Gå till innehåll

Ljungbergs Reef Max 105L


ljungberg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hur tycker du att flödet i (sumpen) fungerar.

Jag har tidigare hart ett RSM och där fungerade de bra.

Jag har bara sett ett Reef max tidigare och vet ej om det va 100% rätt monterat,

Men jag tyckte attd et va väldigt lite vatten som gick igenom skummaren och bio bollarna.

Hur tycker du att ditt fungerar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan jag tyvärr inte hålla med om. Mitt ytavrinning fungerar klockrent och det är ett stort flöde genom bollarna. Själv tog jag bort några bollar för att få till ytavrinningen. Skummaren fungerar likaså den mycket bra och efter några dagars inkörning skummar den perfekt.

Prova att ta bort några bollar då ytavrinningen kanske har hamnat lite för högt upp för er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har man börjat skymta lite djur i karet. Igår kväll sprang det omkring små små räkor. Ammoniak finns det lite kvar i karet men det har börjat gå ner så nu visar proverna bara en aning grönt. Så om några dagar till kanske man kan börja stoppa ner städpatrullen eller något liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har man börjat skymta lite djur i karet. Igår kväll sprang det omkring små små räkor. Ammoniak finns det lite kvar i karet men det har börjat gå ner så nu visar proverna bara en aning grönt. Så om några dagar till kanske man kan börja stoppa ner städpatrullen eller något liknande.

Trevligt med lite kryp eller hur?

Sätt dig framför karet inatt med en ficklampa, så ska du se lite mer kryp.

Nja, nu vet jag ju inte hur långa dagar du har. Men jag skulle nog vänta i några veckor till innan man stoppar i liv.

Nu när ammoniaken börjat gå ner lite så kommer nitriten(NO2), sen kommer nitraten(NO3). Det är när nitraterna börjat gå ner som man ska börja tillsätta lite djur, helst.

Liten städpatrull kan man med fördel stoppa i när nitriten är nere på noll och man ser en eventuell ökning på nitraten.

För att få igång bakterierna ordentligt och lite snabbare så kan man ha i lite bakterekultur, typ nitrivec.

En rå liten räka kan man slänga i med, när den börjar ruttna så startar cykeln ordentligt.

Och helst inget ljus på heller tills nitraterna börjat gå ner.

Sedan ökar man på med ljuset med 1-2 timmar/vecka, annars finns risk för algexplosion.

Lite tips bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar :-) har kört ljus nu 1 timma om dagen pg a att det varit stendött i akvariet. Men man kanske skall hoppa det om det blir risk för en explosion då nitrit och nitrat börjar öka. För just nu finns det ingen nitrit alls i karet.

Satt igår med månljuset på och stirrade, såg en massa smdjur springa omkring på stenarna. Skummaren gör också riktigt slemmigt skum nu så den verkar jobba för fullt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fortfarande lite ammoniak kvar i karet så det verkar gå rätt långsamt :) men å andra sidan så köpte man inte inkörd levande sten heller så man lär väl vara 95 innan man får lägga i något levande i karet :)

Däremot upptäckte jag något igår när jag provade månljuset. Var några växter som lyser i månljuset, åt det röda hållet. Vad fasen är det för något? Är det någon typ av alg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om man skall skratta eller gråta. Ammoniak testet jag hade visade det sig ha gått ut.........:-/

Köpte ett nytt JBL test idag och det visar att jag inte har ammoniak. Så lite positivt iallafall. Men man blir less när butiker säljer utgångna saker. Och för en Novice hade man ingen aning om att det fanns bäste före datum på testerna.

Så imorgon kanske det blir lite djur trots allt. Lär väl inte ha haft ammoniak i karet på väldigt länge med tanke på att nitrit testerna inte visat något alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var och analyserade vattnet idag, vattnet var så pass bra så jag kunde köpa lite djur.

Vart 2 st turbos och 2 st små eremiter. Passade även på att köpa ett liter fosfat filter. Så nu får man vänta några veckor till innan första fisken åker i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har karet gått i några veckor och är stabilt.

För 2 veckor sedan åkte 2 st turbosar och 2 st eremitkräftor i. Dessa har kalas upp alla alger som fanns i karet så nu är det rent och fräscht.

Idag åkte även lite mjukkoraller i. Till helgen åker ev mer mjukkoraller i och en putsräka. 2 clowner är planerade inom dom närmaste veckorna också.

Lite bilder, behöver mer koraller så det ser mer ombonat ut. Ev lite fraggar eller liknande.

20100413637.jpg

20100413639.jpg

Denna trivdes bra i ljuset då tentakler åkte ut på en gång

20100413643.jpg

En turbo samt någon liten sjöstjärna som följt med den levande stenen

20100413641.jpg

Sand har inte hunnit komma i ännu.

Mvh

J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vart en omskulptering i helgen efter att man varit tvungen att få ut en fisk i karet som löpte amok på allt och alla. Så nu har man gjort om med levande stenen.

Tyvärr gick 1 eremit och 1 st sandvändare åt till denna glupska fisk.

Fisken var en liten gul dvärg-aborre eller vad den nu kallades, väldigt ovanlig och skulle vara fredlig......så varning för denna fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Nu finns mitt AquaEl 105 till salu. Så för den som söker ett mycket bra förstagångsakvarium eller har platsbrist är detta ett ypperligt tillfälle att köpa begagnat ;-)

Blir investering i ett optiwhite nu istället med sump. Runt 370 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...