Gå till innehåll

SPS /LPS Problem.


DaZZ

Rekommenderade inlägg

Tjenamoss.

Jag påbörjade mitt 375liters akvarium för ungefär 7 månader sedan nu. För 2 månader sedan dog min första korall och nu har jag lite panik då alla min stenkoraller har börjat vitna. Det började med en Heliofungia actiniformis som jag fick göra mig av med. Jag hade läst att den va väldigt svår att hålla som nybörjare så trodde inte det var något konstigt. Nu har mina andra koraller som sagt börjat vitna och jag fick göra mig av med min fungia i helgen.

Skickar med lite bilder om någon har nån idé vad som kan va fel så hade jag uppskattat svar.

Vattenvärdena har legat stabilt länge och ligger på:

PH 8.0

Magnesium 1300

Calcium 420

Fosfat > 0.3

Nitrit 0

Nitrat 8-10

Ammonium 0

KH 11.2

http://img651.imageshack.us/i/hpim1501.jpg/

http://img215.imageshack.us/i/hpim1505d.jpg/

http://img121.imageshack.us/i/hpim1500u.jpg/

http://img638.imageshack.us/i/hpim1499.jpg/

http://img715.imageshack.us/i/hpim1498.jpg/

hpim1500u.jpghpim1498.jpghpim1505d.jpg

Ändrat av DaZZ
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Belysning eller förgiftning/värden som Slanten är inne på.

Tex om du kör dubbeländade mh lampor och har fått sprickor i skyddsglaset, eller de vanliga att man byter till ny lampa o bränner korallerna.

Jag har skrivit en frågeformulär på koralldelen där du kan lista/dubbelkolla dom flesta parametrar som kan påverka. Det sparar en del fram o tillbaka frågor för vår del om du kan fylla den så gott de går.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, kör inte osmos. Folket i akvarieaffären i lund sa att det inte behövdes med vårt svenska vatten. Jag kör 4 st T5 lysrör just nu. 1 blå, 1 lila och 2 vita.

Hur kan man kolla vilken sorts förgiftning man har fått? Kan det va min heliofungia som har smittat de andra?

Tack för de snabba svaren.

MVH DaZZ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med närmre eftertanke hade jag högt fosfat för någon månad sedan så jag fick rådet att lägga i fosfat i en strumpa i sumpen i 3 månader så den har legat där sen dess. Ska man ta upp den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Art/id på korallen/korallerna i fråga Samtliga på bilderna ovan.

- Hur länge har akvariet varit igång. ca 7 månader

- Vattenvolym brutto samt netto. 400 med sumpen, ca 40-50l sten tror jag.

- Mängd levande sten. 30-35kg

- Belysningstyp/tid T5x4 13.00-20.00

- Salthalt 1.024 Instant Ocean Hydrometer

- Kalcium Ca 420, Salifert

- Magnesium Mg 1300, Salifert

- Karbonathårdhet dKh 11.2, Salifert

- Fosfat och Nitrat, Under 0.3 samt 8-10, Salifert

- Ph 8.0

- Använder du osmos och har den ett silikatfilter.

Inte osmos.

- Hur tillsätter du spårämnen, ca.mg.dkh Salifert flytande CA, inte behövt de på någon månad nu. Salifert Magnesium salt ca 1 mått i veckan.

- Övriga tillsatser Inga vad jag kan komma på just nu.

- Skummare Deltech 500

- Filtrering/rengöring, UVlampa

- Pumpar/flöde, 2 st cirkulationspumpar 3000l/h per pump samt en 3200l/h som kan ta luft också.

- Vattenbyte ca 30% en gång i månaden.

- Placering av korallen, 20-40cm ifrån ljuskällan, samtliga koraller vitnar.

- Allmän beskrivning av problemen samt tidslinje. Inga ändringar i skötsel förutom tillförsel av 2 koraller för ca 2-3 veckor sedan. Salifert fosfat killer nerlagt för ca 1-2 månader sedan också.

- Övrigt. Snäckor inhandlade i lund. Konformat skal, vet inte va dom heter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Richard säger. Hydrometrar är inte att lita på.

Vad gäller fosfatremovern så blir den mättad efter en eller ett par veckor, då byter man mot nytt. Om man inte byter kan fosfatremovern börja utsöndra den uppsamlade fosfaten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite funderingar...

Att korallerna bleknar brukar inte vara ett tecken på hög fosfat, dock så har du lite väl mycke fosfat.

Det finns en risk att du hamnat ut för de scenariot som är grunden till att jag rekomenderar osmos. Dvs dom har gjort ett ingrepp på vattenledningen varpå de lossat en del gott o blandat som förgiftat ditt kar.

Eller att de finns nåt i ditt lokala vatten/rör som nu accumulerats med påfyllningar.

Kh testet, du tar väl 4ml vatten? Tänkte bara dubbelkolla då man brukar få kring 11 om man tar 5ml.

Vad har du för watt på rören? Det låter lite klent för SPS med 4 rör...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Järnbaserad fosfatremover binder en hel del annat än fosfat. Men knappt något annat lika hårt som fosfat efter vad jag förstått. Vad och hur verkar vara olika mellan olika fabrikat eller tillverkningsmetoder. T.ex är det vanligt att de avger silikat när de börjar bli mättade på fosfat. Så det kan vara tänkbart att din remover börjat avgett metalljoner som förgiftat dina snäckor och koraller. Jag skulle byta ut removern. Den gör i alla fall ingen nytta genom att den är mättad sedan länge. Dessutom skulle jag filtrera med aktivt kol några dagar och göra ett vattenbyte efter det att jag tagit ur kolet. Så länge du har så högt fosfatvärde mättas fosfatremovern på en vecka om du kramar runt fosfatmediat i strupan en gång om dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, har tagit följande åtgärder:

Ny fosfatremover, aktivt kol och en extra cirkulationspump. Saltvatten förberett för vattenbyte om 1-2 dagar och följande har hänt.

Samtliga snäckor har nu dött, min mussla har dött och korallerna har blivit ännu vitare. Panik:'(!

Vad bör följande åtgärder va? Väldigt jobbigt å bara stå vid sidan om när akvariet crashar..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa ett osmosfilter med silikat filter.

Skåne är ju jordbrukslandskap, där finns garanterat en hel del gott i vattnet framförallt nu när det börjat töa.

Jag bor i göteborg, inte direkt känt för jordbruk, men jag måste byta mediat i silikatfiltert på osmosen varje vår ändå.

Det lär inte lösa ditt problem nu, men det är en billig försäkring mot framtida bekymmer.

I detta läge hade jag slängt i ganska ordentligt med kol, som man byter minst en gång i veckan.

Gjort några vattenbyten med osmosvatten och ett salt av hög kvalitet, så du slipper tillföra något nytt. Du kan säkert köpa/få lite osmosvatten av någon i närheten.

Ljuset är lite klent för musslor och lite mer krävande sps.

Men snäckorna lär inte bry sig, så döden beror inte på lyset där.

Förgiftning av något slag tippar jag på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...