Gå till innehåll

Vattenbyten, många små eller stora få...?


Don J

Rekommenderade inlägg

Hallå, fråga:

Angående vattenbyten, vad tror ni om många små eller stora få?

Mitt kar är idag 750l + sumpen på 200l.

Jag har provat att byta vatten ca 75 liter en gång i veckan alternativ 25 liter var tredje dag. Jag får ingen riktig kläm på det och tycker inte jag får bra värden. (För hög Nitrat hela tiden).

Jag får inte ner nitratet. (Upp mot 30 ibland).

KH:t sjunker lite ibland men det buffrar jag upp efter behov,

alla andra värden bra.

Har även svårt att få färg på SPS. Vattentemp 24 (kanske lite låg...?)

Tacksam för lite input!

// Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja säg så här, anta att du har 750 liter vatten i systemet och att du vill sänka nitratvärdet till hälften. Om bytesvattnet då håller noll nitrat och du byter hälften så är du i mål.

Byter du 75 liter, alltså 10% så krävs det i stället sju vattenbyten innan du fått ner halten till hälften.

Byter du 25 liter så får du byta 21 gånger innan du fått ner nitraten till hälften och då är ju risken stor att du haft en produktion under tiden.

Slutsatsen är tydlig, små vattenbyten är en väldigt ineffektiv metod att sänka halten av något. Sen medför ju stora vattenbyten vissa risker det med men skall man påverka en halt av nåt ämne nåt nämnvärt så lär man allt ta i med några tiotals procent byte om det skall bli några nämnvärda framsteg.

Uträkning:

ln a / ln b = c

a = målvärde förändring, t ex 0.5

b = kvar efter vart byte, ex 0.9

c = antal byten som krävs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att 75 liter i veckan är en lagom mängd. Men det är svårt att få ner nitrat genom vattenbyten. Man måste byta så mycket vatten om det ska hända nått med nitrathalten. Om vi säger att du har 30 ppm innan du gör vattenbytet på 75 liter blir resultatet 27 ppm. Sen byggs det ju snabbt upp igen när man matar.

Så du får nog fundera på nån annan metod att sänka nitraten. Tex nitratfilter, makroalger i sumpen, Turf Algae Filter, vodka-metoden osv.

Bygert hann visst före....igen :-)

Ändrat av Slanten
Kom efter Bygert
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Naturligtvis så fungerar algodling, men det är ineffektivt. Det går åt enorma mängder alger som måste skördas för att exportera. Hur mycket kommer jag inte ihåg just nu, men jag tror vi snackar många många liter per vecka.

Någon som kommer ihåg hur mycket alger man behöver skörda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Totalt ca: 100kg LS, var dock bortrest i närmare 4 veckor över julhelgen. Tror att det har satt sina spår.

En ganska spännande grej var dock att temperaturen sjönk till 19gr i 2 dagar och det fick de gröna korallerna att ändra färg mer mot gult.

// J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skördat flera liter Caulerpa per vecka utan att se någon skillnad på tillväxt av småalger. En djup sandbädd i sumpen var bättre även om jag borde byta ut sanden nu.

Men Stig, det är något mystiskt med din algflora och hur de olika algerna förhåller sig till varandra. Att du inte märker skillnader i ditt mega system är kanske inte så konstigt, men det hade troligtvis förhållit sig annorlunda i t.ex. ett RSM. Allelopati (eller vad det nu heter på svenska), olika tillgång på koldioxid och näringsvärden osv..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med om att algflororna i mitt odlingssystem är mycket mystiska. Men de är lika konstiga nu som när jag hade ett tvåhundra liters halvfullt med caulerpa och försökte näringsbegränsa med algtillväxt. Grönalgväxten på rutorna är i alla fall mindre nu med sandbädden.

Med så mycket sten borde det fungera bättre. Jag hade nog också försökt att förbättra bakteriekulturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att vattenbyten spelar en mindre roll här. Har sett fantastiska kar där det inte gjorts ett vattenbyte på 6 månader, även om det inte är att rekommendera. Då gäller det att buffra förbrukningsämnen regelbundet.

Min erfarenhet är att följande är viktigast:

1. Mängd levandesten (där har du så det räcker)

2. Cirkulation (så det inte bildas "döda områden" i stenhögen)

3. Mängd fisk

4. Bra skummare

5. Matningsrutiner

Att byta 10% i veckan i ditt kar borde vara mer än tillräckligt, själv skulle jag nog bytt 5-10% varannan vecka, för att jag är slö.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nya tester ikväll och det har inte hänt ett piss... Nitrat ff på 30.

Detta finns idag:

1. ca: 100kg LS

2. 2st VorTech

3. Totalt 25 fiskar 2st kirurg stlk S-M (15cm), 1 kejsare stlk S, 2st dvärgkejsare, 4 clowner, 10 cromisar, 1st trigger stlk xxxs, 1 palett stlk xxxs, 1st pipefish, 2st sandvändare, 1st Wrasse. 6 räkor, 2 stjärnor, några eremiter och ett gäng turbos.... så det skall vara rätt cool än så länge... jo 2st mantisar oxå, (små).

4. Bubbelking 200

5. Fryst 4-6 kuber om dagen, mysis m.m, lite seaveggies ibland samt ett kryddmått

pellets några dagar i veckan... (Svårt att veta hur mycket man skall mata, men när det är dax för food-time är det krig i baljan...).

Har inte matat på 2 dagar för att försöka få ner Nitratet lite samt kört med 3ml Ultra Bak Nutrition-bacteria-conc. i 4 dagar.

// J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...