ThePatrik Postat 21 februari 2010 Postat 21 februari 2010 Tjena!Har köpt in 2 clowner och 4 sniglar till mitt första saltvattens akvarie, men dagen efter att jag har släppt i dem verkar det som att alla 4 sniglar är döda??.... 2 av dem är helt säkert, dem andra 2 stora har inte rört sig eller kommit ut från sina skal sen jag släppte i dem. jag har mät nitrit nivån och kollat saltnivån och har haft akvariet igång i 2 veckor. någon snälla hjälp, vad är felet eller vad har jag gjort för fel??// Patrik Citera
ThePatrik Postat 21 februari 2010 Författare Postat 21 februari 2010 jag la i påsen i vattnet och lät den ligga där i ungefär 30 minuter, sen hällde jag i lite av akvarie vattnet i påsen och lät det va där en stund sen la jag i dem i akvariet. haha känns lite dumt, men vad är osmosvatten?? Citera
stigigemla Postat 21 februari 2010 Postat 21 februari 2010 Det var nog en för snabb inkoppning. Du bör göra tre fyra vattenbyten när du koppar in snäckor. Citera
ThePatrik Postat 21 februari 2010 Författare Postat 21 februari 2010 seriöst?? för han i affären sa att det var bäst att bara ha ett par sniglar i vattnet någon vecka först, eller då e han helt ute o cyklar?? Citera
ThePatrik Postat 21 februari 2010 Författare Postat 21 februari 2010 eller du menar att jag skulle hälla i vatten i påsen en 3-4 gånger först?? Citera
BQGrogg Postat 21 februari 2010 Postat 21 februari 2010 Jag tror Stig menade att vattnet i sniglarnas påse ska bytas ut totalt mot ditt akvarievatten tre till fyra gånger. Citera
stigigemla Postat 21 februari 2010 Postat 21 februari 2010 Ja och vänta 10 minuter minst mellan varje gång. Citera
ThePatrik Postat 21 februari 2010 Författare Postat 21 februari 2010 ja ok nu e jag med. fan sabbade jag allt det för en sån liten sak... känns ju bra... Citera
Yodelking Postat 21 februari 2010 Postat 21 februari 2010 Osmos-vatten är renat vatten. Man kör sitt kranvatten genom filter som tar bort föroreningar.Här finns en intressant artikel här om vatten:http://www.dometic.com/sv/Europe/Sweden/Produkter/Vattenrenare/Vattenfakta/Lite overkill för din fråga, men kul artikel, i alla fall... Citera
Snirrevirre Postat 21 februari 2010 Postat 21 februari 2010 Jag koppar alla mina djur minst en timma upp till tre! Citera
stigigemla Postat 22 februari 2010 Postat 22 februari 2010 Det blev litet fel om inkoppning.Glöm BQgroggs inlägg. Byt litet vatten åt gången så att chocken inte blir så stor av nya vattenvärden. Citera
BQGrogg Postat 22 februari 2010 Postat 22 februari 2010 Jo, känner också lite i efterhand att mitt inlägg blev lite knepigt...Fel av mig, och det ursäktar jag för.Mvh/ Oscar Citera
mickosch Postat 22 februari 2010 Postat 22 februari 2010 Sniglar kan även sättas i uppochner så ser du en luftbubbla komma ur skalet, eller så sätter du dom mot rutan och ser att dom "fäster" ordentligt. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.