Gå till innehåll

Luddox comeback med Juwel 300l


Luddox

Rekommenderade inlägg

När jag nu börjar om efter en tjugofemårig paus måste jag börja med en liten filosofisk utläggning. Som tämligen seriös saltakvarist under tidigt 80-tal är jag nämligen nästan inne på att ändå definiera mig som nybörjare. Detta på grund av hur hobbyn utvecklats sedan den tiden. Min ”bibel” då var Frank de Graafs Allt om saltvattensakvariet, som fortfarande är läsvärd men ack så förlegad. Några exempel som jag själv reflekterat över när jag nu startar om är (lite överdrivet, men bara lite..):

· Va, ska man inte ha ett rejält bottenfilter?

· Levande sten, vad är det för trams?

· Osmosvatten, låter överdrivet..

· Koraller vet ju alla att de inte går att hålla, eller?

En annan sak är givetvis SVG. Detta ytterst välskötta forum har i alla fall för mig betytt jättemycket, både som inspirationskälla och kunskapsbank. (Stor eloge också till moderatorerna, som håller ordning och reda med en trevlig ton). Ni på forumet är många som besparat mig både tid och pengar..

Nåja, nog om detta. Lite grundfakta om min start som inleddes runt nyåret med maniskt läsande på SVG. Därefter följde avveckling av mitt 300 l Juwel sötvattensakvarium (tufft att sälja mitt Jack Dempsey-par som hängt med några år..) Nu påbörjades den tråkigaste biten, nämligen städning/renovering av mitt vardagsrum och efterföljande placering av akvariet i centrum. Sedan anpassades akvariet till saltvatten, vilket i mitt fall innebar:

· Inköp av en T5-ramp som kompletterat den befintliga T8:an

· Konvertering av filterkammaren till ytavrinning, där också tillfälliga kolfilter mm placeras

· Inköp av en skummare Deltec MC 500

· Inköp av en Koralia 3

· Bevarande av mitt BTN Slimline-bakgrund modell kalksten, som jag tycker passar bra

Jag valde alltså att köra utan sump. Boende i lägenhet på fjärde våningen gör mig lite ovillig att dra vatten utanför karet, även om jag vet att man kan göra ”idiotsäkra” lösningar (kanske kommer i framtiden). Sedan ett par veckor har nu akvariet stått och mognat med LS och sand, så jag börjar se ljuset i tunneln. Mer om detta följer i kommande, lite kortare inlägg, med bilder..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du resonerar ungefär som jag gjorde när jag började om. Det var ju faktiskt också ungefär 25 års paus från saltvatten även om jag hade min omstart 2004. Jag började med att läsa alla inlägg på saltvattensguiden + att köpa några böcker. Jag tror det totalt var 8000 inlägg då så det klarade jag på ett halvår. I dag har vi över 100 inlägg per dag så du lär aldrig komma i kapp om du testar den taktiken.

Men jag kan ju tipsa på en av mina trådar: Boktipset och på artiklarna här. I artiklarna finns det ofta länkar för vidare läsning på nätet.

Välkommen tillbaka till mångfalden i den salta världen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt, städning och möblering av vardagsrummet var väl inte den roligaste biten. Dock tycker jag att bakgrunden med BTN kalksten gör sig bra. Filterkammaren döljs väl och en liten grotta under densamma skars fram. Likaså klädde jag skummaren med en BTN-skiva, Tyvärr visade det sig att silikonet tog dåligt på skummarens yta så den lossnade senare (se nästa inlägg).

LS från Fiji införskaffades från (Bio)Ted och den luktade verkligen fräscht "hav", samt hade mycket trevliga håligheter. Däremot visade den sig inte rymma några "medpassagerare" på gott och ont. Några dagar senare fyllde jag på med "levande" sand, och det var nog det mest nervösa ögonblicket. Detta då jag följde rådet av handlare, och på påse, att inte tvätta sanden innan. Resultatet blev en fin "lättmjölk" i akvariet och just då kände jag onekligen en viss tveksamhet. Dock fixade skummeren detta på några få dagar och hoppet började spira så sakteliga..

post-4970-14468919330977_thumb.jpg

post-4970-14468919329157_thumb.jpg

post-4970-1446891932937_thumb.jpg

post-4970-14468919329526_thumb.jpg

post-4970-14468919329725_thumb.jpg

post-4970-14468919329925_thumb.jpg

post-4970-14468919330119_thumb.jpg

post-4970-1446891933034_thumb.jpg

post-4970-14468919330534_thumb.jpg

post-4970-1446891933067_thumb.jpg

post-4970-14468919330796_thumb.jpg

Ändrat av Luddox
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men nu börjar ju det roliga. Tycker jag fått till en skaplig aquascape med många håligheter och liten rasrisk. Tyvärr lossnade ju den pålimmade BTN-bakgrunden från skummaren, och det måste åtgärdas då det förtar intrycket ordentligt..

I onsdags inköptes sedan den första levande varelsen, en Euphylia från Marinakvariet som verkar trivas bra. Lite intressant att när jag kopplade in min extraramp med 2xT5 och blått ljus, "blåste" korallen upp sig ytterligare inom bara några få minuter.

Idag har en Montipora och två A Ocellaris inköpts hos Ciklidhuset, och det verkar bra så här långt (de överlevde i alla fall en färd i snöstorm från Lerum till Gbg city ,vilket inte är så illa..)

Konstateras kan ju också att det är trevligt att ha tre välförsedda och kunniga handlare inom en radie på några få mil..

Nu får man se ett tag att allt verkar fungera som det ska. Sedan kommer jag nog i längden få svårt att stå emot inköp av en Picasso, då det är den fisk som satte de djupaste spåren under min första saltperiod tidigt 80-tal. Snacka om personlighet. Men då fanns ju inga koraller, och få ryggradslösa djur, att ta hänsyn till..

post-4970-14468919331691_thumb.jpg

post-4970-14468919331158_thumb.jpg

post-4970-14468919331301_thumb.jpg

post-4970-14468919331493_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, inte utan lite besvär. Dock ligger de två stenarna där så att de går att "lyfta undan" vid behov. Men helst vill man ju inte riva runt bland dem.

Får väl hålla sån vattenkvalitet mm så det inte växer några alger där.. :)

de skulle jag nog vilja påstå är omöjligt att inte behöva skrapa rutorna! något kommer börja växa där, antingen alger eller kalkbeläggning!

hur länge har du haft karet igång? (kanske missade de i historien, är trött nu)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Status för 21 feb..

Nu ska karet förhoppningsvis få lite tid att stabiliseras (tålamod är ju saltakvaristens största dygd, dessvärre inte alltid min..)

Bifogar bilder på mina två olika Saritopora samt Euphylian som verkar trivas då den expanderat bra. Dessutom lite bilder på mina nya pigga Salarias samt Flavescens.

Ska bli kul att se hur det utvecklas..

post-4970-1446891938497_thumb.jpg

post-4970-14468919384115_thumb.jpg

post-4970-14468919384366_thumb.jpg

post-4970-14468919384544_thumb.jpg

post-4970-14468919384766_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt verkar fungera enligt plan och de levande varelserna trivas ser det ut som. Passade därför på att uppgradera lite idag (när dessutom Cilkidhuset hade 20% på allt levande).

Dagens inköp var en C Bispinosus, en P Hepatus och ett par L Grabhami putsarräkor. Dessutom har jag kompletterat korallbeståndet med en ytterligare Montipora (dock av annan form) samt en Caulustrea. Tyvärr fick Montiporan lite transportskador (se bild)

(Blir dessvärre inte riktigt klok på hur bilderna hamnar, och varför de ibland blir miniatyrer och ibland inte..)

post-4970-14468919415237_thumb.jpg

post-4970-14468919415672_thumb.jpg

post-4970-14468919414659_thumb.jpg

post-4970-14468919414847_thumb.jpg

post-4970-14468919415005_thumb.jpg

post-4970-14468919415445_thumb.jpg

post-4970-14468919415853_thumb.jpg

post-4970-14468919416079_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, än så länge verkar allt löpa på bra. Man har ju trots allt en del baskunskaper med sig, och de förändras inte. Snarare blir de ju lättare att behärska med bättre teknisk och kemisk utrustning..

Lite intressant att mina Bispinosus och Flavescens verkar gilla varandra. Förvisso spänner de lite fenor, men egentligen utan aggressivitet. Snarare är det så att min Salarius inte verkar överförtjust över sina nya kamrater..

post-4970-14468919416466_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mycket fint akr måste jag säge. har ju en likadan tank som du. måste säga att det är roligt att se hur olika folk gör med samma utgångsläge.

en liten hint: imorgon är det saltträff hemma hos mig är du sugen är det bara att titta förbi. vet inte riktigt hur många vi blir.

la märke till att du bor i göteborg så tänkte att det kanske var nått för dig.

läggar med länken till träffen

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=32826

bara att höra av sig eller dyka upp

mvh albert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Den hänger på kanten av akvariet, och eftersom det är en liten sarg på Rio-akvariet så blir det någon halvcentimeters mellanrum till vänsterglaset. Enligt bruxen ska det tydligen gå ändå, jag hade samma fundering som du runt detta.

Vad gäller höjd över vatten så har jag ställt in den så överkant på skummaren (ej koppen) är ca 13 cm över vattenytan (finns ju många cm tolerans..)..

Är f ö väldigt nöjd med MC-500. Den väsnades/vibrerade en del först men nu har jag hittat en "tyst" placering. Att rucka lite på koppen brukar hjälpa..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte hänga den på kanten som jag gjort, det följer ju med ett fäste för detta?

Men du kanske har en annan placering/överbyggnad/ram i tanke? (som din ritning indikerar..)

Jag har ingen erfarenhet av andra fastsättningar än den medföljande, har därför inte så mycket att komma med rörande alternativa lösningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ändå mycket tacksam för dina svar!

Precis som du nämner så har jag en konsoll idag som vilar ovanpå glaskanten runtom akvariet. Här ser du hur det er ut: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=33370

Att lägga något emellan vet jag inte om det är nån bra idé...

Sen finns det ytterligare ett problem. Idag sitter det en glasbit fastsilikonad på vardera långsida som jag inte kan förstå varför de sitter där... kan det vara för att stabilisera? För att få till konstruktionen som jag tänkt mig kommer jag behöva korta av den som sitter på bak-glaset med cirka 2 decimeter... om det ens är möjligt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...