golvethar även hängt upp en 250 w mh över burken Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 8 mars 2010 Författare Dela Postat 8 mars 2010 stenkorallerna som sitter högstupp på toppen av stenarna har ändrat färg från bruna till grönblåa med vita toppar hammarkorallen är lite mer än dubbeltså stor nu som vid fotot för två veckor sedan köpte ett test kit redsea med fem olika tester idag får ta och kolla om allt står rätt tillhar fått lite cyano som bekämpas med vattenbyten om det inte försvinner så har jag läst om svampar som lever i symbios med cyano kanske det kan vara något ?eller vad säger ni ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 13 mars 2010 Författare Dela Postat 13 mars 2010 första fisken har inhandlats en liten salaris Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 22 mars 2010 Författare Dela Postat 22 mars 2010 hälsade på hemma hos manne igår för att köpa en hystrix.kom liksom av mig när jag kom innanför dörren vill ha faktorn är hög på hans mycket fina karsom sagt åkte dit för att köpa en åkte hem med fyra!lite vattentester ikväll innan jag ska byta 10 % vatten salthalt 1.026 enligt instant ocean hydrometer1.024 enligt aquamedic salimeter ett flöte helt enkelt!testat med red seas testerph 8.5alkalinity 1,6 -2,0 lågtnitrit 0- 0,05 lite svårt att avgöra exakt enligt färgskalannitrat 5,0testade även mg /ca jbl testca 440mg 1360bytar jag 25 liter vatten i veckan kör enbart med skummare en red sea prizmoch en strumpa med kol fosfat remover i utblåset från skummarnoch två streamer pumparjag har lite högt ph och lite låg bufferkapacitetsalt halten utgår jag ifrån att den ligger rätt men jag ska köpa en flashigare mätare i morgon förslag på ätgärder på mitt vatten ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 23 mars 2010 Dela Postat 23 mars 2010 Skaffa andra tester innan du börjar laborera med värdena. Alternativt att du kollar med någon i närheten om du kan testa ditt vatten med deras tester.Red Sea har jag ingen erfarenhet av, men JBLs tester kan man inte ens använda som prydnad i bokhyllan.Vad använder du för salt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
snickarn Postat 23 mars 2010 Författare Dela Postat 23 mars 2010 hm nae i bokhyllan står där redan en lagavulin.jbl testerna fick jag med vid köpet av karet och dom är mindre än 6 månader gammlared sea testerna köpte jag förra månaden och ingår i red sea maxpaketen och ska vara bra jag köper färdigblandat vatten ännu från en äffär här i halmstad Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.