Gå till innehåll

Mandarinfisk och Kopparbandad Pincettfisk


Guest Simon_B._Goode

Rekommenderade inlägg

Guest Simon_B._Goode

Hej! Jag har ett 230liters akvarium som ska bli ett saltvattensakvarium. Jag tänker ha 30kg LS i den. Men jag skulle vilja ha 1 Mandarinfisk och 1 Kopparbandad Pincettfisk (och lite andra fiskar), men dom äter ju djuren får LS:en så då undrar jag räcker 30kg LS eller får jag välja bort en fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror helt och hållet på hur du lyckas lösa mat-problemet för det är ju där mängden sten kommer in.

Utav pincetterna brukar det i allmänhet vara så att de inte äter så bra när det gäller fryst föda.

Men det finns undantag. Min stora pincett åt ingenting i början, troligen p.g.a. att kirurgerna är betydligt tuffare än han, men nu käkar han artemia lika frenetiskt som alla de andra fiskarna.

Även mina Mandariner äter artemia, dock tror jag det tillhör ovanligheterna.

Jag har i och för sig observerat att mandarinerna inte tvekar det minsta när det gäller att äta artemia detända som stör är de andra fiskarna som äter betydligt snabbare och på såvis bidrar till att mandarinerna inte hinner med.

Angående din fråga så är det av yttersta vikt att du letar upp en pincett somäter artemia. På så sätt kan du se till att den får i sig mat hur lite sten du än har.

Mandarinen är ett eget kapitel och troligen såär det i underkant med så lite sten.Mendet finns undantag ävenhär och det finns en liten risk att du får ett exempel som äter fryst föda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Simon_B._Goode

Okej... Jag hade tänkt att låta min sten köra in sig i ca. 1år innan jag köper någon av dom fiskarna.

Menjag tror nog att jag får välja bort pincettfisken och börja med mandarinfisken, och kanske prova på pincettfiskenOM jag lyckas få mandarinen att äta artemia? Eller ska jag kanske nöja mej med mandarinen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Motor_666

ca 80 kilo sten och ca4 månader sen start och mandarinen blir fetare.

Han kan äta artemia, han blir stirrig när jag matar men jag vet inte om det är stämningen i karet eller maten han reagerar på. Har inte sett honom tagit någon artemia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Problemet är itne hur mkt tid du måste ägna åt den, problemet är hur stort akvarie du måste tillägna den för att den ska få tillräckligt med föda. Har svårt att tro att ett 112L skulle räcka... fast om du hittar ett exemplar som käkar frusen föda så går det säkert bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 mandariner och 1 kopparbandsfjäril i mitt 240liters. Mina mandariner äter artemia, mysis och hanen äter tom ON Formula1 o 2. Mandarinerna har varit i karet i 1.5år kopparbanden drygt 1år. Kopparbanden äter spirulina och allt annat FRYST foder. Han rör INTE pellets. Jag har ca 20kg LS i visnings karet och 30kg LS i sumpen.

Mandarinhonan har på sistone börjat få tendens till att se lite mager ut (man kan, om man anstränger sig) se buklinjerna så jag stöd matar med ett plastglas med några limmade stenar inne i den med en blandning av artemia o mysis. NÄR honan hittar entreen äter hon MYCKET fint därifrån, dock måste jag aktivt skyda öppningen när hon är där inne då min Picasso bebis vill åt maten också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig är det så att hannen kilar in ena bröstfenan under honan och hon gör likadant. Sedan stiger paret med en virvel av de yttre bröstfenorna mot ytan.

Det ser mycket intensivt och ändå helt lugnt ut. Ännu har jag inte sett en äggläggning men de har nog lekt en gång eftersom honan smalnat av.

Nu ser hon ut som att det börjar bli dags igen.

Varje kväll sitter jag där och väntar även om jag inte har något lämpligt start för larverna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag rekomenderar inte pincettfisken! (inte mandarinen heller för den delen..)en av de svåraste fjärilarna..

om du läser på fish index t ex oxå så dör de flesta inom väldigt kort tid i fångenskap..

speciellt inte till ett nystartat akvarium.

det finns många andra snygga ´nyttigare´ fiskar du kan börja med typ kirurger..(algätare)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min mandarin tar inget foder alls.. varken flingor, pellets, artemia, mysis.. har testat massa olika grejer, och släppt det framför truten på honom men han bara skelar med sina hundvalpsögon och simmar vidare ;)

men han är fet och go så han verkar klara sig fint på det som kommer från stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har varit inne på att skaffa mandarin, eller rättare sagt.. jag SKA skaffa mandarin vid senare tillfälle. har 40 kg LS ska antagligen skaffa lite till.. 10-20 kg till, någon mer som har bra erfarenhet av fodret som Carl säger? kan vara intressant om det finns foder som mandariner käkar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...