Gå till innehåll

Blanda salt direkt i karet?


Thomas_W

Rekommenderade inlägg

Vi som sysslar med RO-vatten vet hur det är. Man står där med sina dunkar vid vattenbytena och "måste" blanda salt i Ro--vattnet och sedan mäta (i mitt fall med refraktormetern) för att kolla så salthalten stämmer. Har en fråga angående detta. Skulle det inte gå lika bra att blanda saltet direkt i karet istället, efter att osmosvattnet hällts i? Personligen har jag inte några koraller ännu, det enda som skulle kunna vara särskilt känsligt är väl Putsarräkan och skivanemonerna. Vad tros? Vore ju mycket energisparande. -kung

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då kommer ju först salthalten sjunka när du häller i rent vatten och sedan kommer rent salt i som innan det sööer sig kommer att landa på dina skivisar, i håligheter på stenar och liknande.. tror inte det är bra för lägre djur och så,, men det är bara ett rent antagande.. kan ju funka hur bra som helst..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jo, så är det ju. Men Är det så farligt då, om saliniteten sjukner från 1.024 till 10.19 och sedan direkt (mer eller mindre) upp tiill ungefär samma värde igen? Man får ju ta det lite försiktigt, tänker jag, och hälla långsamt vid utblåset till någon cirkulationspump? Någon som har erfarénhet av att spara sig lite åbäk på detta sätt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle kunna tänka mig att det blir som att kasta ut en fullt påklädd eskimo i sahara,

Det tar ju sin lilla stund innan saltet är blandat,

Själv hade jag som plan att bygga någon form av behållare och klä den med nå snyggt, för att ha renvatten i för påfyllning av det som dunstat. eftersom jag har skittråkigt just nu så har jag ritat en bild i paint ;)

gör lika dant och ha färdigblandat salt i den som du bara pumpar upp i karet när du gör vattenbyten^^

post-4971-14468919528448_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

saltet ska ju lösas upp m.m. vilket tar en stund, man brukar väll säga att de ska lösas upp 1-2 dygn innan man häller ner de färdiga vattnet i karet då saltet kan åka in där det inte ska vara, om det är farligt eller inte att det åker in salt på vissa ställen vet jag inte men varför chansa då du lätt kan lösa upp saltet i en hink/tunna/mindre kar me en doppare och en liten pump som rör om saltet tills de lösts upp helt o sen ner i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppsan, här får man lära sig nya grejer. Att det nyblandae vattnet måste stå och dras runt med luftpump och syresten i 1-2 dygn innan det tillsätts, det var också nyheter. Har nog haft i det bra mycket snabbare än så. Nej, äsh, är väl dumt att chansa med blandandet om det tar så lång tid för allt salt att lösas upp, då får det bli blandning i dunkar ävern i fortsättningen, samt att det får stå och lösas upp i minst ett dygn då, hehe.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gör 5% vattenbyten varje gång. tömmer dunken i en spann, startar en pump i spannen, häller i salt (jag väger saltet), låter det blanda två timmar, sedan är allt löst.

Sen kör jag hävert och suger ur 25 liter i en annan spann, som jag markerat var 25 liter är. Kopplar en slang på pumpen med nya vattnet, och pumpar i...

Eftersom jag bara gör 5% varje vecka och jag väger saltet, så mäter jag inte salthalten, för den är densamma...

Hur enkelt och smidigt som helst...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl inte direkt lyckat att blanda bytesvatten direkt i karet. Salthalten skiftar på tok för mycket på kort tid. Bara det medför att djuren mår illa.

Sen blir det saltpartiklar liggande på koraller och djur, om det vill sig illa så bränner det hål i vävnaden.

Fukta huden lite på ett känsligt ställe, tex på insidan underarmen, och häll på salt så förstår du vad jag menar. Det ger en lite varm känsla, det är saltet som börjar reagera med vattnet.

Hoppsan, här får man lära sig nya grejer. Att det nyblandae vattnet måste stå och dras runt med luftpump och syresten i 1-2 dygn innan det tillsätts, det var också nyheter. Har nog haft i det bra mycket snabbare än så. Nej, äsh, är väl dumt att chansa med blandandet om det tar så lång tid för allt salt att lösas upp, då får det bli blandning i dunkar ävern i fortsättningen, samt att det får stå och lösas upp i minst ett dygn då, hehe.......

Som jag skrev ovan så är ett nyblandat salt ganska aggressivt, dom flesta låter en pump (typ powerhead) dra runt det nyblandade vattnet i något dygn innan byte.

Själv brukar jag låta det stå och blanda i 3-4 timmar innan byte. Då ser jag till så vattnet värms upp till samma temp som jag har i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, ni har övertygat mig. Hädanefter blir det fortsatt blandning i 25-litersdunkarna, samt att saltet DESSUTOM får längre tid på sig att upplösas i vattnet, än vad jag gett det tidigare. Tack killar, ni har FÖRSVÅRAT min hobby ytterligare! :woooow::smiley20: Well, there's your saltwater aquistics for ya! -skrattar hysteriskt

P.S Tack för hjälpen. D.S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...